Det står att han har 3-fas 16A till en undercentral till garaget, alltså 5 ledare i kabeln varav 3 faser, 1 neutral och 1 jord.evilirish skrev:Jo såklart, men eftersom den befintliga installationen går till tre olika uttag så antog jag att det bra går 3 ledare i de kablarna, så kabeln till laddboxen måste dras på nytt (med 5 ledare), oavsett vilken säkring som väljs.kikat skrev:Räcker inte att bara byta säkringar rakt av till 20A. Är den säkrad på 16A är den förmodligen framdragen på 2.5mm² kabel. För 20A bör du ha minst 4mm², normalt drar man då dock 6mm² för det finns större utbud av kabel.
Installera laddbox
Moderator: Redaktion
Re: Installera laddbox
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Installera laddbox
Till en undercentral ska det vara minst 6mm2 om jag inte minns fel.kikat skrev:Det står att han har 3-fas 16A till en undercentral till garaget, alltså 5 ledare i kabeln varav 3 faser, 1 neutral och 1 jord.evilirish skrev:Jo såklart, men eftersom den befintliga installationen går till tre olika uttag så antog jag att det bra går 3 ledare i de kablarna, så kabeln till laddboxen måste dras på nytt (med 5 ledare), oavsett vilken säkring som väljs.kikat skrev:Räcker inte att bara byta säkringar rakt av till 20A. Är den säkrad på 16A är den förmodligen framdragen på 2.5mm² kabel. För 20A bör du ha minst 4mm², normalt drar man då dock 6mm² för det finns större utbud av kabel.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Installera laddbox
Det finns inget krav på 6mm² till en undercentral. Du får dra vilken kabel du anser är lämpligast men självklart måste du säkra av kabeln korrekt.FlyingBlue skrev:Till en undercentral ska det vara minst 6mm2 om jag inte minns fel.kikat skrev:Det står att han har 3-fas 16A till en undercentral till garaget, alltså 5 ledare i kabeln varav 3 faser, 1 neutral och 1 jord.evilirish skrev:Jo såklart, men eftersom den befintliga installationen går till tre olika uttag så antog jag att det bra går 3 ledare i de kablarna, så kabeln till laddboxen måste dras på nytt (med 5 ledare), oavsett vilken säkring som väljs.kikat skrev:Räcker inte att bara byta säkringar rakt av till 20A. Är den säkrad på 16A är den förmodligen framdragen på 2.5mm² kabel. För 20A bör du ha minst 4mm², normalt drar man då dock 6mm² för det finns större utbud av kabel.
Däremot om du kopplar in din undercentral direkt till en plint i mätarskåpet ska kabeln vara dimensionerad för den högsta möjliga säkringsstorlek som går att montera på huvudsäkringsgängorna. Normalt är det gänga DII på villor och i denna kan du använda upp till 25A passdelar, därav 6mm² kabel. Om det finns plats kan du montera säkringar i mätarskåpet, då kan du använda en kabel med mindre area eller så kan du dra kabeln till huvudcentralen och montera den på säkringar där men då förslagsvis före JFB.
Re: Installera laddbox
Då är jag rätt ute när jag fått för mig att 11kW är max för en 3:a.evilirish skrev:Jag skulle påstå att 3x16A funkar utmärkt. Då får du 11kW (vilket är max för en 3'a) och laddar en lång range S/X från 0-100 på ca 9h.johan3 skrev:Hej,
en liten sidofråga, jag har gått om anslutningsmöjligheter till elen i mitt garage och ska snart ansluta en Tesla WC till kommande Model 3. Jag har inkommande kabel i garaget och det är avsäkrat med 25A. Jag har även trefaser med 16A i en undergrupp i garaget som idag går till tre olika uttag för motorvärmare (som använts en gång på 3 år).
Ska jag försöka koppla in mig på min huvudsäkring med 25A eller räcker det med 16A (3 faser) för att få bra laddning. Vad jag har läst så kan Model 3 inte ladda med superstarka strömmar i vilket fall och då skulle 16A räcka om jag fattat det hela rätt. Någon som har någon input?
