Tesla lanserar privatleasing!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erikoskar
Teslaägare

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av erikoskar »

Ingen som reagerar på den url som används? Eller är den vedertagen som legit? dealerpad.net

Ploppade även upp en säkerhetsvarning för certifikatet när jag besökte siten.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Skulle inte tesla köpa tillbaka bilarna efter 3 år?
Då skulle prissättningen hamna i ett helt annat läge, istället för som nu betala HELA kostnaden. dvs över 10 000/mån för två år, vilket är hutlöst (men bilen är dyr) med tanke på att man inte äger den. Jag skulle tycka att ett rimligt pris skulle legat på 3-3.5 kkr/mån. (då hade det rasslat till i orderböckerna). Nu blir det samma utgifter som att köpa men man får inte igen något vid försäljning.
Privatleasing har nog aldrig varit fördelaktiga. (förutom då volvo en gång gjorde misstaget att leasa ut v40 för under 2000 kr/mån)
10 * 24 = 240. Bilen kostar från 600 efter bonusen. Vad är orimligt? Är ju ränta, värdeminskning, vinterhjul osv.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dd88 skrev:
Pontus skrev:
Vad kostar din bil enligt prislistan?
När jag tittar på Audis hemsida kommer en likvärdig Avant upp i 550-600 tkr. Hur gör du när du prutar???
Ingen aning, men närmare halvmiljonen skulle jag tro, sen har ju Audi några centrala kampanjer man drar av på listpriset, dessa återspeglas inte alltid i konfiguratorn.
Men 4769 kr/mån inkl service och försäkring innebär ju typ 100 tkr på 2 år inkl vinst för att låna ut en bil som ny kostar 500 tkr. Hittar bara 1 beg Audi på Blocket från -17 med 4.400 mil på mätaren dvs långt ifrån de 350-400 som leasingbolaget skulle behöva för att gå jämnt upp utan vinst. Känns som något är fel här, mina beräkningar eller något annat?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Pontus skrev:
dd88 skrev:
Pontus skrev:
När jag tittar på Audis hemsida kommer en likvärdig Avant upp i 550-600 tkr. Hur gör du när du prutar???
Ingen aning, men närmare halvmiljonen skulle jag tro, sen har ju Audi några centrala kampanjer man drar av på listpriset, dessa återspeglas inte alltid i konfiguratorn.
Men 4769 kr/mån inkl service och försäkring innebär ju typ 100 tkr på 2 år inkl vinst för att låna ut en bil som ny kostar 500 tkr. Hittar bara 1 beg Audi på Blocket från -17 med 4.400 mil på mätaren dvs långt ifrån de 350-400 som leasingbolaget skulle behöva för att gå jämnt upp utan vinst. Känns som något är fel här, mina beräkningar eller något annat?
Listpris är bara ett ett utgångsläge, finns väl ingen som köper en Audi till fullpris.

Min analys av situationen är att tillverkarna sitter på ett överlager, kort och gott. Bättre att leasa ut bilen med låga marginaler än att ha den ståendes. Är definitivt köparens marknad just nu.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

En förklaring till låg avgift kan väl vara att Tesla tänker skicka dom vidare (till Norge) efter leasingen.... *host host*
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Skulle inte tesla köpa tillbaka bilarna efter 3 år?
Då skulle prissättningen hamna i ett helt annat läge, istället för som nu betala HELA kostnaden. dvs över 10 000/mån för två år, vilket är hutlöst (men bilen är dyr) med tanke på att man inte äger den. Jag skulle tycka att ett rimligt pris skulle legat på 3-3.5 kkr/mån. (då hade det rasslat till i orderböckerna). Nu blir det samma utgifter som att köpa men man får inte igen något vid försäljning.
Privatleasing har nog aldrig varit fördelaktiga. (förutom då volvo en gång gjorde misstaget att leasa ut v40 för under 2000 kr/mån)
Vem är det som ska skänka pengarna så priset blir "rimligt" enligt dig?

