Sida 2 av 2
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 17 okt 2019 23:20
av RoadFury
EnTraktor skrev:Jag var inne på SuC Upplands Väsby för några månader sedan som även dom hänvisade mig till appen (på den tiden när appen inte fungerade). Jag sa att jag inte vet hur man gör och bad han visa mig. Han gick genom hela processen inkl. skriva felbeskrivning och när han tryckte spara så kom det upp ett felmeddelande. Jag skrattade högt och han tyckte nog det var ganska pinsamt. Så han skapade ett ärende i datasystemet manuellt istället.
Är det ens lagligt i Sverige att som bolag helt kapa möjligheten till att kunna få tag på någon?? Tror verkligen inte det är det. Kan någon jurist svara på detta för jag har ledsnat på Tesla redan efter 5 månader nu som Model S ägare och vill kräva både ersättning och aktion från företaget. De har brustit mot flertalet löften som de sålde bilen under och detta är helt enkelt inte okey. Jag har varken en säker bil längre (sensorerna lever sitt eget liv, blev så efter v10), bilen kan ej längre installera SW som kommer till bilen. Sentry Mode slutar fungera sporadiskt med kryptiskt felmeddelande "Slutat fungera av okänd orsak".

Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 07:39
av Bjelke
RoadFury skrev:EnTraktor skrev:Jag var inne på SuC Upplands Väsby för några månader sedan som även dom hänvisade mig till appen (på den tiden när appen inte fungerade). Jag sa att jag inte vet hur man gör och bad han visa mig. Han gick genom hela processen inkl. skriva felbeskrivning och när han tryckte spara så kom det upp ett felmeddelande. Jag skrattade högt och han tyckte nog det var ganska pinsamt. Så han skapade ett ärende i datasystemet manuellt istället.
Är det ens lagligt i Sverige att som bolag helt kapa möjligheten till att kunna få tag på någon?? Tror verkligen inte det är det. Kan någon jurist svara på detta för jag har ledsnat på Tesla redan efter 5 månader nu som Model S ägare och vill kräva både ersättning och aktion från företaget. De har brustit mot flertalet löften som de sålde bilen under och detta är helt enkelt inte okey. Jag har varken en säker bil längre (sensorerna lever sitt eget liv, blev så efter v10), bilen kan ej längre installera SW som kommer till bilen. Sentry Mode slutar fungera sporadiskt med kryptiskt felmeddelande "Slutat fungera av okänd orsak".

Ungefär som jag skrivit flera gånger här på forumet, jag tror inte att det ens är lagligt här i Sverige att göra som Tesla gjort, men jag har inte haft tid/ork att gräva vidare, men nu när jag
har en privatköpt bil så blir det bra mycket mer intressant igen, nu har jag iaf möjligheten att driva det vidare i egen sak, men troligen kan man låta någon/något "större" att driva det mot Tesla,
för det måste gå att få till stånd en ändring.
När väldigt många upplever något som fel, så är det ofta fel även juridiskt.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 08:51
av Daniel
Hade min bil inne på service ons/tors i Upplands Väsby. De är väldigt medvetna om att nuvarande lösning är katastrof. I alla fall de som jobbar "på golvet" som får ta emot klagomål från mig, med många fler.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 09:17
av Bjelke
Daniel skrev:Hade min bil inne på service ons/tors i Upplands Väsby. De är väldigt medvetna om att nuvarande lösning är katastrof. I alla fall de som jobbar "på golvet" som får ta emot klagomål från mig, med många fler.
Ja det var ganska tydligt när jag var där nyligen också, dom tycker inte heller att det är så kul...
Så därför kan man tom se det som att vi hjälper dom som jobbar där om/när vi går vidare tex till ARN och andra instanser...
Jag har nu två bilar som nyligen varit inne på lagning i Väsby och BÅDA har dom haft sönder
vid reparationer och jag måste nu alltså återigen ta ledigt en hel dag per bil för
att åka ner till dom IGEN för något som dom ställt till med!
På den privata kommer jag självklart att kräva att jag inte ska drabbas ekonomiskt men på firmabilen vet jag inte riktigt hur jag ska agera och förvänta mig men
min utgångspunkt kommer iaf att bli exakt densamma...
en ranger som kommer hit och fixar båda tänker jag föreslå iaf, det skulle både jag och Tesla tjäna på... om det nu är möjligt på båda bilarna...
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 09:33
av tofriis
Håller med helt! Den stackars killen som jag fick prata med när jag hämtade bilen i morse tyckte definitivt inte att det var kul att ge mig negativa besked och det är såklart inte han som gjort att allt blivit sämre...
Få se om jag orkar driva detta vidare till ARN, men kanske blir det krångligt när det är leasingbolaget jag som äger bilen...
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 09:43
av thebishop
Ok, nu har jag pratat med hallå konsument (konsumentverkets infoavdelning) - eftersom tesla säljer på distans, så verkar de bryta mot distansavtalslagen där de skall tillhandahålla telefon, email, org nr. För reklamationer - man kan anmäla via konsumentverkets site för att få dem att öppna ett tillsynsärende.
Det hjälper inte oss med bilar som gått ur garanti, men för er som har nyare bilar så blir det ju fler som anmäler, desto större chans att de utreder.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 09:45
av thebishop
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 10:29
av bylund
Men bara privatköpare göre sig besvär.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 10:31
av thebishop
Jo, precis.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 10:39
av thebishop
Det man kan referera till är att de bryter mot 2 kap. 2§ här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... fs-2005-59
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 11:02
av RoadFury
Tack för informationen alla, väldigt bra! Finns det något värde att driva gemensam anmälan eller iallafall om det skulle gå längre så man vill ta till en stämningsansökan. Hur funkar det? (Bara nyfiken).
Konsumentverket och ARN är en bra början.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 11:05
av thebishop
Konsumentverket verkar vara ju fler separata anmälningar desto bättre och större chans att de utreder.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 11:44
av Daniel
Ytterst tveksam till att konsumentköpslagen är tillämplig. Att anmäla ändå för att få någon typ av reaktion kan kanske vara aktuellt för vissa, men Tesla tillhandahåller såväl telefon, email, org.nr etc. Det är "bara" till just servicecenter-delen som det inte går att komma i kontakt med på ett, för oss, smidigt sätt.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 18 okt 2019 11:54
av thebishop
Men man kan ju inte reklamera fel med dessa?
Iom distansköp så är distansreklamation rätt viktigt.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 19 dec 2019 16:20
av Murat4
Det tar ca 40 minuter innan man når dem i telefon. Usel service!! Service appen funkar rent tekniskt, men ingen som gör ngt bakom känns det som. De har för mkt fel fortfarande på deras nya bilar (har en model s från 2019)
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 19 dec 2019 19:17
av lasse62
Ring assistansnumret, därifrån knappar man sig vidare till servicecentret.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 12 feb 2020 21:17
av Classemoeller
hej, alltså vågar jag ens fundera på att köpa en ny model S med tanke på service om det är några fel på bilen? funderat att köpa en MS long range privat. bor knappt 30mil från sthlm, hade jag inte tvekat på servicenivå hade jag redan köpt en ifjol. service har man hört de var grymma, men känns som antalet sålda bilar och se efter servicenivån halkat efter, beroende av en fungerande bil med normal servicetid om det är stillastående problem max 1-2v.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 13 feb 2020 06:39
av Bjelke
Classemoeller skrev:hej, alltså vågar jag ens fundera på att köpa en ny model S med tanke på service om det är några fel på bilen? funderat att köpa en MS long range privat. bor knappt 30mil från sthlm, hade jag inte tvekat på servicenivå hade jag redan köpt en ifjol. service har man hört de var grymma, men känns som antalet sålda bilar och se efter servicenivån halkat efter, beroende av en fungerande bil med normal servicetid om det är stillastående problem max 1-2v.
Har man så långt eller mer (jag har ungefär lika långt) så kan det bli drygt om man har otur, men å andra sidan så får du lånebil om det rör sig om något
som tar tid