Mvh Johan
Ps. jag kopplar självklart inget själv, kommer ha en behörig elektriker!
O andra sidan är det ju en smal sak för en elektriker att byta de säkringarna mot t.ex 20A ifall du vill framtidssäkra om du skaffar en S/X framöver..
Kanske blir så att jag sätter in 20A för skojs skull när vi ändå håller på, är bara 2-3m kabel att byta om den visar sig vara för klen. Sen får vi se om det blir ny central eller hur vi får in jordfelsbrytare typB. Sitter en jfb idag men oklar typning på den och kanske ska ha en separat till laddningen ändå!
Jag har inte kollat storleken på kabel till undercentralen ännu så får se vad det är.
Tack för alla bra svar!
Re: Installera laddbox
Kan tillägga att det ska vara separat Jfb av typ B till WC.johan3 skrev:Då är jag rätt ute när jag fått för mig att 11kW är max för en 3:a.evilirish skrev:Jag skulle påstå att 3x16A funkar utmärkt. Då får du 11kW (vilket är max för en 3'a) och laddar en lång range S/X från 0-100 på ca 9h.johan3 skrev:Hej,
en liten sidofråga, jag har gått om anslutningsmöjligheter till elen i mitt garage och ska snart ansluta en Tesla WC till kommande Model 3. Jag har inkommande kabel i garaget och det är avsäkrat med 25A. Jag har även trefaser med 16A i en undergrupp i garaget som idag går till tre olika uttag för motorvärmare (som använts en gång på 3 år).
Ska jag försöka koppla in mig på min huvudsäkring med 25A eller räcker det med 16A (3 faser) för att få bra laddning. Vad jag har läst så kan Model 3 inte ladda med superstarka strömmar i vilket fall och då skulle 16A räcka om jag fattat det hela rätt. Någon som har någon input?
Mvh Johan
Ps. jag kopplar självklart inget själv, kommer ha en behörig elektriker!
O andra sidan är det ju en smal sak för en elektriker att byta de säkringarna mot t.ex 20A ifall du vill framtidssäkra om du skaffar en S/X framöver..
Kanske blir så att jag sätter in 20A för skojs skull när vi ändå håller på, är bara 2-3m kabel att byta om den visar sig vara för klen. Sen får vi se om det blir ny central eller hur vi får in jordfelsbrytare typB. Sitter en jfb idag men oklar typning på den och kanske ska ha en separat till laddningen ändå!
Jag har inte kollat storleken på kabel till undercentralen ännu så får se vad det är.
Tack för alla bra svar!
Re: Installera laddbox
Jag har både Tesla WC och Easee.kikat skrev:Easee laddbox blir nästan samma pris så när som på någon hundralapp som Tesla WC eftersom den har inbyggd jordfelsbrytare. Nackdelen är att man inte får knapp och att sladden inte är integrerad.
Knappen går att lösa med: https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables
Den har en väldigt följsam och smidig kabel. Jag valde varianten för 16 A och är ca 15 mm i diameter.
Re: Installera laddbox
Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Re: Installera laddbox
Knappen på handsken är i första hand smidig när man ska ta ur kabeln, annars får man gå in i appen eller på skärmen i bilen och låsa upp kabeln själv. Att den även öppnar luckan är bara en bonus för det går lika bra trycka på luckan som du skriver.Pall skrev:Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Re: Installera laddbox
Jordfelsbrytare måste du ha, men lastbalansering är väl mest för att det är praktiskt. Hur var tanken att lösa lastbalansering mellan huset och Teslas box?Pall skrev:Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Installera laddbox
Jag fick inte klart för mig hur elektrikern menade. Såg att Easee via Tibber och medlemskap i Elbil Sverige (för 100 kr) kostar 6500 kr då med integrerad jordfelsbrytare och app mm. Känns som ett bra pris till vad man får i förhållande till Teslas.
