Sida 2 av 3
Re: Prishöjning
Postat: 31 aug 2019 20:31
av Bjelke
Verdi skrev:P951 skrev:Nästan helt OT, men såg en multicoat red med vit inredning igår, DEN var snygg

Ja det är ju den snyggaste kombon. Men jag är lite tveksam till vitt efter 3700 mil i min S. Det blir lite blått på förarsätet. Det kommer man inte från. Och i baksätet har smutsskyddet under bilstolen färgat av sig lite. Går kanske att få bort men det är ett litet stressmoment som man slipper om man har svart.
Måste du skrämmas så där?
Jag körde ju på vitt lixom...
Re: Prishöjning
Postat: 31 aug 2019 23:49
av Verdi
Bjelke skrev:Verdi skrev:P951 skrev:Nästan helt OT, men såg en multicoat red med vit inredning igår, DEN var snygg

Ja det är ju den snyggaste kombon. Men jag är lite tveksam till vitt efter 3700 mil i min S. Det blir lite blått på förarsätet. Det kommer man inte från. Och i baksätet har smutsskyddet under bilstolen färgat av sig lite. Går kanske att få bort men det är ett litet stressmoment som man slipper om man har svart.
Måste du skrämmas så där?
Jag körde ju på vitt lixom...
Det funkar väl bra och det är ljust och trevligt i kupén. Men det är ju känsligare än svart, det går inte att komma ifrån.
Re: Prishöjning
Postat: 01 sep 2019 05:32
av Tjosansa
Den billiga Model 3 som de flesta skulle klara att köpa är verkligen skitdyr nu.
531k var den på för nån dag sen.. nu 550k och då ska vinterdäck med så runt 570k för allt.
Tvivlar att jag klarar detta nu. 531 var riktigt smärtsamt bara det och tänkte faktiskt beställa en nu nästa vecka.
Förtvivlad

Re: Prishöjning
Postat: 01 sep 2019 06:05
av maccis
Tjosansa skrev:Den billiga Model 3 som de flesta skulle klara att köpa är verkligen skitdyr nu.
531k var den på för nån dag sen.. nu 550k och då ska vinterdäck med så runt 570k för allt.
Tvivlar att jag klarar detta nu. 531 var riktigt smärtsamt bara det och tänkte faktiskt beställa en nu nästa vecka.
Förtvivlad

Spara några kronor och köp vinterdäcken hos nån annan. Jag har blivit offererad kompletta hjul med tpms i 18" för 16k.
Prishöjning
Postat: 01 sep 2019 12:32
av taliz
Tjosansa skrev:Den billiga Model 3 som de flesta skulle klara att köpa är verkligen skitdyr nu.
531k var den på för nån dag sen.. nu 550k och då ska vinterdäck med så runt 570k för allt.
Tvivlar att jag klarar detta nu. 531 var riktigt smärtsamt bara det och tänkte faktiskt beställa en nu nästa vecka.
Förtvivlad

Glöm inte "destinationsavgift". Innan var totalpriset 540k, nu 560k. Det är ju dock "bara" 3,7% mer.
Tyvärr har ju vår krona blivit en bananvaluta, tacka våra politiker och väljare för det.
Svårt att tro att det kommer bli bättre i närtid.
Re: Prishöjning
Postat: 01 sep 2019 12:40
av mrmuscle
Tror det blir dyrare. Kronan kommer
bli ännu mindre värd mot dollarn!
En SR + är ett betydligt sämre köp
tror jag jämfört med en P när det
gäller 2a hansvärde....Då andra modeller
kanske kommer kunna prestera som
SR+. Dock så ligger tex P ljusår längre
fram än toppmodellerna från vad andra
märken kommer kunna prestera närmaste
5 åren. Ta bara polestar som exempel.
Deras topmodell som kanske kommer
ut på vägarnas andra halvan av 2020
är långt efter prestandamässigt och
prestanda som varit polestars kännetecken:)
Gränssnitt och teknik där känns redan
gammal.
