Även 100kWh batterierna stryps på SC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av Verdi »

PhR34k skrev:
Hur kan man se hur mycket man laddat på suc?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

TeslaFi håller koll. Säkert andra tredjepartsappar också.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5875
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av Gustafsson »

PhR34k skrev:
Hur kan man se hur mycket man laddat på suc?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
För min del räknar jag på den sträckan jag kör, (för den vet jag i detalj) utan tillgång till hemmaladdning och räknar med genomsnittsförbrukning på den.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av HenrikM76 »

Min S100D 2019 med 5000 mil på mätaren laddar med upp till 148 fortfarande.....så inte märkt av nåt.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av Idesta »

Min S P100D uttagen mars 2017 med knappa 10 000 mil har inte märkt av ngn förändring ännu.

Laddkurvan är ngt förändrad dock. Över 140 upp till ca 40% sedan brantare med. Tidigare hade jag över 100 uppemot 60% men den är under 100 redan vid 50% tror jag.

Har inte koll på hur mkt jag laddat på SuperChargers men resa till Garda sjön, Köpenhamn plus många resor till Åre har det blivit.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av RobinG »

RobinG skrev:
Jag har en Model S P100DL Raven och har som mest kommit upp i 107 kW när jag laddat ensam på supercharger med uppvärmt batteri. Då var mitt batteri typ 30% fullt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nytt rekord! Jag touchade 120 kW idag i några sekunder, stod själv på laddaren i Enköping.

Någon som vet om det är skillnad i laddhastighet beroende på om man kör med ”gamla” uttaget eller med CCS adaptern på Teslas superchargers? Enligt teslas hemsida är 120 kW max hastighet oavsett men eftersom folk kommit upp i högre så... ( https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors )


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5875
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av Gustafsson »

Jag har fått ca 145 kW med bägge, så jag kör med det gamla, vilket är mekaniskt skonsammare för uttaget
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av Mickep »

Tror det har att göra med antalet laddningar (oavsett om de skett på snabbladdare eller ej)
Men det är så högt satta att bara extrem användare kommer känna på strypningen, och de stackare som köpt en sådan begagnad)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av heldiggrisen »

Om det är antalet laddningar som gäller, så är det jo nästintill skandalöst att Tesla själv rekommenderar att man kopplar till hemma så ofta man kan, men begränsar till 90%.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av EnTraktor »

heldiggrisen skrev:
Om det är antalet laddningar som gäller, så är det jo nästintill skandalöst att Tesla själv rekommenderar att man kopplar till hemma så ofta man kan, men begränsar till 90%.
1. Hemmaladdning är AC. Strypningen aktiveras vid återkommande DC laddning. Man kan ladda med AC 5 gånger om dagen i 5 år utan att spärren aktiveras.
2. Allt indikerar på att det är totala antalet DC kWh som avgör när strypningen aktiveras och inte antalet sessioner.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av ChristerSjo »

Antal laddcyklar är det väll snarare dvs 0-100%. Om du laddar 60-80% fem gånger är det en laddcykel. Eller?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av taliz »

ChristerSjo skrev:
Antal laddcyklar är det väll snarare dvs 0-100%. Om du laddar 60-80% fem gånger är det en laddcykel. Eller?
Stämmer.
Men det är stor skillnad på vilka effekter det får på batteriet.
Kör man 0-100% jämt kommer man troligen inte klara 1000 cykler.
Kör man 25-75% bör man kunna klara 1000-1500.
Kör man 40-60% kan man få uppåt 3000 cykler.

Dvs beroende på vilka SOC man håller sig inom kan man få batterier att hålla allt ifrån ca 30000 till 150000 mil.

DC-laddning påverkar förstås väldigt mkt också. Ju mer sällan desto bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av PhR34k »

ChristerSjo skrev:
Antal laddcyklar är det väll snarare dvs 0-100%. Om du laddar 60-80% fem gånger är det en laddcykel. Eller?
Är det 60-80 som Tesla rekommenderar?
Men varför står det 50-90 som daglig körning?
Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av ChristerSjo »

Rekommendation är vilken maxladdning man ställer in och den är mellan 50 till 90% på daglig basis enligt Tesla.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av heldiggrisen »

EnTraktor skrev:
heldiggrisen skrev:
Om det är antalet laddningar som gäller, så är det jo nästintill skandalöst att Tesla själv rekommenderar att man kopplar till hemma så ofta man kan, men begränsar till 90%.
1. Hemmaladdning är AC. Strypningen aktiveras vid återkommande DC laddning. Man kan ladda med AC 5 gånger om dagen i 5 år utan att spärren aktiveras.
2. Allt indikerar på att det är totala antalet DC kWh som avgör när strypningen aktiveras och inte antalet sessioner.
Tror det är två parallella diskussioner på gång.
1. Hur många gånger/ hur många kWh kan man ladda DC innan batteriet stryps och
2. Hur laddar man hemma för att få batteriet att vara så länge som möjligt.

Vet vi med säkerhet att olämplig användning av 2 (typ ofta/alltid 0-100) inte gör att batteriet stryps?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av [JM] »

Detta svar fick ju en 2016 S75D ägare från tesla gällande strypningen.
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachm ... ng.423499/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19935
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av Bjelke »

Formeln för begränsning borde baseras på kWh x kW, men det är kanske
för avancerat för Tesla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av RobinG »

Detta förklarar varför jag aldrig maxar på superchargers. Laddar nästan bara DC på olika laddstationer då jag inte har laddning hemma ..

Var lite orolig att nåt var knas med bilen men nu är jag lugnare

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19935
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC

Inlägg av Bjelke »

Det är ändå rätt sjukt om dom räknar lika på 120kW+-laddningar och typ 40kW-laddningar, 40kW (och ofta ännu lägre på dom stolparna)
är ju bara en 1/3 av effekten på SuC liksom, och borde rimligen snarare likna AC-laddning med avseende på slitage på batteriet (22kW i gamla bilarna tex)...
Nu är det ju svårt att veta till 100% med Tesla, men jag hoppas att det iaf finns något mer i deras formler för detta.
Man kan ju undra om dom ens gör skillnad på ett 75-batteri och 100-batteri osv?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar