Sida 2 av 2
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 26 dec 2019 20:54
av taliz
lator skrev:Richardk skrev:lator skrev:En fråga: Hur har bilen fungerat tidigare när du har kommit ner i procent/km? Har du kört den nära tom den senaste tiden? Den där med fullgas vid 90 km kvar känns ju som en rejäl strömrusning och är batteriet lite obalanserat så kan det ju orsaka vad du beskriver... Dock borde det ju ta laddning efter att du laddat upp 12-volt till rätt spänning. Om 12-volten fortfarande ligger lågt så dras inte kontaktorerna och ingen laddning påbörjas.
Det där med att fossilbilar är enklare handlar nog mest om att "vi" kan dem bättre efter alla dessa år av användande. Detta med el kräver lite annat tänk men är inte direkt svårare att förstå sig på. Håller dock med om att det fattas enkla diagnosverktyg.
Hoppas att du får igång bilen och att du får en trevlig jul trots allt.

Stämmer, kört den ner till noll två gånger senaste två månaderna. Första gången med 1 km kvar, bilen dog precis utanför huset. Satte i laddkabeln och bilen funkade igen. Sen körde jag bilen tom igen en månad senare med 7 km kvar. Då lyckades jag putta bilen med lite hjälp till en laddare. Några tips på hur man kan få igång bilen? Jag anslöt en ctec laddare och den visade att 12v var fulladdat. Varje gång jag trycker ”lås upp” på skärmen eller appen till ladduttaget så öppnar inte låset som det brukar.
Jag antar att du har en Tesla-lös julhelg...

Har du mätt upp 12-volts batteriet med en batteritestare? Alternativt kan du ju mäta spänningen med en multimeter samtidigt som du sätter på någon förbrukare (om det går...). Det är väl troligt att det faktiskt är något i driftsbatteriet eller kablage till detta som felar tyvärr, eller kanske man ska säga som tur är då du har garanti på drivlinan...
Imorgon antar jag att du kan få hjälp från Tesla men du bor väl på "fel" ort för att det ska gå enkelt...
Det skulle vara intressant att starta en (kanske ambulerande) helt oberoende Tesla-service. Många bilar ligger nu utanför garantin på 4 år/8000 mil och det verkar ju som om Tesla lyckas undvika drivline-garanti i ganska många fall. T.ex kablage verkar de ju utesluta och även kylsystemet till drivlinan hamnar tydligen utanför garantin. När man, som jag, har jobbat nästan hela livet med bilar men totalt tröttnat på fossilmonster och dessutom har nästan två decenniums erfarenhet av eldrivna bilar så blir det lätt att man tänker i dessa banor.

Do it!

Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 26 dec 2019 20:56
av Richardk
Jo det är en Tesla lös helg. Jag har också jobbat en hel del med bilar och också delvis tröttnat på att mecka med fosilbilarna. Det var delvis därför jag köpte Teslan för att slippa mecka

. Tanken är att bogsera den till Tesla Malmö imorgon.
Ett tag tänkte jag själv byta 12V batteriet men jag tror inte det är det som är problemet. Datorerna var på ganska länge och ingen varning som de flesta brukar få om att 12V är dåligt. Nej jag tror på antingen en dålig cell i huvudbatteriet eller överbelastning för att något är kortslutet av någon anledning. Ska bli intressant att se vad dom hittar. Men jag hoppas det är huvudbatteriet
Man hade nog kunnat dra igång någon typ av Tesla jour/verkstad. Gäller bara att hitta något bra diagnos system. Där man både kan söka felkoder men även programmera och lägga till och ta bort utbyta delar.
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 26 dec 2019 22:29
av lator
Richardk skrev:Jo det är en Tesla lös helg. Jag har också jobbat en hel del med bilar och också delvis tröttnat på att mecka med fosilbilarna. Det var delvis därför jag köpte Teslan för att slippa mecka

. Tanken är att bogsera den till Tesla Malmö imorgon.
Ett tag tänkte jag själv byta 12V batteriet men jag tror inte det är det som är problemet. Datorerna var på ganska länge och ingen varning som de flesta brukar få om att 12V är dåligt. Nej jag tror på antingen en dålig cell i huvudbatteriet eller överbelastning för att något är kortslutet av någon anledning. Ska bli intressant att se vad dom hittar. Men jag hoppas det är huvudbatteriet
Man hade nog kunnat dra igång någon typ av Tesla jour/verkstad. Gäller bara att hitta något bra diagnos system. Där man både kan söka felkoder men även programmera och lägga till och ta bort utbyta delar.
Jag kan tänka mig att ett samarbete med Vimmerby Bildemontering (Christian Johansson) skulle vara väldigt gynnsamt. Det finns också många i dessa grupper som kan mycket och vill kunna ännu mera men de flesta har ju redan fasta jobb och begränsat med tid över... Jag har hur mycket tid som helst.

