Max79 skrev:Xeik skrev:Max79 skrev:Legato skrev:Max79 skrev:Ah, tack för tipset på uträkningen. Sprang genast ut och testade detta.
Har en LR som gått 2700 mil.
Får 73,2 - 73,4
Ni som har större erfarenhet, är detta en godkänd nivå av batteridegradering eller hur ser ni på det?

Absolut. 3-4% är fullt normalt.
De första ca 5%-en kommer tidigt. Nästa 5% (totalt 10%) brukar komma efter 10-15000 mil. Efter det är kurvan extremt "flack" och det existerar väldigt få Teslor överhuvudtaget med degradering över 15%.
Dock gäller ju datan Model S/X. 3 har ju lite annat batteri som Tesla hävdar ska stå sig ännu bättre. Hur det blir med det får vi se kommande år

Kalas, tack för svar. Behöver ju inte bli nojig då

Ska bli kul och se Xeiks resultat om han gör beräkningen också. Forum när det är som bäst

Här kommer då min som utlovat;
M3 LR ca 2700 mil
76
76,1
76,5
Detta med 26%, som antagligen låg nära 27%
Med 27% så blir det 73,2 - 73,7
Tack Xeik!
Väldigt snarlika siffror då ju

Intressant och här kommer lite mer analys.
Har gjort liknande uppskattning på min M3. Enkel batterkapacitetsberäkning ger ca 74 kWh.
Idag gjorde jag en liten annan variant och loggade energidata vid olika distanser. (se tabell i bild)
Jag har kört 138km från SOC 80-42% delat på 2 sträckor, tur och retur. ca 5 grader, ingen vind. nyladdad och varm kupe vid första start, kall andra start. 3 bar däcktryck. torrt första del, lätt regn andra del. Lugn körning på motorväg med 110,100, 80 och 70 km/h gräns och 80km/h i snittfart. Fläkt på 3, ej fot, ac på. Förbrukningen blev 184 Wh/km eller 25,5 kWh.
Det gav fortfarande 74 kWh med "enkel batterkapacitetsberäkning".
Det gav 1,43% per kWh eller 0,70 kWh per %. Det blir beräknat 70kWh användbart från 100-0%. Vid dessa förhållanden så blir uppskattad räckvidd 38 mil. (jag har inte gjort någon scan my tesla att jämföra med)
Grafen visar att SOC sjunker tydligt linjärt mot förbrukad energi. Noterbar är att jag tappade 2 % under stoppet, (ej Sentry)