Sida 2 av 2
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 28 jun 2022 12:28
av Sadhguru
Zalman3 skrev:Sadhguru skrev:Vad kostade varje batteri byte som han gjorde? Jag funderar själv på att köpa en begagnad Model S85 som har gratis supercharger, men är orolig att jag måste byta ut batteriet på dem då garantierna börjar gå ut på de äldre modellerna.......
Såg på tuben att Gruber Motors pratade om ett pris på ca 14.000 dollar för ett nytt batteri.
Exempel på begagnat batteri hittar man på.
https://gbd.no/
https://gbd.no/cars/tesla/tesla-model-s ... nr/412176/
Pris 80.000,- NOK.
Det gamla batteriet kan ju också ha ett värde.
Vet att Nissan Leaf 24 kWh batterier säljs från ca 10.000kr.
Tack! Skulle du säga att det är ekonomiskt dumt att köpa en begagnad Tesla S85? Visst, har man tur kanske man klarar sig, men det verkar som att de flesta äldre Tesla bilar kräver batteribyte. Antar att de nya modellerna har bättre batterier som håller längre? Det jag är sugen på är att man kan köra runt Europa i princip gratis med deras "fria supercharger", vilket man verkar kunna få även när man köper begagnat.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 28 jun 2022 12:30
av Legato
Sadhguru skrev:Zalman3 skrev:Sadhguru skrev:Vad kostade varje batteri byte som han gjorde? Jag funderar själv på att köpa en begagnad Model S85 som har gratis supercharger, men är orolig att jag måste byta ut batteriet på dem då garantierna börjar gå ut på de äldre modellerna.......
Såg på tuben att Gruber Motors pratade om ett pris på ca 14.000 dollar för ett nytt batteri.
Exempel på begagnat batteri hittar man på.
https://gbd.no/
https://gbd.no/cars/tesla/tesla-model-s ... nr/412176/
Pris 80.000,- NOK.
Det gamla batteriet kan ju också ha ett värde.
Vet att Nissan Leaf 24 kWh batterier säljs från ca 10.000kr.
Tack! Skulle du säga att det är ekonomiskt dumt att köpa en begagnad Tesla S85? Visst, har man tur kanske man klarar sig, men det verkar som att de flesta äldre Tesla bilar kräver batteribyte. Antar att de nya modellerna har bättre batterier som håller längre? Det jag är sugen på är att man kan köra runt Europa i princip gratis med deras "fria supercharger", vilket man verkar kunna få även när man köper begagnat.
Vad bygger du påståendet på gällande att de flesta måste byta batteri? Jag skulle gissa att det är en klar minoritet, men inte sett någon data på det.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 29 jun 2022 14:30
av [JM]
MWall skrev:wannabee skrev:MWall skrev:wannabee skrev:Att första motorn höll 78000 mil var ju bra, att de 7 följande bara höll 20000 mil var är ju mindre bra..
8 motorer är ärligt talat uruselt.
De höll ju 20000 mil, på Zoe verkar de bara hålla 10000 mil, siffror från en som kör mycket och är inne på sin tredje motor. Själv har jag kört drygt 30000 mil med min bensinbil utan att göra annat med motorn än byta tändstift, olja, filter och kamrem.
20 tusen mil är uruselt.
Bensinmotorn får service var 2-3000 mil. Är förfinad av 50 års utveckling.
Första elmotorn som höll 78000 var förmodligen byggd "safe". Medan de efterföljande som bara höll 20000 har det snålats lite på.
Det tar ju ett antal mil innan designföränringar visar om dom var bra eller dåliga.
Gäller bara för Tesla att lära sig av felen och förbättra produkterna.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 29 jun 2022 14:37
av Lurkern
Alternativt att motorerna blir billiga. Kostar de 10-15 tusen kan man byta vart 20.000 mil.
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 08 jul 2022 14:45
av alseC
Inte kört 160.000 mil men väl 41.000 med vår Model X 75D, 5 sits och dragkrok som vi leasat sedan början på juli 2017 (Beställd jan 2017). Laddad på free SuC och mest med solel hemma (10A).
kr/mil
Däck/hjul 0,74 (30307kr inkl 2 omg beg fälgar)
Delar 0,21 (8685kr, framhjulsnav, 12V batteri, bromsklossar fram. laddport mm)
Rep TC 0,30 (12309kr, kompressorbyte + ventilblock, uppgr CCS mm)
Tillbehör 0,20 (8304kr, Meneke typ2, Camberstag bak (monterade 28 juni 2022) mm)
Övrigt 0,24 (9960kr, bärgning t SuC 1ggr, bes avg, reg avg mm)
Summa 1,70
Förs TH 2,35
Leasing 16,88
TOTALT 20,93 kr / mil
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 08 jul 2022 20:11
av Bjelke
Han som köpte min första model S har precis passerat 34000 mil

Inga stora grejer som pajat än vad jag vet men jag har inte frågat heller på ett tag.
Värdeminskning om han sålde den idag tror jag skulle vara närmast obefintlig med tanke
på prisbilden idag (han fick den för en bit under 400 tkr när den gått 23000 mil för
några år sedan)
Re: Teslaföraren som kört 160.000 mil
Postat: 10 jul 2022 21:13
av Sadhguru
alseC skrev:Inte kört 160.000 mil men väl 41.000 med vår Model X 75D, 5 sits och dragkrok som vi leasat sedan början på juli 2017 (Beställd jan 2017). Laddad på free SuC och mest med solel hemma (10A).
kr/mil
Däck/hjul 0,74 (30307kr inkl 2 omg beg fälgar)
Delar 0,21 (8685kr, framhjulsnav, 12V batteri, bromsklossar fram. laddport mm)
Rep TC 0,30 (12309kr, kompressorbyte + ventilblock, uppgr CCS mm)
Tillbehör 0,20 (8304kr, Meneke typ2, Camberstag bak (monterade 28 juni 2022) mm)
Övrigt 0,24 (9960kr, bärgning t SuC 1ggr, bes avg, reg avg mm)
Summa 1,70
Förs TH 2,35
Leasing 16,88
TOTALT 20,93 kr / mil
Inte alls farligt, hur många mil håller batterierna på 75D? Är det annan typ av batteri jf med de äldre Teslorna? För mig känns det värt om jag klarar mig åtminstone 50k mil på en 2014 Tesla innan jag måste byta batterier. Vet inte hur rimligt det är, många verkar ha problem med äldre versionerna.