Angående detta med att byta ut delar så verkar det ju fungera bra med att göra en uppdatering direkt efter byte för att bilen ska acceptera de nya delarna.
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 27 dec 2019 01:19
av e5m1r
Richardk skrev:Jo det är en Tesla lös helg. Jag har också jobbat en hel del med bilar och också delvis tröttnat på att mecka med fosilbilarna. Det var delvis därför jag köpte Teslan för att slippa mecka

. Tanken är att bogsera den till Tesla Malmö imorgon.
Ett tag tänkte jag själv byta 12V batteriet men jag tror inte det är det som är problemet. Datorerna var på ganska länge och ingen varning som de flesta brukar få om att 12V är dåligt. Nej jag tror på antingen en dålig cell i huvudbatteriet eller överbelastning för att något är kortslutet av någon anledning. Ska bli intressant att se vad dom hittar. Men jag hoppas det är huvudbatteriet
Man hade nog kunnat dra igång någon typ av Tesla jour/verkstad. Gäller bara att hitta något bra diagnos system. Där man både kan söka felkoder men även programmera och lägga till och ta bort utbyta delar.
Även tesla har svårt att diagnostisera detta problem de vet att det är High Voltage systemet men inte vart så det blir lite manuell felsökning innan de hittar problemet
Iofs så var det nåt i senaste sw om just lättare att diagnosticera HW problem
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 28 dec 2019 15:29
av lator
Hur har det gått? Fick du iväg bilen till Malmö?
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 28 dec 2019 21:42
av Richardk
Japp, bilen är hos Tesla Malmö. Så nu är det bara att vänta tills dom har tid att kolla på den vilket dom lovade att göra så fort som möjligt. Och den fick rulla rakt in i verkstaden, så det känns som att dom kommer börja på den snart. Alltid fått bra hjälp av Tesla Malmö!
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 29 dec 2019 11:41
av kontakten2
Har för mig richrebuild fick liknande fel. Det var säkringen som hade gett sig till slut pga värmeutmattning.
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 29 dec 2019 17:56
av e5m1r
kontakten2 skrev:Har för mig richrebuild fick liknande fel. Det var säkringen som hade gett sig till slut pga värmeutmattning.
Det kan vara det som är problemet också
För att samanfatta
Felmeddelande beror på fel i hög spännings systemet
Så utmattad säkring kan vara orsak
DU som kortsluter ( drar mer ström ön väntat ) läcka av kylarvätska inne i motorn kan vara orsak ( råkade ut för denna 2 ggr )
Nån kabel som är skadad ( skadedjur kan ha nafsat på nåt )
Batterivärmaren om den drar mer ström än förväntat
Själva batteripacket där nån modul eller cell strular
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 04 feb 2020 08:36
av topgun12
Jag köpte en problembil som förra ägare tröttnat som hade stått avställd 6mån. Oklart fel. Hade bara kört den 1v när den dog, kunde inte lägga i en växel. Hade ca 15% SOC. Misstänkte 12v batteriet. Reeboot hjälpte ej. Bad ungarna koppla ur sin elektronikprylar från USB porten och lät bilen(batteriet) vila 10 min. Sen funka allt igen efter en reboot. Bad senare Tesla byta 12v batteriet och har sedan dess inte haft några besvär. Är nog som någon sagt att Teslan inte laddar 12v batteriet när SOC blir lågt, vilket iof är idiotiskt, att en bil dör pga 12v batteriet när det finns massor med kräm i högspänningsbatteriet.
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 04 feb 2020 09:14
av Leo
Är så på alla elbilar jag känner till. Dött 12V batteri död elbil.
90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 04 feb 2020 18:13
av taliz
topgun12 skrev:Är nog som någon sagt att Teslan inte laddar 12v batteriet när SOC blir lågt, vilket iof är idiotiskt, att en bil dör pga 12v batteriet när det finns massor med kräm i högspänningsbatteriet.
12v batteriet kostar peanuts att byta jämfört med HV-batteriet.
Ganska uppenbart vad som är viktigast att skydda dvs.
Bilen kan ju inte veta hur länge den kommer bli stående med låg SOC.
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 04 feb 2020 19:23
av heldiggrisen
Richardk skrev:Japp, bilen är hos Tesla Malmö. Så nu är det bara att vänta tills dom har tid att kolla på den vilket dom lovade att göra så fort som möjligt. Och den fick rulla rakt in i verkstaden, så det känns som att dom kommer börja på den snart. Alltid fått bra hjälp av Tesla Malmö!
Hur gick det? Hittade de felet?
