VW ID. Space Vizzion

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: VW ID. Space Vizzion

Inlägg av mati »

Ja, VW har lovat och lovat och ingen trodde att de menar allvar. Faktum är dock att de har byggt om ett antal fabriker som ska producera enbart elbilar. Och ID3 byggs redan. Det gör man inte när man bluffar. Skeptikerna får nog hitta på nya konspirationer. Det tåget har liksom gått.
Sen förstår jag ärligt talat inte problemet. För mig handlar det om att vi måste gå över till elbilar. Om världens största biltillverkare på ett eller annat sätt är med på detta tycker jag att det är bra. Man kan prata skit så mycket man vill, men Tesla kan inte förse hela världen med elbilar. Och det var nog aldrig meningen heller.
Det är f ö rätt anmärkningsvärt att ID Space Vizzion ska börja byggas redan om två år, med tanke på att prototypen ska visas om några veckor. Det är en ganska tajt tidplan för en tillverkare som VW, där det i vanliga fall ligger många år mellan koncept- och produktionsbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Det är konstigt att du vet att det är en fras från 90-talet men inte svaret på frågan.
Ok frågan i klar text så även du fattar. Vad menade du med inlägget. Vad har modell Y med VW ID. Space Vizzion att göra?
Vill man ha en eldriven mellanstor kombi närmaste åren så är det Model Y som gäller.
Allt annat är bara fantasier.
Och på vilket sätt är Model Y nu helt plötsligt nu en kombi? Måste nog vara den första kombin jag har sätt där bakrutan lutar så mycket över bagaget.
Poängen var att den har samma funktion som en kombi.
Då kan Volvo lägga ner V60 och V90 eftersom de har XC60 och XC90, är ju samma funktion.
Nä, om vi ska få med alla på elbilar så måste det finnas elbilar i alla segment och alla ha4 sina preferenser om vilken typ av bil de vill ha. Sen tycker jag även det ser ut som att Space Vizzion är en större bil än Model Y, snarare en Model S i kompiutförande.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag gissar att den kommer likna Passat i storlek och form.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Det är konstigt att du vet att det är en fras från 90-talet men inte svaret på frågan.
Ok frågan i klar text så även du fattar. Vad menade du med inlägget. Vad har modell Y med VW ID. Space Vizzion att göra?
Vill man ha en eldriven mellanstor kombi närmaste åren så är det Model Y som gäller.
Allt annat är bara fantasier.
Och på vilket sätt är Model Y nu helt plötsligt nu en kombi? Måste nog vara den första kombin jag har sätt där bakrutan lutar så mycket över bagaget.
Poängen var att den har samma funktion som en kombi.
Då kan Volvo lägga ner V60 och V90 eftersom de har XC60 och XC90, är ju samma funktion.
Nä, om vi ska få med alla på elbilar så måste det finnas elbilar i alla segment och alla ha4 sina preferenser om vilken typ av bil de vill ha. Sen tycker jag även det ser ut som att Space Vizzion är en större bil än Model Y, snarare en Model S i kompiutförande.
Du menar lägga ner XC60 eftersom V60 är större ;)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Ja, VW har lovat och lovat och ingen trodde att de menar allvar. Faktum är dock att de har byggt om ett antal fabriker som ska producera enbart elbilar. Och ID3 byggs redan. Det gör man inte när man bluffar. Skeptikerna får nog hitta på nya konspirationer. Det tåget har liksom gått.
Sen förstår jag ärligt talat inte problemet. För mig handlar det om att vi måste gå över till elbilar. Om världens största biltillverkare på ett eller annat sätt är med på detta tycker jag att det är bra. Man kan prata skit så mycket man vill, men Tesla kan inte förse hela världen med elbilar. Och det var nog aldrig meningen heller.
Det är f ö rätt anmärkningsvärt att ID Space Vizzion ska börja byggas redan om två år, med tanke på att prototypen ska visas om några veckor. Det är en ganska tajt tidplan för en tillverkare som VW, där det i vanliga fall ligger många år mellan koncept- och produktionsbil.
Jag kan tänka mig de är att VW går mer mot sin vanliga strategi när man visar upp bilar. Dvs late mer lagom innan de är dags att börja sälja. Att utveckla en helt ny platform tar tid och att bygga upp de fabrikerna men när detta är på plats så kan man öka taken lättare och bygga fler modeller lättare. Jättekul att de börjar komma lite alternativ för idag är de trots allt väldigt tunt med olika modeller.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

