Man måste skilja på restvärde och marknadsvärde, dvs vad bilen är värd om du säljer den.TobbeTesla skrev:Tack för alla svar. Har dålig koll som sagt, vilket säkert märks.
Om jag nu landar i att leasa, vad är realistiska restvärden efter 36 mån respektive 18 månader?
Om jag skulle vilja köpa ut bilen i företaget eller privat när leasingen gått ut, vad är mest förmånligt då? Om företaget köper ut och äger bilen då, vill jag väl ha så realistiskt restvärde som möjligt? Om jag ska köpa ut den privat ur företaget vill jag ha så lågt restvärde som möjligt? Men måste ändå värdera den av två oberoende värderingsmän om jag förstått det rätt? Så det kanske inte spelar så stor roll med restvärdet, kommer få betala ungefär samma i slutändan, bara olika om det blir hög månadskostnad eller betalning i slutet av leasing med för högt restvärde?
Restvärdet är som det är - det bestämmer du tillsammans med leasningbolaget innan du börjar leasa bilen och det är väl rimligt att försöka ligga ganska nära marknadsvärdet. Leasing är ju inget annat än en avbetalning, så restvärdet kommer alltid att vara bilens pris minus det du hunnit betala av. Ingen osäkerhet i det således.