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 07 mar 2020 06:45
av Richardk
Igår fick jag tillbaka min Tesla! Plötsligt händer det
Bilen (P85+ 2014) gick sönder 23 December och klar 6 Mars. Endast den 8-åriga garantin kvar på bilen.
Tesla har skött det både bra och dåligt. När bilen stannade fick jag själv lösa bärgning till Tesla trots att första hjälpen på Tesla trodde det var huvudbatteriet. Kändes så där.
Jag fick lånebil efter ca 2 veckor när det konstaterats att batteriet var dåligt. Det var bra men lite sent.
Efter ca 1 månad blev jag lovad det helt ny utvecklade 85 kWh batteriet eftersom mitt batteri var dåligt. Blev super glad!
Några dagar innan jag ska hämta ut bilen så skriver Tesla på mail att endast säkringen till huvudbatteriet har bytts ut. Blev mindre glad!
Säkringen är nu en ny model som istället för att vara en keramik säkring nu är en elektronisk säkring som hela tiden mäter strömmen som passerar. Denna modifiering kunde tidigare inte göras så då bytte man hela batteriet. Men denna fix uppkom under tiden som min bil var inlämnad. Det var därför som jag blev lovad nytt batteri först. Tesla hade inhyrda specialister som gjorde denna modifiering. Jag kan förstå Teslas agerande men tycker det var dåligt att lova en kund nytt batteri och sen inte hålla det!
Bilen stod med tomt batteri i två månader hos Tesla. Fick push notiser om att batteriet kommer ta skada om det inte laddas omedelbart. Gjorde ingen åtgärd eftersom batteriet ändå skulle bytas. Tesla försäkrar nu att batteriet inte tagit skada. Känns sådär.
Bilen lämnades ut rekonditionerad, dvs tvättad både invändigt och utvändigt! Mycket bra! Jag körde 790 mil med lånebilen! Som det ser ut nu så ingen kostnad alls för mig! Totalt sett nöjd.
Har troligtvis kvar min långsamma laddning på supercharger!
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 07 mar 2020 07:05
av Vulgarsonic
Så det tog 3 månader för dem att byta en säkring?
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 07 mar 2020 07:48
av PhR34k
Richardk skrev:Igår fick jag tillbaka min Tesla! Plötsligt händer det
Bilen (P85+ 2014) gick sönder 23 December och klar 6 Mars. Endast den 8-åriga garantin kvar på bilen.
Tesla har skött det både bra och dåligt. När bilen stannade fick jag själv lösa bärgning till Tesla trots att första hjälpen på Tesla trodde det var huvudbatteriet. Kändes så där.
Jag fick lånebil efter ca 2 veckor när det konstaterats att batteriet var dåligt. Det var bra men lite sent.
Efter ca 1 månad blev jag lovad det helt ny utvecklade 85 kWh batteriet eftersom mitt batteri var dåligt. Blev super glad!
Några dagar innan jag ska hämta ut bilen så skriver Tesla på mail att endast säkringen till huvudbatteriet har bytts ut. Blev mindre glad!
Säkringen är nu en ny model som istället för att vara en keramik säkring nu är en elektronisk säkring som hela tiden mäter strömmen som passerar. Denna modifiering kunde tidigare inte göras så då bytte man hela batteriet. Men denna fix uppkom under tiden som min bil var inlämnad. Det var därför som jag blev lovad nytt batteri först. Tesla hade inhyrda specialister som gjorde denna modifiering. Jag kan förstå Teslas agerande men tycker det var dåligt att lova en kund nytt batteri och sen inte hålla det!
Bilen stod med tomt batteri i två månader hos Tesla. Fick push notiser om att batteriet kommer ta skada om det inte laddas omedelbart. Gjorde ingen åtgärd eftersom batteriet ändå skulle bytas. Tesla försäkrar nu att batteriet inte tagit skada. Känns sådär.
Bilen lämnades ut rekonditionerad, dvs tvättad både invändigt och utvändigt! Mycket bra! Jag körde 790 mil med lånebilen! Som det ser ut nu så ingen kostnad alls för mig! Totalt sett nöjd.
Har troligtvis kvar min långsamma laddning på supercharger!
Var det verkligen ett "vi lovar att se till att byta batteripacket åt dig"
Eller var det mer att "det kan behövas byta batteripacket"
Sen får du nog förstå företaget att kan dom lösa det genom att byta en säkring än istället byta hela batteripacket så gör dom hellre det.
Som att kräva att Mercedes byter en hel motor för att generatorn pajja eller nåt.
Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Re: 90 km kvar och slut på batteriet...
Postat: 07 mar 2020 09:00
av Richardk
Tog lite mer än 2 månader att byta säkring. Dom lovade att byta batteriet. Jag frågade fler gånger om det var det nyutvecklade 85 kWh batteriet som skulle användas.