Sida 2 av 4

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 23 jan 2020 17:49
av HenrikC
Verdi skrev:
239 tusen NOK utan moms är 320 tusen SEK inkl moms i Sverige.

Visst är det hyfsat billigt men det är ju inte galet mycket billigare än konkurrenterna. En Kona med motsvarande räckvidd finns från 365 tusen t ex.
Om leveranstiden är bra kan det vara ett argument, eftersom Kona verkar ha lång leveranstid.

MG slår mot Nissan Leaf. Vad kan Nissan som MG inte kan som motiverar prisskillnaden?

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 03 feb 2020 08:09
av Zalman3
HenrikC skrev:
Verdi skrev:
239 tusen NOK utan moms är 320 tusen SEK inkl moms i Sverige.

Visst är det hyfsat billigt men det är ju inte galet mycket billigare än konkurrenterna. En Kona med motsvarande räckvidd finns från 365 tusen t ex.
Om leveranstiden är bra kan det vara ett argument, eftersom Kona verkar ha lång leveranstid.

MG slår mot Nissan Leaf. Vad kan Nissan som MG inte kan som motiverar prisskillnaden?
Bor man i Östersund(26mil till Trondheim) skulle man kunna leasa en Norsk MG ZS EV i ett år och testa. Man får köra en Norskregistrerad bil ett år i Sverige utan problem.

Adserød Bil AS - MG Trondheim
Travbanen 5
7044 Trondheim
+47(0)73 893020
ivar@adserobil.no
En norskregistrerad bil får användas i Sverige upp till ett år.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -i-sverige

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 03 feb 2020 09:37
av Grimlos
Zalman3 skrev:
En norskregistrerad bil får användas i Sverige upp till ett år.


https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... -i-sverige
Nja. Bilens försäkring täcker 182 dagar i följd, så du måste åtminstone ta en tripp över gränsen en gång i halvåret.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 03 feb 2020 19:49
av PapaD
Yej! :D
Nyland har fått låna en MG ZS EV nu. Äntligen får vi se vad han kan göra med den i Skandinavien. Han började med banankartongtestet.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 03 feb 2020 19:51
av Zalman3
MG ZS EV är större än Mercedes EQC!

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 05 feb 2020 09:58
av Zalman3
MG ZS EV preheating fail

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 06 feb 2020 20:13
av PapaD
Älskar Nyland. Han testar den i vinterväder, och resultatet blir.... Not for artic countries.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 06 feb 2020 21:15
av iAkita
PapaD skrev:
Älskar Nyland. Han testar den i vinterväder, och resultatet blir.... Not for artic countries.
Han kör just nu sin 1000 km challenge med den. Han har varit på vägen i 12 timmar och har flera timmar kvar. Tyvärr besannas precis alla fördomar man kan tänkas ha mot billiga kinesiska elbilar. Hög förbrukning (laddar var 10-12 mil), dålig hastighet på laddningen, problem med att 12V batteriet laddar ur, bilen plingar och plongar precis hela tiden (till exempel vid varje filbyte om lane assist är på), infotainer systemet är extremt laggigt, och mjukvaran rent generellt dålig. Lite synd, det kommer säkert komma toppenbilar från kina de närmsta åren men den här kan nog tyvärr skrämma bort en del potentiella kunder.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 06 feb 2020 21:51
av Walker
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 06 feb 2020 22:12
av Fredrik j
Walker skrev:
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?
Succé...

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 00:05
av jonasl
iAkita skrev:
PapaD skrev:
Älskar Nyland. Han testar den i vinterväder, och resultatet blir.... Not for artic countries.
Han kör just nu sin 1000 km challenge med den. Han har varit på vägen i 12 timmar och har flera timmar kvar. Tyvärr besannas precis alla fördomar man kan tänkas ha mot billiga kinesiska elbilar. Hög förbrukning (laddar var 10-12 mil), dålig hastighet på laddningen, problem med att 12V batteriet laddar ur, bilen plingar och plongar precis hela tiden (till exempel vid varje filbyte om lane assist är på), infotainer systemet är extremt laggigt, och mjukvaran rent generellt dålig. Lite synd, det kommer säkert komma toppenbilar från kina de närmsta åren men den här kan nog tyvärr skrämma bort en del potentiella kunder.
Skönt att han kan vara kritisk trots att han faktiskt äger en ZS själv - i Thailand.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 06:51
av Mickep
Låter som kinesisk mjukvara. Kanske en ota kan fixa det?(eller är det bara tesla som kan fixa hårdvaruproblem med uppdateringar).
12 laddas ju från generatorn i vanliga bilar och då borde den inte laddas ur om den har ett stort batteri att ta utav. Måste vara något fel där. Efter att en sensor kopplas bort fungerade det igen.
Den europeiska mjukvaran ligger väldigt mycket efter den asiatiska. Han kunde inte ens starta laddningen om han inte låste bilen. Så 12 batteriet laddades ur till en nivå där ett läge i mjukvaran sa ifrån.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 07:23
av LarsL
Just att start av laddning kräver låst bil är samma dumhet som i Thailand. Men andra grejer verkar faktiskt vara sämre i EU som tex att start av värmning/kylning inte funkar med appen.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 08:13
av Mickep
Sedan fungerar inte regen vid cc (bromsar används istället). Känns som mjukvaran är hämtad från fossilvarianten.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 08:55
av Wahll
Teslaspolen skrev:
Eftersom den alltid lyssnar så undrar jag hur mycket personlig info MG sparar, till marknadsföring (även om GDPR lär slå dom på fingrarna i EU) eller helt enkelt skickar vidare till fastlandskinas kommuniststat med alla de bakdörrar som de kräver av kinesiska bolag.