För mig är ett rimligt pris ett pris som bygger på en rimlig ränta och ett rimligt andrahandsvärde. I detta fall är det snarare ett för lågt pris som sagt... För att Tesla ska ha vettig marginal på leasingen så måste andrahandsvärdet bli ovanligt högt (vilket iofs jag tror det blir), men för alla de som ifrågasätter andrahandsvärdet på elbilar så är detta ett otroligt attraktivt pris!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Min analys av situationen är att tillverkarna sitter på ett överlager, kort och gott. Bättre att leasa ut bilen med låga marginaler än att ha den ståendes. Är definitivt köparens marknad just nu.
För efter 1 januari är fossilbilar är iskalla.
Eftersom bilskatten chockhöjs.
Panik för att bli av med dom i år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dd88 skrev:
Pontus skrev:
dd88 skrev:
Pontus skrev:
Listpris är bara ett ett utgångsläge, finns väl ingen som köper en Audi till fullpris.

Men nästan oavsett nypriset så är ju 100 tkr på 2 år inkl ränta och vinst ett väldigt dåligt business case skulle jag tycka. Säg att du får 30% rabatt då måste dom sälja bilen efter 2 år för 250 tkr PLUS vinst vilket säkert innebär att dom måste få 300 tkr för den för att det ska vara värt det och det känns tveksamt minst sagt. Då skulle det vara bättre att sälja bilen med rabatt nu rakt av. Men hur som helst har du säkert gjort en bra affär men säkert ingen annan i denna situationen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Om man tycker det är för dyrt så gör man antagligen misstaget att jämföra med att äga en bil i 10 år. Jämför man med att köpa ny vartannat år så är det helt rimliga priser.

Jag är dock nyfiken på leasingvillkoren, t.ex. hur slitna däcken får vara när man lämnar tillbaka bilen - nya däck runtom kommer påverka milkostnaden rätt rejält. Samma sak med vilket övrigt slitage som är OK. VAG-koncernen har väldigt tydliga regler kring det, och som jag tolkar villkoren så kan bilen vara tämligen sliten. Ska man betala för varje liten repa eller dörruppslag så blir det (se Leaf-trådarna..) rätt dyrt!

Ska man privatleasa från andra måste man pricka in en kampanj med bra pris på bilar med lite extra utrustning. VW leasade t.ex. ut Passater med drag och någon annan option för 2700 kr / mån för ett par år sen, jag betalar 3000 kr / mån för en Touran med automat, drag och lite annat och Volvo har ju som nämns haft bra kampanjer. Det är bara de som känner sig trygga med andrahandsvärdet på sina bilar som pressar priserna såpass.

Det går inte att välja bort vinterdäcken i kalkylen, 400 kr / månaden känns ju som ett extremt överpris jämfört med att köpa själv. Speciellt om det finns en gräns för hur slitna de får vara när man lämnar tillbaka dem..

Men med dessa leasingpriser så blir det nog en 3 eller Y när nuvarande bil ska lämnas tillbaka!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Verdi

Inlägg av Verdi »

400*36=14400. Ett set kostar 22300 eller liknande. Restvärdet efter 3 år nog inte 8 tusen. Så det är helt ok
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jo, jämför man med originalpriser och får lämna tillbaka dem med mer eller mindre utslitna däck så är det OK.

Men jämför man med att köpa tredjepartsfälgar och däck själv för runt 10K och sen sälja för kanske ett par tusen så är det en bättre deal om man räknar milkostnad som jag :-)

Men det ÄR riktigt bra priser. Nuvarande VW Touran som jag leasar kostar mig ganska precis 39 kronor mil inkl leasing, bensin, försäkring och vinterdäck. En SR+ med 2000 mil / år i 3 år kostar, med vinterdäck, 42 kr per mil om jag räknar med en drivmedelskostnad på 2 kr / mil. Försäkring tillkommer dock, men under 45 kr / mil alla gånger.

Hur man än vrider och vänder på det så är det inte en dålig deal för att köra ny Tesla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Men nästan oavsett nypriset så är ju 100 tkr på 2 år inkl ränta och vinst ett väldigt dåligt business case skulle jag tycka. Säg att du får 30% rabatt då måste dom sälja bilen efter 2 år för 250 tkr PLUS vinst vilket säkert innebär att dom måste få 300 tkr för den för att det ska vara värt det och det känns tveksamt minst sagt. Då skulle det vara bättre att sälja bilen med rabatt nu rakt av. Men hur som helst har du säkert gjort en bra affär men säkert ingen annan i denna situationen.
Det är väldigt lätt att få till bra privatleasingpriser hos de stora bolagen om man bara har lite koll på kampanjer. De verkar leasa ut bilar till mer eller mindre förlust i alla led för att hämta hem det över tid på "after sales" saker. Har själv lyckats fixa deals till andra med bilar som hade listpris på över 300k med tillvalen som leasats för 2700 kr/mån inklusive service, försäkring osv. Sådana billigare bilar är något de bara trycker ut.
Verdi

Inlägg av Verdi »

jonasl skrev:
Jo, jämför man med originalpriser och får lämna tillbaka dem med mer eller mindre utslitna däck så är det OK.

