Sida 2 av 2

Re: Intressant artikel om model 3

Postat: 22 jun 2015 19:10
av chpaulin
Stefan skrev:
Tesla Spokesperson: Model 3 Is 'On Schedule,' Not Delayed To 2018 Like Reports Are Suggesting
http://finance.yahoo.com/news/tesla-spo ... 16497.html

Re: Intressant artikel om model 3

Postat: 22 jun 2015 19:11
av Stefan
Svenssons skrev:
Stefan skrev:
Hur kan något utan satt tidsschema vara försenat?
Beror på hur man definierar tidschema. För mig är det hur jag uppfattar informationen jag läser eller hör. Men som vi alla vet så är ju inte TM bäst på att hålla tidplaner för sina produkter. Vi får hoppas att presentationen som visade 2018 inte stämmer utan att 2017 fortfarande håller. I allafall för oss som vi ha en redan nu...

Re: Intressant artikel om model 3

Postat: 22 jun 2015 19:13
av Stefan
chpaulin skrev:
Stefan skrev:
Tesla Spokesperson: Model 3 Is 'On Schedule,' Not Delayed To 2018 Like Reports Are Suggesting
http://finance.yahoo.com/news/tesla-spo ... 16497.html
Kanonbra :D

Re: Intressant artikel om model 3

Postat: 22 jun 2015 20:01
av Franz
TiborBlomhall skrev:
I motorvägsfarter har luftmotståndet mycket högre påverkan än vikten. Annat än i Alperna iaf ;)
Att Tesla skulle kunna minska drag koefficienten på Model 3 till under Model S tror jag inte mycket på, iom att den redan har bland de (eller den?) lägsta av alla bilar.
Däremot så har de två trumfkort på handen:
- frontarean på Model 3 blir mindre än på Model S, därmed får bilen mindre luftmotstånd trots samma drag coefficient
- kan de skippa backspeglarna kan de också rejält minska luftmotståndet. Neråt hälften :shock:
Angående luftmotståndskoefficienten (Cd):

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... 04-l100-km
"Istället ska BMW uppnå den extremt låga förbrukningssiffran med hjälp av välutvecklad aerodynamik (med ett luftmotstånd på 0,18, jämfört med exempelvis Toyota Prius som har ett luftmotstånd på 0,25)."

Model S har alltså Cd på 0,24. Andra bilar med lågt Cd är t.ex.:

Volkswagen XL1 med Cd på 0,189
Bild

GM Ev1 med Cd på 0,195
Bild

Man kan väl dra slutsatsen att skall man ner i låga luftmotståndskoefficienter så behöver man göra sig av med sidospeglar och / eller täcka över hjulen.

Re: Intressant artikel om model 3

Postat: 22 jun 2015 21:10
av chpaulin
Tycker Volkswagen XL1 e rätt frän. Audi:n som de har i iRobot lär också ha en bra koefficient och en e rätt läcker den med så bring it :)

Bild

p.s.
Skippa backspeglarna också som Tibor var inne på, vi skall frammåt inte bakåt!
d.s.

Re: Intressant artikel om model 3

Postat: 09 jul 2015 20:59
av chpaulin
Väcker den här gamla tråden igen!

I artikeln så spekulerar Carlson att Tesla till och med kan få in en kaross i aluminium i kalkylen.
This BIW cost is believed sufficient to support an aluminum body for Model 3, though Tesla has said it is considering steel
Om de får till detta får de ju en sjuk edge då vad jag vet inte finns många bilar i den prisklassen med aluminiumchassi.

Jag är redan hooked på en bil jag inte ens sett än och är den i aluminium så finns det ingen tvekan om att det blir min nästa bil :)