Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4139
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av Tellus »

Max3 skrev:
taliz skrev:
Max3 skrev:
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.
Jag skulle "misshandla" batteriet så du snabbare får ett nytt, dom svaga cellerna borde krokna då och felmeddelande poppa upp.
Kör till 0km, kallt batteri full gas, låt stå 100% osv.
Testa ring supporten igen.
Eller ARN då det saknas 15-20% kapacitet.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av taliz »

Tellus skrev:
Max3 skrev:
taliz skrev:
Max3 skrev:
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.
Jag skulle "misshandla" batteriet så du snabbare får ett nytt, dom svaga cellerna borde krokna då och felmeddelande poppa upp.
Kör till 0km, kallt batteri full gas, låt stå 100% osv.
Testa ring supporten igen.
Eller ARN då det saknas 15-20% kapacitet.
Jag skulle först kolla noga så jag inte bryter mot några villkor, som gör att garantin inte gäller.
Om man uppenbart "misshandlar" bilen och tillverkaren får reda på det kan de nog hävda både det ena och andra för att slippa ta ansvar.
Men annars håller jag med, det borde ju gå att trigga det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av Max3 »

Tellus skrev:
Max3 skrev:
taliz skrev:
Max3 skrev:
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.
Jag skulle "misshandla" batteriet så du snabbare får ett nytt, dom svaga cellerna borde krokna då och felmeddelande poppa upp.
Kör till 0km, kallt batteri full gas, låt stå 100% osv.
Eller ARN
Företagsbil för det första. Är förvånad att inget felmeddelande dygt upp än, alla andra jag läst som har liknande problem har efter ca 15 % deg fått felmeddelande och batteri utbytt. Min räckvidd har ju minskat väldigt fort, ibland flera km på en vecka dock har det stabiliserats sedan två månader bakåt nu ligger den runt 420 km vid 100% och verkar stanna där. Är en ganska lång bit kvar till 350 km... (70%)
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av vibrationsfri »

Max3 skrev:
taliz skrev:
Max3 skrev:
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.
Ju mer bevis desto bättre. Personalen vet att batteriet inte är hundra men kan man bevisa hur många kWh som saknas så kanske tillslut.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av metchristian »

vibrationsfri skrev:
Max3 skrev:
taliz skrev:
Max3 skrev:
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.
Ju mer bevis desto bättre. Personalen vet att batteriet inte är hundra men kan man bevisa hur många kWh som saknas så kanske tillslut.

I annonser i Norge så står det 65kwh... så kan det va så att det är 65kwh av 75kwh som är tillgänglig? Eller har Norge någon annan version av long range?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10726
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av Legato »

metchristian skrev:
vibrationsfri skrev:
Max3 skrev:
taliz skrev:
Max3 skrev:
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.
Ju mer bevis desto bättre. Personalen vet att batteriet inte är hundra men kan man bevisa hur många kWh som saknas så kanske tillslut.

I annonser i Norge så står det 65kwh... så kan det va så att det är 65kwh av 75kwh som är tillgänglig? Eller har Norge någon annan version av long range?
Nej. Batteriet är som sagt på drygt 80 kWh, varav ca 76 kWh är tillgängliga (500 km gånger 151-152 Wh/km). Räckvidden är densamma på alla marknader. Har någon skrivit 65 kWh så har de fel.

Vet ej om det såldes några "Mid Range" i Norge, det batteriet kan nog ha ca 65 kWh totalt dock (med 62 kWh tillgängligt).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av Xeik »

Max79 skrev:
Legato skrev:
Max79 skrev:
Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.

Har en LR som gått 2700 mil.

Får 73,2 - 73,4

Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det? :?:
Absolut. 3-4% är fullt normalt.

De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.

Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande år :)
Kalas, tack för svar. Behöver ju inte bli nojig då :) Ska bli kul och se Xeiks resultat om han gör beräkningen också. Forum när det är som bäst ;)
Här kommer då min som utlovat;

M3 LR ca 2700 mil

76
76,1
76,5

Detta med 26%, som antagligen låg nära 27%
Med 27% så blir det 73,2 - 73,7
Användarvisningsbild
Max79
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 26 sep 2016 11:42

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av Max79 »

Xeik skrev:
Max79 skrev:
Legato skrev:
Max79 skrev:
Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.

