Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Moderator: Redaktion
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Min gissning är att inte bara denna, utan flertalet framtida EL-pickuper från även andra tillverkare, kommer att bli mycket populära även i Europa framöver. Varför? Därför att en stor anledning till att folk i Europa inte köper stora bilar är (läs har varit) bränsleförbrukningen => orimligt hög milkostnad. Med detta problem i stort sett undanröjt kommer dessa, och även andra, stora ELbilar, att vara "OK" att köpa även för oss "gröna" och ekonomiska Européer. Men detta är bara min egen killgissning
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jag tror du har rätt, det finns ju ett "socialt stigma" förknippat med att rulla runt i en Dodge Ram el dyl, särskilt om det inte är en firmabilmarkuswesterberg skrev:Min gissning är att inte bara denna, utan flertalet framtida EL-pickuper från även andra tillverkare, kommer att bli mycket populära även i Europa framöver. Varför? Därför att en stor anledning till att folk i Europa inte köper stora bilar är (läs har varit) bränsleförbrukningen => orimligt hög milkostnad. Med detta problem i stort sett undanröjt kommer dessa, och även andra, stora ELbilar, att vara "OK" att köpa även för oss "gröna" och ekonomiska Européer. Men detta är bara min egen killgissning
Skulle det försvinna så kan nog många fler (inklusive jag) tänka sig en pickup.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jag tänker att för oss till synes väldigt lång räckvidd är nog mer normalt i USA då avstånden är enorma. Tänker även att en urflippad Cybertryck i USA mer är en normal Svensk gissning. Se tex på Tesla Semi som i USA är extremt långt ifrån en Peterbilt lastbil men inte jätteavlägset från en Volvo Eller Scania vi är vana vid här. På samma sätt tänker jag att en pickup i USA är en F150 eller Ram 2500 jämför man då mot någonting utan den gigantiska motorhuven så blir det väldigt futuristiskt medan här är vi ju väldigt vana vid lätta lastbilar som har lite det stuket, Isuzu, Iveco, VW LT etc.
Eller lite riffigare,
Eller lite riffigare,
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jag bryr mig lika mycket som space x BFR rymdfarkost. Tycker det är spännande men kommer garanterat inte köpa en.
Pick-upmarknaden i Usa är enorm, främst för att de är så billiga vid inköp.(har top gear förklarat)
Pick-upmarknaden i Usa är enorm, främst för att de är så billiga vid inköp.(har top gear förklarat)
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Dom är ju billiga för att dom inte är byggda som personbilar men som lastbilar med mycket mindre raffinerade hjulupphängningar etc. Interiört är dom ofta också på en mer bruksig nivå kontra personbilar.Mickep skrev:Jag bryr mig lika mycket som space x BFR rymdfarkost. Tycker det är spännande men kommer garanterat inte köpa en.
Pick-upmarknaden i Usa är enorm, främst för att de är så billiga vid inköp.(har top gear förklarat)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Ni som har pickup - blir det inte fullt med löv i flaket på hösten och snö på vintern? Plus att det väl är opraktiskt att inte kunna låsa in sina grejer i bakluckan?
För hantverkare och byggjobbare förstår jag grejen men att köra omkring i en pickup som personbil känns inte helt ändamålsenligt. Men upplys mig gärna, jag kanske har fel! (Det är en ärligt menad fråga.)
För hantverkare och byggjobbare förstår jag grejen men att köra omkring i en pickup som personbil känns inte helt ändamålsenligt. Men upplys mig gärna, jag kanske har fel! (Det är en ärligt menad fråga.)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Har inte dom flesta/alla ett "lock" på flaket?Jerka skrev:Ni som har pickup - blir det inte fullt med löv i flaket på hösten och snö på vintern? Plus att det väl är opraktiskt att inte kunna låsa in sina grejer i bakluckan?
För hantverkare och byggjobbare förstår jag grejen men att köra omkring i en pickup som personbil känns inte helt ändamålsenligt. Men upplys mig gärna, jag kanske har fel! (Det är en ärligt menad fråga.)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.HelectriC skrev:Dom är ju billiga för att dom inte är byggda som personbilar men som lastbilar med mycket mindre raffinerade hjulupphängningar etc. Interiört är dom ofta också på en mer bruksig nivå kontra personbilar.Mickep skrev:Jag bryr mig lika mycket som space x BFR rymdfarkost. Tycker det är spännande men kommer garanterat inte köpa en.
