Och sen då???

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Och sen då???

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
mans71 skrev:
För 3 år sedan beställde jag;
För 5 år sedan beställde jag advanced summon, synkat till kalendern. Det var "månader bort".

För att inte tala om självstängande laddluckan som min bil skulle ha.
Jag gjorde samma sak men här nu bytt bil och skulle gärna se att jag får det till den bil jag har när dom kan leverera det. Jag har ju betalat för det...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Man har ju kommit in i en tillnyktringsfas när det kommer till självkörande bilar. Tidigare pratade alla tillverkare om "bara några år". Idag erkänner några att det var svårare än man trodde.
Vad är det marknaden efterfrågar egentligen?
Robust och pålitlig nivå3 tror jag.
Att gå över till level4 är ett stort steg. I praktiken kommer level3-bilarna behöva vara level4 långt innan man kan kalla dom för det.
Katastrofen lurar runt hörnet när level3-föraren tror att man har en level4. Kanske är problemet så stort att man måste gå direkt på level5.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag vill ha level 4 och kommer nöja mig med det under långtid framåt. Jag vill att bilen kör mig till jobbet och att jag kan jobba under tiden eller kolla Youtube. Den behöver inte kunna köra genom stan eller klara sista grusvägen in till gården bara den klarar resten utan att jag behöver bevaka den. Är det ett vägbygge på vägen till jobbet kan den säga till och låta mig ta över, inte plötsligt utan lugnt och stabilt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jag vill ha level 4 och kommer nöja mig med det under långtid framåt. Jag vill att bilen kör mig till jobbet och att jag kan jobba under tiden eller kolla Youtube. Den behöver inte kunna köra genom stan eller klara sista grusvägen in till gården bara den klarar resten utan att jag behöver bevaka den. Är det ett vägbygge på vägen till jobbet kan den säga till och låta mig ta över, inte plötsligt utan lugnt och stabilt.
Javisst. Risken är som sagt att du upplever din bil som level4 när den i själva verket är en avancerad level3. Bilen kört dig till jobbet själv i flera månader, man sänker beredskapen och hittar på annat. Plötsligt överraskar bilen och behöver din hjälp.
Det kommer ställa oerhörda krav på dokumentation av minsta lilla störning på vägen för att bilen ska kunna lämna över "lugnt och stabilt".
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

markuswesterberg skrev:
Önsketänkande:

- Vattenskoter
- Båt typ Buster Magnum storlek
Ja en båt vore ju typiskt Elon att presentera men jag tror också att det är önsketänkande, mest
för att det finns några som redan är på G med bra lösningar där...
Flygplan eller nåt liknande skulle inte heller förvåna mig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Magre

Inlägg av Magre »

LarsL skrev:
Magre skrev:
Att göra Tesla till en "affärsmässig succé" verkar inte vara prioriterat av Elon Musk iaf.
Jag ser honom mer som en innovatör och visionär som egentligen inte är så¨intresserad av det ekonomiska.
Kanske därför som han ville köpa ut företaget från börsen för att slippa alla siffror och jobbiga analytiker...
Helt rätt med en pickup, men tyvärr tror jag Mr Musk tog ut svängarna för mycket denna gång för att det ska bli en försäljningssuccé som Tesla behöver.
Alla riktigt framgångsrika företag har en annan vision än att tjäna pengar. Pengarna och framgången kommer som en bieffekt av att de lyckas med sin vision. Finns ett intressant klipp om detta.
Fast någon gång måste man ju generera vinst för att det ska hålla som företag i längden.
Har Tesla uppvisat typ 5 av 44 kvartal med vinst nu? Lyckas man inte generera vinst när man nu har en volymbil som model3, dessutom i flera år av globalt goda tider, kan man ju börja undra.
Dock lever vi i en konstig ekonomisk värld med negativa räntor och centralbanker som spyr ut pengar, det funkar säkert länge till...
Fjärran är tex efterkrigstidens Toyota som byggde upp sin bilverksamhet till stor del UTAN lånade pengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Magre skrev:
Fast någon gång måste man ju generera vinst för att det ska hålla som företag i längden.
Har Tesla uppvisat typ 5 av 44 kvartal med vinst nu? Lyckas man inte generera vinst när man nu har en volymbil som model3, dessutom i flera år av globalt goda tider, kan man ju börja undra.
Dock lever vi i en konstig ekonomisk värld med negativa räntor och centralbanker som spyr ut pengar, det funkar säkert länge till...
Fjärran är tex efterkrigstidens Toyota som byggde upp sin bilverksamhet till stor del UTAN lånade pengar.
Du måste vara solid för att överleva. Jag har jobbat i ett företag som inte gjort vinst på 20 år, med undantag för något enstaka år möjligen, och detta bolag såldes för typ 6 miljarder kronor. Det funkar så länge man har finansiärer som vill ha det man producerar eller tror att bolaget kommer bli värdefullt i framtiden.

