Hur får man kontakt med Servicecenter???

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare

Re: Hur får man kontakt med Servicecenter???

Inlägg av RoadFury »

EnTraktor skrev:
Jag var inne på SuC Upplands Väsby för några månader sedan som även dom hänvisade mig till appen (på den tiden när appen inte fungerade). Jag sa att jag inte vet hur man gör och bad han visa mig. Han gick genom hela processen inkl. skriva felbeskrivning och när han tryckte spara så kom det upp ett felmeddelande. Jag skrattade högt och han tyckte nog det var ganska pinsamt. Så han skapade ett ärende i datasystemet manuellt istället.
Är det ens lagligt i Sverige att som bolag helt kapa möjligheten till att kunna få tag på någon?? Tror verkligen inte det är det. Kan någon jurist svara på detta för jag har ledsnat på Tesla redan efter 5 månader nu som Model S ägare och vill kräva både ersättning och aktion från företaget. De har brustit mot flertalet löften som de sålde bilen under och detta är helt enkelt inte okey. Jag har varken en säker bil längre (sensorerna lever sitt eget liv, blev så efter v10), bilen kan ej längre installera SW som kommer till bilen. Sentry Mode slutar fungera sporadiskt med kryptiskt felmeddelande "Slutat fungera av okänd orsak".

:(
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

RoadFury skrev:
EnTraktor skrev:
Jag var inne på SuC Upplands Väsby för några månader sedan som även dom hänvisade mig till appen (på den tiden när appen inte fungerade). Jag sa att jag inte vet hur man gör och bad han visa mig. Han gick genom hela processen inkl. skriva felbeskrivning och när han tryckte spara så kom det upp ett felmeddelande. Jag skrattade högt och han tyckte nog det var ganska pinsamt. Så han skapade ett ärende i datasystemet manuellt istället.
Är det ens lagligt i Sverige att som bolag helt kapa möjligheten till att kunna få tag på någon?? Tror verkligen inte det är det. Kan någon jurist svara på detta för jag har ledsnat på Tesla redan efter 5 månader nu som Model S ägare och vill kräva både ersättning och aktion från företaget. De har brustit mot flertalet löften som de sålde bilen under och detta är helt enkelt inte okey. Jag har varken en säker bil längre (sensorerna lever sitt eget liv, blev så efter v10), bilen kan ej längre installera SW som kommer till bilen. Sentry Mode slutar fungera sporadiskt med kryptiskt felmeddelande "Slutat fungera av okänd orsak".

:(
Ungefär som jag skrivit flera gånger här på forumet, jag tror inte att det ens är lagligt här i Sverige att göra som Tesla gjort, men jag har inte haft tid/ork att gräva vidare, men nu när jag
har en privatköpt bil så blir det bra mycket mer intressant igen, nu har jag iaf möjligheten att driva det vidare i egen sak, men troligen kan man låta någon/något "större" att driva det mot Tesla,
för det måste gå att få till stånd en ändring.
När väldigt många upplever något som fel, så är det ofta fel även juridiskt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Hade min bil inne på service ons/tors i Upplands Väsby. De är väldigt medvetna om att nuvarande lösning är katastrof. I alla fall de som jobbar "på golvet" som får ta emot klagomål från mig, med många fler.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Daniel skrev:
Hade min bil inne på service ons/tors i Upplands Väsby. De är väldigt medvetna om att nuvarande lösning är katastrof. I alla fall de som jobbar "på golvet" som får ta emot klagomål från mig, med många fler.
Ja det var ganska tydligt när jag var där nyligen också, dom tycker inte heller att det är så kul...
Så därför kan man tom se det som att vi hjälper dom som jobbar där om/när vi går vidare tex till ARN och andra instanser...
Jag har nu två bilar som nyligen varit inne på lagning i Väsby och BÅDA har dom haft sönder
vid reparationer och jag måste nu alltså återigen ta ledigt en hel dag per bil för
att åka ner till dom IGEN för något som dom ställt till med! :twisted:
På den privata kommer jag självklart att kräva att jag inte ska drabbas ekonomiskt men på firmabilen vet jag inte riktigt hur jag ska agera och förvänta mig men
min utgångspunkt kommer iaf att bli exakt densamma...
en ranger som kommer hit och fixar båda tänker jag föreslå iaf, det skulle både jag och Tesla tjäna på... om det nu är möjligt på båda bilarna...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Håller med helt! Den stackars killen som jag fick prata med när jag hämtade bilen i morse tyckte definitivt inte att det var kul att ge mig negativa besked och det är såklart inte han som gjort att allt blivit sämre...
Få se om jag orkar driva detta vidare till ARN, men kanske blir det krångligt när det är leasingbolaget jag som äger bilen...
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Ok, nu har jag pratat med hallå konsument (konsumentverkets infoavdelning) - eftersom tesla säljer på distans, så verkar de bryta mot distansavtalslagen där de skall tillhandahålla telefon, email, org nr. För reklamationer - man kan anmäla via konsumentverkets site för att få dem att öppna ett tillsynsärende.

