Känns som vi behöver göra lite bug reports på det. Desto fler som kommer in, desto mer förstår Tesla att det är ett reellt problem.
+1 på den. Jag har sagt "bug report sudden breaking" flertalet gånger redan.
testa med "bug report sudden braking" istället
Nu fick jag en såndär flashback till flygbåtarna mellan Malmö och Köpenhamn på 90-talet. Det satt klisterlappar vid några av fönsterna med texten "In an emergency, brake the glass"
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Varje gång autopiloten avbryts av en människa så rapporteras det väl som en bug, enligt Elon. Så om bilen tas ut autopilot varje gång den sänker hastigheten så borde det ge en ganska tydlig signal.
Om man ligger i 100 km/h så reagerar bilen inte på avfarterna (ivf inte min). Däremot så bromsar den vid omkörning?
Dvs 100km/h på AP - blinkar - AP kopplar ur - Byter fil - Farthållaren bibehåller 100 km/h - Bilen bromsar till 93/94 km/h innan den accelererar upp igen till 100 km/h
Sjukt störigt är det.
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag märkte nu att det blir mycket mindre kännbart ju lägre hastighet jag håller. Vid 110 blir det en liten tvekan ner till 108/109, men på 130+ blir det mer eller mindre tvärnit.
(Självklart testat på dansk motorväg med hastighetsgränser enligt ovan)
Min spekulation: eftersom AP jobbar med hastighetsgränser via GPS så kanske den får för sig att man plötsligt hamnat i en "zon" med lägre hastighet. Inte sällan är det ju sänkt hastighet vid en avfart och/eller broar över en avfart, etc.
Min spekulation: eftersom AP jobbar med hastighetsgränser via GPS så kanske den får för sig att man plötsligt hamnat i en "zon" med lägre hastighet. Inte sällan är det ju sänkt hastighet vid en avfart och/eller broar över en avfart, etc.
Nej...alltså den är kass helt enkelt. Nu har ju dock Elon sagt att v10 ska innehålla förbättringar för AP på motorvägarna. Så vi får hoppas att de gör rätt nu.
Nu när jag var ute och körde ikväll (iofs bara på farthållare) så lyckades jag se att den blåa hastighetsgränsen slog om till 60 i en knapp sekund innan den gick tillbaka till 110 vid en avfart. Så att den momentant får för sig att man är på avfart är nog ingen dum gissning.
Nu när jag var ute och körde ikväll (iofs bara på farthållare) så lyckades jag se att den blåa hastighetsgränsen slog om till 60 i en knapp sekund innan den gick tillbaka till 110 vid en avfart. Så att den momentant får för sig att man är på avfart är nog ingen dum gissning.
Precis. Vi har ju dessutom alltid planskilda korsningar/överfarter på motorvägarna här, dvs det kan vara en annan hastighet på ett annat plan men samma GPS-position.
I USA är det ju ofta vanliga korsningar mitt i flerfiliga highways.
Förövrigt spökbromsar väl inte AP1? Den läser ju skyltar. Ytterligare ett tecken på att det är de GPS-baserade hastighetsgränserna i AP2/3 som är problemet isf.
AP 1
spökbromsar inte
tvärnitar inte
Byter fil snabbt och effektivt
Bromsar inte in när man.återgår till höger fil.
Saktar in behagligt när man kommer kapp bilar
Accelererar behagligt när hinder försvinner
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
AP 1
spökbromsar inte
tvärnitar inte
Byter fil snabbt och effektivt
Bromsar inte in när man.återgår till höger fil.
Saktar in behagligt när man kommer kapp bilar
Accelererar behagligt när hinder försvinner
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Håller med. Jag gjorde mig av med AP1-bilen när AP1 vara som bäst
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine