Sida 2 av 2
Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 24 jul 2019 22:27
av Tars
Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.
Samt röda bromsok.

Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 24 jul 2019 22:29
av Tars
Det där med stag är något jag bara fått info på omvägar och behöver inte stämma.
Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 24 jul 2019 22:38
av Hertsh
Tars skrev:Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.
Samt röda bromsok.

Och, dual motor understruket på bakluckan.

Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 24 jul 2019 22:39
av Tars
Hertsh skrev:Tars skrev:Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.
Samt röda bromsok.

Och, dual motor understruket på bakluckan.

Beror på om det är insane eller ludicrous.

Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 24 jul 2019 22:42
av lcf
Vidio skrev:
Svaret är förmånsvärde samt interna regler vi har på företaget.
Fair enough, men det är väl inte Tesla fel :/ Finns det någon SUV på marknaden som skulle passa in på reglerna/förmånsvärdet? Jag misstänker att en Lamborghini Urus eller Cayenne Turbo borde stöta på patrull likväl...
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 00:22
av Kilowatt
Tars skrev:Hertsh skrev:Tars skrev:Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.
Samt röda bromsok.

Och, dual motor understruket på bakluckan.

Beror på om det är insane eller ludicrous.

Är väl alltid understruket i P-modellen. Rött streck för Ludi, svart är insane?
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 03:12
av Wunderbaum
P100D står det bara på min som jag beställde 2 mars. Inget streck alltså...
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 08:03
av Hertsh
Wunderbaum skrev:P100D står det bara på min som jag beställde 2 mars. Inget sträck alltså...
På Raven som man beställer idag står det dual motor inte 100/75 etc och inte heller P eller D. P/L tydliggörs med ett streck under orden Dual Motor.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 08:09
av Bogge
Köp P modellen då, 0-2,9s
Räcker tycker jag
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 08:58
av Tars
Kilowatt skrev:Tars skrev:Hertsh skrev:Tars skrev:Pontus skrev:Gnälla behöver man ju inte göra utan frågan blir väl som sagt varför inte mer framsteg gjorts på vanliga X?
Är svaret att bilen inte tål mer så blir ju nästa fråga en Tars-fråga. Vad skiljer hårdvarumässigt mellan P och icke P?
Motorn bak med större inverter, andra kablar till bakre motorn samt extra stag på bakaxeln.
Samt röda bromsok.

Och, dual motor understruket på bakluckan.

Beror på om det är insane eller ludicrous.

Är väl alltid understruket i P-modellen. Rött streck för Ludi, svart är insane?
Inget streck på insane. Du hade en p85d utan streck. Det var en insane.
Gick din gamla utomlands?
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 09:15
av HelectriC
Kul att emblemen och de olika alternativen är så svårtolkade att inte ens forumfolk vet skillnaden

Då kan man nog skrota hela idéen med att särskilja modellerna på det viset.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 09:19
av Tars
HelectriC skrev:Kul att emblemen och de olika alternativen är så svårtolkade att inte ens forumfolk vet skillnaden

Då kan man nog skrota hela idéen med att särskilja modellerna på det viset.
Enkelt.
Har man inget streck på sin pd modell så har man insane.
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 09:23
av HelectriC
Tars skrev:HelectriC skrev:Kul att emblemen och de olika alternativen är så svårtolkade att inte ens forumfolk vet skillnaden

Då kan man nog skrota hela idéen med att särskilja modellerna på det viset.
Enkelt.
Har man inget streck på sin pd modell så har man insane.
Jo, men om man läser några inlägg här, så förstår man att det finns många olika uppfattningar om vad bilarna har för olika emblem och vad de betyder. Vanlig man gatan har inte en chans att fatta det

Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 11:05
av +46
Vidio skrev:Jag har en Model S 75D idag, men en Model X LR ligger på beställning.
Var inne på Teslas sida idag och lekte runt och råkade hamna på Model S sida.
Vad är det som hänt?! Model S LR gör nu 0-100 på 3,8 sekunder?! Min 75D ska göra det på 4,4 och Model S 100D gjorde det på 4,2 förut.
Medans Model X LR ligger kvar på i sammanhanget slöa 4,6!
Vad är det som gör att Elon inte verkar prioritera Model X? Den är nu nästan sekunden slöare än motsvarande Model S, men samtidigt betydligt dyrare.
Nu blir det nog tyvärr en avbokning på min Model X istället, jag har verkligen ingen lust att byta ner mig och bli frånkörd av allehanda BMW helt plötsligt.
Man blir bara mer och mer besviken på Tesla, tyvärr...

