pinussen skrev:Uttaget är oftast svagaste länken efter som elen behöver "hoppa över" till kontakten du har stoppat i. Blir alltid lite motstånd och värmeutveckling. Med tiden blir det sämre och sämre kontakt.
SR+ laddar för tillfället med 100kW, uppdateringen till 170 skullee kommit is senaste mjukvaran men drogs tillbaka. Antar att den dyker upp i nästa major-version.
Bra att veta, tack! Hade jag eventuellt med fördel kunnat installera en laddbox på befintlig kabel istället för att använda vanligt schuko uttag? Eller jag måste väl se över hela kabeln då.
Jo den borde ju dyka upp, med två undantag. 1, om det fanns begränsningar de inte räknade med. 2, att de kommit på att det är en premium feature som vi måste betala extra för.
peken skrev:Är säkringen på 10A kan du vara säker på att det är 1,5mm^2, tunnare kablar används inte. Och det är uttaget som är den svaga länken i det här fallet.
Jag har en laddbox hemma på 3x16A. Varje kabel är på 2,5mm^2. Vi har ställt laddboxen på 16A så vi matar på fullt hela tiden när vi laddar.
Om du har 10A så kan du ladda 10A konstant utan att oroa dig för kabeln, skulle du ladda 13A så riskerar du att säkringen går då den bör vara på 10A. Så det är uttaget som är den svaga länken skulle jag säga. Rådgör med en elektriker!
Är själv utbildad elektriker men den utbildningen är preskriberad och jag sadlade om till programmerare för 20 år sedan

Så ta inte mina ord för sanning. Däremot tycker jag som jag säger att du kan rådgöra med en elektriker. Du borde kunna fixa förutsättningar som löser dina behov. Speciellt om du kan klara dig på att ladda 8A över lite längre tid, 8A*230V=1,8kW. Det är ju snabbt men du får ju 18kWh på 10h minus lite förluster.
Jo det är nog lika bra att jag hittar en elektriker, min erfarenhet är dock att de inte vill pyssla med dessa "små" konsultationsärenden då de inte ger någon deg jmf med stora jobb. Men nån måste det ju finnas.
Gustafsson skrev: Jobbet bör väl ha något trefasuttag i närheten ? I Sölvesborg finns ju några alternativ, men jobbet låg ju inte precis där...
Det finns säkert, men det är lite struligt med oberoendet och sånt. Att få tillgång till el och/eller laddplats kan ses som muta.
Niklas Z skrev: Till ett vanligt Schuko-uttag dras normalt 1,5 mm2 ledare. En sådan har en resistans på ungefär 0,01 Ohm/meter. Med 10 A ström i den får vi en effektutveckling på ungefär 1 W per meter. Det är inga problem för kabeln att hantera. I och för sig har vi vanligtvis en nolla i kabeln som också leder ström, så det blir 2 W per meter, men fortfarande en låg effekt per meter. Problemen uppstår i dåliga kontaktpunkter. Det kan dels vara i själva uttaget, dels i kopplingsdosor mellan centralen och uttaget. Är allt detta korrekt utfört så ska det inte vara några problem.
Tack för förtydligande. Måste helt enkelt kolla om där finns många kopplingsdosor mellan centralen och uttaget. Tyvärr är mitt garage längst bort på längan så det finns nog en risk att det är ett par stycken.
LarsL skrev:
Väljer du en Model 3 SR+ så kommer ni behöva utnyttja stor del av batteriet varje dag. Det är inte bara sämre för batteriet, vilket kanske inte spelar så stor roll, men det gör också att marginalerna blir mindre och att Superchargingen måste ske till högre procenttal vilket är långsamt. En LR kommer att kunna hållas i en bättre laddningsnivå och Superchargingen kommer kunna göras till större del i den snabba delen. Jag är ganska säker på att SR+ kommer få ökad laddhastighet till nästa uppdatering, men det påverkar inte min rekommendation här.
När det gäller BRF så är mitt första råd att flytta och låta stofilerna sitta i sitt avgasträsk. Det är vad jag hade gjort om jag bodde i en bostadsrättsförening. Men jag förstår att detta kanske inte är en bra lösning och då är det bara att fortsätta kämpa. Ta hem en offert på vad det skulle kosta med en laddbox i ditt garage. Erbjud dig att betala alltihopa själv inklusive mätare och då den el du förbrukar. Får du upp en 3-fas 10A i garaget så klarar du dig medSR+ och har alltså 100kkr att spela med till laddbox, inte för att det kostar i närheten av det.
Funkar inte det snacka med de andra grannarna. Det borde gå att hitta några personer till som är intresserade eller åtminstone förstår att elbilar är framtiden. Om det är få som vill sitta i styrelsen borde det vara lätt att få in dessa i styrelsen och på så sätt knäcka ledarskapet där. Tänker osökt på boken ”En man som heter Ove”.

Jo jag är också lite tveksam, kanske skulle SR+ funka men om det inte gå bra kan vi ju inte byta bil på 7 månader eftersom vi ju går miste om bonusen. M3 LR RWD hade varit perfekt för oss.
Jo jag letar som en galning efter nytt boende, men det är ju inte överöst med bostäder till salu som motsvarar våra behov :/ Har har visat prisförslag och erbjudit mig själv att betala men har inte fått något svar alls, vilket brukar tyda på dåliga nyheter här.
Tror du missförstod, det är inte några få som vill, det är FÖR få som vill sitta i styrelsen så om jag lyckades knuffa bort de som sitter där nu är det bara jag kvar, en heltidsarbetande person med två småbarn. Funkar inte. En "Statskupp"

hade annars nog varit lätt att fixa, flera är missnöjda.
MarkusL skrev:Tröttsamt att höra om alla Ove gubbar men de finns även bland yngre som skojar om att elbilister ska ladda hos folk de hälsar på då de minsann inte ber om en dunk bensin när de hälsar på någon. Gasstationsargubentet eller för den delen bensintankning hemma hade ju varit relevant om man hade bensinledningar istället för elledningar i huset och kostnaden var en krona per liter.
Ja, som att det är jämförbart om man väl skulle behöva det. Vad hinner man ladda, 6 kW på ett par timmar, 9 kr. Hoppas kompisen inte går i konkurs av det, rysliga summor. Sen, om deras fossilkompis råkade få soppatorsk, skulle de då inte låta kompisen använda reservdunken som står där hemma?
LarsL skrev:Jag tror att de inte förstår hur billigt det är helt enkelt.
Nej, när jag tänkte på det i efterhand så måste dom tro att det är en "laddplats" motsvarande en bensinpump dit man kör bilen endast för att ladda. Lite som snubben i bensinupproret som hävdade att vanliga "fattiga" svenskar inte har råd med elbil eftersom en SNABBladdare kostar över 100k vilket vanliga personer inte har råd med
Att installera laddboxar på redan befintliga parkeringsplatser eller garage var ju inte ett alternativ enligt min styrelse.
OlleBack skrev:
33 cm till godo? Vi har 3 cm på varje sida när speglarna är fällda. Så länge man backar in är det inga problem men att försöka köra in med fronten först går typ inte. Bara du kommer ur bilen så är det inga problem!
3 cm!!

Shit asså. Problemet är att vi knappt kommer ur bilen nu med en Auris, därav eventuella summonbehovet vid en model s