VW verkar göra en hel del men ingen fabrik är ännu konverterad till 100% elbilar även om lite provmonteringar verkar ha rullat igång. Idag tillverkas mest fossiler där ID3 ska byggas några hunndra tusen per år om några år....

Det finns anlednong att vata skeptisk till tidplaner för IDAG är det väldigt lite leveranser som sker från VW. Sen ska vi komma ihåg att även några hundea tusen bilar är en bråkdel av vad VW levererar per år.

Det positiva är dock att VW till stor del snackar positivt om elektrifiering och att det är en stor skuta som nu verkar styras om. Jag är hoppfull även om VW tidigare mörkat och slirat på sanningar för egen vinning. Upp till bevis!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
En SUV har troligen alltid högre förbrukning än en icke-SUV. Dessutom är de klumpiga och har mindre bagage än en kombi. Jag förstår inte riktigt vitsen med SUV:arna. Man sitter visserligen högt, vilket kan vara en fördel, men annars fattar jag inte vad de är bra för, så länge man inte kör off-road eller så. Då är det kanske en annan femma.
Jag gissar på att Model Y kommer att ha lägre förbrukning än potentiella kombi i klassen. Ta ex Model X vs e-Tron, i-Pace. i-Pace är 12 cm lägre, e-Tron 6 cm lägre och båda har betydligt högre förbrukning. Model Y ska ha lägre Cd än Model 3, 0.23 vs 0.24. Tror att totalen (Cd * area) blir svårslaget för en traditionell kombi.

När det gäller klumpighet så ska det bli intressant att se hur Model Y är att köra. Men den ser ut att ha relativt låg markfrigång. Samma axelavstånd som Model 3 får man väl också anta. Jag tror att den kommer att kännas mer som BMW 340 GT än en klassisk SUV. Samt att den normala kombiköparen i Sverige inte kommer att uppleva Model Y som en tråkig/klumpig bil att köra.

Och vilken kombi i klassen erbjuder 7 sits möjlighet för den lite större barnfamiljen ? Gissar på att få V60, A4 Avant köpare kommer att bli besvikna på utrymmet i Model Y, antagligen inte V90, Passat köpare heller. Eller e-Tron för den delen.

Sen blir den sannolikt inte den bästa bilen för off-road körning så den som verkligen behöver en "riktig" SUV bör nog välja något annat, Rivian..

Spekulation förstås, framtiden lär utvisa.

När det gäller konceptet/ämnet så gillar jag den. Framförallt interiören, rent och snyggt som det ska vara :-) Gissar dock på att det kommer att dröja innan vi får se något liknande på marknaden, även om kombi tydligen har börjat bli populärare igen nu i USA. Men man kan väl tänka sig att kombi kan komma tillbaka än mer pga eldrift. Lägre bil ger trots allt lägre förbrukning/längre räckvidd om formen förblir densamma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Att Model X är snålare än e-tron är sant, men den är absolut törstigare än Model S, och det är i så fall den man ska jämföra med.
Jag tycker att det har blivit en konstig diskussion. Jag vill ha en kombi och inte en SUV. Att Tesla inte avser att bygga några kombibilar är tråkigt. Men det betyder inte att jag vill fortsätta kompromissa, bara för att en SUV enligt vissa är nästan lika bra som en kombi. Det är trots allt inte samma sak. Jag ser min e-tron som en kompromiss, den fungerar hyfsat för mina behov, men den är inte lika praktisk som en mellanklasskombi som skulle vara mindre än e-tron utvändigt, men den skulle troligen erbjuda samma eller större bagage. Vi hade en Golf-kombi som lånebil häromveckan. Jisses, vilket bagage den hade. Ändå så är det "bara" en Golf på utsidan. Precis en sån bil vill jag ha. Tråkigt att e-Golfen bara finns som standard-Golf.
Utöver detta så har SUV:ar andra nackdelar. De är alltid dyrare. Inköpspriset är högre, likaså förmånsvärdet. Även försäkringen är dyrare. Det är ju därför tillverkarna helst vill sälja SuV:ar. De kan ta mer betalt för dem, folk är villiga att betala mer eftersom en SUV anses vara finare.
Joakim_Lof

