Re: Tvätt
Postat: 25 jan 2020 15:50
Alternativt kör bara med ett ångtrycksmunstycke om ni inte vill ha mycket vatten. Har dock inte provat det.
Freelance skrev:Jag går till Circle K och kör den igenom automattvätten, borstarna där är väldigt mjuka så jag ser ingen anledning till att handtvätta bilen. Min är en bruksbil så jag tänker inte ge den någon speciell behandling jämfört med de bilar jag har haft innan.
Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.taliz skrev:I sommar ska jag nog testa lägga på lackförsegling själv. Åtminstone på fronten så man lätt får bort alla insekter. Nån som har produkttips?
Kanske jag kör claybar med om jag orkar. Volvon blev galet bra efter det. Körde med Biltemas då.
P.S. som jag skrev ovan:taliz skrev:I sommar ska jag nog testa lägga på lackförsegling själv. Åtminstone på fronten så man lätt får bort alla insekter. Nån som har produkttips?
Kanske jag kör claybar med om jag orkar. Volvon blev galet bra efter det. Körde med Biltemas då.
/fthP.S. jag har en sprayflaska med ONR i dubbel koncentration som jag duschar på bilen efter hand när jag tvättar, det är extra bra när bilen är rejält smutsig eftersom smutsen lossnar lättare.
I dubbel koncentration funkar ONR också som "clay liquid" till en clay bar som jag tar flygrost etc med, på det sättet rationaliserar jag bort en flaska till
/fth
fth skrev:Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
Claybar är ju hur smidigt som helst tycker jag. Själva poleringen tar ju mycket, mycket längre tid imo.Mattys skrev:fth skrev:Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
Nja claybar är nog inte ett krav men att lacken är ren är ett krav för att behandligen ska nå den hållbarhet som produkten säger att den har. Jag skulle dock aldrig lägga en keramisk behandling på en bil om den inte var polerad först för då täcker du bara in dina "virvelmärken". Claybar tar bara bort smuts som sitter i lacken men polerar inte lacken.
Ang swirl marks eller "virvelmärken" i lacken så skulle jag tippa att de som kör bilen i biltvätt och även de som använder ONR på svårt nedsmutsad bil har sjukt mycket av. Tesla verkar ha väldigt mjuk lack och jag har fått det på bägge mina bilar trots att jag är noga vid tvätt. Fördelen med det är att de är lättare att polera bort också.
Polering och claybar är två helt helt olika saker. Claybar tar, precis som du säger, bort föroreningar i lacken men är nog inget man ska behöva göra spec ofta och spec inte om lacken känns slät och ren. Jag är dock glad amatör så ett proffs på bilvård kanske kan uttala sig mer i detta. Polering och rubbing tar bort ett litet litet tunt lager av klarlacken där de ytliga reporna sitter, det gör inte en claybar den rengör bara. I värsta fall kan en claybar ge dig fler ytliga repor om du inte gör "rätt".Legato skrev:Claybar är ju hur smidigt som helst tycker jag. Själva poleringen tar ju mycket, mycket längre tid imo.Mattys skrev:fth skrev:Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
Nja claybar är nog inte ett krav men att lacken är ren är ett krav för att behandligen ska nå den hållbarhet som produkten säger att den har. Jag skulle dock aldrig lägga en keramisk behandling på en bil om den inte var polerad först för då täcker du bara in dina "virvelmärken". Claybar tar bara bort smuts som sitter i lacken men polerar inte lacken.
Ang swirl marks eller "virvelmärken" i lacken så skulle jag tippa att de som kör bilen i biltvätt och även de som använder ONR på svårt nedsmutsad bil har sjukt mycket av. Tesla verkar ha väldigt mjuk lack och jag har fått det på bägge mina bilar trots att jag är noga vid tvätt. Fördelen med det är att de är lättare att polera bort också.
När man använt clay några gånger är man också medveten om att det nästan alltid är föroreningar i lacken och därmed klokt att använda lera även om man tvättat noga.
taliz skrev:I sommar ska jag nog testa lägga på lackförsegling själv. Åtminstone på fronten så man lätt får bort alla insekter. Nån som har produkttips?
Kanske jag kör claybar med om jag orkar. Volvon blev galet bra efter det. Körde med Biltemas då.
Givetvis är det helt olika saker. Poängen var att jag inte förstår att man ens överväger att skippa claybar om man ändå tänkt polera. Det är som sagt poleringen som tar mycket tid, inte claybaren.Mattys skrev:Polering och claybar är två helt helt olika saker. Claybar tar, precis som du säger, bort föroreningar i lacken men är nog inget man ska behöva göra spec ofta och spec inte om lacken känns slät och ren. Jag är dock glad amatör så ett proffs på bilvård kanske kan uttala sig mer i detta. Polering och rubbing tar bort ett litet litet tunt lager av klarlacken där de ytliga reporna sitter, det gör inte en claybar den rengör bara. I värsta fall kan en claybar ge dig fler ytliga repor om du inte gör "rätt".Legato skrev:Claybar är ju hur smidigt som helst tycker jag. Själva poleringen tar ju mycket, mycket längre tid imo.Mattys skrev:fth skrev:Jag har lagt på DIY keramisk behandling på motorhuven på min X, det var inte alls svårt, jag tycker kanske inte effekten var lika stor som andra har beskrivit, men lite lättare är det nog att få bort smutsen.
Claybar är nog ett krav om din försegling skall bli bra, jag tycker iofs det inte är så jobbigt, snarare lättare än alternativen vid flygrost, skrovlig yta av vägsalt etc., jag brukar gå på med leran lite här och var när jag handtvättar.
