Bästa val ekonomiskt sett?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Bästa val ekonomiskt sett?

Inlägg av Gustafsson »

TobbeTesla skrev:
Tack för alla svar. Har dålig koll som sagt, vilket säkert märks.

Om jag nu landar i att leasa, vad är realistiska restvärden efter 36 mån respektive 18 månader?
Om jag skulle vilja köpa ut bilen i företaget eller privat när leasingen gått ut, vad är mest förmånligt då? Om företaget köper ut och äger bilen då, vill jag väl ha så realistiskt restvärde som möjligt? Om jag ska köpa ut den privat ur företaget vill jag ha så lågt restvärde som möjligt? Men måste ändå värdera den av två oberoende värderingsmän om jag förstått det rätt? Så det kanske inte spelar så stor roll med restvärdet, kommer få betala ungefär samma i slutändan, bara olika om det blir hög månadskostnad eller betalning i slutet av leasing med för högt restvärde? :?:
Man måste skilja på restvärde och marknadsvärde, dvs vad bilen är värd om du säljer den.
Restvärdet är som det är - det bestämmer du tillsammans med leasningbolaget innan du börjar leasa bilen och det är väl rimligt att försöka ligga ganska nära marknadsvärdet. Leasing är ju inget annat än en avbetalning, så restvärdet kommer alltid att vara bilens pris minus det du hunnit betala av. Ingen osäkerhet i det således.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

pejvic skrev:
Att sätta ett mkt lågt restvärde lönar sig om man har momspliktig verksamhet. I ditt fall torde det ej spela roll.
Fast från en psykologisk synvinkel är ett lågt restvärde att föredra. Den dagen man säljer bilen vill man ju inte lägga nåt emellan för att bli av med den. Det är betydligt mindre kul än att betala lite mer i leasing varje månad.
När jag sålde min Model S var det precis på håret, trots att jag hade satt ett restvärde på 53%, vilket ju är ganska så standard. Jag fick exakt så mycket för den så det räckte för att lösa leasingen. Det hade varit extremt jobbigt om jag hade behövt lägga nåt emellan, samtidigt som jag naturligtvis också skulle betala kontantinsatsen för den nya bilen.
Så nej, betala så mycket du har råd med, och bli glad när det blir nåt över den dagen du ska byta bil igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Återigen, tack för svar. Runt 50% på 36 mån tycks vara ganska standard. Vad är ett rimligt restvärde på 18mån? Är 75% för högt? 70%?
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

ElTorsk skrev:
En sak till att tänka på gällande ny eller begagnad är försäkringen. En helförsäkrad S kan bli väldigt dyr beroende på var man bor eller var företaget har sitt säte när vagnskadegarantin har upphört.

Personligen hade jag kört på företagsleasing då inte bara leasingen blir något billigare utan även övriga kostnader så som service, nya däck, försäkring, lackskydd etc är avdragsgilla i bolaget.
Tack för synpunkten. Försäkringspremien för helförsäkring på företaget är väldigt mycket rimligare än en likadan på mig privat. Dessutom avdragsgill som jag förstått det. Så det är inte avgörande för om det blir ny Model 3 eller begagnad Model S. Fri supercharging lockar dessutom :D
Skriv svar