Sida 2 av 4

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 11:34
av iAkita
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 12:42
av Legato
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 12:56
av Zalman3
Gissar på 10% i LRF rabatt.
Blir drygt 400.000kr netto för en Mercedes elbil.
Det sätter press på att Audi Q4 inte blir så mycket dyrare.
EL (BEV)
EQC 11%
EQV 9 %
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... /mercedes/

476.100kr efter 10% i rabatt.
406.100kr efter 70.000kr i stöd.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 13:06
av mikebike
Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Volvo släpper alltid "värsta" modellen först och enklare senare.
När det kommer en 2WD med mindre utrustning blir jämförelsen rättvisare, eller när EQA kommer med AWD.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 13:12
av Zalman3
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 13:43
av iAkita
Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.
Storleks och prestandamässigt är den väl mer jämförbar med en Kia e-Niro. Den startar numera på 485 000 kr och hamnar på 525 000 kr med lite utrustning. Alldeles för liten skillnad mot en EQA enligt mig. Model 3 SR+ börjar också kännas dyr när man kan få en Merca med större batteri flera tiotusentals kronor billigare.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 13:48
av Roj79
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr

Mercan har 66,5 kWh batteri.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 13:56
av MWall
Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.


Större batteri men nästan identisk räckvidd enligt WLTP är en nackdel i min bok. Blir liksom dyrare att ladda den. :)

Men visst skiljer det en del prestandamässigt. Och så det där vidriga tilltaget att göra den framhjulsdriven. Why?!? Verkar som att den billigare versionen av PS2 ska bli det också. (och säkert även Påttan)

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 14:18
av Zalman3
Roj79 skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr

Mercan har 66,5 kWh batteri.

Enligt EV Database:
Tesla SR+
Battery Capacity * 55.0 kWh
Battery Useable* 50.0 kWh

Mercedes EQA
Battery Capacity 79.8 kWh
Battery Useable 66.5 kWh
https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA-250

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 19:40
av taliz
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Riktigt bra pris. Jag gillade ju EQC, så får nog ta och prova EQA.
Det sätter ju rejäl press på konkurrenterna. Varför ska man pynta nästan lika mkt för en Kia, Peugeot, VW etc när man kan få en Mercedes istället.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 20:50
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Tesla måste....? Varför?

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 20:59
av Legato
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Tesla måste....? Varför?
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 21:02
av Svenssons
Legato skrev:
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.
Pris och batterikapacitet är de ända variablerna som betyder något för elbilar, det vet väl alla? ;)

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 21:06
av taliz
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Tesla måste....? Varför?
Hänger inte heller med i svängarna. Dels säljer ju Tesla alla treor de hinner producera. Dels är Model 3 en avsevärt större bil än EQA. Motsvarande C-klass, inte A-klass.
Precis, det är snarare Kia eNiro, Hyundai Kona, Peugeot e2008, DS3 electric etc den konkurrerar mot storleksmässigt.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 21:13
av Edward123
Zalman3 skrev:
Tesla måste sänka sina priser. 60.000 kr mer än för en Mercedes EQA är för mycket.
Dessutom kanske man får 10% i rabatt på EQA.

Tesla SR+
Räckvidd 448 km
Batteri 55 kWh
Pris 589.080 kr

Mercedes EQA
Räckvidd 426 km
Batteri 79.8 kWh
Pris 529.000 kr
Ingen LRF-rabatt på SE-edition.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 22:10
av MrEarp
Företag får 10% rabatt på bilen, kollade med min säljare idag.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 22:16
av martinot
MWall skrev:
Legato skrev:
iAkita skrev:
Nu har de släppt priserna på EQA SE edition som tydligen har en del extrautrustning. Från 529 000 kr innan bonus. Det var förvånande.
https://elbilen.se/nyheter/mercedes-eqa ... SKKyJb1FeA
Konstig jämförelse med XC40 IMO. Mercan har 190 hästar. Volvon har mer än dubbelt så mycket. Volvon har också klart större batteri. ID4 känns som en mer relevant jämförelse.

Hade också väntat mig att Mercan skulle vara något dyrare, men inte så mycket med tanke på att det är instegsversionen.


Större batteri men nästan identisk räckvidd enligt WLTP är en nackdel i min bok. Blir liksom dyrare att ladda den. :)

Men visst skiljer det en del prestandamässigt. Och så det där vidriga tilltaget att göra den framhjulsdriven. Why?!? Verkar som att den billigare versionen av PS2 ska bli det också. (och säkert även Påttan)
Pinsamt dåligt med framhjulsdrift, och på en Mercedes till på köpet! Skandal, och bojkott för min del.