Inlägg av Joakim_Lof »

Kombi är mest sålt i Tyskland och Skandinavien och det är därför denna form kan komma att försvinna hos många bilmärken. VW satsar på en hatchback och en SUV som storsäljare i elbilslinjen. Ford skrotar allt utom crossovers i olika storlekar. Model Y är ju mer eller mindre en MPV i form och har egentligen inget av klassisk SUV med light off road förmåga osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

VW har en jättestor hemmamarknad. Och som du säger så älskar tyskarna kombibilar. Det är nog därför de tar fram den här typen av bil nu. Det finns helt enkelt en stor kundgrupp för VW som efterfrågar kombibilar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Att Model X är snålare än e-tron är sant, men den är absolut törstigare än Model S, och det är i så fall den man ska jämföra med.
Varför ska man jämföra med en S ? Det är ingen kombi. En kombi version av S skulle ha högre förbrukning. Det har åtminstone alla nuvarande kombi vs deras motsvarande sedan. A4 vs A4 Avant osv.
Jag tycker att det har blivit en konstig diskussion. Jag vill ha en kombi och inte en SUV.
Men det måste väl ändå vara funktionen som är intressant, inte vad bilen är enligt tillverkaren ? Jag skiter fullständigt i vad tillverkarna kallar bilarna för, speciellt i dagsläget där man försöker få det mesta till att vara en SUV för att det är det som säljer. i-Pace är ett bra exempel.
Jag ser min e-tron som en kompromiss, den fungerar hyfsat för mina behov, men den är inte lika praktisk som en mellanklasskombi som skulle vara mindre än e-tron utvändigt, men den skulle troligen erbjuda samma eller större bagage. Vi hade en Golf-kombi som lånebil häromveckan. Jisses, vilket bagage den hade. Ändå så är det "bara" en Golf på utsidan. Precis en sån bil vill jag ha. Tråkigt att e-Golfen bara finns som standard-Golf.
Snarare Golf kombi på utsidan. Den är 4.5m lång , Golf 4.2m. Men visst är den rymlig, 605l bagage är bra med tanke på längden. Men det är förstås också en kompromiss, man offrar benutrymme i baksätet för att få större bagageutrymme. Ta ex Passat, den är 4.77m lång men har bara 45l mer än Golf kombi. Men sannolikt betydligt trevligare baksäte än Golf kombi.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
VW har en jättestor hemmamarknad. Och som du säger så älskar tyskarna kombibilar. Det är nog därför de tar fram den här typen av bil nu. Det finns helt enkelt en stor kundgrupp för VW som efterfrågar kombibilar.
Det är väl en sanning med viss modifikation:

https://europe.autonews.com/sales-segme ... ech-demand
Today, however, that need for space is being satisfied by SUVs and crossovers, which last year captured 34 percent of the European market compared with 11 percent for wagons, according to sales data from JATO Dynamics.