Men jämför man med att köpa tredjepartsfälgar och däck själv för runt 10K och sen sälja för kanske ett par tusen så är det en bättre deal om man räknar milkostnad som jag :-)

Men det ÄR riktigt bra priser. Nuvarande VW Touran som jag leasar kostar mig ganska precis 39 kronor mil inkl leasing, bensin, försäkring och vinterdäck. En SR+ med 2000 mil / år i 3 år kostar, med vinterdäck, 42 kr per mil om jag räknar med en drivmedelskostnad på 2 kr / mil. Försäkring tillkommer dock, men under 45 kr / mil alla gånger.

Hur man än vrider och vänder på det så är det inte en dålig deal för att köra ny Tesla.
4 tusen på 36 månader är ju ingenting för att få åka med originalhjul tycker jag.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Det är väldigt lätt att få till bra privatleasingpriser hos de stora bolagen om man bara har lite koll på kampanjer. De verkar leasa ut bilar till mer eller mindre förlust i alla led för att hämta hem det över tid på "after sales" saker. Har själv lyckats fixa deals till andra med bilar som hade listpris på över 300k med tillvalen som leasats för 2700 kr/mån inklusive service, försäkring osv. Sådana billigare bilar är något de bara trycker ut.

Synd bara att jag inte vill ha en sån bil... Men det är ju bra för såna som kan tänka sig fossilkärror.

OBS, jag tar inte så stor hänsyn till miljögrejen. Bilen skulle ändå bara rulla drygt 1000 mil per år. Men det där med att skrapa rutor, sitta i kall bil första milen med igenimmade rutor och sån skit. För att inte nämna urusel prestanda. Aldrig mer.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Även om det låter dyrt - klart 8000+ kr/mån skattade pengar känns som mycket - då är det väl bara att kolla på t.ex Volvo privatleasing - också väldigt dyrt, lätt över 7000 kr/mån. Men privatleasing är ett smidigt sätt att äga bil på speciellt om man är osäker på andrahandsvärdet efter leasingperioden (och har garanterad restvärde i kontraktet).
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Sjuka priser.
Njae. Stämmer rätt bra mot vad det kostar att köpa. Kanske till och med lite billigare. Gör en kalkyl och räkna med samtliga kostnader för en bil får du se. Kom även ihåg att bränslet är mycket billigare än vad du är van vid.
Den bil vi har nu som är närmast en Model 3 är en Audi A4 40 TDI. Bättre utrustad men inte samma prestanda.

Som brasklapp vill jag nämna att jag är medveten om att bilarna inte är jämförbara rakt av, båda har sina styrkor och svagheter. Men för egen del så hade användningsområdet varit detsamma. Dvs bruksbil med rimliga krav som hög säkerhet, lastutrymme/drag, fyrhjulsdrift och rimlig utrustning.

Audin:
2 år, 2000 mil.
Övermil 10kr/mil

Per månad:
Skatt: 500kr
Bränsle: 1650kr
Avgift: 4769kr (inkl service och försäkring)
Totalt: 6919kr

En Model 3 LR AWD kostar alltså 4424kr mer per månad. Då är försäkring på Teslan ett frågetecken, el inte medräknat och inte heller inköp och installation av en laddare.

En SR hade ”bara” varit en femhundring dyrare per år, men då fallerat på rimlig utrustning och fyrhjulsdrift. Plus el, laddare och eventuell försäkring då.

För vad det är (bruksbil) så känns det inte värt det, men då är jag kanske bara en BMW Porsche Mercedes Audi-fanboy...

Teslan:
Tesla Model 3
Long-Range Dual Motor AWD
Midnight Silver Metallic, 18" dubbade, Svart Inredning, Standard Autopilot, Kontantinsats 15.000, Dragkrok
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 2 500 kr/mån
2 år, 2000 mil.

