Sida 2 av 2

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 15 nov 2019 07:28
av LarsL
Borde dröja 2-3 veckor om man ska gå efter förra releasen. Men den gick ju lite fel så detta kanske kan gå fortare?

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 28 nov 2019 22:46
av subzero
Någon som vet vad som hänt med den ökade laddhastigheten? Är det påväg eller lagts på is av tesla?

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 28 nov 2019 23:03
av Ulfie2
subzero skrev:
Någon som vet vad som hänt med den ökade laddhastigheten? Är det påväg eller lagts på is av tesla?
Den ska finnas i nästa version enligt screenshots på nätet.
2019.40.1.
Den har börjat rulla ut till bilar nu idag.
46 bilar har fått den idag enligt TeslaFi.

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 30 nov 2019 10:07
av Jerker
Nu när uppgraderingen till max 170 kW laddeffekt rullar ut så kan vi se fram emot upp till 14 minuter kortare laddtid 20-80% enligt en uppskattning gjord av en användare på teslamotorclub.com baserad på några grafer från laddande bilar. (Funkar inte på SuC än, men på t.ex vissa Ionity.) Under optimala förhållanden, givetvis.

Är det nån med bättre mattekunskaper än jag som kan uppskatta vad den teoretiskt optimala laddtiden då blir från 20 till 80%? Snackar vi 10-15 minuter?

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 02 dec 2019 10:15
av Snubblaren
Vad blir max effekt på teslas Supercharger i Sverige? Har än så länge maxat ut på 100kw någon som vet när det ska bli snabbare?

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 02 dec 2019 16:10
av R2_m3
gjorde ett litet kalkylark baserat på grafen och fick fram ungefär dessa siffror:

Kod: Markera allt

                       100kW      170kW
Laddtid 10-60% (min)		15.2		11.2
Laddtid 10-70% (min)		17.0		13.1
laddtid 20-80% (min)		21.7		19.0
så 4 minuters vinst vid laddning 10-60 % och 10-70% men sedan sjunker tidsvinsten.
Lönar sig att köra ner till 10% SoC innan man laddar.

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 02 dec 2019 16:35
av Mickep
Vad blir medel?

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 21 dec 2019 10:36
av nx00
Sitter nu på en IONITY. Med uppdateringen som ger 170kW.

Jag toppade 88kW sen har det minskat successivt. Nu är jag på 63% och endast 43kW.

Hade kallt batteri när jag kom hit och ca 15% laddat.

Märkligt?

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 21 dec 2019 10:40
av taliz
NilsL skrev:
Sitter nu på en IONITY. Med uppdateringen som ger 170kW.

Jag toppade 88kW sen har det minskat successivt. Nu är jag på 63% och endast 43kW.

Hade kallt batteri när jag kom hit och ca 15% laddat.

Märkligt?
Det märkliga är väl att du fick 88kwh med kallt batteri.
Jag toppar runt 40kwh då med min LR...

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 21 dec 2019 21:29
av Snubblaren
Vad kan teslas egna 150kw laddare toppa med sr+?

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 21 dec 2019 22:41
av taliz
Snubblaren skrev:
Vad kan teslas egna 150kw laddare toppa med sr+?
Trumvirvel...... 150kw. Bild

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 22 dec 2019 18:54
av Snubblaren
taliz skrev:
Snubblaren skrev:
Vad kan teslas egna 150kw laddare toppa med sr+?
Trumvirvel...... 150kw. Bild
Jo men har sr+ samma spänning som alla andra batterier? Man får ju inte 50kw på en 50kw laddare :)

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 03 jan 2020 22:01
av LarsL
Snubblaren skrev:
Vad kan teslas egna 150kw laddare toppa med sr+?
Jag fick 141 kW idag på Ljungs Supercharger vid 14% i laddning. Naturligtvis bara under en kort kort tid då det snabbt rampa ner.

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 03 jan 2020 22:59
av Matthiaz
Jag hade 143kw vid 18% igår vid Tanum SuC. Redan vid 41% var jag under 100kw igen.

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 10 jan 2020 08:20
av BEV[e-Rage]
TB laddar SR+:

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 10 jan 2020 08:40
av Henrik Torphammar
Snubblaren skrev:
Jo men har sr+ samma spänning som alla andra batterier?
Ja alla model 3 till dags datum har HV. Tesla verkar vara den enda tillverkaren som valt den vägen. Övriga bygger LV mer och mer i synnerhet i modellerna med mindre batteripacket.

Sen vet jag inte hur superchargers hanterar LV bilar jämfört mot publika 50kW som har strömtak på 125A vanligtvis.

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 12 jan 2020 09:57
av Snubblaren
Henrik Torphammar skrev:
Snubblaren skrev:
Jo men har sr+ samma spänning som alla andra batterier?
Ja alla model 3 till dags datum har HV. Tesla verkar vara den enda tillverkaren som valt den vägen. Övriga bygger LV mer och mer i synnerhet i modellerna med mindre batteripacket.

Sen vet jag inte hur superchargers hanterar LV bilar jämfört mot publika 50kW som har strömtak på 125A vanligtvis.
Vad är LV och HV?

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 12 jan 2020 12:17
av Bjelke
Lågspänning resp högspänning fast på engelska :)
LV = typ 350V och HV = typ 400V,
S75D tex har batteriet med lägre spänning...

Re: Model 3 SR+ får ökad laddhastighet

Postat: 12 jan 2020 12:34
av HenrikC
Henrik Torphammar skrev:

Ja alla model 3 till dags datum har HV. Tesla verkar vara den enda tillverkaren som valt den vägen. Övriga bygger LV mer och mer i synnerhet i modellerna med mindre batteripacket.

Sen vet jag inte hur superchargers hanterar LV bilar jämfört mot publika 50kW som har strömtak på 125A vanligtvis.
Lågspänning i fordonsammmanhang är definierat som under 60V. De enda som är under detta är 48 V hybrider, typiskt mildhybrider.

Alla moderna elbilar arbetar med spänningar mellan ungefär 300 och 800 Volt. Gamla RAV 4 EV hade 288V för tjugo år sedan, men nyare bilar som Leaf fick 96 Li-ion celler i serie vilket ger minst 350V. Övriga märken är i samma område, med undantag för vissa indiska och kinesiska bilar. Jaguar I-Pace har 108 celler i serie och alltså nominellt ca 400V. Högst ligger Porsche Taycan med över 700 Volt nominellt.