För ett år sedan var väll det samma kostnad för service på MS eller hur?nek0 skrev:7200:- motsvarar ca 3-4 oljebyten på en bil i E-Niro klassJerker skrev:Ojojoj... Det verkar som att Kia har lyckats hitta på ett sätt att tjäna pengar på servicen som motsvarar oljebytena på en fossilbil. Batterikylarvätskan ska bytas var 36 månad och det ska användas en specialkylarvätska som kostar 600:-/liter och det går 12 liter i bilen = 7200:-Svampen skrev:Nej inget officiellt mer än den här tråden på Facebook där säljare bekräftar priset.BEV[e-Rage] skrev:Har du nån mer info, länk e.dyl?Svampen skrev:Nu verkar det som om Kia kräver byte av kylvätskan till batteriet vid service.
Oklart om intervallet är 36 månader eller var tredje service oavsett mil/tid.
Kostnad för en liter är 600kr och det rymma 12liter i systemet.
Kul!
Kia e-Niro 2020 på gång
Moderator: Redaktion
Re: Kia e-Niro 2020 på gång
Det var för hela 4-års servicen där byte av kylvätska var en del. Här är det bara själva vätskan och inte arbete plus full större 4-års service.Stevvee skrev:
För ett år sedan var väll det samma kostnad för service på MS eller hur?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Var det inte fastpris per år ? Och rotera däcken vad är det för påhitt.Svenssons skrev:Det var för hela 4-års servicen där byte av kylvätska var en del. Här är det bara själva vätskan och inte arbete plus full större 4-års service.Stevvee skrev:
Det där är något som gör mig flyg förbannad - det är ocker och inget annat. De enda nödvändiga beståndsdelarna i kylvätska är glykol och vatten - inget annat. Säger de att något annat är nödvändigt så blåljuger KIA.
Hade jag beställt en E-Niro och fått reda på det där hade jag avbeställt bilen omgående.[/quote]
Ytterligare en väldigt viktig tillsats i glykolen som åldras är korrosionsskyddet. Kias glykol måste vara något i hästväg, med det listpriset.
Hade jag beställt en E-Niro och fått reda på det där hade jag avbeställt bilen omgående.[/quote]
Ytterligare en väldigt viktig tillsats i glykolen som åldras är korrosionsskyddet. Kias glykol måste vara något i hästväg, med det listpriset.
Nej, så här var serviceplanen innan de tog bort den: Själv köpte jag 4 år på ett bräde vilket gjorde att priset per service blev billigare innan de tog bort årlig service helt.Stevvee skrev:Var det inte fastpris per år ? Och rotera däcken vad är det för påhitt.Svenssons skrev:Det var för hela 4-års servicen där byte av kylvätska var en del. Här är det bara själva vätskan och inte arbete plus full större 4-års service.Stevvee skrev:
Kan tillägga att summan jag betalade per servicebesök för min Toyota RAV4 var högre än för min Tesla Model X. 52:- per liter spolarvätska var en sak jag fick betala om jag glömde fylla på vatten innan besöket för att ta ett exempel på vad Toyota tar betalt för spolatvätska.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är ju ändå mycket pengar som tesla tagit betalt för något tesla själva anser onödigt, det jag vill komma fram till. Kia tar extremt mycket betalt men det är ju ingen nyhet, varit känt sen dom kom. Det kanske också reviderar sin serviceplan om några år. Men nu skriker ni ocker medans att serva Model S varit frid o fröjd och betalat massa pengar för ”byte batteri i Fob” har ni räknat ut kostnaden på det batteriet ?Svenssons skrev:Nej, så här var serviceplanen innan de tog bort den: Själv köpte jag 4 år på ett bräde vilket gjorde att priset per service blev billigare innan de tog bort årlig service helt.Stevvee skrev:Var det inte fastpris per år ? Och rotera däcken vad är det för påhitt.Svenssons skrev:Det var för hela 4-års servicen där byte av kylvätska var en del. Här är det bara själva vätskan och inte arbete plus full större 4-års service.Stevvee skrev:
Kan tillägga att summan jag betalade per servicebesök för min Toyota RAV4 var högre än för min Tesla Model X. 52:- per liter spolarvätska var en sak jag fick betala om jag glömde fylla på vatten innan besöket för att ta ett exempel på vad Toyota tar betalt för spolatvätska.
Det skreks rätt mycket om Teslas priser på service när de fanns trotts att de är en bråkdel av KIAs om man ser till just kylvätskan och trotts att Teslas alltid varit frivillig för att garantin skall gälla till skillnad mot KIAs.Stevvee skrev:Är ju ändå mycket pengar som tesla tagit betalt för något tesla själva anser onödigt, det jag vill komma fram till. Kia tar extremt mycket betalt men det är ju ingen nyhet, varit känt sen dom kom. Det kanske också reviderar sin serviceplan om några år. Men nu skriker ni ocker medans att serva Model S varit frid o fröjd och betalat massa pengar för ”byte batteri i Fob” har ni räknat ut kostnaden på det batteriet ?