Re: Mercedes EQA

Postat: 05 feb 2021 22:20
av Edward123
MrEarp skrev:
Företag får 10% rabatt på bilen, kollade med min säljare idag.
På grundpriset och eventuell extrautrustning eller på SE-edition? Eller har de redan en fleet edition?

Re: Mercedes EQA

Postat: 10 feb 2021 17:39
av qcskaeb
Är inte räckvidden för en SR+ angiven som 409km (WLTP) och inte 448km enligt tidigare kommentar?

Re: Mercedes EQA

Postat: 11 apr 2021 21:57
av qcskaeb
Ni som inte gillar framhjulsdrift på en Merca får väl vänta på EQA 300 eller EQA 350, beställbara i maj, som vid normaldrift kör med den bakre PSM motorn och bara vid behov den främre...

Re: Mercedes EQA

Postat: 12 apr 2021 00:29
av Zalman3
qcskaeb skrev:
Ni som inte gillar framhjulsdrift på en Merca får väl vänta på EQA 300 eller EQA 350, beställbara i maj, som vid normaldrift kör med den bakre PSM motorn och bara vid behov den främre...
Länk?

Re: Mercedes EQA

Postat: 12 apr 2021 09:02
av pingflood
qcskaeb skrev:
Ni som inte gillar framhjulsdrift på en Merca får väl vänta på EQA 300 eller EQA 350, beställbara i maj, som vid normaldrift kör med den bakre PSM motorn och bara vid behov den främre...
https://blog.mercedes-benz-passion.com/ ... ic-kommen/

Re: Mercedes EQA

Postat: 12 apr 2021 11:10
av Erxon
Vilken j-a konfigurator på deras hemsida. Det var troligen den mest komplicerade jag försökt gå igenom.
Tycker t.o.m. Audis var enkel...

Allt stod att det inte kostade något, klickade man där blev det ändå att man behövde lägga till ett paket för många tusenlappar.
Försökte få till en el-stol som exempel, varenda gång hamnade man på ett stort paket för 80K

Den lilla bilen blir dyr när man är klar i alla fall. Hade man vart ett företag så hade man väl fått 15% direkt på allt, som privatperson får man vara glad om man får gummimattorna...

Re: Mercedes EQA

Postat: 06 maj 2021 15:18
av Zalman3
Priser för EQA med 4wd.

Mercedes EQA 300 4matic har en systemeffekt på 225 hk (168 kW) och 390 Nm. Det räcker för att klara 0–100 km/h på 7,7 sekunder. Räckvidden enligt WLTP-körcykeln ligger på 40–42,6 mil beroende på utrustning. Precis som vanliga EQA 250 är den maximala DC-laddeffekten 100 kW vilket ska göra att det tar drygt en halvtimma att ladda 10–80%. För AC-laddning (t ex med egen wallbox) är effekten max 11 kW.

I grundutförandet SE-Edition börjar prislappen för EQA 300 4matic på 559.000 kronor (enligt pressreleasen, i Mercedes sajtkonfigurator gäller 564.900 kr i skrivande stund) exkluderande bonus. Då ingår bland annat backkamera, adaptiv farthållare, elektrisk baklucka, konstläderklädsel och elektriskt ställbara svankstöd i fram. Enligt typisk Mercedes-manér kan man dock bocka i både ett och annat tillbehörspaket om så önskas.

Mercedes EQA 350 4matic bjuder på mer pulver än 300-modellen, 292 hk/520 Nm för att vara exakt vilket krymper acctiden 0–100 km/h till 6 sekunder. För det får man hosta upp ytterligare 30.000 kronor vilket ger ett grundpris på 589.900 kronor (eller, återigen, 594.900 kr enligt sajtkonfiguratorn). Man tvingas inte välja till något värre utrustningspaket samtidigt så priserna gäller samma SE-Edition paket som EQA 300 4matic.

WLTP-räckviddsspannet som anges av tillverkaren för EQA 350 4matic är på 40,9–43,2 mil, vilket förutom motoreffekten gör den jämförbar med Volvo XC40 P8 Recharges syskon Polestar 2 på just den punkten.

I köpet av en EQA ingår förutom bilen även ett års medlemskap i Mercedes Me Charge som framförallt gör att man betalar ett reducerat pris vid Ionitys laddstolpar i Europa, 5,16 kr/kWh istället för ordinarie (saftiga) 8,70 kr/kWh.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -fyrkrafs/

Re: Mercedes EQA

Postat: 02 feb 2022 09:29
av Raptor
Är EQA en subcompact eller compact SUV?
Vilken förbränningsvariant motsvarar den? GLA eller GLC?