Re: Installera laddbox
Om man använder den till bilen medföljande laddkabeln, (vilket jag antar man får), funkar inte knappen på den? Det är ju i så fall bara att låta den sitta i boxen och ta med den när man ska på resa.Pelle skrev:Jag har både Tesla WC och Easee.kikat skrev:Easee laddbox blir nästan samma pris så när som på någon hundralapp som Tesla WC eftersom den har inbyggd jordfelsbrytare. Nackdelen är att man inte får knapp och att sladden inte är integrerad.
Knappen går att lösa med: https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables
Den har en väldigt följsam och smidig kabel. Jag valde varianten för 16 A och är ca 15 mm i diameter.
Re: Installera laddbox
Där är ingen knapp på den medföljande typ-2 kabeln. Bara på UMC'n och den är ju fast monterad i UMC'nPall skrev:Om man använder den till bilen medföljande laddkabeln, (vilket jag antar man får), funkar inte knappen på den? Det är ju i så fall bara att låta den sitta i boxen och ta med den när man ska på resa.Pelle skrev:Jag har både Tesla WC och Easee.kikat skrev:Easee laddbox blir nästan samma pris så när som på någon hundralapp som Tesla WC eftersom den har inbyggd jordfelsbrytare. Nackdelen är att man inte får knapp och att sladden inte är integrerad.
Knappen går att lösa med: https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables
Den har en väldigt följsam och smidig kabel. Jag valde varianten för 16 A och är ca 15 mm i diameter.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Installera laddbox
Det ska det vara har jag kommit fram till sedan någon dag tillbaka men tack för påpekandet. Ska höra med elektrikern vad som blir bäst och vad nuvarande jordfelsbrytare är kopplad till. Har bara några enkla uttag, lite lyse och en värmepump i garaget, men värmepumpen går inte via den jfb som sitter där...evilirish skrev:Kan tillägga att det ska vara separat Jfb av typ B till WC.johan3 skrev:Då är jag rätt ute när jag fått för mig att 11kW är max för en 3:a.evilirish skrev:Jag skulle påstå att 3x16A funkar utmärkt. Då får du 11kW (vilket är max för en 3'a) och laddar en lång range S/X från 0-100 på ca 9h.johan3 skrev:Hej,
en liten sidofråga, jag har gått om anslutningsmöjligheter till elen i mitt garage och ska snart ansluta en Tesla WC till kommande Model 3. Jag har inkommande kabel i garaget och det är avsäkrat med 25A. Jag har även trefaser med 16A i en undergrupp i garaget som idag går till tre olika uttag för motorvärmare (som använts en gång på 3 år).
Ska jag försöka koppla in mig på min huvudsäkring med 25A eller räcker det med 16A (3 faser) för att få bra laddning. Vad jag har läst så kan Model 3 inte ladda med superstarka strömmar i vilket fall och då skulle 16A räcka om jag fattat det hela rätt. Någon som har någon input?
Mvh Johan
Ps. jag kopplar självklart inget själv, kommer ha en behörig elektriker!
O andra sidan är det ju en smal sak för en elektriker att byta de säkringarna mot t.ex 20A ifall du vill framtidssäkra om du skaffar en S/X framöver..
Kanske blir så att jag sätter in 20A för skojs skull när vi ändå håller på, är bara 2-3m kabel att byta om den visar sig vara för klen. Sen får vi se om det blir ny central eller hur vi får in jordfelsbrytare typB. Sitter en jfb idag men oklar typning på den och kanske ska ha en separat till laddningen ändå!
Jag har inte kollat storleken på kabel till undercentralen ännu så får se vad det är.
Tack för alla bra svar!

Re: Installera laddbox
Låter precis som för mig. Ringde elektriker och frågade om Tesla WC. Han rekommenderade Garo laddbox med lastbalansering.Pall skrev:Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Vad fick du för priser?
Vilken jordfelsbrytare typ B rekommenderade han om du skulle köra Tesla WC?
Såg i senare inlägg att du sneglat på Eease istället, har du frågat elektrikern ngt om det? Vad han tycker om den lösningen och hur priset skulle bli?