För Tesla var det ju deras första serieproducerade bil som de hade tagit fram priserna för, det var nya saker för Tesla. För KIA är detta inget nytt utan tvärtom norm sedan decennier.
Du kan försöka försvara KIA med att vi är fanboys eller liknande men det är inget försvar ens om det hade stämt i detta fall.
En ”liten” skillnad är ju den att Tesla aldrig krävt service för att garantin ska gälla...
Hur var det nu med Kia? Massa fina garantier, men nåde dig om du missat servicen med 2 mil.
Att vätskan som bara håller 3 år utan friktion sedan kostar mer än fin cognac per liter är ju sinnessjukt.
Hur var det nu med Kia? Massa fina garantier, men nåde dig om du missat servicen med 2 mil.
Att vätskan som bara håller 3 år utan friktion sedan kostar mer än fin cognac per liter är ju sinnessjukt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det spelar ingen roll vad Tesla gjort eller inte nu är det Kia som gör fel och det är Kia som ska hängas. Man kan inte försvara någon som gör fel genom att påstå att någon annan är ännu värre.
Tack. (Jag gillar dig mer och mer nek0)nek0 skrev:Det spelar ingen roll vad Tesla gjort eller inte nu är det Kia som gör fel och det är Kia som ska hängas. Man kan inte försvara någon som gör fel genom att påstå att någon annan är ännu värre.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Walker skrev:Tack. (Jag gillar dig mer och mer nek0)nek0 skrev:Det spelar ingen roll vad Tesla gjort eller inte nu är det Kia som gör fel och det är Kia som ska hängas. Man kan inte försvara någon som gör fel genom att påstå att någon annan är ännu värre.

Det var så lite

Ni kanske uppfattar mig som någon som hatar Tesla. Det är jätte fel. Gillar Tesla skarpt tro mig, men kan inte blunda för massa skitsnack ibland

Det finns saker som man inte kan och inte heller bör försvara.
Sedan har vi alla sina egna fakta

Tycker att alla ska ha rätt till egna åsikter, men inte till egna fakta ( ibland är det svårt

Den där pizzan som jag lovade gäller fortfarande

Förvarar verkligen inte Kia men man skall komma ihåg någon annans resa också. Hur många rena elbilar har Kia med decennier utav erfarenhet? Ibland säger man att det är en ny sak att tillverka elbil och ibland säger man att biltillverkare har flera års erfarenhet.Svenssons skrev:Det skreks rätt mycket om Teslas priser på service när de fanns trotts att de är en bråkdel av KIAs om man ser till just kylvätskan och trotts att Teslas alltid varit frivillig för att garantin skall gälla till skillnad mot KIAs.Stevvee skrev:Är ju ändå mycket pengar som tesla tagit betalt för något tesla själva anser onödigt, det jag vill komma fram till. Kia tar extremt mycket betalt men det är ju ingen nyhet, varit känt sen dom kom. Det kanske också reviderar sin serviceplan om några år. Men nu skriker ni ocker medans att serva Model S varit frid o fröjd och betalat massa pengar för ”byte batteri i Fob” har ni räknat ut kostnaden på det batteriet ?
För Tesla var det ju deras första serieproducerade bil som de hade tagit fram priserna för, det var nya saker för Tesla. För KIA är detta inget nytt utan tvärtom norm sedan decennier.
Du kan försöka försvara KIA med att vi är fanboys eller liknande men det är inget försvar ens om det hade stämt i detta fall.
Kia är skräp och har jättekonstiga kriterier för just service men kan tycka att vrida däck på fälg är minst lika konstigt att ta betalt för eller ens göra.
Men det är väl skillnad på en bil på över miljonen och en som kostar knappt hälften? Tycker Teslas service inte varit särskilt dyr med tanke på vad bilen kostar.
Är det någon som servat eller tänkt serva Model 3 och fått en offert?
Oavsett så är kylarvätska för 600kr litern ocker.
För en märkeshandlare står service och verkstad för 70-75% av intäkterna. Självklart kommer vi få se massa olika påhitt kring service av elbilar framöver. Dom överlever inte annars. Min gissning är att inget annat märke än Tesla kommer tillåta fulla garantier utan regelbunden service, och dessa kommer kosta i paritet med fossilbilar. Pengarna styr som alltid. Ska bli spännande att se hur VW kommer göra med ID3.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Model 3 SR+ och Kia kostar nästan lika, det teslan kostar mer får man betala i service var 1500mil och troligtvis sämre andrahandsvärde i framtiden på Kian.wector skrev:Men det är väl skillnad på en bil på över miljonen och en som kostar knappt hälften? Tycker Teslas service inte varit särskilt dyr med tanke på vad bilen kostar.