Har en LR som gått 2700 mil.

Får 73,2 - 73,4

Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det? :?:
Absolut. 3-4% är fullt normalt.

De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.

Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande år :)
Kalas, tack för svar. Behöver ju inte bli nojig då :) Ska bli kul och se Xeiks resultat om han gör beräkningen också. Forum när det är som bäst ;)
Här kommer då min som utlovat;

M3 LR ca 2700 mil

76
76,1
76,5

Detta med 26%, som antagligen låg nära 27%
Med 27% så blir det 73,2 - 73,7
Tack Xeik!
Väldigt snarlika siffror då ju :)
Kör Model 3 LR AWD+, 19" Sport-fälgar, Pearlwhite med vit interiör, EAP + FSD.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av Max3 »

vibrationsfri skrev:
Max3 skrev:
taliz skrev:
Max3 skrev:
Fick ett genomsnitt på 62,3 kWh utifrån beräkningarna. Har en LR AWD och beräkningarna stämmer överens med tidigare beräkningar.
Du har inte funderat på att skaffa "Scan my Tesla", eller se om nån som har en kan läsa av?
Jo har såklart funderat på det men det kommer ju inte få tesla att göra något. Dessutom har de ju själva sagt att batterimodulerna är i obalans men de vill ändå inte göra något det.
Ju mer bevis desto bättre. Personalen vet att batteriet inte är hundra men kan man bevisa hur många kWh som saknas så kanske tillslut.
Bara lite svårt när de avbokar mina SC tider varje gång jag försöker lämna in bilen :lol:
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av Elix747 »

Max79 skrev:
Xeik skrev:
Max79 skrev:
Legato skrev:
Max79 skrev:
Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.

Har en LR som gått 2700 mil.

Får 73,2 - 73,4

Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det? :?:
Absolut. 3-4% är fullt normalt.

De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.

Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande år :)
Kalas, tack för svar. Behöver ju inte bli nojig då :) Ska bli kul och se Xeiks resultat om han gör beräkningen också. Forum när det är som bäst ;)
Här kommer då min som utlovat;

M3 LR ca 2700 mil

76
76,1
76,5

Detta med 26%, som antagligen låg nära 27%
Med 27% så blir det 73,2 - 73,7
Tack Xeik!
Väldigt snarlika siffror då ju :)
Intressant och här kommer lite mer analys.
Har gjort liknande uppskattning på min M3. Enkel batterkapacitetsberäkning ger ca 74 kWh.

Idag gjorde jag en liten annan variant och loggade energidata vid olika distanser. (se tabell i bild)
Jag har kört 138km från SOC 80-42% delat på 2 sträckor, tur och retur. ca 5 grader, ingen vind. nyladdad och varm kupe vid första start, kall andra start. 3 bar däcktryck. torrt första del, lätt regn andra del. Lugn körning på motorväg med 110,100, 80 och 70 km/h gräns och 80km/h i snittfart. Fläkt på 3, ej fot, ac på. Förbrukningen blev 184 Wh/km eller 25,5 kWh.
Skärmavbild 2020-01-09 kl. 22.21.48.png
Det gav fortfarande 74 kWh med "enkel batterkapacitetsberäkning".
Det gav 1,43% per kWh eller 0,70 kWh per %. Det blir beräknat 70kWh användbart från 100-0%. Vid dessa förhållanden så blir uppskattad räckvidd 38 mil. (jag har inte gjort någon scan my tesla att jämföra med)
Grafen visar att SOC sjunker tydligt linjärt mot förbrukad energi. Noterbar är att jag tappade 2 % under stoppet, (ej Sentry)
Skärmavbild 2020-01-09 kl. 22.23.41.png
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Enkel batterikapacitetsberäkning. Stämmer den?

Inlägg av vibrationsfri »

Fått Nästan 1 kWh extra senaste dagarna. Antagligen på grund av att det varit varmare. Runt 50 kWh genomsnitt istället för drygt 49.
Skriv svar