Sida 2 av 2

Re: Prestanda vs vikt

Postat: 21 jul 2015 12:49
av hybris
thebishop skrev:
hybris skrev:
Ni missar poängen helt. Vi behöver inte lätta bilen, den väger 2.2 ton och det mesta är batteripaket. Bilen accelererar trots det till 100 på ca 3s. Hur många bilar med en vikt som Volvo XC90 gör det? Att lätta detaljer i bilen kommer göra noll skillnad. Hundra kilo är viktigare när man är runt 1000 kgs gränsen än 2000 kg... So dont bother. Däremot skall man inte sitta fem tunga grabbar med skuffen full med ölbqckar om man skall prova insane mode. 500 kg gör skillnad... :-)
Så du tror en 10-15% (vilket borde vara nåbart med lite hårda nypor) viktminskning inte märkbart kommer förbättra prestanda? :-)

Tror du blir förvånad när full plaid-roadstern kommer isf...
Tror inte 2-300 kg kommer föra enorm skillnad faktiskt. Problemet är grepp upp till 50 km/h och inte vikten. Tror faktiskt 500 kg + kommer göra en märkbar skillnad. Dock över 50...

Re: Prestanda vs vikt

Postat: 21 jul 2015 20:32
av Pontus
Intressant, vad väger batteriet? I Täby så man till mig att batteriet väger ca 700 kg. Kan man göra ett batteri med hälften så stora celler men lika många och då kunna få ut samma effekt (men i bara 40 kWh)? Detta är bara en teoretisk fråga men det skulle ju spara vikt.