Bevisa att service tekniker har fel!
Moderator: Redaktion
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Man kan ringa till RSA och be dem lägga upp ett ärande
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Kan också tipsa om att ringa supporten(alltså inte lägga upp ett ärende via appen). Jag har fått hjälp flera gånger av kunniga personer nu senast en norrman som hjälpte mig med en strulande Pin2Drive aktivering(de på mitt lokala SC hade inte en susning ang en lösning).Jeppe_E skrev:Jag tror Tars mer syftar på att ditt råd blir väldigt svårt att genomföra, eftersom Tesla plockat bort möjligheterna att ringa till dem.Nico skrev:Ursäkta? Trevlig attityd Du!Tars skrev:Nico skrev:Ring supporten!
Lycka till.
Supporten kan se loggar, starta om bilen mm.
Tycker generellt att det är för mycket gnäll och negativism i många trådar på forumet numera. Upplever att detta blivit värre sedan 2017 då jag gick med och fick min MX i febr 2017.
Lycka till med din batteriproblematik Max3.
MVH Anders
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Jag hade samma problem men bytte till att visa % på batteriet. Nu har jag alltid 100% när det är fulladdat.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Min visar ju också 100% vid fullladdat dock får jag bara 440 km. Vad får du i km antal vid 90%?.kallekula skrev:Jag hade samma problem men bytte till att visa % på batteriet. Nu har jag alltid 100% när det är fulladdat.
Att bilen visar 100% betyder bara att bilen har laddat upp till de antal kwh som bilen tror finns tillgängligt. I mitt fall tror bilen att det bara finns lite över 60 kwh i batteriet. Då är det klart den säger att det är 100% när den laddat upp till ca 60kwh. Men egentligen finns det mer kapacitet som bilen inte "ser".
Hade varit intressant att veta vad du får i km vid 90% och 100%.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 863
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Helt korrekt uppfattat.Jeppe_E skrev:Jag tror Tars mer syftar på att ditt råd blir väldigt svårt att genomföra, eftersom Tesla plockat bort möjligheterna att ringa till dem.Nico skrev:Ursäkta? Trevlig attityd Du!Tars skrev:Nico skrev:Ring supporten!
Lycka till.
Är extremt sällan otrevlig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Ja kan ju testa det. Testat att chatta på deras hemsida med supporten och inte varit något vidare, de flesta säger att det är normalt och de som faktiskt läst av batteriet hittade inget som indikerar fel på batteriet och hänvisar till SC för mer hjälp. Men telefonsupporten är kanske mer hjälpsamma.TeslaX Anders skrev:Kan också tipsa om att ringa supporten(alltså inte lägga upp ett ärende via appen). Jag har fått hjälp flera gånger av kunniga personer nu senast en norrman som hjälpte mig med en strulande Pin2Drive aktivering(de på mitt lokala SC hade inte en susning ang en lösning).Jeppe_E skrev:Jag tror Tars mer syftar på att ditt råd blir väldigt svårt att genomföra, eftersom Tesla plockat bort möjligheterna att ringa till dem.Nico skrev:Ursäkta? Trevlig attityd Du!Tars skrev:Nico skrev:Ring supporten!
Lycka till.
Supporten kan se loggar, starta om bilen mm.
Tycker generellt att det är för mycket gnäll och negativism i många trådar på forumet numera. Upplever att detta blivit värre sedan 2017 då jag gick med och fick min MX i febr 2017.
Lycka till med din batteriproblematik Max3.
MVH Anders
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Ser ut som wiki har fel, SR+ har 55 kWh. MR hade 62 när den fanns i staterna.loftux skrev:Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Fast att det finns mer kapacitet som bilen inte ser vet vi väl ej, alltså det kanske bara finns ~ 60kWh kvar pga någonting.Max3 skrev:kallekula skrev:
Att bilen visar 100% betyder bara att bilen har laddat upp till de antal kwh som bilen tror finns tillgängligt. I mitt fall tror bilen att det bara finns lite över 60 kwh i batteriet. Då är det klart den säger att det är 100% när den laddat upp till ca 60kwh. Men egentligen finns det mer kapacitet som bilen inte "ser".
Tror också på supporten, teslabjørn ringde live en gång och dom verkade väldigt kunniga och kunde läsa av saker direkt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Ja såklart kan tex en del celler ha lagt av men tycker att de borde komma upp på Sc loggar då. Men iaf såg också den videon med Björn. Har dock läst att det är mycket mer supporten kan se på distans med s och x. Många saker man kan se ang s och x batteri behöver man lämna in 3an på sc för att se. Tex kan de inte se batteriets kapacitet över nätet.Tellus skrev:Fast att det finns mer kapacitet som bilen inte ser vet vi väl ej, alltså det kanske bara finns ~ 60kWh kvar pga någonting.Max3 skrev:kallekula skrev:
Att bilen visar 100% betyder bara att bilen har laddat upp till de antal kwh som bilen tror finns tillgängligt. I mitt fall tror bilen att det bara finns lite över 60 kwh i batteriet. Då är det klart den säger att det är 100% när den laddat upp till ca 60kwh. Men egentligen finns det mer kapacitet som bilen inte "ser".
