Usel autohelljus och autoklimat
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Usel autohelljus och autoklimat
Borde finnas möjlighet för service att kalibrera lite ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kenny skrev:Som många andra upplever jag också dessa funktioner lite för kassa. Autohelljuset provade jag en gång och det var så värdelöst att jag hade svårt att avgöra om det fungerade överhuvudtaget.Har dock inte kört så mycket i mörker sen så kanske har blivit bättre. Autotorkarna tycker jag också är lite utav ett stående skämt, det är ganska ofattbart hur dåligt det funkar faktiskt. Men jag måste säga att det funkade lite bättre vid ett tillfälle häromdagen, så jag ska hålla ögonen på om det blivit bättre med senaste uppdateringen jag fått in. Det löser sig säkert med tiden, men det blir ju rätt töntigt i en så pass dyr och avancerad bil att det är så sjukt jävla dåligt, som sagt. Den går däremot igång med 100% säkerhet när jag kör in i ett visst parkeringsgarage där det sitter lysrör på väggarna, men regnar gör det aldrig där.
Ang. klimatanläggningen så har jag också märkt av det flera gånger, det är svårt att sätta fingret på, det är inte helt konsekvent, men den beter sig definitivt märkligt ibland. Och det har hänt mig en handfull gånger att ACn inte kyler alls, och en stop och start av klimatet hjälper inte. Just detta är inget som jag skrattar åt för att det är så värdelöst dock som torkarna, men det har fått mig att överväga att boka service för jag kan inte riktigt avgöra om den buggar eller om det är nått fel på klimatanläggningen, typ nått som glappar.
Ac funkar klockrent för mig. Ibland om bilen stått i solljus o den är stekhet inne så drar jag ner rutorna o (byter) ut luften, drar sedan på ac o det blir perfekt omgående.
Ang helljuset den kör på det i tättbebyggt område o är inte direkt bea på blända av, däremot man ser jävligt bra

Vindrutetorkarna funkar bra, behöver man stadig frekvent så ställer man in det.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Helljus automatik (mjukvarumässigt) fanns inte ens på bilen när jag plockade upp i den i April utan kom med uppdatering. Är övertygad om att helljus-automatiken kommer bli bättre iom framtida uppdateringar.kenny skrev:Som många andra upplever jag också dessa funktioner lite för kassa. Autohelljuset provade jag en gång och det var så värdelöst att jag hade svårt att avgöra om det fungerade överhuvudtaget.Har dock inte kört så mycket i mörker sen så kanske har blivit bättre. Autotorkarna tycker jag också är lite utav ett stående skämt, det är ganska ofattbart hur dåligt det funkar faktiskt. Men jag måste säga att det funkade lite bättre vid ett tillfälle häromdagen, så jag ska hålla ögonen på om det blivit bättre med senaste uppdateringen jag fått in. Det löser sig säkert med tiden, men det blir ju rätt töntigt i en så pass dyr och avancerad bil att det är så sjukt jävla dåligt, som sagt. Den går däremot igång med 100% säkerhet när jag kör in i ett visst parkeringsgarage där det sitter lysrör på väggarna, men regnar gör det aldrig där.
Ang. klimatanläggningen så har jag också märkt av det flera gånger, det är svårt att sätta fingret på, det är inte helt konsekvent, men den beter sig definitivt märkligt ibland. Och det har hänt mig en handfull gånger att ACn inte kyler alls, och en stop och start av klimatet hjälper inte. Just detta är inget som jag skrattar åt för att det är så värdelöst dock som torkarna, men det har fått mig att överväga att boka service för jag kan inte riktigt avgöra om den buggar eller om det är nått fel på klimatanläggningen, typ nått som glappar.
Jag tycker som många andra att både helljus och autotorkare fungerar hyfsat, mestadels löser den det själv men man får vara beredd på att hjälpa den manuellt och jag hoppas också att bilen lär sig efter hand hur man går in manuellt på samma sätt som autopiloten ska lära sig när man tar över.
Förutom att det är konstigt att det inte går att stänga av fläkten på passagerare är det konstigt att det inte går att reglera något mer än av och på där bak.
Dessutom blev det mycket varmare luft där bak än fram någon av de få gånger jag faktiskt kört med passagerare, det blev så varmt där bak att vi fick stänga av fläkten helt och då blev det bättre när sval luft kom framifrån. Kan batteriet värma upp luften på vägen bak tro? Någon annan som upplevt detta? A
Förutom att det är konstigt att det inte går att stänga av fläkten på passagerare är det konstigt att det inte går att reglera något mer än av och på där bak.
Dessutom blev det mycket varmare luft där bak än fram någon av de få gånger jag faktiskt kört med passagerare, det blev så varmt där bak att vi fick stänga av fläkten helt och då blev det bättre när sval luft kom framifrån. Kan batteriet värma upp luften på vägen bak tro? Någon annan som upplevt detta? A
Lyft gärna detta med SC eller ”bug report” Ju fler som gör det, ju fortare gör de förändringar (enl min kontakt på SC)BrooklynS skrev:OK, så Tesla har alltså ersatt "standardsystemet" med ett eget system?
Det man då hoppas eller rentav utgår ifrån, är att det är ett "lärande" system, dvs data samlas in från alla bilar och nya uppdateringar gör dem hela tiden bättre.
Kanske också programvaran lär sig hur ofta du vill att torkarbladet skall gå, baserat på hur ofta du trycker igång dem med knappen.
Under dessa förutsättningar kan jag tänka mig att Tesla efter en viss inkörningsperiod kommer att fungera bättre än "färdigprogrammerade" system.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24