Jag kanske är oroad i onödan, men den här bilen litar jag inte alls på faktiskt...
Ett intressant inlägg på ett Teslaforum vars bilar loggar hur du stänger mittkonsolen. ;-)

Men jag förstår absolut din oro för kinametoder...

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 14:15
av Zalman3
Walker skrev:
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?
Är fortfarande sugen på att använda en MG offert som "pristak" när jag förhandlar om priset på en elbil.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 17:21
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?
Är fortfarande sugen på att använda en MG offert som "pristak" när jag förhandlar om priset på en elbil.
Ja gå in och beställ en E-tron och säg att den skall kosta som en MG sen 100k stöd på det.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 17:43
av Zalman3
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?
Är fortfarande sugen på att använda en MG offert som "pristak" när jag förhandlar om priset på en elbil.
Ja gå in och beställ en E-tron och säg att den skall kosta som en MG sen 100k stöd på det.
Jämför en Nissan Leaf med MG ZS.

Leaf
40kWh batteri
Ingen batterikylning
Laddar i 45kW som bäst
Chademo
435 liter bagage
Icke fungerade app.

MG
44,5kWh batteri
Kan ladda i 85kW som bäst
Vätskekylt batteri
CCS
448 liter bagage

Varför ska jag betala mer för en Nissan Leaf?

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 17:45
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?
Är fortfarande sugen på att använda en MG offert som "pristak" när jag förhandlar om priset på en elbil.
Ja gå in och beställ en E-tron och säg att den skall kosta som en MG sen 100k stöd på det.
Jämför en Nissan Leaf med MG ZS.

Leaf
40kWh batteri
Ingen batterikylning
Laddar i 45kW som bäst
Chademo
435 liter bagage
Icke fungerade app.

MG
44,5kWh batteri
Kan ladda i 85kW som bäst
Vätskekylt batteri
CCS
448 liter bagage

Varför ska jag betala mer för en Nissan Leaf?
Vad du väljer får väll stå för dig. Varför skall Nissan rabattera ner den för att du är sugen på MG? Allt är inte bara spec, mycket mer som spelar in och du som kör tesla borde väll veta det.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 17:58
av Zalman3
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Walker skrev:
Fortfarande sugen på en ”billig” el-kinabil, Zalman?
Är fortfarande sugen på att använda en MG offert som "pristak" när jag förhandlar om priset på en elbil.
Ja gå in och beställ en E-tron och säg att den skall kosta som en MG sen 100k stöd på det.
Jämför en Nissan Leaf med MG ZS.

Leaf
40kWh batteri
Ingen batterikylning
Laddar i 45kW som bäst
Chademo
435 liter bagage
Icke fungerade app.

MG
44,5kWh batteri
Kan ladda i 85kW som bäst
Vätskekylt batteri
CCS
448 liter bagage

Varför ska jag betala mer för en Nissan Leaf?
Vad du väljer får väll stå för dig. Varför skall Nissan rabattera ner den för att du är sugen på MG? Allt är inte bara spec, mycket mer som spelar in och du som kör tesla borde väll veta det.
Om en elbilsköpares budget är exempelvis 250.000kr.
Om inte Nissan sänker sina priser, då står kunden mellan valet att köpa en ny MG ZS med garantier, eller en 3 år gammal Nissan Leaf 40kWh utan garantier.
Leafen batteri har dessutom försämrats pga den inte har nån kylning.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 18:00
av Fredrik j
Sen när väljer kunderna billigaste bilen?

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 18:06
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:
Sen när väljer kunderna billigaste bilen?
För att man inte har större plånbok?

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 18:15
av Henrik Torphammar
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Sen när väljer kunderna billigaste bilen?
För att man inte har större plånbok?
Fråga Taliz...

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 18:25
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Sen när väljer kunderna billigaste bilen?
För att man inte har större plånbok?
Historiskt så säljer billiga bilar inte så bra.

Re: MG ZS – kinesisk elsuv till kanonpris

Postat: 07 feb 2020 18:27
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Sen när väljer kunderna billigaste bilen?
För att man inte har större plånbok?
Historiskt så säljer billiga bilar inte så bra.
Och 250 kSEK är en billig bil?