Om man hade hittat en batterikemi som går att ladda till säg 80% med full fart hade det gjort enorm skillnad, då hade man varit klar på en kvart i de flesta fall.
Det finns, men allt är en kompromiss. Kralligare celler väger mera och tar mer plats vilket ger kortare räckvidd. (Dock är det lite moment 22 för om det går att hålla full fart till 80% så hade det gått att kräma på mera vid 25% )
Jag kanske fortfarande är ett "fossilhuvud" då men jag längtar till SuC V2, V3 med snabbare laddning och inte behöva hitta unik laddare.
Om jag är hungrig kör jag hellre till något trevligare ställe än äter på snabbmatsrestaurangerna som SuC ofta ligger vid och har inget behov av toabesök varannan timme heller.
Idag händer det ju att man känner sig tvungen ta något äta eller gå en runda runt parkeringsplatsen för att slå ihjäl tid så man kan komma vidare.
Det där beror på vilken ekonomi och familjesituation man har. Jag har inte råd med flådig mat när jag är ute och reser så jag får hålla mig till vägkrogarna och där finns laddarna oftast. Jag kan förstå att det blir jobbigt om man vill in till centrum och äta på en resturang efter att man laddat.
Nu är jag inte insatt i tekniken, men vad är det som gör att ett mindre batteri inte kan laddas lika snabbt som ett större?
Om en battericell kan ladda med en specifik effekt (kW) så kan så klart två celler ladda med dubbelt så mycket effekt. Så ju större ditt batteri är ju snabbare kan du ladda in energi i batteriet. Det finns ett tal som beskriver hur fort batterier kan laddas det heter C. Ett batteri som kan ladda med lika mycket energi kW som det är stort kWh har ett värde på C1. Om en Model 3 LR kan ladda med 200 kW så har den ett C värde på 2,9. Det skulle göra att SR+ med samma C tal borde kunna ladda med 143 kW.
Nu är jag inte insatt i tekniken, men vad är det som gör att ett mindre batteri inte kan laddas lika snabbt som ett större?
Du vill ju inte ladda till en viss procent du vill ju ta med dig ett visst antal mil. 20mil med ett stort batteri kanske är 50% medan det lilla är 75%.
Skall du då ha lite marginal så behöver du alltså ladda från 10% till 60% med en LR samt från 10% till 85% på en SR.
Fast det där är helt obegripligt för mig, egentligen. Varför puscha så hårt för LR och större batterier? Är batterierna helt gratis för Tesla så att de kan slänga med hur mycket som helst och bara skapa marginal? I min värld känns det ju vettigare i så fall att börja sälja med de mjukvarulåsta funktionerna i SR+, det blir ju pengar rakt ner i kassan.
Nej, det är inte gratis men mellanskillnaden i pris mellan SR+ och LR AWD är betydligt högre än vad den extra kostnaden är vid produktion. Så gäller väll typ all produkter som kan konfigureras, företaget har låg marginal på grundmodellen men sen tjänar de pengar på att de flesta köper tillval där de procentuellt har betydligt högre marginal.
Varför då inte skapa en SR med premium interiör? Det kostar inget för Tesla och kan ge högre marginaler. Eller varför inte SR AWD? Samma med den lägre laddhastigheten, varför? Det är batterier som absolut ska säljas inget annat. Är det verkligen så lönsamt för Tesla att sälja batterier istället för tex Baksätesvärme eller Spotify?
Baksätesvärmarna går inte att aktivera. Det är enda skillnaden jag känner till. Och att man inte får med textilmattor.
Ljudanläggningen är också lite stympad i både hård och mjukvara, samt "premium connectivity" är inte aktiverat, men det vet jag inte om man normalt sett räknar till interiören, eller om man snarare räknar det till infotainment.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Baksätesvärmarna går inte att aktivera. Det är enda skillnaden jag känner till. Och att man inte får med textilmattor.
Ljudanläggningen är också lite stympad i både hård och mjukvara, samt "premium connectivity" är inte aktiverat, men det vet jag inte om man normalt sett räknar till interiören, eller om man snarare räknar det till infotainment.
SR+ får mattor både för frunk och golv. Den enda matta man inte får är i skuffen.
Dock kom mattorna några månader efter bilen.
Har du fått mattor i efterhand?
Har inte hört ett knyst om detta vid leverans!
Det första jag hörde om mattor var sex veckor efter jag fått min SR+, när jag plötsligt fick ett SMS från någon på Tesla Göteborg om att mina mattor fanns att hämta (det här var i början av augusti).
Hoppas att de höjer maxhastigheten och laddkurvan om det är möjligt och lämpligt.
Tror dock inte att man gör SR medvetet sämre för att locka folk till de dyrare bilarna. Men annars så är det inte så stor skillnad från de betydligt enklare kia och hyndaibilarna.