Model 3 behöver inte servas, garantin gäller ändå. Kupéfiltret byter man själv för ~ 200kr.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
”Vrida däck på fälg”???Stevvee skrev:Förvarar verkligen inte Kia men man skall komma ihåg någon annans resa också. Hur många rena elbilar har Kia med decennier utav erfarenhet? Ibland säger man att det är en ny sak att tillverka elbil och ibland säger man att biltillverkare har flera års erfarenhet.Svenssons skrev:Det skreks rätt mycket om Teslas priser på service när de fanns trotts att de är en bråkdel av KIAs om man ser till just kylvätskan och trotts att Teslas alltid varit frivillig för att garantin skall gälla till skillnad mot KIAs.Stevvee skrev:Är ju ändå mycket pengar som tesla tagit betalt för något tesla själva anser onödigt, det jag vill komma fram till. Kia tar extremt mycket betalt men det är ju ingen nyhet, varit känt sen dom kom. Det kanske också reviderar sin serviceplan om några år. Men nu skriker ni ocker medans att serva Model S varit frid o fröjd och betalat massa pengar för ”byte batteri i Fob” har ni räknat ut kostnaden på det batteriet ?
Kia är skräp och har jättekonstiga kriterier för just service men kan tycka att vrida däck på fälg är minst lika konstigt att ta betalt för eller ens göra.
Det man gör är skifta fram - bak. Har man ingen lyft som kan lyfta mer än ett hjul åt gången kan den resan bli lite knepig eller tidsödande.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Walker skrev:”Vrida däck på fälg”???Stevvee skrev:Förvarar verkligen inte Kia men man skall komma ihåg någon annans resa också. Hur många rena elbilar har Kia med decennier utav erfarenhet? Ibland säger man att det är en ny sak att tillverka elbil och ibland säger man att biltillverkare har flera års erfarenhet.Svenssons skrev:Det skreks rätt mycket om Teslas priser på service när de fanns trotts att de är en bråkdel av KIAs om man ser till just kylvätskan och trotts att Teslas alltid varit frivillig för att garantin skall gälla till skillnad mot KIAs.Stevvee skrev:Är ju ändå mycket pengar som tesla tagit betalt för något tesla själva anser onödigt, det jag vill komma fram till. Kia tar extremt mycket betalt men det är ju ingen nyhet, varit känt sen dom kom. Det kanske också reviderar sin serviceplan om några år. Men nu skriker ni ocker medans att serva Model S varit frid o fröjd och betalat massa pengar för ”byte batteri i Fob” har ni räknat ut kostnaden på det batteriet ?
Det man gör är skifta fram - bak. Har man ingen lyft som kan lyfta mer än ett hjul åt gången kan den resan bli lite knepig eller tidsödande.
Utvalt utdrag från webben
Tire Rotation, Balance and Wheel Alignment Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs.
Från WikipediaStevvee skrev:Walker skrev:”Vrida däck på fälg”???Stevvee skrev:Förvarar verkligen inte Kia men man skall komma ihåg någon annans resa också. Hur många rena elbilar har Kia med decennier utav erfarenhet? Ibland säger man att det är en ny sak att tillverka elbil och ibland säger man att biltillverkare har flera års erfarenhet.Svenssons skrev:Det skreks rätt mycket om Teslas priser på service när de fanns trotts att de är en bråkdel av KIAs om man ser till just kylvätskan och trotts att Teslas alltid varit frivillig för att garantin skall gälla till skillnad mot KIAs.Stevvee skrev:Är ju ändå mycket pengar som tesla tagit betalt för något tesla själva anser onödigt, det jag vill komma fram till. Kia tar extremt mycket betalt men det är ju ingen nyhet, varit känt sen dom kom. Det kanske också reviderar sin serviceplan om några år. Men nu skriker ni ocker medans att serva Model S varit frid o fröjd och betalat massa pengar för ”byte batteri i Fob” har ni räknat ut kostnaden på det batteriet ?
Tire Rotation, Balance and Wheel Alignment Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs.