Det hjälper inte oss med bilar som gått ur garanti, men för er som har nyare bilar så blir det ju fler som anmäler, desto större chans att de utreder.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Men bara privatköpare göre sig besvär.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jo, precis.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Det man kan referera till är att de bryter mot 2 kap. 2§ här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... fs-2005-59
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare

Inlägg av RoadFury »

Tack för informationen alla, väldigt bra! Finns det något värde att driva gemensam anmälan eller iallafall om det skulle gå längre så man vill ta till en stämningsansökan. Hur funkar det? (Bara nyfiken).

Konsumentverket och ARN är en bra början.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Konsumentverket verkar vara ju fler separata anmälningar desto bättre och större chans att de utreder.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Ytterst tveksam till att konsumentköpslagen är tillämplig. Att anmäla ändå för att få någon typ av reaktion kan kanske vara aktuellt för vissa, men Tesla tillhandahåller såväl telefon, email, org.nr etc. Det är "bara" till just servicecenter-delen som det inte går att komma i kontakt med på ett, för oss, smidigt sätt.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Men man kan ju inte reklamera fel med dessa?

Iom distansköp så är distansreklamation rätt viktigt.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Murat4

Inlägg av Murat4 »

Det tar ca 40 minuter innan man når dem i telefon. Usel service!! Service appen funkar rent tekniskt, men ingen som gör ngt bakom känns det som. De har för mkt fel fortfarande på deras nya bilar (har en model s från 2019)
lasse62

Inlägg av lasse62 »

Ring assistansnumret, därifrån knappar man sig vidare till servicecentret.
Classemoeller

Inlägg av Classemoeller »

hej, alltså vågar jag ens fundera på att köpa en ny model S med tanke på service om det är några fel på bilen? funderat att köpa en MS long range privat. bor knappt 30mil från sthlm, hade jag inte tvekat på servicenivå hade jag redan köpt en ifjol. service har man hört de var grymma, men känns som antalet sålda bilar och se efter servicenivån halkat efter, beroende av en fungerande bil med normal servicetid om det är stillastående problem max 1-2v.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Classemoeller skrev:
hej, alltså vågar jag ens fundera på att köpa en ny model S med tanke på service om det är några fel på bilen? funderat att köpa en MS long range privat. bor knappt 30mil från sthlm, hade jag inte tvekat på servicenivå hade jag redan köpt en ifjol. service har man hört de var grymma, men känns som antalet sålda bilar och se efter servicenivån halkat efter, beroende av en fungerande bil med normal servicetid om det är stillastående problem max 1-2v.
Har man så långt eller mer (jag har ungefär lika långt) så kan det bli drygt om man har otur, men å andra sidan så får du lånebil om det rör sig om något
som tar tid :)
Redan vid en halvdag så får man lånebil, och numera får man alltid en Tesla dessutom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Bjelke skrev:
...men å andra sidan så får du lånebil om det rör sig om något
Redan vid en halvdag så får man lånebil, och numera får man alltid en Tesla dessutom :)
Räkna inte med det! Det kan lätt bli andra bullar nuförtiden.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

Bjelke skrev:
Classemoeller skrev:
Har man så långt eller mer (jag har ungefär lika långt) så kan det bli drygt om man har otur, men å andra sidan så får du lånebil om det rör sig om något
Jag fick sms på kvällen innan om att lånebil inte kunde garanteras med förfrågan om Tesla skulle kontakta mig för att boka om. Stod att det gick att svara på sms:et, men fick aldrig någon återkoppling trots påminnelse. Det slutade med att jag fick boka om tiden via appen och vänta ytterligare 3 månader (totalt 6 månader).

Så har man långt till SC kan det orsaka en hel del problem.
Model S 90D -17
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Bjelke skrev:
Classemoeller skrev:
Har man mer än 20 mil till SC, kan det vara svårt med lånebil
viewtopic.php?f=8&t=20176
Skriv svar