Sida 2 av 2

Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 11:21
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
För skoj skull petade jag in 4S med större batteriet mellan Lomma till Oslo, samt min Model 3 Performance med 18".
Taycan tar 5 timmar 34 min, inkl två laddstopp på totalt 27 min.
Model 3 Performance tar 5 timmar 29 min, inkl ett laddstopp på totalt 29 min.
Ganska jämt.
Den stämmer inte. Slog in Model 3 och ändrade inget annat. Resan tar 5h42min med ett laddstopp på 15min. Porschen drar ju nästan dubbelt så mycket. Slog in Porschen och den gör resan med två laddstopp på totalt 19minuter. Varav ett stopp är 11minuter och laddar 34-82%. De tester jag sett indikerar att laddeffekten aldrig blir de utlovade samt att den redan vid låg soc trottlar ner rejält. Skulle förvåna mig om vi ser över 150kW i snitt 34-82%, och absolut inga 270kW i snitt som ABRP tänker sig.

Björns 1000km test kommer ge oss svaren fram över (y)
Vi hade nog inte exakt samma variabler. Jag brukar peta in 110-120% hastighet. För inte ligger man och såsar motorväg på långresa utan moms...

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 11:42
av fth
SolnaGnagarn skrev:
Men wow!! Trodde bara att det fanns Tesla i ABRP!
ABRP är the shit, det finns stöd för i princip alla elbilar på marknaden, tom stöd i beta för bilar som ännu inte släpps, som t.ex. Model Y och Roadster 2020.

Min leasing tar slut om några månader, och som beslutsunderlag för nästa bil brukar jag roa mig med att simulera mina resor i ABRP med olika bilar, befintliga och kommande (det har dock fortfarande inte givit några argument för något annat än Tesla ;) )

/fth

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 12:03
av Henrik Torphammar
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
För skoj skull petade jag in 4S med större batteriet mellan Lomma till Oslo, samt min Model 3 Performance med 18".
Taycan tar 5 timmar 34 min, inkl två laddstopp på totalt 27 min.
Model 3 Performance tar 5 timmar 29 min, inkl ett laddstopp på totalt 29 min.
Ganska jämt.
Den stämmer inte. Slog in Model 3 och ändrade inget annat. Resan tar 5h42min med ett laddstopp på 15min. Porschen drar ju nästan dubbelt så mycket. Slog in Porschen och den gör resan med två laddstopp på totalt 19minuter. Varav ett stopp är 11minuter och laddar 34-82%. De tester jag sett indikerar att laddeffekten aldrig blir de utlovade samt att den redan vid låg soc trottlar ner rejält. Skulle förvåna mig om vi ser över 150kW i snitt 34-82%, och absolut inga 270kW i snitt som ABRP tänker sig.

Björns 1000km test kommer ge oss svaren fram över (y)
Vi hade nog inte exakt samma variabler. Jag brukar peta in 110-120% hastighet. För inte ligger man och såsar motorväg på långresa utan moms...
Vid laddning påverkar inte resans hastighet

Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 12:27
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
För skoj skull petade jag in 4S med större batteriet mellan Lomma till Oslo, samt min Model 3 Performance med 18".
Taycan tar 5 timmar 34 min, inkl två laddstopp på totalt 27 min.
Model 3 Performance tar 5 timmar 29 min, inkl ett laddstopp på totalt 29 min.
Ganska jämt.
Den stämmer inte. Slog in Model 3 och ändrade inget annat. Resan tar 5h42min med ett laddstopp på 15min. Porschen drar ju nästan dubbelt så mycket. Slog in Porschen och den gör resan med två laddstopp på totalt 19minuter. Varav ett stopp är 11minuter och laddar 34-82%. De tester jag sett indikerar att laddeffekten aldrig blir de utlovade samt att den redan vid låg soc trottlar ner rejält. Skulle förvåna mig om vi ser över 150kW i snitt 34-82%, och absolut inga 270kW i snitt som ABRP tänker sig.

Björns 1000km test kommer ge oss svaren fram över (y)
Vi hade nog inte exakt samma variabler. Jag brukar peta in 110-120% hastighet. För inte ligger man och såsar motorväg på långresa utan moms...
Vid laddning påverkar inte resans hastighet
Va?
Nu gjorde jag samma rutt, men idag tycker den tre stopp(37min laddning, tot 6h4m) för Taycan och två(också 37 min laddning, tot 5h42m) för Model 3.
Antar att det beror på väder och kanske andra variabler(vad nu abttrp inkluderar).
Jag kör förövrigt med 90% vid start och min 15% charger & goal arrival.

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 13:42
av Henrik Torphammar
Men titta på laddningen för Porsche. Den har inte 270kw I snitt 34-82%. Den gör inte det på 11minuter.
(Om model 3 gör sin laddning på 15min vet jag inte)

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 13:55
av taliz
Du menar att abttrp är för optimistisk med Taycan?
Well det är ju beta så...

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 14:02
av Henrik Torphammar
taliz skrev:
Du menar att abttrp är för optimistisk med Taycan?
Well det är ju beta så...
Vad tänker du om 34-82% på 11min?

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 16:57
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Du menar att abttrp är för optimistisk med Taycan?
Well det är ju beta så...
Vad tänker du om 34-82% på 11min?
10-80% skulle väl ta 22 min, så det låter ju lite optimistiskt. Men omöjligt att veta innan man sett laddkurvan.

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 19:48
av Henrik Torphammar
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Du menar att abttrp är för optimistisk med Taycan?
Well det är ju beta så...
Vad tänker du om 34-82% på 11min?
10-80% skulle väl ta 22 min, så det låter ju lite optimistiskt. Men omöjligt att veta innan man sett laddkurvan.


Men, 11 eller 22minuter kan ju kvitta över en resa på 6 timmar. Där emot så finns det ju andra tillfällen/bilar etc som det blir mycket missvisande på. Hoppas ABRP implementerar riktiga laddkurvor och inte bara reklamsiffror med tiden.

Vet inte heller om ABRP vet om att model 3 kan ladda snabbare på iotiny än på SuC nu för tiden? sist jag testade verkade den inte förstå det.

Håller fortfarande på Björns 1000km tester för bra jämförelser.

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 20:45
av chpaulin
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Du menar att abttrp är för optimistisk med Taycan?
Well det är ju beta så...
Vad tänker du om 34-82% på 11min?
10-80% skulle väl ta 22 min, så det låter ju lite optimistiskt. Men omöjligt att veta innan man sett laddkurvan.
Då 100% på Taycan är 88% på riktig då de döljer 12% så innebär 10-80% egentligen 9-70%. Låter fortfarande snabbt men 10-50% på en kvart är ju klart görbart i bra förhållanden.

Re: Porsche Taycan 4S

Postat: 18 dec 2019 22:03
av taliz
chpaulin skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Du menar att abttrp är för optimistisk med Taycan?
Well det är ju beta så...
Vad tänker du om 34-82% på 11min?
10-80% skulle väl ta 22 min, så det låter ju lite optimistiskt. Men omöjligt att veta innan man sett laddkurvan.
Då 100% på Taycan är 88% på riktig då de döljer 12% så innebär 10-80% egentligen 9-70%. Låter fortfarande snabbt men 10-50% på en kvart är ju klart görbart i bra förhållanden.
Mnja. Dom har nog mer buffer i botten än toppen.
Oavsett så vore det lite udda om 10-34% skulle ta lika länge som 34-82%.
Det sägs ju att Taycan också snabbt trappar ner likt Tesla, så rimligen bör det gå betydligt segare på slutet än i början.