Så Walker har rätt, det handlar ej om rotera däcken på följen utan att flytta däcken eftersom hjulen ofta har olika slitages på fram och bakhjul t ex.Tire rotation is the practice of moving the wheels and tires of an automobile from one position to another, to ensure even tire wear.[citation needed] Even tire wear is desirable to extend the useful life of a set of tires.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire_rotation
Kia e-Niro 2020 på gång
Ja jag vet vad det är egentligen men nu är det saxat från tesla ! Tesla har en egen idé!vigge50 skrev:Från WikipediaStevvee skrev:Walker skrev:”Vrida däck på fälg”???Stevvee skrev:Förvarar verkligen inte Kia men man skall komma ihåg någon annans resa också. Hur många rena elbilar har Kia med decennier utav erfarenhet? Ibland säger man att det är en ny sak att tillverka elbil och ibland säger man att biltillverkare har flera års erfarenhet.Svenssons skrev:Det skreks rätt mycket om Teslas priser på service när de fanns trotts att de är en bråkdel av KIAs om man ser till just kylvätskan och trotts att Teslas alltid varit frivillig för att garantin skall gälla till skillnad mot KIAs.
Tire Rotation, Balance and Wheel Alignment Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs.Så Walker har rätt, det handlar ej om rotera däcken på följen utan att flytta däcken eftersom hjulen ofta har olika slitages på fram och bakhjul t ex.Tire rotation is the practice of moving the wheels and tires of an automobile from one position to another, to ensure even tire wear.[citation needed] Even tire wear is desirable to extend the useful life of a set of tires.
Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs.
Eller brukar du balansera hemma när du skiftar fram och bak ?
Va trött jag blir.
Vissa kan inte andra vill inte.
Osäker på om du spelar dum, är dum, eller helt enkelt är ute efter att tjafsa?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Kia e-Niro 2020 på gång
Dom hänvisar 3 saker men du väljer att enbart läsa en ? balancing är det kodord för däcktryck eller ?Walker skrev:Va trött jag blir.
Men oavsett. Teslan kostade också i början...
Kia e-Niro 2020 på gång
Tagga ner lite kanske om du har så dålig koll på däckskötsel?Stevvee skrev:Dom hänvisar 3 saker men du väljer att enbart läsa en ? balancing är det kodord för däcktryck eller ?Walker skrev:Va trött jag blir.
Rotation = skifta däck fram/bak, för jämnare slitage
Balancing = stoppa hjulet i maskin och placera vikter för att motverka vibrationer etc(gör alla däckfirmor när man köper nya däck)
Aligning = justera hjulvinklar etc så däcken inte slits snett
Alla dessa är standardförfaranden hos däcknasare och bilmek.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag balanserar alltid hemma när jag lägger på sommardäcken/vinterdäcken vid säsongsbyte. Att jag har tillgång till balanseringsmaskin är såklart avgörande för just "hemma" delen.Stevvee skrev:Eller brukar du balansera hemma när du skiftar fram och bak ?
Men jag tippar på att de flesta däckfirmor gör samma sak när hjulen ska skiftas runt/bytas. Vore konstigt annars.
I mitt fall behöver ungefär vartannat/vart 3:e hjul balanseras på nytt. Oftast bara små skillnader, men det krävs inte så mycket för att det ska uppstå jobbiga vibrationer.
Nej det är inte standard hos verkstäder eller däcknasare. Men visst vi låter er säga att allt är bättre och billigt hos ett visst märke men dyrt som satan hos andra.taliz skrev:Tagga ner lite kanske om du har så dålig koll på däckskötsel?Stevvee skrev:Dom hänvisar 3 saker men du väljer att enbart läsa en ? balancing är det kodord för däcktryck eller ?Walker skrev:Va trött jag blir.
Rotation = skifta däck fram/bak, för jämnare slitage
Balancing = stoppa hjulet i maskin och placera vikter för att motverka vibrationer etc(gör alla däckfirmor när man köper nya däck)
Aligning = justera hjulvinklar etc så däcken inte slits snett
Alla dessa är standardförfaranden hos däcknasare och bilmek.
Och vad får dig att tro att Tesla har en egen idé och inte menar exakt det som det i allmänhet refererar till? Vad exakt är det som säger att när Tesla skriver Rotating så är det att skifta på fram och bakhjul?Stevvee skrev:Ja jag vet vad det är egentligen men nu är det saxat från tesla ! Tesla har en egen idé!vigge50 skrev:Från WikipediaStevvee skrev:Walker skrev:”Vrida däck på fälg”???Stevvee skrev:
Förvarar verkligen inte Kia men man skall komma ihåg någon annans resa också. Hur många rena elbilar har Kia med decennier utav erfarenhet? Ibland säger man att det är en ny sak att tillverka elbil och ibland säger man att biltillverkare har flera års erfarenhet.
Tire Rotation, Balance and Wheel Alignment Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs.Så Walker har rätt, det handlar ej om rotera däcken på följen utan att flytta däcken eftersom hjulen ofta har olika slitages på fram och bakhjul t ex.Tire rotation is the practice of moving the wheels and tires of an automobile from one position to another, to ensure even tire wear.[citation needed] Even tire wear is desirable to extend the useful life of a set of tires.
Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs.
Eller brukar du balansera hemma när du skiftar fram och bak ?