10718kr, slår man ut kontantinsatsen på det så 11343kr.
En A4 40 TDI är en trött 2L 4cyl diesel med 190hk. Du måste upp på en 3L med 265hk(eller vad dom nu har) för att ens vara nära en SR+.
Dessutom måste den vara väldigt välutrustad.
Men du verkar tom försöka jämföra med en LR AWD?! Bild
Då får du hoppa upp till en Audi S4.

Kort sagt, jämför du äpplen och äpplen är Teslan extremt förmånlig jämfört med Audi, BMW & Mercedes.
Dessutom verkar övermil minst sagt överkomligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Och även om vi skulle jämföra med en Audi S4 så tycker jag LR AWD är överlägsen på många punkter.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Tellus skrev:
Och även om vi skulle jämföra med en Audi S4 så tycker jag LR AWD är överlägsen på många punkter.
Bil 1.0 vs Bil 2.0. Bilarna är inte jämförbara.
Osssen

Inlägg av Osssen »

Skulle vara kul med en jämförelse med privatleasing vs personalbil vs köpa privat :D
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

erikoskar skrev:
Ingen som reagerar på den url som används? Eller är den vedertagen som legit? dealerpad.net

Ploppade även upp en säkerhetsvarning för certifikatet när jag besökte siten.
Hmm.. jaa, och vad betyder knappen "ÅF login"? Jag trodde inte Tesla jobbade med återförsäljare?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:

En A4 40 TDI är en trött 2L 4cyl diesel med 190hk. Du måste upp på en 3L med 265hk(eller vad dom nu har) för att ens vara nära en SR+.

Kort sagt, jämför du äpplen och äpplen är Teslan extremt förmånlig jämfört med Audi, BMW & Mercedes.
"Som brasklapp vill jag nämna att jag är medveten om att bilarna inte är jämförbara rakt av, båda har sina styrkor och svagheter. Men för egen del så hade användningsområdet varit detsamma. Dvs bruksbil med rimliga krav som hög säkerhet, lastutrymme/drag, fyrhjulsdrift och rimlig utrustning."

En SR uppfyller inte kraven på fyrhjulsdrift och rimlig utrustning, den extra utrustningen i Audin kompenserar för den uteblivna prestandan i en bruksbil där man mest ändå sitter i köer eller hänger på bygghandeln. Helt enkelt mina prioriteringar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
taliz skrev:

"Som brasklapp vill jag nämna att jag är medveten om att bilarna inte är jämförbara rakt av, båda har sina styrkor och svagheter. Men för egen del så hade användningsområdet varit detsamma. Dvs bruksbil med rimliga krav som hög säkerhet, lastutrymme/drag, fyrhjulsdrift och rimlig utrustning."

En SR uppfyller inte kraven på fyrhjulsdrift och rimlig utrustning, den extra utrustningen i Audin kompenserar för den uteblivna prestandan i en bruksbil där man mest ändå sitter i köer eller hänger på bygghandeln. Helt enkelt mina prioriteringar.

Vilken utrustning kompenserar för att man måste skrapa rutor och frysa häcken av sig? Vilken utrustning kompenserar för att man måste åka till macken i tid och otid? Vilken utrustning kompenserar för den laggiga, bullriga och vibrerande drivlinan? Vilken utrustning kompenserar för den plottriga och orena inredningen?

På riktigt alltså. Vad är det som finns i Audin som är värt så mycket? HUD? Matrix? Vad?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:

Det är som att jag, i en diskussionen om vilka knivar som är mest prisvärda, skulle sitta och argumentera för varför en Ikea-kniv är minst lika bra som en dyr kniv som professionella kockar använder.
För mig är det kanske så, men det är ju totalt irrelevant för diskussionen.
Vi sitter ju här och jämför produkter och hur pass konkurrenskraftiga priserna är. Då bör man vara objektiv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Det här kommer inte leda någonstans. Jag har gett min bild, tycker fortsatt att det är svindyrt för vad man får och lämnar det där helt enkelt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Det här kommer inte leda någonstans. Jag har gett min bild, tycker fortsatt att det är svindyrt för vad man får och lämnar det där helt enkelt.
Du får vara glad att du inte är så kräsen att du fortfarande kan acceptera en fossil drivlina. Då kan du plocka upp sånt som inte går att sälja till vanliga priser. Lär bli fler och fler såna "fynd" framöver.
Skriv svar