Sida 2 av 3

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 02 jan 2020 17:32
av Kilowatt
Remuz skrev:
Vid 70% ligger jag typiskt strax under 50kW. Sällan jag laddar mer än till 80%...
Exakt!

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 04 jan 2020 17:45
av stevengerrard
IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 04 jan 2020 18:16
av mans71
stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135... 8-)

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 04 jan 2020 18:18
av juristen
stevengerrard skrev:
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 04 jan 2020 18:20
av kontakten2
IMG_20200103_193301.jpg
Rätt glad att jag inte kört in uppdatering. Men det krävs rätt lång körning innan batteripack blir verkligen varmt

2015 85D

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 04 jan 2020 18:29
av taliz
stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Det är vad jag fick med min Model 3 också nyligen. Förvärmd i ca 3 mil och 8c ute. Kom inte över 60kw.
Det krävs helt enkelt att man kör låååångt för att få upp tempen numera.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 04 jan 2020 20:32
av stevengerrard
juristen skrev:
stevengerrard skrev:
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?
2 grader plus ute och jag hade ställt in Gävle sen jag kört från Mora. Jag har 40.2.3

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 04 jan 2020 22:03
av Richardk
mans71 skrev:
stevengerrard skrev:
IMG_20200104_173340.jpg
Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135... 8-)
Det är accepterat här men inte i USA...... https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 07:22
av Kilowatt
För att balansera upp det hela så ska det sägas att jag kom upp i dryga 120kW på Ödeshög igår. Men under en ganska kort period. När man passerar 50% så sjunker hastigheten märkbart.

Kommer ni ihåg ”ladda till 80% på 40 minuter”? Kan säga att det är helt omöjligt nu. Snarare kanske 1:15h?

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 08:07
av Mickep
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 13:09
av taliz
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 17:08
av stevengerrard
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?

Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 17:21
av frippe
stevengerrard skrev:
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?

Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.

Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 19:00
av stevengerrard
frippe skrev:
stevengerrard skrev:
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?

Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.

Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Jag tolkar det som att 100 är samma batteriteknik då? Och att det bara är en tidsfråga innan den första 100 bilen rapporterar in sänkt laddhastighet?

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 19:04
av mans71
stevengerrard skrev:
frippe skrev:
stevengerrard skrev:
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?

Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.

Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Jag tolkar det som att 100 är samma batteriteknik då? Och att det bara är en tidsfråga innan den första 100 bilen rapporterar in sänkt laddhastighet?
Ex;
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -1.156726/

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 19:13
av stevengerrard
Okej. Då är det inte lönt att köpa en "ny" heller. Var lite sugen på att byta upp mig till en Model X.

Har Tesla på nått sätt kommenterat det här? Någon som är i kontakt med en säljare?

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 19:15
av Remuz
När börjar man begränsa 100kWh-packet då?

Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 05 jan 2020 20:40
av TeslaM3
Vore intressant att se ny data från t ex abetterrouteplanner likt den de skickade ut i augusti.

https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 06 jan 2020 00:35
av ForestC
Har senaste 100-packet i en Raven (LR) som är uttagen i augusti 2019. Körde några långkörningar i höstas - kommer inte ihåg hastigheten då, men betydligt högre än vad jag fick ut i veckan. Vid en vända Jkpg-Sthlm T&R med laddningar i Ödeshög, Norrköping och Sillekrog (alla med varmt batteri) så har jag inte kommit över 42kW med en SoC på runt 50%... Totalt har jag kanske laddat på SuC 10-12 gånger sedan bilen var ny.

Hoppas på bättring i kommande uppdatering.. :shock:

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 06 jan 2020 08:36
av Bjelke
Remuz skrev:
När börjar man begränsa 100kWh-packet då?

Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
Ja vem vet... rena lotteriet det här, och med tanke på vilka laddhastigheter dom öser
på med numera så skulle det förvåna mig stort om inte några börjar se strypningar ganska snart... :(
Tibor har ju i flera artiklar skrivit att det inte är stort batteri som avgör hur bra en elbil är på
långresor utan främst hur snabbt den kan ladda samt hur låg förbrukning den har såklart, men
om det inte gäller mer än något år innan laddningen stryps så blir det inte så kul, för vissa bilar har
faktiskt blivit strypta ganska tidigt (även om dom knappt har snabbladdat) och alla ska tydligen tycka det
är en fantastisk nyhet att Tesla bryr sig om mig (och inte enbart sig själva).

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 06 jan 2020 11:28
av Remuz
Jag ska köra ner mitt batteri till <10% tänkte jag och testa i infra... hoppas det inte är kö

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 06 jan 2020 11:55
av Gustafsson
Vi som har 100 batterier har ju relativt nyligen fått ökad laddhastighet till145 kW. Det kompenserar nog en minskning vid högre SOC ganska bra.
Ser det som troligt att Max kommer att öka ändå mer med SuC v 3

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 06 jan 2020 15:01
av Remuz
Började på 15% men delade då par, så när jag blev ensam på 39% så gjorde jag nu graf

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 06 jan 2020 15:13
av NEO
taliz skrev:
Mickep skrev:
Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.
Finns software begränsade 85kWh X visst. Användes en stund 2017 på X75D.

Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging

Postat: 06 jan 2020 16:14
av Remuz
97% så hade jag 16kW... så långsamt att jag aldrig nånsin mer kommer orka ladda så långt