Sida 2 av 2

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 17:36
av Jerker
Bjelke skrev:
Ser ju mer ut som att du ska hämta ved ju Bild
Nja, jag förstår hur du tänker, men mitt släp är lite svårt att ta bort gallergrindarna på, så jag lägger virket lutande.

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 17:45
av Jerker
Den lilla husvagnssymbolen är ju anpassad till vänstertrafik! BildBild

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 18:21
av mati
Jerker skrev:
Den lilla husvagnssymbolen är ju anpassad till vänstertrafik! BildBild
Ändras inte ikonen beroende på om du drar husvagn, hästsläp, vanligt släp osv? Det går ju att ta reda på via backkameran. :mrgreen:

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 19:33
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Den lilla husvagnssymbolen är ju anpassad till vänstertrafik! BildBild
Ändras inte ikonen beroende på om du drar husvagn, hästsläp, vanligt släp osv? Det går ju att ta reda på via backkameran. :mrgreen:
Nej, tydligen inte! Den visar tyvärr samma ikon oavsett släpvagnstyp. Det är lite B tycker jag! Bild

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 20:15
av RagWal
Försvinner släpvagnssymbolen automatiskt för er när man kopplar bort släpet på M3? Jag får manuellt kryssa bort trailer mode när jag plockat bort släpet. Tror det alltid varit så.

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 20:43
av SIR N
RagWal skrev:
Försvinner släpvagnssymbolen automatiskt för er när man kopplar bort släpet på M3? Jag får manuellt kryssa bort trailer mode när jag plockat bort släpet. Tror det alltid varit så.
Jag fick också släcka manuellt efter min tur till tippen:
fullsizeoutput_14ec.jpeg

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 20:48
av fth
SIR N skrev:
RagWal skrev:
Försvinner släpvagnssymbolen automatiskt för er när man kopplar bort släpet på M3? Jag får manuellt kryssa bort trailer mode när jag plockat bort släpet. Tror det alltid varit så.
Jag fick också släcka manuellt efter min tur till tippen:
fullsizeoutput_14ec.jpeg
Har du vanity plate på släpet? Respekt! :D

/fth

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 20:48
av mati
Lite coolt med personlig skylt på släpet. :)

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 20:59
av Jerker
Första ggn behövde jag inte kryssa ur, men andra ggn.

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 21:00
av SIR N
fth skrev:
SIR N skrev:
RagWal skrev:
Försvinner släpvagnssymbolen automatiskt för er när man kopplar bort släpet på M3? Jag får manuellt kryssa bort trailer mode när jag plockat bort släpet. Tror det alltid varit så.
Jag fick också släcka manuellt efter min tur till tippen:
fullsizeoutput_14ec.jpeg
Har du vanity plate på släpet? Respekt! :D

/fth
Operationell leasing på bilen så då tager man vad man haver att sätta skylten på ;)

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 23 okt 2019 22:22
av Ulfie2
20191004_140300.jpg
Jag kan ju också passa på att lägga upp en bild från en av gångerna när jag har haft mitt släp på nu när vi har en tråd. :)
Denna bild är tagen med ca 1000 kg bakom bilen (min bil har 1000kg dragvikt).
Förbrukningen hamnade på ca 290 wh/km med detta lass tack vare vindmotståndet.

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 24 okt 2019 07:24
av Jerker
Ulfie2 skrev:
Jag kan ju också passa på att lägga upp en bild från en av gångerna när jag har haft mitt släp på nu när vi har en tråd. :)
Denna bild är tagen med ca 1000 kg bakom bilen (min bil har 1000kg dragvikt).
Förbrukningen hamnade på ca 290 wh/km med detta lass tack vare vindmotståndet.
Nice! :) 1 kubik i tankarna och släpet väger inte mer än 200 kg?

Jag fortsätter att häpna över hur våldsamt den momentana förbrukningen kan variera även vid normal körning. Det blir så mycket tydligare när man har en graf att se det på. När jag startade från Norrköping (med lastat släp) och körde i 90 i uppförsbacken vid Stenkullen så rusade den upp i 400 wh/km. Det märkliga är att det inte alls blev samma, eller ens i närheten av samma, i nästa uppförsbacke som är nästan lika brant.

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 24 okt 2019 07:51
av mati
Hur långt hade du kört innan backen där förbrukningen skenade? Det kan inte vara så enkelt att bilen fortfarande var i uppvärmningsfasen, dvs förbrukningen var ändå mycket högre än normalt?
Du har ju bara kört Zoe hittills och den har väl inte det beteendet, precis som vår e-Golf, dvs den värmer inte upp batteriet osv efter att man har kört iväg? En Tesla gör ju det. Jag brukade har en initial förbrukning uppemot 300Wh/km när det var kallare än 10-12 grader ute. Efter några kilometer sjunker förbrukningen så småningom till normalare nivåer.

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 24 okt 2019 07:59
av SR-71-BlackBird
Läste någonstans att 3:an får dra 1250 med B96 eller BE.

