Re: Mjukvarubegränsad vid supercharging
Postat: 02 jan 2020 17:32
Exakt!Remuz skrev:Vid 70% ligger jag typiskt strax under 50kW. Sällan jag laddar mer än till 80%...
Exakt!Remuz skrev:Vid 70% ligger jag typiskt strax under 50kW. Sällan jag laddar mer än till 80%...
Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135...stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Det är vad jag fick med min Model 3 också nyligen. Förvärmd i ca 3 mil och 8c ute. Kom inte över 60kw.stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
2 grader plus ute och jag hade ställt in Gävle sen jag kört från Mora. Jag har 40.2.3juristen skrev:Hur länge hade du förvärmt och hur kallt var det ute? Startade du från varmgarage eller hade bilen stått ute? Undrar också vilken version du har på programvaran i bilen?stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Det är accepterat här men inte i USA...... https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... re.154976/mans71 skrev:Har samma erfarenhet. Teslas laddare är numera marginellt snabbare än ABB-laddarna. Men man ska tydligen var nöjd med det, helt OK att Tesla drar ned på hastigheten så att dom slipper garantiärenden tycks vara koncensus här... Det komiska är att trycker jag i CCS-adaptern så toppar jag 135...stevengerrard skrev:Ca 20% SOC och kommer inte över 58kw med min P85 från 2014.
Förvärmt och ensam på SuC här i Gävle.
Man når väl snart inte över 50kw när Tesla är klar med sina uppdateringar, och då kan man ju lika gärna köra "snabbladdarna" på Vattenfall eller Fortum..
Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.stevengerrard skrev:Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Jag tolkar det som att 100 är samma batteriteknik då? Och att det bara är en tidsfråga innan den första 100 bilen rapporterar in sänkt laddhastighet?frippe skrev:Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.stevengerrard skrev:Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.
Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Ex;stevengerrard skrev:Jag tolkar det som att 100 är samma batteriteknik då? Och att det bara är en tidsfråga innan den första 100 bilen rapporterar in sänkt laddhastighet?frippe skrev:Vad jag förstått gäller detta 70, 85 och 90 batterierna så långt. Någon här på sidan har reducerad laddeffekt även på ett 75 batteri.stevengerrard skrev:Verkar bara handla om 85 batteriet? Just nu ja. Det är inte så att vi kommer att se samma problem med 100 batteriet när det gått några år till?Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.
Eller är det ny batterikemi i 100 batteriet? Någon som är insatt och kan utveckla?
Så min gissning är att detta kommer att gälla samtliga model s + x med likartad batteriteknik.
Hur det senare blir med model 3 och y med annan typ av batteri återstår väl att se.
Ja vem vet... rena lotteriet det här, och med tanke på vilka laddhastigheter dom öserRemuz skrev:När börjar man begränsa 100kWh-packet då?
Blir nog ett besök i Infra imorn för att göra laddkurva igen
Finns software begränsade 85kWh X visst. Användes en stund 2017 på X75D.taliz skrev:Nja, finns inga X med 85. Det var en P90D han hade.Mickep skrev:Vet att Björn nyland sagt något att 85 modellerna (s och x) är drabbade utav detta. Hans gamla x kom till slut aldrig över 100 kW. Tydligen har det att göra med ett visst antal laddningar (oavsett). Sedan begränsas hastigheten för att batteriet inte skall behövas bytas på garantin.( även om det inte är något felpass den)
Som sagt, verkar bara handla om 85 storleken, kan vara bra att känna till vid begagnat köp.
Han fick dålig laddhastighet för några dagar sedan me. Det berodde på att det var en stor laddplats som inte fick den spänning den behövde. Vid annan fick han vad han skulle.