The market will shrink to 1.5 million by 2025 from 1.7 million this year and almost 2 million in 2016, analyst firm LMC Automotive predicts. Sales were down 10 percent to 863,626 in the first half.
Tyskland specifikt:

Bild

Sen är väl 17% av den tyska marknaden hyfsat många bilar trots allt. Men att en kombi skulle ha hög prio ser jag inte som speciellt troligt. Mer troligt är väl att vi får fler bilar som tillverkarna kallar SUV'ar men som är mer i stil med V60 cross-country måttmässigt. e-Tron kan väl sägas vara ett exempel på det, den är 12 cm lägre än Q7.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag är mest intresserad av ett bagageutrymme som sväljer skrymmande saker som hundar eller andra stora föremål. Att en bil i teorin har plats för tiotusen pingisbollar är kanske bra på papperet men i verkligheten är det inget av värde. Benutrymmet är inget problem för oss. Vi är ganska korta, vi behöver ingen jättebil för att få plats för oss själva.
Tyvärr har ju de flesta moderna bilar, även kombisarna, fått en extremt sluttande bakruta, vilket gör det omöjigt att få in en större hundbur till exempel. Min e-tron kan inte ens lasta fyra vinterhjul. Det går med lite baxande när man fäller ner baksätet. Men då går de även in i e-Golfen, som ju är en mycket mindre bil, vilket visar hur idiotiskt hela SUV-koncepet är.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Sen är väl 17% av den tyska marknaden hyfsat många bilar trots allt. Men att en kombi skulle ha hög prio ser jag inte som speciellt troligt. Mer troligt är väl att vi får fler bilar som tillverkarna kallar SUV'ar men som är mer i stil med V60 cross-country måttmässigt. e-Tron kan väl sägas vara ett exempel på det, den är 12 cm lägre än Q7.
Vad är det du försöker säga? Uppenbarligen har ju VW bedömt att marknaden för kombibilar är tillräckligt stor. Annars hade de ju inte tagit fram ID Space Vizzion. Om den har hög prio vet jag inte, men en tidshorisont på två år ser jag som ett tecken på att de i alla fall inte prioriterar ner den direkt. Den kommer ungefär samtidigt som ID Buzz och ID crozz.
Stevvee

VW ID. Space Vizzion

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Jag är mest intresserad av ett bagageutrymme som sväljer skrymmande saker som hundar eller andra stora föremål. Att en bil i teorin har plats för tiotusen pingisbollar är kanske bra på papperet men i verkligheten är det inget av värde. är.
Det kommer aldrig gå in hos vissa. Alla packar i flytande liter tydligen......
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Vad är det du försöker säga? Uppenbarligen har ju VW bedömt att marknaden för kombibilar är tillräckligt stor. Annars hade de ju inte tagit fram ID Space Vizzion. Om den har hög prio vet jag inte, men en tidshorisont på två år ser jag som ett tecken på att de i alla fall inte prioriterar ner den direkt. Den kommer ungefär samtidigt som ID Buzz och ID crozz.
Än så länge är det väl bara ett koncept ?

Att de kommer att släppa en kombi så småningom är väl troligt, fråga är när. Men med tanke på att det är ett krympande segment i Europa och i princip ett icke segment i USA så känns det troligt att det är andra bilar modeller som kommer att ha högre prio. Q4 e-Tron, Vision IV osv.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag är mest intresserad av ett bagageutrymme som sväljer skrymmande saker som hundar eller andra stora föremål. Att en bil i teorin har plats för tiotusen pingisbollar är kanske bra på papperet men i verkligheten är det inget av värde. Benutrymmet är inget problem för oss. Vi är ganska korta, vi behöver ingen jättebil för att få plats för oss själva.
Tyvärr har ju de flesta moderna bilar, även kombisarna, fått en extremt sluttande bakruta, vilket gör det omöjigt att få in en större hundbur till exempel. Min e-tron kan inte ens lasta fyra vinterhjul. Det går med lite baxande när man fäller ner baksätet. Men då går de även in i e-Golfen, som ju är en mycket mindre bil, vilket visar hur idiotiskt hela SUV-koncepet är.
Både SUV och kombi har blivit mindre praktiska på senare tiden. Men det finns väl ingenting i SUV konceptet som säger att så måste vara fallet. I teorin borde en SUV av samma längd som en kombi vara mer praktisk, ha större bagage, bättre baksäte osv. Allt annat borde vara en ren designfråga. Och ser man på SUV'ens förlovade land USA så är det väl generellt så också. Vi åkte Suburban senaste vi var där, två familjer, 4 vuxna, 4 barn. Alla satt som i soffan hemma. Hur skönt som helst, så länge man inte körde för fort i kurvorna förstås :-) Sen är förstås det också en kompromiss, körglädjemässigt, förbrukningsmässigt.