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 24 okt 2019 08:05
av Jerker
mati skrev:
Hur långt hade du kört innan backen där förbrukningen skenade? Det kan inte vara så enkelt att bilen fortfarande var i uppvärmningsfasen, dvs förbrukningen var ändå mycket högre än normalt?
Du har ju bara kört Zoe hittills och den har väl inte det beteendet, precis som vår e-Golf, dvs den värmer inte upp batteriet osv efter att man har kört iväg? En Tesla gör ju det. Jag brukade har en initial förbrukning uppemot 300Wh/km när det var kallare än 10-12 grader ute. Efter några kilometer sjunker förbrukningen så småningom till normalare nivåer.
Ja, det var min första tanke, att det var batteriuppvärmning, men jag hade ju just stått och laddat på SuC i 10-15 minuter, så det borde ha värmt upp batteriet. Bilen var inte heller helt kall. Jag hade kört in till Norrköping (3,5 mil), lastat virke och sen ett ärende till i butik, laddade lite på SuC och sen bar det av.

I morse är det däremot mer logiskt med den energiförbrukningstopp jag fick de första kilometerna, eftersom bilen var kall när jag körde iväg.

Det är nog mycket vi inte vet om hur elbilar fungerar. Outgrundliga äro Elons vägar...

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 24 okt 2019 08:40
av Ulfie2
Jerker skrev:
Ulfie2 skrev:
Jag kan ju också passa på att lägga upp en bild från en av gångerna när jag har haft mitt släp på nu när vi har en tråd. :)
Denna bild är tagen med ca 1000 kg bakom bilen (min bil har 1000kg dragvikt).
Förbrukningen hamnade på ca 290 wh/km med detta lass tack vare vindmotståndet.
Nice! :) 1 kubik i tankarna och släpet väger inte mer än 200 kg?

Jag fortsätter att häpna över hur våldsamt den momentana förbrukningen kan variera även vid normal körning. Det blir så mycket tydligare när man har en graf att se det på. När jag startade från Norrköping (med lastat släp) och körde i 90 i uppförsbacken vid Stenkullen så rusade den upp i 400 wh/km. Det märkliga är att det inte alls blev samma, eller ens i närheten av samma, i nästa uppförsbacke som är nästan lika brant.
Släpet väger knappt 500, tankarna runt 60kg styck.

Jag blir inte förvånad över att din förbrukning ökade så mycket momentant. Det var inte svårt att få min bil att sticka upp till 600wh/km under korta perioder med lastat släp i uppförsbackarna, snittet över 6 mil landade på ca 290 dock.
Men det är trevligt med lite kraft i bilen, den orkar :D

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 24 okt 2019 08:53
av RagWal
SR-71-BlackBird skrev:
Läste någonstans att 3:an får dra 1250 med B96 eller BE.
Isf totalvikt (på pappret), dvs inte i verkligheten (på våg).

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 24 okt 2019 08:58
av Jerker
Ulfie2 skrev:
Släpet väger knappt 500, tankarna runt 60kg styck.

Jag blir inte förvånad över att din förbrukning ökade så mycket momentant. Det var inte svårt att få min bil att sticka upp till 600wh/km under korta perioder med lastat släp i uppförsbackarna, snittet över 6 mil landade på ca 290 dock.
Men det är trevligt med lite kraft i bilen, den orkar :D
Jaha, tomma tankar?

Jo, jag förstår också att förbrukningen kan rusa iväg våldsamt vid uppförsbackar. Det jag undrade mest över var att det inte var samma rusning vid andra backen.

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 28 okt 2019 18:28
av LasseL
Hur är det med dragen till M3 är dom fasta eller avtagbara ?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 28 okt 2019 18:30
av TeslaM3
LasseL skrev:
Hur är det med dragen till M3 är dom fasta eller avtagbara ?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Avtagbara

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 28 okt 2019 18:31
av LasseL
TeslaM3 skrev:
LasseL skrev:
Hur är det med dragen till M3 är dom fasta eller avtagbara ?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Avtagbara

Tackar !


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Släpvagnskörning med model 3

Postat: 04 jan 2020 20:29
av Electrifyme
Väcker liv i tråden. Släp och last ca 890kg. Här i kalla Norrbotten, Idag minus 4. Normalt mycket kallare...minus 25. En vanlig lördag i Januari för mig. Det som är nytt är vår dugliga Tesla M3 LR. Erfarenheter från A6, Tiguan, XC90, Q7 och Santa Fe. Skoter och släp drogs från Piteå till Arvidsjaur. Tur på ca 36 mil tor med släp i snö/isföre. Lite pirrig över förbrukning så jag laddade till 95% innan avfärd. (Tid fanns ej för 100). Efter lite surfande blev jag rekommenderad tur över Piteå och raka spåret till Arvidsjaur. Färden påbörjades. De första 5 milen var energislukande. Uppför. Passerade omtalade vindkraftparken i Långträsk/Markbygden. Planer på hela 1001 stycken kraftverk inom framtid. Coolt med 100 tals jobbande vindkraft utanför rutan då man susar runt med möjligen några (vind)elektroner under sig. Nåväl. Förbrukning på ca 355 wh/km gjorde att jag kände mig hyfsat trygg att nå Arvidsjaur. Lysande att Tesla grejat supercharger där. Resan gick i retur till Luleå samma dag. Mina kamrater (bensin/diesel) reste samma väg. Vi kom fram och lämnade snöskoteräventyret samtidigt!! Min upplevelse är att med M3’s fina prestanda så grejar man även de mer krävande resor utanför vardagen på ett komfortabelt sätt. TACK Tesla för utbyggnad av snabbladdare i Sverige!! Det motiverar de andra tillverkarna att höja sig. Kan väl meddela att snödjupet ligger på ca 80-110cm. Surfade runt i 4 timmar och njöt av naturens vackra former. Dessvärre inte med elsnöskoter....än!