Tesla har haft olika sätt att redovisa bilarnas accelerationsprestanda. P-modellerna har uppmätts med 1 ft roll-out och de andra utan 1 ft roll-out. Skillnaden är att man får cirka 0,3 sekunders bättre tider från 0 -100 km/h om man mäter med 1 ft roll-out. Detta har tidigare redovisats i Designstudion men den texten är numera borttagen. ”Prestandaförbättringen” på Model S LR och även Model X LR kan kanske vara att alla nya Model S och X numera mäts med 1 ft roll-out. Att Model X presterar sämre tider än Model S är inget nytt och kan förklaras med medvetna val från Tesla samt naturlagar.
Det är ändå alltid laddningsnivån som avgör hur fort en elbil kan accelerera i vekligheten. Så frågan är hur sannolikt det är att du i varje vardaglig situation har ett batteri laddat till 100 procent i din S 75D med 350 V spänning? Å andra sidan mäts accelerationen i en bil med förbränningsmotor med så gott som tom tank så utgången lär alltid vara oviss

Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 11:14
av Pontus
HelectriC skrev:Tars skrev:HelectriC skrev:Kul att emblemen och de olika alternativen är så svårtolkade att inte ens forumfolk vet skillnaden

Då kan man nog skrota hela idéen med att särskilja modellerna på det viset.
Enkelt.
Har man inget streck på sin pd modell så har man insane.
Jo, men om man läser några inlägg här, så förstår man att det finns många olika uppfattningar om vad bilarna har för olika emblem och vad de betyder. Vanlig man gatan har inte en chans att fatta det

Men Tars är väl likvärdig en helt vanlig man på stan som inte har någon som helst extra insyn i Teslavärlden eller har han någon extra erfarenhet av Teslabilar?

Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 11:40
av Niclas
Tars skrev:HelectriC skrev:Kul att emblemen och de olika alternativen är så svårtolkade att inte ens forumfolk vet skillnaden

Då kan man nog skrota hela idéen med att särskilja modellerna på det viset.
Enkelt.
Har man inget streck på sin pd modell så har man insane.
Men på model 3 så betyder understreck inte ludicrous
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 11:42
av Niclas
Nya Raven PDL så står det bara Dual Motor med understreck.
Hur skiljer man då en LR från Performance insane?
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 11:44
av Jeppe_E
Niclas skrev:Nya Raven PDL så står det bara Dual Motor med understreck.
Hur skiljer man då en LR från Performance insane?
Genom att trycka på pedalen?

Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 13:10
av Legato
Niclas skrev:Nya Raven PDL så står det bara Dual Motor med understreck.
Hur skiljer man då en LR från Performance insane?
LR har väl inget streck under?
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 20:05
av Kilowatt
Tars skrev:Kilowatt skrev:Tars skrev:
Är väl alltid understruket i P-modellen. Rött streck för Ludi, svart är insane?
Inget streck på insane. Du hade en p85d utan streck. Det var en insane.
Gick din gamla utomlands?
Hej! Innan de började med galenskapen "Dual Motor" så framgick det ju av "P" att man hade en performance. Då fick man bara understrykning om man hade Ludicrous. Jag kan ha fel, men jag tror som sagt Performance visas nu med Svart understrykning och Ludicrous med Röd. Men jag är inte 100 ärligt talat. Ska försöka googla upp det
Ang min gamla - nej, den är kvar i landet! Den är mycket saknad och nu kör jag en sunkig hyr-hybrid under tiden jag väntar på nya pärlan...
Re: Extrem skillnad i acceleration!
Postat: 25 jul 2019 20:16
av Tars
Kilowatt skrev:Tars skrev:Kilowatt skrev:Tars skrev:
Är väl alltid understruket i P-modellen. Rött streck för Ludi, svart är insane?
Inget streck på insane. Du hade en p85d utan streck. Det var en insane.
Gick din gamla utomlands?
Hej! Innan de började med galenskapen "Dual Motor" så framgick det ju av "P" att man hade en performance. Då fick man bara understrykning om man hade Ludicrous. Jag kan ha fel, men jag tror som sagt Performance visas nu med Svart understrykning och Ludicrous med Röd. Men jag är inte 100 ärligt talat. Ska försöka googla upp det
Ang min gamla - nej, den är kvar i landet! Den är mycket saknad och nu kör jag en sunkig hyr-hybrid under tiden jag väntar på nya pärlan...
Mycket möjligt att det är så.
Du skulle ha behållt den och gjort en batteriuppgradering kanske.
