Sannolikt har de en utvecklingskostnad att täcka också. Kanske några prylar som är patenterade och behöver licensieras?
Volymerna är fortfarande rätt små, vilket säkert har en påverkan på priserna också.
Sen beror det väl som sagt lite hur man ser på det. Om bilen kostade 600k, så är 6k inte mycket för en kabel. Om man istället ser 6k som ström man kan förbruka, så är det kanske en årsförbrukning.
Tiden strax efter jag köpt bilen, så hade jag det senare synsättet. Det stora hålet på bankkontot fanns fortfarande i närminnet. När jag nu haft bilen ett tag, så har jag mer svängt åt andra hållet...
Där kan ju vända på det och säga att om man köper en bil för 600K, så borde det följa med utrustning för att ladda den - även med 3-fas CEE. Bara för att en bil är dyr betyder det ju inte per automatik att man måste lägga ÄNNU mer för att få den att funka. Eller tänker jag fel?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Där kan ju vända på det och säga att om man köper en bil för 600K, så borde det följa med utrustning för att ladda den - även med 3-fas CEE. Bara för att en bil är dyr betyder det ju inte per automatik att man måste lägga ÄNNU mer för att få den att funka. Eller tänker jag fel?
Håller med om att Tesla borde skicka med trefasladdbox som de gjort tidigare. Förstår inte riktigt varför man sparat in på detta. Det är ju mycket bättre att ladda på trefas 5A än enfas 15A. De flesta lär nog få en eller annan säkring som går om de laddar med 15A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hehe - så kan man se det . Näe - klart att det är skit att den inte följer med. Har använt min en hel del.
Dock är det sannolikt säkrare och mer hållbart att man inte använder UMC:n som permanent laddning. Klarar den inte 3-fas så ökar motivationen för ordentlig laddbox
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Hehe - så kan man se det . Näe - klart att det är skit att den inte följer med. Har använt min en hel del.
Dock är det sannolikt säkrare och mer hållbart att man inte använder UMC:n som permanent laddning. Klarar den inte 3-fas så ökar motivationen för ordentlig laddbox
Men UMC på CEE trefas är ju betydligt säkrare än enfas schuko, oddsen är ju betydligt bättre att en trefashandske är korrekt installerad med bra matning än något random schuko-uttag som råkar sitta hyfsat nära bilen. Jag tycker det var ett stort misstag av Tesla att sluta med trefas-UMC, det var ju en USP som man i princip schabblade bort.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Framför allt är det ju betydligt säkrare att på resa ansluta sig till en CEE med låg ström än en schuko med hög ström. Hemma kan du ju skaffa dig koll men ute på resa blir det ju lite knepigt ibland. Och det är ju just resor UMC är gjord för.