Re: Prishöjning
Postat: 01 sep 2019 13:28
av Jeppe_E
mrmuscle skrev:Tror det blir dyrare. Kronan kommer
bli ännu mindre värd mot dollarn!
En SR + är ett betydligt sämre köp
tror jag jämfört med en P när det
gäller 2a hansvärde....Då andra modeller
kanske kommer kunna prestera som
SR+. Dock så ligger tex P ljusår längre
fram än toppmodellerna från vad andra
märken kommer kunna prestera närmaste
5 åren. Ta bara polestar som exempel.
Deras topmodell som kanske kommer
ut på vägarnas andra halvan av 2020
är långt efter prestandamässigt och
prestanda som varit polestars kännetecken:)
Gränssnitt och teknik där känns redan
gammal.
Doh.. PS2 skall jämföras med LR AWD om man nu öht ska jämföra dessa bilar. Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 01:37
av taliz
Jeppe_E skrev:
Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Hur vet du det? PS2 är väl allt nytt i. Googles system skall väl styra det mesta. Så vad som funkar vid launch är nog högst oklart.
Förövrigt tröttsamt med konstanta gliringar, helljusautomatik och automatiska torkare funkar i en Tesla också.
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 08:29
av Verdi
taliz skrev:Jeppe_E skrev:
Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Hur vet du det? PS2 är väl allt nytt i. Googles system skall väl styra det mesta. Så vad som funkar vid launch är nog högst oklart.
Förövrigt tröttsamt med konstanta gliringar, helljusautomatik och automatiska torkare funkar i en Tesla också.
Är nog bara Tesla som släpper bilar utan fungerande basfunktioner.
Gliringar får du tåla. Jeppe har ju en Model 3 själv och vet väl om det fungerar eller inte utan att du behöver tala om det för honom?
Alltså, både jag och Jeppe kör Tesla och vi gör det _trots_ vissa egenheter och nackdelar eftersom fördelarna överväger. Kan du inte vara nöjd med det?
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 10:23
av Jeppe_E
Verdi skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:
Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Hur vet du det? PS2 är väl allt nytt i. Googles system skall väl styra det mesta. Så vad som funkar vid launch är nog högst oklart.
Förövrigt tröttsamt med konstanta gliringar, helljusautomatik och automatiska torkare funkar i en Tesla också.
Är nog bara Tesla som släpper bilar utan fungerande basfunktioner.
Gliringar får du tåla. Jeppe har ju en Model 3 själv och vet väl om det fungerar eller inte utan att du behöver tala om det för honom?
Alltså, både jag och Jeppe kör Tesla och vi gör det _trots_ vissa egenheter och nackdelar eftersom fördelarna överväger. Kan du inte vara nöjd med det?
Jag kan ju säga som såhär; I morse hade jag nog kört in i något om jag inte satt igång torkarna manuellt. Hur bilens kamera (för jag antar att det är den, likt Volvo) inte kunde avgöra att det var vatten på rutan är för mig en gåta. Det verkar som att man måste lära automatiken att det är regn på rutan, genom att först aktivera torkarna. Helljusautomatiken fungerar dåligt, medtrafikanterna helljustutar "hela" tiden när jag kör med automatisk avbländning.
Nej, allt är inte nytt i PS2. Volvo har byggt bilar med automatiska system länge. Bara som ett exempel kan jag säga att den
justerbara regnsensorautomatiken i min XC60 från 2011 är helt underbar. Varför har inte Tesla det? (Nej automatiken fungerar inte hela tiden, så spela inte det kortet). Jag är väldigt nöjd med min Tesla som helhet, men automatiken är lite korkad ibland. Som t.ex. när den börjar bromsa vid en avfart som jag inte ska ta.
Andra saker i forumet som är tröttsamt är folk som hävdar att ingenting är Teslas fel, utan användare som kräver för mycket eller är för petiga.