Tror också på supporten, teslabjørn ringde live en gång och dom verkade väldigt kunniga och kunde läsa av saker direkt.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Har du källa på det? Teslabjörn mätte den till 49 kWh.pinussen skrev:Ser ut som wiki har fel, SR+ har 55 kWh. MR hade 62 när den fanns i staterna.loftux skrev:Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Isfåll Mid Range, men tror inte det, fick ju som sagt ca 500 km som ny. Mitt problem är ju att jag tappar flera km varje vecka.loftux skrev:Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Ring supportnr och be dem kolla om de kan se nåtMax3 skrev:Isfåll Mid Range, men tror inte det, fick ju som sagt ca 500 km som ny. Mitt problem är ju att jag tappar flera km varje vecka.loftux skrev:Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Har för mig jag sett/läst det nån stans på tuben antar jag. Räknade lite på mina SuCar också och den jag laddade mest på var 40,28 kWh och bilen gick från 17 till 89 procent. 72 procent är således 40,28 kWh. Dvs drygt 55 kWh. Räknade på några andra laddningar också och hamnar mellan 53 och 56 kWh.ippii skrev:Har du källa på det? Teslabjörn mätte den till 49 kWh.pinussen skrev:Ser ut som wiki har fel, SR+ har 55 kWh. MR hade 62 när den fanns i staterna.loftux skrev:Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Varit i kontakt med telefon och chat flera gng nu och de kan inte se något som är fel och vill att jag ska gå till SC om jag vill gå vidare.e5m1r skrev:Ring supportnr och be dem kolla om de kan se nåtMax3 skrev:Isfåll Mid Range, men tror inte det, fick ju som sagt ca 500 km som ny. Mitt problem är ju att jag tappar flera km varje vecka.loftux skrev:Kan det vara så att du fått en bil med SR+ batteri? Det är ju på 62kWh. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Trist, men är nog bäst att stå på sig, be att få prata med nån chef om ni får samma svar som sist.
Verkar inte vara någon annan drabbad här på forumet av detta.
Bilen lär bli svårsåld om spekulanten väljer mellan en bil som visar 440km vs 500km.
Jag hoppas och tror att dom kommer "laga" din bil. Försök med SC igen, i sista hand ARN, då kan du kräva ny bil så blir det nog fart på felsökningen.
Är nog bra att ha lite kött på benen vis SC besöket, som hur många kWh du laddat i displayen eller mäta själv hur många kWh som får plats i batteriet men elmätare i schuko uttag eller laddbox.
Verkar inte vara någon annan drabbad här på forumet av detta.
Bilen lär bli svårsåld om spekulanten väljer mellan en bil som visar 440km vs 500km.
Jag hoppas och tror att dom kommer "laga" din bil. Försök med SC igen, i sista hand ARN, då kan du kräva ny bil så blir det nog fart på felsökningen.
Är nog bra att ha lite kött på benen vis SC besöket, som hur många kWh du laddat i displayen eller mäta själv hur många kWh som får plats i batteriet men elmätare i schuko uttag eller laddbox.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Med det sista alternativet behöver man ju dock känna till de totala förlusterna i bilen vid laddning, och det är ju lite knepigt att få exakt även om det går att uppskatta hyfsat.Tellus skrev:Trist, men är nog bäst att stå på sig, be att få prata med nån chef om ni får samma svar som sist.
Verkar inte vara någon annan drabbad här på forumet av detta.
Bilen lär bli svårsåld om spekulanten väljer mellan en bil som visar 440km vs 500km.
Jag hoppas och tror att dom kommer "laga" din bil. Försök med SC igen, i sista hand ARN, då kan du kräva ny bil så blir det nog fart på felsökningen.
Är nog bra att ha lite kött på benen vis SC besöket, som hur många kWh du laddat i displayen eller mäta själv hur många kWh som får plats i batteriet men elmätare i schuko uttag eller laddbox.
- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Ett sätt kan vara att köra Scanmytesla appen som ger dig ALL information du behöver om ditt BMS och batteripacket. Har dock inte kört den ännu på Model 3 bara på min Model X.
Kräver dock en anslutning till Teslans diagnosport, så en OBD2-bluetooth adapter med rätt kabel för anslutning till Model 3.
https://sites.google.com/view/scanmytesla/home
Kräver dock en anslutning till Teslans diagnosport, så en OBD2-bluetooth adapter med rätt kabel för anslutning till Model 3.
https://sites.google.com/view/scanmytesla/home
P3D | Shareholder
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Min räckvidd fortsätter att gå ner men hittade äntligen detta på Teslas hemsida som troligtvis kommer få SC teknikerna att tänka om :
Why is my displayed estimated range decreasing faster than miles (kilometers for EMEA) driven?
The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.
Här nämner ju tesla tydlig att rated range inte är beroende av körstill eller andra faktorer som SC säger. Ska ta upp detta nästa gång de hävdar att räckvidden beror på körsätt.
Why is my displayed estimated range decreasing faster than miles (kilometers for EMEA) driven?
The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.
Här nämner ju tesla tydlig att rated range inte är beroende av körstill eller andra faktorer som SC säger. Ska ta upp detta nästa gång de hävdar att räckvidden beror på körsätt.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Där har du den.Max3 skrev:Min räckvidd fortsätter att gå ner men hittade äntligen detta på Teslas hemsida som troligtvis kommer få SC teknikerna att tänka om :
Why is my displayed estimated range decreasing faster than miles (kilometers for EMEA) driven?
The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.
Här nämner ju tesla tydlig att rated range inte är beroende av körstill eller andra faktorer som SC säger. Ska ta upp detta nästa gång de hävdar att räckvidden beror på körsätt.
Annars får du väl åka upp till Mölndal helt enkelt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet .
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Säg till dom att du kommer kontakta media om de inte reder ut det.Max3 skrev:Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet .
Finns nog gott om ”journalister” som suktar efter att tjäna en hel del klick...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Kanske. Eller åka ditt själv någon dag utan att ha bokat tid.taliz skrev:Säg till dom att du kommer kontakta media om de inte reder ut det.Max3 skrev:Tesla avbokade SC besök då de menar att de inte hade hittat något problem när de fjärr diagnostiserade batteriet .
Finns nog gott om ”journalister” som suktar efter att tjäna en hel del klick...
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09