Sida 2 av 2
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 04 sep 2019 22:43
av taliz
Japp, även Model 3 LR är runt 190kmh ofta "optimalt".
Som sagt, nya Tesla kan man köra i stort sett hur snabbt man vill...
(Well, X är väl lite undantaget än...)
Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 05 sep 2019 19:02
av sven-labil
Elix747 skrev:
Det betyder att om man ökar från 90-180 där luftmotståndet dominerar så är förbrukningen 4 gånger så stor och räckvidden 1/4. Nu finns ju även en del rullmotstånd kvar, så det blir lite mindre än 4 gånger ökad förbrukning.
Fast som tur är kommer man ju dubbelt så långt på samma tid så en fyrdubblad förbrukning per tidsenhet halverar bara räckvidden

Re: Hastighet vid lång trip
Postat: 05 sep 2019 19:20
av PoloPrinsen
En sak att beakta är att dessa kurvor (som säkert stämmer!) Förmodligen är utprovade under idealiska, likadana förhållanden och man alltså kör i vald hastighet i princip utan någon variation, förutom vid start o stopp i samband med laddning såklart.
Om man skall hålla låt säga 160 km/h för att utnyttja bilens sweetspot (enligt sin bils tabell) så kan man inte bromsa in en massa för att sen accelerera upp till 160 igen utan att missa effekt och tid/sträcka.
Vill/måste man sen dessutom kompensera en inbromsning med att köra fortare en stund (för att tex uppnå 160km/h i medelhastighet) så passerar bilen sin sweetspot när man kör >160km/h. Resultat blir såklart även där att man missar i effekt och tid/sträcka.
Så på mycket glest trafikerade vägar går det nog att hitta och hålla sin bils sweetspot, men annars så tror jag det blir svårt att få ut en viss förflyttningshastighet irl så att säga.
Mvh PP.