Men nu var det ju prishöjning som tråden handlade om och visst är det så att även Performance har fått en höjning nu? Kostade väl 700' tidigare?
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 10:29
av Verdi
699 900:- fortfarande.
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 10:48
av mrmuscle
Höjt med 900kr ?
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 11:25
av taliz
Jeppe_E skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:
Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Hur vet du det? PS2 är väl allt nytt i. Googles system skall väl styra det mesta. Så vad som funkar vid launch är nog högst oklart.
Förövrigt tröttsamt med konstanta gliringar, helljusautomatik och automatiska torkare funkar i en Tesla också.
Är nog bara Tesla som släpper bilar utan fungerande basfunktioner.
Gliringar får du tåla. Jeppe har ju en Model 3 själv och vet väl om det fungerar eller inte utan att du behöver tala om det för honom?
Alltså, både jag och Jeppe kör Tesla och vi gör det _trots_ vissa egenheter och nackdelar eftersom fördelarna överväger. Kan du inte vara nöjd med det?
Jag kan ju säga som såhär; I morse hade jag nog kört in i något om jag inte satt igång torkarna manuellt. Hur bilens kamera (för jag antar att det är den, likt Volvo) inte kunde avgöra att det var vatten på rutan är för mig en gåta. Det verkar som att man måste lära automatiken att det är regn på rutan, genom att först aktivera torkarna. Helljusautomatiken fungerar dåligt, medtrafikanterna helljustutar "hela" tiden när jag kör med automatisk avbländning.
Nej, allt är inte nytt i PS2. Volvo har byggt bilar med automatiska system länge. Bara som ett exempel kan jag säga att den
justerbara regnsensorautomatiken i min XC60 från 2011 är helt underbar. Varför har inte Tesla det? (Nej automatiken fungerar inte hela tiden, så spela inte det kortet). Jag är väldigt nöjd med min Tesla som helhet, men automatiken är lite korkad ibland. Som t.ex. när den börjar bromsa vid en avfart som jag inte ska ta.
Andra saker i forumet som är tröttsamt är folk som hävdar att ingenting är Teslas fel, utan användare som kräver för mycket eller är för petiga.
Men nu var det ju prishöjning som tråden handlade om och visst är det så att även Performance har fått en höjning nu? Kostade väl 700' tidigare?
I en Volvo måste man aktivera regnsensorn manuellt varje gång man startar motorn. Man måste dessutom vrida på det där vredet stup i kvarten, för känsligheten är typ alltid fel, så hur pass "automatiskt" det är kan diskuteras.
Förövrigt körde jag 100 mil i omväxlande regn i en Model S med AP1 igår. Den ska ju ha "riktig" regnsensor. Jag kan dock inte säga att det funkade bättre än i min Model 3. 3an är betydligt rappare på att gå igång. Men likt Volvon och alla andra jag testat så funkar INGET system när det är lätt lätt dugg, då måste man trycka manuellt.
Förövrigt tycker jag AP1 kändes betydligt mer sluggish än AP2/3. Ett par gånger höll det på att sluta illa. Ena gången när en 2+1 väg gick ihop, då fick den för sig att strecket vid mittbarriären var "höger sidostreck", den försökte byta in där, dvs rakt in mot barriären... fick ta över snabbt som attan.
Två ggr hamnade den också långt utanför linjerna på högerkant, ena gången millimeter från start av en barriär, dvs jag hade flugit en bra bit om det velat sig illa....
AP2/3 är betydligt snabbare på att reagera IMO, aldrig känt att systemet inte hinner med som jag kände i AP1.
Däremot var det väldigt trevligt med snabba automatiska filbyte(även om det må vara lite osäkert utan blindspot koll).
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 14:47
av Snelleman
taliz skrev:Jeppe_E skrev:
Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Hur vet du det? PS2 är väl allt nytt i. Googles system skall väl styra det mesta. Så vad som funkar vid launch är nog högst oklart.