- Bannanas99
- Teslaägare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 26 jan 2019 10:13
Re: Installera laddbox
Hej,Delpiero skrev:Låter precis som för mig. Ringde elektriker och frågade om Tesla WC. Han rekommenderade Garo laddbox med lastbalansering.Pall skrev:Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Vad fick du för priser?
Vilken jordfelsbrytare typ B rekommenderade han om du skulle köra Tesla WC?
Såg i senare inlägg att du sneglat på Eease istället, har du frågat elektrikern ngt om det? Vad han tycker om den lösningen och hur priset skulle bli?
Jag har installerat en Eease laddbox.
Funkar riktigt bra. Det smarta är att om man även har Tibber på elabonnemang så får man 50% rabbat på elen om man "laddar smart".
Vilket betyder att man kopplar ihop box, bil och Tibber via deras app, bestämmer vilken tid på morgonen som bilen behöver vara färdigladda. Sen laddar Tibber bilen när strömmen är som billigast på dynget. Behöver man ladda direkt när man stoppar i kabeln så går det med givetvis.
Nu funkar "Smart Laddningen" ju direkt med tesla utan att behöva någon speciell box för det. Men för oss som har en Zoe just nu och väntar på en M3 så är den grym. Kommer kanske köpa en till när teslan kommer om vi tycker det är bökigt med att bara kunna en bil i taget. Dem går att seriekoppla.
Man kan även köpa till en lastbalanserare mot huset som heter watty som man kopplar in i elskåpet. All kommunikation mellan box och lastbalansering går över wifi.
https://sverige.tibber.com/
Re: Installera laddbox
Väljer man en box utan kabel så ska man tänka på att de kablarna kostar en slant också.
Många elektriker verkar ta ut en del av arvodet i högre priser på produkter man köper.
Många elektriker verkar ta ut en del av arvodet i högre priser på produkter man köper.
Re: Installera laddbox
Japp, min elektriker lägger på ordentligt på materialet...LarsL skrev:Väljer man en box utan kabel så ska man tänka på att de kablarna kostar en slant också.
Många elektriker verkar ta ut en del av arvodet i högre priser på produkter man köper.
Jag kunde köpa in vissa delar själv men då kunde det tydligen bli problem med garantier...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Installera laddbox
När du köper materialet själv får du reklamera produkten själv om det blir något fel på den, annars bör det inte vara några problem med garantier.pefreli skrev:Japp, min elektriker lägger på ordentligt på materialet...LarsL skrev:Väljer man en box utan kabel så ska man tänka på att de kablarna kostar en slant också.
Många elektriker verkar ta ut en del av arvodet i högre priser på produkter man köper.
Jag kunde köpa in vissa delar själv men då kunde det tydligen bli problem med garantier...
Tesla WC kan inte elektriker köpa så den får du reklamera själv oavsett och en jordfelsbrytare är ytterst sällsynt att en sån går sönder under garantitiden ändå.
Re: Installera laddbox
WC’n har jag köpt direkt av Tesla. Men går den sönder och bilen på något sätt påverkas kommer Tesla kanske fråga om installationen. Jag funderade framförallt på att köpa jordfelsbrytaren själv men efter 50% bidrag så minskar påslaget så det spelar inte så stor roll. Säkert lite overkill men jag tyckte det kändes lite tryggare att elektrikern tar ett helhetsansvar. Har dålig erfarenhet av hantverkare som inte tar ansvar om de kan skylla problemet på något de inte ansvarar för.kikat skrev:När du köper materialet själv får du reklamera produkten själv om det blir något fel på den, annars bör det inte vara några problem med garantier.pefreli skrev:Japp, min elektriker lägger på ordentligt på materialet...LarsL skrev:Väljer man en box utan kabel så ska man tänka på att de kablarna kostar en slant också.
Många elektriker verkar ta ut en del av arvodet i högre priser på produkter man köper.
Jag kunde köpa in vissa delar själv men då kunde det tydligen bli problem med garantier...
