Vilka skydd ska man ha?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka skydd ska man ha?
Jag köper bilen för egna skattade pengar och för mig kostar inte försäkringen 12000kr/månad. Det är helt enkelt för mycket pengar för att det ska vara en poäng med det för mig.
Vill man ha en annan färg än vad tillverkaren erbjuder så förstår jag typ att någon skulle välja det. Men då måste man vara väldigt intresserad av den färgen.
Vill man ha en annan färg än vad tillverkaren erbjuder så förstår jag typ att någon skulle välja det. Men då måste man vara väldigt intresserad av den färgen.
- Snubblaren
- Teslaägare
Vart kan man foliera en bil för så lite?[JM] skrev:Du vet att folien täcker hela bilen va?LarsL skrev:För 23000kr kan jag lacka om trösklarna, om det nu skulle behövas.[JM] skrev:Kommer du vara nöjd med din färg när lacken är blästrad av stenskott?
Hur påverkas andrahandsvärdet?
Om jag gillade svart så skulle jag i alla fall sätta svart folie på min svarta bil.
Väljer man en annan färg än standard kan man ju likväl lägga pengarna på folie. Inte så långt från 17000 till 23000. Och då får man ett rejält större utbud att välja på än Teslas.
Du ska väga 23k mot omlackering av trösklar, huv, front, sidospeglar.
Hur mkt pengar lägger du på att försäkra bilen?
Denna engångskostnad äts upp av typ 2månaders helförsälring och håller flera år.
Folien finns ju i hur många färger som helst för nästan samma pris som icke standard färgerna hos Tesla.
Så varför begränsa sig till de 5 som Tesla erbjuder och skydda bilen på samma gång.
Något av en nobrainer....
- Vulgarsonic
- Teslaägare
?Legato skrev:Ja. Det är även en myt att Tesla eller Model 3 skulle ha tunnare lack än andra. Så är det inte vilket har bekräftats med mätningar.Snap02 skrev:Mats79 skrev:Ställde samma fråga till min säljare. I mitt fall är bilen röd och säljarens synpunkt var att den lacken är så tålig att inget extra skydd är nödvändigt. Den enda rekommendationen jag fick var att inte köra med tvätt med borstar utan enbart köra högtryckstvätt om man kör i vanliga biltvättar.
Jag tror det är en myt att någon färg skulle vara bättre en någon annan. Enligt en rekond/lack firma så var en röd 3 den sämsta dom fick in.
Enligt dom så verkade det kvitta vilken färg det var på tesla 3.
Sedan så är det inte bara tesla som inte alltid har perfekt lack. Min var nästan perfekt. Två små ställen där det var lite tunt med färg.
Jag valde svart inte för priset utan jag tycker den ser näst bäst ut i svart.
Den färg jag gillar bäst på 3 an är silver, tyvärr finns den inte att beställa.
Det är ju exakt detta som konstaterades vid mätning på de drabbade i Finland,?
Även med Teslas mått mätt var ju lacken tunn.
23k ink momsSnubblaren skrev:Vart kan man foliera en bil för så lite?[JM] skrev:Du vet att folien täcker hela bilen va?LarsL skrev:För 23000kr kan jag lacka om trösklarna, om det nu skulle behövas.[JM] skrev:Kommer du vara nöjd med din färg när lacken är blästrad av stenskott?
Om jag gillade svart så skulle jag i alla fall sätta svart folie på min svarta bil.
Väljer man en annan färg än standard kan man ju likväl lägga pengarna på folie. Inte så långt från 17000 till 23000. Och då får man ett rejält större utbud att välja på än Teslas.
Denna engångskostnad äts upp av typ 2månaders helförsälring och håller flera år.
Folien finns ju i hur många färger som helst för nästan samma pris som icke standard färgerna hos Tesla.
Så varför begränsa sig till de 5 som Tesla erbjuder och skydda bilen på samma gång.
Wrapcenter.se i Sollentuna
https://youtu.be/JVQuUE-4zeUVulgarsonic skrev:?Legato skrev:Ja. Det är även en myt att Tesla eller Model 3 skulle ha tunnare lack än andra. Så är det inte vilket har bekräftats med mätningar.Snap02 skrev:Mats79 skrev:Ställde samma fråga till min säljare. I mitt fall är bilen röd och säljarens synpunkt var att den lacken är så tålig att inget extra skydd är nödvändigt. Den enda rekommendationen jag fick var att inte köra med tvätt med borstar utan enbart köra högtryckstvätt om man kör i vanliga biltvättar.