Som sagt framgångsrika företag har andra mål än att tjäna pengar tex Apple, Amazon eller IKEA. Målet för Apple är att skapa användarvänliga fantastiska elektronikprylar. Amazon ska leverera billiga saker till kunden så fort det gå. IKEA ska möblera hela världen med billiga snygga möbler. Bieffekten av att de lyckas är pengar... enormt mycket pengar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Och sen då???

Inlägg av taliz »

Tillväxt är det viktigaste. Så länge bolaget växer kraftigt är det intressant ur investerarperspektiv. Det är viktigare att kapa åt sig marknadsandelar snabbast möjligt, än att leverera vinst.
När man inte längre kan växa så snabbt, då ställer man om till att fokusera på vinst.
Titta på Facebook, Amazon och diverse andra. De levererade ingen vinst i början. Idag dominerar de sina branscher.
Tesla har fortfarande en enorm tillväxt, och lär fortsätta fokusera på det i många år framåt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svaret på huvudfrågan här är alltså enligt Elon att det inte är några nya modeller på gång
den närmaste tiden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Magre

Inlägg av Magre »

taliz skrev:
Tillväxt är det viktigaste. Så länge bolaget växer kraftigt är det intressant ur investerarperspektiv. Det är viktigare att kapa åt sig marknadsandelar snabbast möjligt, än att leverera vinst.
När man inte längre kan växa så snabbt, då ställer man om till att fokusera på vinst.
Titta på Facebook, Amazon och diverse andra. De levererade ingen vinst i början. Idag dominerar de sina branscher.
Tesla har fortfarande en enorm tillväxt, och lär fortsätta fokusera på det i många år framåt.
Fast man guidade ju för vinst varje kvartal 2019 och har hittills bara visat på 1 av 3 och med en total på 1 miljard USD back på året.
Tror kommande 12 månader blir avgörande för Tesla. Man måste visa på en fortsatt tillväxt på uteslutande en modell (leveranser av Y är väl först till hösten nästa år).
Kina fabriken blir ju viktig då och att man får snurr på försäljningen därifrån.
Först ut blir ju Q4, minst 100.000 levererade bilar, annars blir det nog en besvikelse.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Och sen då???

Inlägg av taliz »

Magre skrev:
taliz skrev:
Fast man guidade ju för vinst varje kvartal 2019 och har hittills bara visat på 1 av 3 och med en total på 1 miljard USD back på året.
Tror kommande 12 månader blir avgörande för Tesla. Man måste visa på en fortsatt tillväxt på uteslutande en modell (leveranser av Y är väl först till hösten nästa år).
Kina fabriken blir ju viktig då och att man får snurr på försäljningen därifrån.
Först ut blir ju Q4, minst 100.000 levererade bilar, annars blir det nog en besvikelse.
Det är inte det lättaste att göra tillförlitliga prognoser när bolaget växer så extremt snabbt och förutsättningarna dessutom ändras på de marknader de verkar. I X länder minskas subventioner, i Y länder införs nya, i Z länder ändras befintliga...
Nu står Tesla stabilt, man har 50 miljarder på banken, vilket är en anledning att man överhuvudtaget vågade presentera något så polariserande som Cybertruck.
Når Tesla inte målet på minst 360k bilar i år är det långt ifrån katastrof. Man säljer oavsett ca 100% fler bilar i år än förra året. Ingen annan tillverkare är förstås i närheten av sådan tillväxt. Det skulle dock påverka kursen en del, men företaget står och faller inte med det.

Själv skulle jag vara betydligt mer orolig för tex Volvo, Daimler, VW, BMW och andra tillverkare av avgasbilar som kommer få fruktansvärda utmaningar att ställa om närmaste åren.
Det kommer bli fler sammanslagningar ala PSA & FCA. Men också konkurser.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Magre skrev:

Tesla har inte sagt att de skulle göra vinst varje kvartal under 2019 och man har tre modeller för tillväxt. Model S och X kan både växa genom mer mogen elbilsmarknad på befintliga marknader (rör sig ju bara om ett fåtal procent på de flesta marknaderna), fler servicecenter på befintliga marknader som leder till att fler kunder vågar och öppna upp nya marknader som t.ex. resterande Europa, Indien och Sydamerika.

Blir det mindre än 100 000 bilar som levereras så är det säkert så att en del blir besvikna men det kommer då vara ett kvartal som slår alla andra kvartal för Tesla. Tror inte Tesla kommer att få några bekymmer ifall de "bara" levererar 90k men klart jag hoppas på 110k. 90k skulle betyda 335k levererade bilar vilket är mer än 100% tillväxt från 2018 då 146 046 bilar levererades.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Magre

Inlägg av Magre »

Svenssons skrev:
Magre skrev:

Tesla har inte sagt att de skulle göra vinst varje kvartal under 2019 och man har tre modeller för tillväxt. Model S och X kan både växa genom mer mogen elbilsmarknad på befintliga marknader (rör sig ju bara om ett fåtal procent på de flesta marknaderna), fler servicecenter på befintliga marknader som leder till att fler kunder vågar och öppna upp nya marknader som t.ex. resterande Europa, Indien och Sydamerika.