Frågan är vad som är den bästa kompromissen när vi går över till eldrift, framförallt kortsiktigt då. Låt säga de närmsta 4-5 åren.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Med elbilar så kommer trenden snarare accelerera ännu snabbare mot fler SUVs och crossovers. Nackdelarna med dom är ju främst högre förbrukning och utsläpp.
Men med en elbil slipper man utsläpp och förbrukningen gör inte så mkt då det knappt kostar mer(sålänge man har nog med range och snabbladdning..).
Själv har jag inga problem med den trenden. Jag tycker det är skönt att sitta högre, särskilt när man ska in och ur bilen, och speciellt i trånga parkeringsfickor där man knappt kan öppna dörren. Blir inte sällan frustrerande när man är 1,90 och väger 100 pannor att baxa sig upp och ur en låg bil med en dörr som bara går att öppna 10-15cm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Än så länge är det väl bara ett koncept ?

Att de kommer att släppa en kombi så småningom är väl troligt, fråga är när. Men med tanke på att det är ett krympande segment i Europa och i princip ett icke segment i USA så känns det troligt att det är andra bilar modeller som kommer att ha högre prio. Q4 e-Tron, Vision IV osv.
Bilen ska visas på LA motor show i slutet på denna månaden. Den ska börja byggas i slutet av 2021, alltså om två år. Läste du inte artikeln?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Étron skulle börja byggas 2012. Det blev 2019.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Utvecklingen av E-tron påbörjades ungefär 2012. Jag har aldrig hört någon säga att den skulle säljas samma dag som de började spika ihop de första prototyperna.

VWs MEB plattform är som jag har fattat det utvecklad för att ta fram nya bilar relativt snabbt och billigt. Och plattformen är ju färdig. Vi får se hur det går.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

VW ID. Space Vizzion

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Utvecklingen av E-tron påbörjades ungefär 2012. Jag har aldrig hört någon säga att den skulle säljas samma dag som de började spika ihop de första prototyperna.

VWs MEB plattform är som jag har fattat det utvecklad för att ta fram nya bilar relativt snabbt och billigt. Och plattformen är ju färdig. Vi får se hur det går.
Första étron-konceptet visades IRL 2009.
Så om vi får se ett koncept av denna nästa år kan vi vänta oss produktion runt 2030. Bild

vigge50

Inlägg av vigge50 »

Volkswagens första koncept av Buzz...

chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:

Så om vi får se ett koncept av denna nästa år kan vi vänta oss produktion runt 2030. Bild
Varför skulle de ta så lång tid när de redan har en platform och har nu under tiden de utvecklat id3 lärt sig massor om elbilar. De finns fler än tesla som kan bygga elbilar de är bara att Tesla började tidigare än tex VW utan att lägga värderingar i detta.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:

Varför skulle de ta så lång tid när de redan har en platform och har nu under tiden de utvecklat id3 lärt sig massor om elbilar. De finns fler än tesla som kan bygga elbilar de är bara att Tesla började tidigare än tex VW utan att lägga värderingar i detta.
Model 3 dök ju såklart upp när tesla sa att den skulle. Bild
Skriv svar