Tesla WC kan inte elektriker köpa så den får du reklamera själv oavsett och en jordfelsbrytare är ytterst sällsynt att en sån går sönder under garantitiden ändå.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Installera laddbox
För jordfelsbrytaren ville han ha 3000 plus installation av den. En box med inbyggd jordfelsbrytare borde väl vara enklare och koppla in samt billigare. Om man inte väljer boxen från Garo som ju var rätt dyr. Därför känns Easee bra och kostar 6500 om man blir medlem i Elbil Sverige för 100 kr! Laddkabel medföljer inte men kommer använda den som följer med bilen. Eftersom jag inte kommer ladda så ofta offentligt och att är enkelt att slänga med vid behov gör att jag börjar så.Delpiero skrev:Låter precis som för mig. Ringde elektriker och frågade om Tesla WC. Han rekommenderade Garo laddbox med lastbalansering.Pall skrev:Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Vad fick du för priser?
Vilken jordfelsbrytare typ B rekommenderade han om du skulle köra Tesla WC?
Såg i senare inlägg att du sneglat på Eease istället, har du frågat elektrikern ngt om det? Vad han tycker om den lösningen och hur priset skulle bli?
Re: Installera laddbox
Det finns ju laddboxar som denna som funkar att bara ansluta till CEE 3-fas uttaget. https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw
Finns också en liknade som heter Juice-box.
Finns också en liknade som heter Juice-box.
Re: Installera laddbox
Intressant!Pall skrev:För jordfelsbrytaren ville han ha 3000 plus installation av den. En box med inbyggd jordfelsbrytare borde väl vara enklare och koppla in samt billigare. Om man inte väljer boxen från Garo som ju var rätt dyr. Därför känns Easee bra och kostar 6500 om man blir medlem i Elbil Sverige för 100 kr! Laddkabel medföljer inte men kommer använda den som följer med bilen. Eftersom jag inte kommer ladda så ofta offentligt och att är enkelt att slänga med vid behov gör att jag börjar så.Delpiero skrev:Låter precis som för mig. Ringde elektriker och frågade om Tesla WC. Han rekommenderade Garo laddbox med lastbalansering.Pall skrev:Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Vad fick du för priser?
Vilken jordfelsbrytare typ B rekommenderade han om du skulle köra Tesla WC?
Såg i senare inlägg att du sneglat på Eease istället, har du frågat elektrikern ngt om det? Vad han tycker om den lösningen och hur priset skulle bli?
Så i ditt fall kostar Tesla WC 5200kr + jordfelsbrytare B 3000kr = 8200kr
Skulle du köpa billigaste möjliga jfb för 1600kr skulle totalen istället bli 6800kr
Easee 6600kr (inkl medlemskapet elbil Sverige

Dvs ganska lika.
Fråga, har du pratat med elektrikern som var hos dig om han vill montera upp en Easee och hur priset skulle se ut då?
Hur är fördelar och nackdelar dessa emellan?
Har Easee en lastbalanserare mot husets huvudsäkring så är det väl ändå en stor fördel?
Re: Installera laddbox
LarsL skrev:Det finns ju laddboxar som denna som funkar att bara ansluta till CEE 3-fas uttaget. https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw
Finns också en liknade som heter Juice-box.
Fast dyrare än Easee.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Installera laddbox
Den där såg väl prisvärd utLarsL skrev:Det finns ju laddboxar som denna som funkar att bara ansluta till CEE 3-fas uttaget. https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw
Finns också en liknade som heter Juice-box.

Om man nöjer sig med 11kW (vilket är tillräckligt bra för mig iaf) så är den kanon ju

(samma princip som "min" metod hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Installera laddbox
Med Easee får du inte med någon sladd. En sladd kostar typ 3000kr så det får du lägga på i så fall.Pall skrev:LarsL skrev:Det finns ju laddboxar som denna som funkar att bara ansluta till CEE 3-fas uttaget. https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw
Finns också en liknade som heter Juice-box.
Fast dyrare än Easee.
Ganska säker på att du inte i längden vill använda den sladden som ligger i bilen så det blir ett väldigt plockande varje dag i och ur.