Pick-upmarknaden i Usa är enorm, främst för att de är så billiga vid inköp.(har top gear förklarat)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Det borde ju vara ett tämligen tungt argument till Teslas fördel, jag förutsätter att Tesla Pickup kommer att ha samma nivå på säkerhet som S/X/3.LarsL skrev:Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jag är fundersam på vad vikten kommer hamna på? Klarar dom sig under 3,5ton så vi med vanligt b kort får köra den lr blir det c1 behörighet? Detta lär påverka försäljningen avsevärt i sverige.
Med tanke på vilka vikter den gode elon säger att man ska kunna dra måste den vara rejält stark i chassit. Blir det en rambyggd bil som de andra jänke pickupperna, lr blir det som en "vanlig" bil? Har Vi fått den infon?
Med tanke på vilka vikter den gode elon säger att man ska kunna dra måste den vara rejält stark i chassit. Blir det en rambyggd bil som de andra jänke pickupperna, lr blir det som en "vanlig" bil? Har Vi fått den infon?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2429
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Vi får se men är orolig för att bilen saknar deformeringszoner (du kan säkert skjuta på den men den är en dödsfälla vid krock i högre hastighet).fth skrev:Det borde ju vara ett tämligen tungt argument till Teslas fördel, jag förutsätter att Tesla Pickup kommer att ha samma nivå på säkerhet som S/X/3.LarsL skrev:Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
/fth
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Vad är det med designen som gör att du tror att den saknar deformationszoner? Att den har kort överhäng fram? Och varför skulle Tesla helt plötsligt sluta bry sig om säkerhet?NiklasTesla skrev:Vi får se men är orolig för att bilen saknar deformeringszoner (du kan säkert skjuta på den men den är en dödsfälla vid krock i högre hastighet).fth skrev:Det borde ju vara ett tämligen tungt argument till Teslas fördel, jag förutsätter att Tesla Pickup kommer att ha samma nivå på säkerhet som S/X/3.LarsL skrev:Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
/fth
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Ska ha samma dimensioner och vikt som en F150 och de ligger på 2700 kg efter vad jag förstår.Daven skrev:Jag är fundersam på vad vikten kommer hamna på? Klarar dom sig under 3,5ton så vi med vanligt b kort får köra den lr blir det c1 behörighet? Detta lär påverka försäljningen avsevärt i sverige.
Med tanke på vilka vikter den gode elon säger att man ska kunna dra måste den vara rejält stark i chassit. Blir det en rambyggd bil som de andra jänke pickupperna, lr blir det som en "vanlig" bil? Har Vi fått den infon?
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jag tror inte att Tesla helt plötsligt skulle strunta i säkerhet med tanke på att deras tidigare bilar varit klart bäst i sina respektive klasser. På första försöket.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Nu var det inte mig du frågade men jag är liiite orolig för att exoskelettet i ultrahårt rostfritt stål inte är så jättebra på just deformation. Elon har själv twittrat om att plåten knappt går att bocka utan att man först skär spår i den tex. Men jag har gärna fel, för jag vill ha en. Liten deformation = hög acceleration vid krock = dödsfälla, säger min förhoppningsvis felaktiga intuition.ellerstrom skrev:Vad är det med designen som gör att du tror att den saknar deformationszoner? Att den har kort överhäng fram? Och varför skulle Tesla helt plötsligt sluta bry sig om säkerhet?NiklasTesla skrev:Vi får se men är orolig för att bilen saknar deformeringszoner (du kan säkert skjuta på den men den är en dödsfälla vid krock i högre hastighet).fth skrev:Det borde ju vara ett tämligen tungt argument till Teslas fördel, jag förutsätter att Tesla Pickup kommer att ha samma nivå på säkerhet som S/X/3.LarsL skrev:Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
/fth
Det kan ju dock exempelvis vara så att den ger med sig/deformeras i plåtskarvarna på nåt sätt vad vet jag. Det lär visa sig när man ska göra säkerhets- och krocktester enligt EuroNCAP och den amerikanska motsvarigheten vad den nu hette.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Cybertruck LR förhandsbeställd
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Det är väl ändå en ganska stor gradskillnad mellan en rejäl bil-på-bil-krock och mindre smällar i stil med att Franz drämmer till med släggan. Jag tror knappast den skulle ha problem att deformeras i ett sådant scenario.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
I en sidokrock så får/kan bilen inte deformera sig särskilt mycket. Förare/passagerare sitter ju 15 cm på andra sidan så man vill ju inte att bilen skall deformera sig så pass mycket att en del av deformation blir av personen som sitter i sätet.