Blir det mindre än 100 000 bilar som levereras så är det säkert så att en del blir besvikna men det kommer då vara ett kvartal som slår alla andra kvartal för Tesla. Tror inte Tesla kommer att få några bekymmer ifall de "bara" levererar 90k men klart jag hoppas på 110k. 90k skulle betyda 335k levererade bilar vilket är mer än 100% tillväxt från 2018 då 146 046 bilar levererades.
I Q4 -18 Update Letter (https://ir.tesla.com/press-releases) under 'Outlook' skriver man:
"we are expecting to have positive GAAP net income and to generate positive free cash flow (operating cash flow less capex) in every quarter beyond Q1 2019"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Magre skrev:
Svenssons skrev:
Magre skrev:

I Q4 -18 Update Letter (https://ir.tesla.com/press-releases) under 'Outlook' skriver man:
"we are expecting to have positive GAAP net income and to generate positive free cash flow (operating cash flow less capex) in every quarter beyond Q1 2019"
Varför tror du aktien rasade i början av året?
För att man inte nådde förväntningarna. Det är inget ovanligt på börsen.

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Magre skrev:
Svenssons skrev:
Magre skrev:

Ja och det är inte varje kvartal som du skrev eftersom Q1 exkluderas. Q2 gjorde man en lite förlust vilket inte var det man förväntade sig efter 2018 års rapport men som i sammanhanget är väldigt liten och berodde om jag minns rätt på att det fanns många bilar in transit. Ser man på Q2+Q3 så är det vinst. Tror du att 130% tillväxt på årlig basis kommer leda till kris, stor besvikelse eller kanske bankwupt men 140% är OK?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

De har sagt att det inte kommer något mer nästa år (mer än otroliga tekniska förbättringar på befintliga beståndet)
MEN (här är min förutsägelse). 2021 kommer det något utöver det vanliga.
Titta på priset på billigaste Cybertrucken. Det är ett 100kWh batteri, FSD förberett för 40 000$. model3 kommer inte ens nära.(hur mycket kan en plåt chassi kosta?)
Det gör att jag tror att tesla har något på lager. Jag tror att de inte kommer ha något som helst problem att få fram en 25000 $ bil. (det är vad som släpps 2021)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Magre skrev:
Tror kommande 12 månader blir avgörande för Tesla.
Detta har många bedömare sagt många gånger under Teslas historia men på nåt konstigt sätt har de överlevt. Det är ju inte på något sätt sämre nu än det varit tidigare, så jag är inte särskilt orolig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Magre skrev:
Detta har många bedömare sagt många gånger under Teslas historia men på nåt konstigt sätt har de överlevt. Det är ju inte på något sätt sämre nu än det varit tidigare, så jag är inte särskilt orolig.
Fast det stämmer ju oftast. Skulle de göra bort sig totalt under valfri tolvmånadersperiod så kan de ju kollapsa som företag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Det gör att jag tror att tesla har något på lager. Jag tror att de inte kommer ha något som helst problem att få fram en 25000 $ bil. (det är vad som släpps 2021)
Har de fått upp produktionen i Europa och Kina så kommer Tesla vilja nyttja fabrikerna till max. Presentation 2021 och produktion 2022-2023 är fullt möjligt. De kommer dock vilja börja med leveranserna av Semi, Model Y och Roadster innan nästa presentation tror jag. Då återstår Cybertruck och ATV som presenterade utan att leverans börjat.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Magre skrev:
Fast det stämmer ju oftast. Skulle de göra bort sig totalt under valfri tolvmånadersperiod så kan de ju kollapsa som företag.
Helt korrekt men säger absolut inget om hur det kommer gå. Samma sak gäller samtliga företag.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
Magre skrev:
Helt korrekt men säger absolut inget om hur det kommer gå. Samma sak gäller samtliga företag.
Skulle tesla överleva en skandal likt den vw försatte sig i?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Du menar att de i smyg släpper ut en massa kväveoxider?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
Du menar att de i smyg släpper ut en massa kväveoxider?
Nej jag menar en skandal av motsvarande magnitud.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Och sen då???

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Jerker skrev:
Magre skrev:
Skandal att VW får fortsätta sin verksamhet.
Men din fråga är liknande uttalandet som Magre gjorde ovan angående nästa 12 mån. Man kan byta ut Tesla mot <insert valfritt bolag>.
Det är IMO större risk att avgasbilstillverkare drabbas av problem och skandaler i närtid, än Tesla. Titta på Daimler tex. Kommer dom överleva? I’m not so sure.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Håller med om att det är större risk att någon av avgasbilstillverkarna drabbas av en skandal men jag tror tesla är ömtåligare. Vw överlever ju för att kunderna fortsätter köpa bilarna.
Visst finns det väl möjligheter även för tesla att trampa i klaveret. Undanhålla att man inte uppfyller ett lagkrav t.ex. Kan man tänka sig att man tar en genväg i sin tillverkning. Förorsakar ett utsläpp kanske?
Min poäng, och som jag tolkar Magres, är att tesla fortfarande är ett relativt ömtåligt företag. Ingen annan biltillverkare förväntas slå rekord varje kvartal.
Skriv svar