/fth
Nja claybar är nog inte ett krav men att lacken är ren är ett krav för att behandligen ska nå den hållbarhet som produkten säger att den har. Jag skulle dock aldrig lägga en keramisk behandling på en bil om den inte var polerad först för då täcker du bara in dina "virvelmärken". Claybar tar bara bort smuts som sitter i lacken men polerar inte lacken.
Ang swirl marks eller "virvelmärken" i lacken så skulle jag tippa att de som kör bilen i biltvätt och även de som använder ONR på svårt nedsmutsad bil har sjukt mycket av. Tesla verkar ha väldigt mjuk lack och jag har fått det på bägge mina bilar trots att jag är noga vid tvätt. Fördelen med det är att de är lättare att polera bort också.
När man använt clay några gånger är man också medveten om att det nästan alltid är föroreningar i lacken och därmed klokt att använda lera även om man tvättat noga.
Magi?Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
Det repar lacken, allt man gör repar lacken.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
Instämmer.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.fth skrev:Det kanske inte framgår så tydligt av filmen, men jag ”rullar” också trasan så att det hela tiden är en ren yta mot lacken.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
/fth
Om det inte lämnade mikrorepor alls så skulle varje ”lyx-detailer” vara lyriska över produkten, de spenderar ju extremt mycket energi och tid på att minimera mikrorepor när de tvättar kunders fina bilar.Legato skrev:
Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
Jag var själv rätt skeptisk först, och tänkte egentligen bara använda metoden på lättsmutsad/dammig bil. Efter hand så har nivån höjts, nu tvättar jag så här i stort sett oavsett hur smutsig bilen är.Legato skrev:Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.fth skrev:Det kanske inte framgår så tydligt av filmen, men jag ”rullar” också trasan så att det hela tiden är en ren yta mot lacken.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
/fth
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
1.) Jag är skeptisk. Har som sagt också väldigt svårt att se att lacken skulle klara sig perfekt efter det där.OfarligTesla skrev:Om det inte lämnade mikrorepor alls så skulle varje ”lyx-detailer” vara lyriska över produkten, de spenderar ju extremt mycket energi och tid på att minimera mikrorepor när de tvättar kunders fina bilar.Legato skrev:
Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
Att det förekommer tvättställen som misshandlar bilen tvekar jag inte det minsta på! Otroligt häftigt om det funkar verkligen men känns intuitivt "omöjligt".fth skrev:Jag var själv rätt skeptisk först, och tänkte egentligen bara använda metoden på lättsmutsad/dammig bil. Efter hand så har nivån höjts, nu tvättar jag så här i stort sett oavsett hur smutsig bilen är.Legato skrev:Fast hur ofta du än rullar den så kommer du ju inte undvika att du drar smuts mot lacken när det är så där smutsigt.fth skrev:Det kanske inte framgår så tydligt av filmen, men jag ”rullar” också trasan så att det hela tiden är en ren yta mot lacken.Elof skrev:Resultatet ser ju toppen ut, men jag kan icke begripa hur det där förfarandet inte kan repa lacken. Hur är det möjligt?
/fth
Är ju fantastiskt om du inte får mikrorepor trots det (går ju inte att se på en bild) men för mig gör det ont i kroppen att se. Går ju helt emot grundprincipen om att inte beröra bilen så länge den är smutsig. Men funkar det ändå så är det absolut magiskt!
Jag har försökt hitta nya mikrorepor efteråt men jag ser iaf inga spår av tvättandet, och som sagt, efter att ha sett på dashcam-video hur dom behandlade min bil där jag lämnade in den på handtvätt förut så är jag rätt säker på att min metod är väsentligt mer skonsam.
Det är lite svårt att beskriva känslan när man stryker trasan över bilen, men det är i princip friktionsfritt, smutsen "lyfter" verkligen från lacken, och det känns inte alls som att man orsakar någon skada.
Science, baby!![]()
/fth
Brukar tycka att Larry på AMMO NYC har rätt bra koll, han säljer ju även en egen no-rinse produkt men säger ju själv att det är tänkt att användas om man inte kan använda vatten och försöker komma så nära en vanlig vattentvätt som möjligtLegato skrev:1.) Jag är skeptisk. Har som sagt också väldigt svårt att se att lacken skulle klara sig perfekt efter det där.
2.) Om det ändå skulle fungera så tror jag faktiskt inte "lyxdetailers" skulle våga använda det. Jag tror kunderna skulle vända i dörren när de såg hur de gjorde. Möjligen då efter några år och väldigt många vittnesmål och videos med granskning av lacken under LED-ljus
Japp, både och, och jag var ned till bilen nyss och inspekterade med en (mycket) kraftig LED-strålkastare.Legato skrev:Har du beskådar lacken även en fin sommardag och/eller med en kraftig LED-lampa?
Ska bli spännande att följa.fth skrev:Japp, både och, och jag var ned till bilen nyss och inspekterade med en (mycket) kraftig LED-strålkastare.Legato skrev:Har du beskådar lacken även en fin sommardag och/eller med en kraftig LED-lampa?
Det finns definitivt en del mikrorepor på ytan, dock väldigt "mikro" och endast horisontella, och ungefär lika mycket på i stort sett hela bilen, dvs inte bara på de hårt smutsade ytorna på bilderna/filmen ovan.
Eftersom jag går både horisontellt och vertikalt när jag tvättar så tror jag faktiskt inte jag orsakat dessa, kanske snarare den enda gången bilen gått i en automattvätt med borstar?
Jag skall se om jag hinner polera bort reporna i närtid och se om dom återkommer efter ONR-tvätt.
Det här är ju kul, en sak till att nörda ned sig i!![]()
/fth