Jag tror det är en myt att någon färg skulle vara bättre en någon annan. Enligt en rekond/lack firma så var en röd 3 den sämsta dom fick in.
Enligt dom så verkade det kvitta vilken färg det var på tesla 3.
Sedan så är det inte bara tesla som inte alltid har perfekt lack. Min var nästan perfekt. Två små ställen där det var lite tunt med färg.
Jag valde svart inte för priset utan jag tycker den ser näst bäst ut i svart.
Den färg jag gillar bäst på 3 an är silver, tyvärr finns den inte att beställa.
Det är ju exakt detta som konstaterades vid mätning på de drabbade i Finland,?
Även med Teslas mått mätt var ju lacken tunn.
Har du en länk till ditt test?
Min killgissning är att Tesla försökt optimera/snabba på processerna och därmed periodvis slarvat med lack på vissa delar. Kanske har man då även slarvat med tjockleken, även om det låter mer otroligt imo.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Snubblaren
- Teslaägare
Oj det kändes riktigt prisvärt, undrar vad front och trösklar skulle kosta. Lite trist bara att man bor 16 mil ifrån Hufvudstaden bara...[JM] skrev:23k ink momsSnubblaren skrev:Vart kan man foliera en bil för så lite?[JM] skrev:Du vet att folien täcker hela bilen va?LarsL skrev:För 23000kr kan jag lacka om trösklarna, om det nu skulle behövas.[JM] skrev:Kommer du vara nöjd med din färg när lacken är blästrad av stenskott?
Wrapcenter.se i Sollentuna
- Snubblaren
- Teslaägare
Har kollat runt lite på stänkskydd, och alla verkar använda samma bilder, så är det skitsamma vilka man köper eller är några bättre?
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Jag var också intresserad av stenskottsskydd och fick detta svar från Wrapcenter:
Oj det kändes riktigt prisvärt, undrar vad front och trösklar skulle kosta. Lite trist bara att man bor 16 mil ifrån Hufvudstaden bara...
Grundpaket för en Tesla model 3 kostar 10.000 kr ex moms ingår följande :
Stötfångare fram, huv, framskärmar, a-stolpar, främre delen av taket samt backspeglar och lyktor.
För tilläggen som du nämnde tar jag för givet att du menade sidotrösklarna samt instegen vid dörrarna? Detta skulle vara en extra kostnad på 2000 kr ex moms.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Tillverkarna är duktiga på att kopiera varandra så de kommer nog inte från samma källa men storlek och utseende verkar vara tillräckligt likt så man inte kan se skillnadSnubblaren skrev:Har kollat runt lite på stänkskydd, och alla verkar använda samma bilder, så är det skitsamma vilka man köper eller är några bättre?
I alla fall inte på bild.
Troligtvis är det inte samma material så vissa är nog sämre än andra.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Snubblaren
- Teslaägare
Har du tips på vilka man ska köpa?e5m1r skrev:Tillverkarna är duktiga på att kopiera varandra så de kommer nog inte från samma källa men storlek och utseende verkar vara tillräckligt likt så man inte kan se skillnadSnubblaren skrev:Har kollat runt lite på stänkskydd, och alla verkar använda samma bilder, så är det skitsamma vilka man köper eller är några bättre?

Jag tänkte köra MrCaps Lackbehandling (FormulaU) direkt när jag får bilen. Anledningen till varför jag valt just den är då den fått bäst i test och ska vara i ”flera år”.
4475kr.
Är det dumt? Någon som provat?
4475kr.
Är det dumt? Någon som provat?
Tycker givetvis att exclusiveparts.se är bäst men jag är nog lite partisk i den fråganSnubblaren skrev:Har du tips på vilka man ska köpa?e5m1r skrev:Tillverkarna är duktiga på att kopiera varandra så de kommer nog inte från samma källa men storlek och utseende verkar vara tillräckligt likt så man inte kan se skillnadSnubblaren skrev:Har kollat runt lite på stänkskydd, och alla verkar använda samma bilder, så är det skitsamma vilka man köper eller är några bättre?

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Funderar på T-list till glastaket.
Såg på FB någon som monterat men hittar inte inlägget igen.
Lite dyr frakt bara.
https://www.profillagret.se/t-profiler/ ... aSCObgVA94
Såg på FB någon som monterat men hittar inte inlägget igen.
Lite dyr frakt bara.
https://www.profillagret.se/t-profiler/ ... aSCObgVA94
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.