Sida 2 av 2

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 14 jan 2020 10:44
av Verdi
PhR34k skrev:
Hur kan man se hur mycket man laddat på suc?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

TeslaFi håller koll. Säkert andra tredjepartsappar också.

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 14 jan 2020 12:42
av Gustafsson
PhR34k skrev:
Hur kan man se hur mycket man laddat på suc?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
För min del räknar jag på den sträckan jag kör, (för den vet jag i detalj) utan tillgång till hemmaladdning och räknar med genomsnittsförbrukning på den.

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 14 jan 2020 12:56
av HenrikM76
Min S100D 2019 med 5000 mil på mätaren laddar med upp till 148 fortfarande.....så inte märkt av nåt.

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 14 jan 2020 13:09
av Idesta
Min S P100D uttagen mars 2017 med knappa 10 000 mil har inte märkt av ngn förändring ännu.

Laddkurvan är ngt förändrad dock. Över 140 upp till ca 40% sedan brantare med. Tidigare hade jag över 100 uppemot 60% men den är under 100 redan vid 50% tror jag.

Har inte koll på hur mkt jag laddat på SuperChargers men resa till Garda sjön, Köpenhamn plus många resor till Åre har det blivit.

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 11:08
av RobinG
RobinG skrev:
Jag har en Model S P100DL Raven och har som mest kommit upp i 107 kW när jag laddat ensam på supercharger med uppvärmt batteri. Då var mitt batteri typ 30% fullt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nytt rekord! Jag touchade 120 kW idag i några sekunder, stod själv på laddaren i Enköping.

Någon som vet om det är skillnad i laddhastighet beroende på om man kör med ”gamla” uttaget eller med CCS adaptern på Teslas superchargers? Enligt teslas hemsida är 120 kW max hastighet oavsett men eftersom folk kommit upp i högre så... ( https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors )


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 13:30
av Gustafsson
Jag har fått ca 145 kW med bägge, så jag kör med det gamla, vilket är mekaniskt skonsammare för uttaget

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 13:34
av Mickep
Tror det har att göra med antalet laddningar (oavsett om de skett på snabbladdare eller ej)
Men det är så högt satta att bara extrem användare kommer känna på strypningen, och de stackare som köpt en sådan begagnad)

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 14:27
av heldiggrisen
Om det är antalet laddningar som gäller, så är det jo nästintill skandalöst att Tesla själv rekommenderar att man kopplar till hemma så ofta man kan, men begränsar till 90%.

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 14:32
av EnTraktor
heldiggrisen skrev:
Om det är antalet laddningar som gäller, så är det jo nästintill skandalöst att Tesla själv rekommenderar att man kopplar till hemma så ofta man kan, men begränsar till 90%.
1. Hemmaladdning är AC. Strypningen aktiveras vid återkommande DC laddning. Man kan ladda med AC 5 gånger om dagen i 5 år utan att spärren aktiveras.
2. Allt indikerar på att det är totala antalet DC kWh som avgör när strypningen aktiveras och inte antalet sessioner.

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 14:33
av ChristerSjo
Antal laddcyklar är det väll snarare dvs 0-100%. Om du laddar 60-80% fem gånger är det en laddcykel. Eller?

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 14:48
av taliz
ChristerSjo skrev:
Antal laddcyklar är det väll snarare dvs 0-100%. Om du laddar 60-80% fem gånger är det en laddcykel. Eller?
Stämmer.
Men det är stor skillnad på vilka effekter det får på batteriet.
Kör man 0-100% jämt kommer man troligen inte klara 1000 cykler.
Kör man 25-75% bör man kunna klara 1000-1500.
Kör man 40-60% kan man få uppåt 3000 cykler.

Dvs beroende på vilka SOC man håller sig inom kan man få batterier att hålla allt ifrån ca 30000 till 150000 mil.

DC-laddning påverkar förstås väldigt mkt också. Ju mer sällan desto bättre.

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 14:50
av PhR34k
ChristerSjo skrev:
Antal laddcyklar är det väll snarare dvs 0-100%. Om du laddar 60-80% fem gånger är det en laddcykel. Eller?
Är det 60-80 som Tesla rekommenderar?
Men varför står det 50-90 som daglig körning?
Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 14:52
av ChristerSjo
Rekommendation är vilken maxladdning man ställer in och den är mellan 50 till 90% på daglig basis enligt Tesla.

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 15:25
av heldiggrisen
EnTraktor skrev:
heldiggrisen skrev:
Om det är antalet laddningar som gäller, så är det jo nästintill skandalöst att Tesla själv rekommenderar att man kopplar till hemma så ofta man kan, men begränsar till 90%.
1. Hemmaladdning är AC. Strypningen aktiveras vid återkommande DC laddning. Man kan ladda med AC 5 gånger om dagen i 5 år utan att spärren aktiveras.
2. Allt indikerar på att det är totala antalet DC kWh som avgör när strypningen aktiveras och inte antalet sessioner.
Tror det är två parallella diskussioner på gång.
1. Hur många gånger/ hur många kWh kan man ladda DC innan batteriet stryps och
2. Hur laddar man hemma för att få batteriet att vara så länge som möjligt.

Vet vi med säkerhet att olämplig användning av 2 (typ ofta/alltid 0-100) inte gör att batteriet stryps?

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 16:16
av [JM]
Detta svar fick ju en 2016 S75D ägare från tesla gällande strypningen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachm ... ng.423499/

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 18 feb 2020 16:44
av Bjelke
Formeln för begränsning borde baseras på kWh x kW, men det är kanske
för avancerat för Tesla...

Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 20 feb 2020 22:19
av RobinG
Detta förklarar varför jag aldrig maxar på superchargers. Laddar nästan bara DC på olika laddstationer då jag inte har laddning hemma ..

Var lite orolig att nåt var knas med bilen men nu är jag lugnare

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Postat: 21 feb 2020 07:11
av Bjelke
Det är ändå rätt sjukt om dom räknar lika på 120kW+-laddningar och typ 40kW-laddningar, 40kW (och ofta ännu lägre på dom stolparna)
är ju bara en 1/3 av effekten på SuC liksom, och borde rimligen snarare likna AC-laddning med avseende på slitage på batteriet (22kW i gamla bilarna tex)...
Nu är det ju svårt att veta till 100% med Tesla, men jag hoppas att det iaf finns något mer i deras formler för detta.
Man kan ju undra om dom ens gör skillnad på ett 75-batteri och 100-batteri osv?