Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?
Postat: 02 dec 2019 15:03
Stockholm
Problemet är nog att det fortfarande är långt mellan snabbladdarna i Norrland vilket gör att de skeptiska fortsätter med sin Dodge RAM...Laban skrev:Förvånansvärt många beställningar i Norrbotten vs Stockholm. Ca 1/10 invånare men 7 vs 31 beställningar. Fast det är väl i grund och botten precis som det borde vara. Cybertrucken borde vara populärare på landsbygden. Det visade också statistik från USA där man jämförde Model 3/Cybertruck och intresse/delstat.
Visst saknas det laddare fortfarande. Pajala, Jokkmokk, Abisko/Riksgränsen är väl det första man kommer och tänka på om man tänker på norra Norrland. Men tar man 82 mils varianten så är det ett löst problem skulle jag säga.BrooklynS skrev:Problemet är nog att det fortfarande är långt mellan snabbladdarna i Norrland vilket gör att de skeptiska fortsätter med sin Dodge RAM...
Jag bor på landet och tänker att man laddar väl hemma. Men visst det är ju ordentliga avstånd i Norrland.BrooklynS skrev:Problemet är nog att det fortfarande är långt mellan snabbladdarna i Norrland vilket gör att de skeptiska fortsätter med sin Dodge RAM...Laban skrev:Förvånansvärt många beställningar i Norrbotten vs Stockholm. Ca 1/10 invånare men 7 vs 31 beställningar. Fast det är väl i grund och botten precis som det borde vara. Cybertrucken borde vara populärare på landsbygden. Det visade också statistik från USA där man jämförde Model 3/Cybertruck och intresse/delstat.
Ja man glömmer lätt att när en elbil har 56 mil WLTP så kan det vara 30 mil med takbox, -15C. Ännu värre med släp bakom.BrooklynS skrev:De flesta laddar hemma men att köra 70 mil är en shoppingtur i Norrbotten (Kiruna-Luleå tor för att handla). Och skall man en vecka till Ritsem med skoter och fiskeark behöver man marginal för laddning...
https://abetterrouteplanner.com/index.h ... 1dc8d94f3aLaban skrev:Ja man glömmer lätt att när en elbil har 56 mil WLTP så kan det vara 30 mil med takbox, -15C. Ännu värre med släp bakom.BrooklynS skrev:De flesta laddar hemma men att köra 70 mil är en shoppingtur i Norrbotten (Kiruna-Luleå tor för att handla). Och skall man en vecka till Ritsem med skoter och fiskeark behöver man marginal för laddning...
Pajala behövs för resor till Levi. Eller Pello på finska sidan. Så nära men inte riktigt där än. Men man får vara glad att man inte köra en icke Tesla elbil. e-Tron hade varit en ren pendlingsbil häruppe.BrooklynS skrev:Och om 3 år lär det finnas snabbladdare även i Jokkmokk och Dorotea (förhoppningsvis SuC). Då öppnar sig fjällvärlden för elbilsägare.
VarroF skrev:Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Det tror inte min svågers brorsa heller.......Så det blir nog inget av med detVarroF skrev:Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Det mesta går att lösa, tex Jeep Wrangler har ju fått vad som kallas en "parkbänk" i fronten för att klara kraven i EU. Framljusen skulle det inte förvåna mig om det skulle gå att typa och få dom godkända som dom är, men just vikten är ju svår att göra något åt. Inget som skulle innebära säljstop, men som begränsar möjligheten för gemene man att köra en.PhR34k skrev:Folk är så roliga.
Enda man hör från folk när man berättar om att man bokat två st."kommer inte att se ut så när den kommer till Europa", "det är inte tillåtet med sånt framljus", "kommer vara för tung" bla bla bla
Kommer garva åt dem när jag åker förbi dom på E4an om två år
Som att bilen skulle inte komma till Europa för att framljuset går oavkortat, de kan ju döda den på två ställen så den blir 3 delad, vad är problemet?
Att den inte har kofångare fram? Wow, smäll på en kofångare i spetsen likt en tårtbit och problemet är löst.
Vikten? Jag tror knappast att den kommer att väga 700kg mer än en Modell x
Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Varför kan man då lägga föreställningar till länder i Europa och Sverige? Varför översätta och anpassa info om Cybertruck till de olika språken i Europa ?VarroF skrev:Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Reklam plus att man inte undersökt vilka regler som gäller utan bara kör på skulle jag gissa.Svenssons skrev:Varför kan man då lägga föreställningar till länder i Europa och Sverige? Varför översätta och anpassa info om Cybertruck till de olika språken i Europa ?VarroF skrev:Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Kan det varit så att säljaren ville att du skulle köpa något dom hade i lager istället?VarroF skrev:Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
3800 kg är Gross vehicle weight och inkluderar lasten. Jag killgissar att Cybertruck åtminstone får lasta 1000 kg eller mer. Det innebär att det går att registrera den med lägre lastvikt och därmed få köra den med B-kort. 700 kg duger ju gott som lastvikt tex.dd88 skrev:Det mesta går att lösa, tex Jeep Wrangler har ju fått vad som kallas en "parkbänk" i fronten för att klara kraven i EU. Framljusen skulle det inte förvåna mig om det skulle gå att typa och få dom godkända som dom är, men just vikten är ju svår att göra något åt. Inget som skulle innebära säljstop, men som begränsar möjligheten för gemene man att köra en.
Tesla själva klassificerar Cybertruck som "Class 2B", vilket innebär över 3800kg.