Redan vid en halvdag så får man lånebil, och numera får man alltid en Tesla dessutom

Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 13 feb 2020 09:20
av Jojo
Bjelke skrev:
...men å andra sidan så får du lånebil om det rör sig om något
som tar tid

Redan vid en halvdag så får man lånebil, och numera får man alltid en Tesla dessutom

Räkna inte med det! Det kan lätt bli andra bullar nuförtiden.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 14 feb 2020 08:51
av Wir
Bjelke skrev:Classemoeller skrev:hej, alltså vågar jag ens fundera på att köpa en ny model S med tanke på service om det är några fel på bilen? funderat att köpa en MS long range privat. bor knappt 30mil från sthlm, hade jag inte tvekat på servicenivå hade jag redan köpt en ifjol. service har man hört de var grymma, men känns som antalet sålda bilar och se efter servicenivån halkat efter, beroende av en fungerande bil med normal servicetid om det är stillastående problem max 1-2v.
Har man så långt eller mer (jag har ungefär lika långt) så kan det bli drygt om man har otur, men å andra sidan så får du lånebil om det rör sig om något
som tar tid

Redan vid en halvdag så får man lånebil, och numera får man alltid en Tesla dessutom

Jag fick sms på kvällen innan om att lånebil inte kunde garanteras med förfrågan om Tesla skulle kontakta mig för att boka om. Stod att det gick att svara på sms:et, men fick aldrig någon återkoppling trots påminnelse. Det slutade med att jag fick boka om tiden via appen och vänta ytterligare 3 månader (totalt 6 månader).
Så har man långt till SC kan det orsaka en hel del problem.
Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???
Postat: 14 feb 2020 09:32
av heldiggrisen
Bjelke skrev:Classemoeller skrev:hej, alltså vågar jag ens fundera på att köpa en ny model S med tanke på service om det är några fel på bilen? funderat att köpa en MS long range privat. bor knappt 30mil från sthlm, hade jag inte tvekat på servicenivå hade jag redan köpt en ifjol. service har man hört de var grymma, men känns som antalet sålda bilar och se efter servicenivån halkat efter, beroende av en fungerande bil med normal servicetid om det är stillastående problem max 1-2v.
Har man så långt eller mer (jag har ungefär lika långt) så kan det bli drygt om man har otur, men å andra sidan så får du lånebil om det rör sig om något
som tar tid

Redan vid en halvdag så får man lånebil, och numera får man alltid en Tesla dessutom

Har man mer än 20 mil till SC, kan det vara svårt med lånebil
viewtopic.php?f=8&t=20176