Jag är helt övertygad om att Cybertrucken klarar sig mycket bättre än alla övriga pickups i test av säkerhet.
Jag är helt övertygad om att Cybertrucken klarar sig mycket bättre än alla övriga pickups i test av säkerhet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jo bilen klarar sig säkert mycket bra , men hur är det med de som sitter i bilen om bilen är så stum? Tar inte bilen hand om en del av krockvåldet får dom som sitter i bilen ta hand om hela smällen. Detta gäller inte specifikt Tesla Pickup Truck (som vi inte vet så mycket om) utan alla fordon.Svenssons skrev:I en sidokrock så får/kan bilen inte deformera sig särskilt mycket. Förare/passagerare sitter ju 15 cm på andra sidan så man vill ju inte att bilen skall deformera sig så pass mycket att en del av deformation blir av personen som sitter i sätet.
Jag är helt övertygad om att Cybertrucken klarar sig mycket bättre än alla övriga pickups i test av säkerhet.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Vid en sidokrock är det bra att bilen inte viker sig, det finns inte utrymme för någon deformation. Eftersom passagerarna står still så är krafterna mindre då de bara behöver accelerera med den kraft som bilen som kör in i sidan kan åstadkomma. Problemet med vanliga bilar är att de viker sig innan de börjar flytta sig, särskilt om föremålet är smalt tex en motorcykel.
Det är förmodligen frontalkrock som är CTs problem. Jag hoppas och tror att Tesla har använt kraven som finns för personlbilar och inte gömmer sig bakom lastbilstesterna.
Det är förmodligen frontalkrock som är CTs problem. Jag hoppas och tror att Tesla har använt kraven som finns för personlbilar och inte gömmer sig bakom lastbilstesterna.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Då den saknar traditionell ram och har hela utrymmet framför ratten tillgängligt som deformationszon är chansen stor att den faktiskt gör det också. Ingen stor motor i vägen, ingen stel framaxel som på vissa pickups osv osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Känsligaste punkten krocksäkerhetsmässigt är ofta vid foten av B-stolpen (dörrstolpen i mitten). Är ofta där man har starkaste/dyraste stålet just för att hålla passagerarutrymmet (överlevnadsutrymmet) så intakt som möjligt vid en påkörning från sidan.
Sen försöker man ”omdirigera” krafterna via balkar mm till andra ställen för att absorbera krockenergin.
Vanliga bildörrar idag har ju oftast krockbalkar och liknande för att styva upp de också.
Så ”styva dörrar” på CT lär knappast vara något dåligt ur säkerhetssynpunkt snarare tvärt om.
Om det blir billigare/dyrare ur ”reparationssynpunkt” återstår nog att se. Kan ju tex innebära att man inte kan/får rikta en påkörd dörr utan att man måste byta ut de (eftersom de ingår i den bärande säkerhetsstrukturen). Å andra sidan kanske man skippar just riktning/lackering så då är ju de momenten borta.
Sen försöker man ”omdirigera” krafterna via balkar mm till andra ställen för att absorbera krockenergin.
Vanliga bildörrar idag har ju oftast krockbalkar och liknande för att styva upp de också.
Så ”styva dörrar” på CT lär knappast vara något dåligt ur säkerhetssynpunkt snarare tvärt om.
Om det blir billigare/dyrare ur ”reparationssynpunkt” återstår nog att se. Kan ju tex innebära att man inte kan/får rikta en påkörd dörr utan att man måste byta ut de (eftersom de ingår i den bärande säkerhetsstrukturen). Å andra sidan kanske man skippar just riktning/lackering så då är ju de momenten borta.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jag tror många kommer bry sig. Tror den kommer se helt brutal ut i verkligheten. Skulle jag parkera den i mitt radhus område så skulle ALLA stå o titta o kommentera. Min lilla tesla 3 väckte uppmärksamhet, en cybertryck skulle utlösa jordbävning.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Underbart!Snap02 skrev:Jag tror många kommer bry sig. Tror den kommer se helt brutal ut i verkligheten. Skulle jag parkera den i mitt radhus område så skulle ALLA stå o titta o kommentera. Min lilla tesla 3 väckte uppmärksamhet, en cybertryck skulle utlösa jordbävning.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Totalt ointresserad av en pickup. Men denna försöker jag hitta på anledningar till att kunna köpa.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Man borde köpa en, kapa i mitten, förlänga till limo och göra om flaket till pool
Tryckluft = bubbelbad!
Tryckluft = bubbelbad!