Förövrigt tröttsamt med konstanta gliringar, helljusautomatik och automatiska torkare funkar i en Tesla också.
Personligen håller jag absolut inte med om att Polestar2 gränssnittet känns omodernt. Volvo/Polestar är bland de första tillverkarna att använda ett Android OS. Så det är väldigt modernt skulle jag säga.
https://www.youtube.com/watch?v=ddqLtEd5zbk
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 15:21
av PoloPrinsen
Edit,,mod kan radera detta testinlägg. Har haft problem med at posta inlägg i annan tråd. Mvh p p
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 15:51
av Jeppe_E
Snelleman skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:
Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Hur vet du det? PS2 är väl allt nytt i. Googles system skall väl styra det mesta. Så vad som funkar vid launch är nog högst oklart.
Förövrigt tröttsamt med konstanta gliringar, helljusautomatik och automatiska torkare funkar i en Tesla också.
Personligen håller jag absolut inte med om att Polestar2 gränssnittet känns omodernt. Volvo/Polestar är bland de första tillverkarna att använda ett Android OS. Så det är väldigt modernt skulle jag säga.
https://www.youtube.com/watch?v=ddqLtEd5zbk
Jodå, därav min något retoriska fråga. Det är möjligt att beroende på egna preferenser så kan man tycka det. Jag tycker inte det, men vissa i Tesla-sekten har för vana att jämföra allt med Tesla och hävda att allt är efterapningar av vad Tesla gjorde för många år sedan. Det jag sett av Volvos system, så är det inte alls likt Teslas och tycker själv att det är en hel del nytänk. Men nu var det prishöjningen som tråden gällde

Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 17:49
av filippb
taliz skrev:Jeppe_E skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:
Det är möjligt att Volvos gränssnitt kan kännas omodernt? Men åtminstone så får man fungerande helljusautomatik och automatiska torkare som fungerar.
Hur vet du det? PS2 är väl allt nytt i. Googles system skall väl styra det mesta. Så vad som funkar vid launch är nog högst oklart.
Förövrigt tröttsamt med konstanta gliringar, helljusautomatik och automatiska torkare funkar i en Tesla också.
Är nog bara Tesla som släpper bilar utan fungerande basfunktioner.
Gliringar får du tåla. Jeppe har ju en Model 3 själv och vet väl om det fungerar eller inte utan att du behöver tala om det för honom?
Alltså, både jag och Jeppe kör Tesla och vi gör det _trots_ vissa egenheter och nackdelar eftersom fördelarna överväger. Kan du inte vara nöjd med det?
Jag kan ju säga som såhär; I morse hade jag nog kört in i något om jag inte satt igång torkarna manuellt. Hur bilens kamera (för jag antar att det är den, likt Volvo) inte kunde avgöra att det var vatten på rutan är för mig en gåta. Det verkar som att man måste lära automatiken att det är regn på rutan, genom att först aktivera torkarna. Helljusautomatiken fungerar dåligt, medtrafikanterna helljustutar "hela" tiden när jag kör med automatisk avbländning.
Nej, allt är inte nytt i PS2. Volvo har byggt bilar med automatiska system länge. Bara som ett exempel kan jag säga att den
justerbara regnsensorautomatiken i min XC60 från 2011 är helt underbar. Varför har inte Tesla det? (Nej automatiken fungerar inte hela tiden, så spela inte det kortet). Jag är väldigt nöjd med min Tesla som helhet, men automatiken är lite korkad ibland. Som t.ex. när den börjar bromsa vid en avfart som jag inte ska ta.
Andra saker i forumet som är tröttsamt är folk som hävdar att ingenting är Teslas fel, utan användare som kräver för mycket eller är för petiga.
Men nu var det ju prishöjning som tråden handlade om och visst är det så att även Performance har fått en höjning nu? Kostade väl 700' tidigare?
I en Volvo måste man aktivera regnsensorn manuellt varje gång man startar motorn. Man måste dessutom vrida på det där vredet stup i kvarten, för känsligheten är typ alltid fel, så hur pass "automatiskt" det är kan diskuteras.
Förövrigt körde jag 100 mil i omväxlande regn i en Model S med AP1 igår. Den ska ju ha "riktig" regnsensor. Jag kan dock inte säga att det funkade bättre än i min Model 3. 3an är betydligt rappare på att gå igång. Men likt Volvon och alla andra jag testat så funkar INGET system när det är lätt lätt dugg, då måste man trycka manuellt.
Förövrigt tycker jag AP1 kändes betydligt mer sluggish än AP2/3. Ett par gånger höll det på att sluta illa. Ena gången när en 2+1 väg gick ihop, då fick den för sig att strecket vid mittbarriären var "höger sidostreck", den försökte byta in där, dvs rakt in mot barriären... fick ta över snabbt som attan.
Två ggr hamnade den också långt utanför linjerna på högerkant, ena gången millimeter från start av en barriär, dvs jag hade flugit en bra bit om det velat sig illa....
AP2/3 är betydligt snabbare på att reagera IMO, aldrig känt att systemet inte hinner med som jag kände i AP1.
Däremot var det väldigt trevligt med snabba automatiska filbyte(även om det må vara lite osäkert utan blindspot koll).
Då har du inte ställt in att den ska komma ihåg läget för regnsensorn. Har inte behövt slå på eller ändra känslighet på väääldigt länge i V90.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 18:30
av Frettoo
Lagarbilarna prishöjda nu.
SR+ bas från 531 700kr till 559 080kr
27 380kr eller 5%
Det var dyrt att inte klicka förra veckan.. skulle bara först..
Prishöjning
Postat: 02 sep 2019 22:55
av taliz
Frettoo skrev:Lagarbilarna prishöjda nu.
SR+ bas från 531 700kr till 559 080kr
27 380kr eller 5%
Det var dyrt att inte klicka förra veckan.. skulle bara först..
Nja, 531 + 9180 i destinationsavgift, dvs ~541.
559 inkluderar destinationsavgift.
Så höjningen är sisådär 3,3%.
Re: Prishöjning
Postat: 10 sep 2019 22:28
av Black
Är det någon som har komplett pris-statistik/historia på tesla model 3 sedan lanseringen eller någon bra länk?
Vore kul att se hur det ändrat sig.
Re: Prishöjning
Postat: 11 sep 2019 08:07
av Jeppe_E
Black skrev:Är det någon som har komplett pris-statistik/historia på tesla model 3 sedan lanseringen eller någon bra länk?
Vore kul att se hur det ändrat sig.
Heltidsjobb

Re: Prishöjning
Postat: 12 sep 2019 13:12
av Black
Blir nog en prissänkning snart när vw ID mm kommer ut på marknaden... Men det dröjer nog nåt år, men överraskningar har ju kommit förr...
Re: Prishöjning
Postat: 12 sep 2019 13:16
av Jeppe_E
Black skrev:Blir nog en prissänkning snart när vw ID mm kommer ut på marknaden... Men det dröjer nog nåt år, men överraskningar har ju kommit förr...
Ja, för de är ju bilar i samma segment?

Re: Prishöjning
Postat: 12 sep 2019 13:24
av mrmuscle
Haha!
Tror mer på prishöjningar närmaste
tiden. Kass krona och tokhögt tryck!
Glöm att dem kommer bry sig om
ID bilen!
Re: Prishöjning
Postat: 12 sep 2019 15:23
av Legato
Black skrev:Blir nog en prissänkning snart när vw ID mm kommer ut på marknaden... Men det dröjer nog nåt år, men överraskningar har ju kommit förr...
Förstår inte att det är så många som jämför Model 3 med VW ID.
Det är som att jämföra en BMW 330 med en VW Golf 1.5.
Jämförelsen faller ju redan på storleken, men dessutom är prestandan på helt olika nivåer.