Husvagn för Tesla 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Husvagn för Tesla 3

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
tessanclub skrev:
Sorry för att jag inte är så påläst men på reg beviset för min 3a står det högsta vikt släpkärra 910 kg och sedan högsta totalvikt 1 195kg (samt även 1 945 med uttökat b körkort). Vad betyder det, kan jag köra en vagn som väger 1 195 (eller tom 1 945 om jag har kortet)? eller får inte vagnen väga mer än 910 oavsätt?

Har någon på forumet dragit släpp i 900 kg klassen med 3an? Erfarenhet?
910 kg är vad bilen får dra.

De övriga vikterna handlar om vad det skulle krävas för körkort för olika vikter, oavsett om bilen får dra dem eller inte. Du får alltså inte dra en vagn på 1945 kg även om du har högre körkortsklasser.
Nja.. Alltså man får hänga på ett släp med totalvikt på 1945kg på en model 3 om man har utökat B. (B96) Så länge släpet inte väger över 910kg när du kör. D.v.s väger släpet 700kg får du lasta 210kg.

Totalvikten har betydelse för om du har tillåtelse att köra kombinationen. Och så länge man har B eller B96 räknas det alltid på totalvikt där.

Vad bilen får dra räknas alltid mot bruttovikt, och så länge du har körkort för det får du alltså hänga på en vagn/släp med högre totalvikt än vad bilens maxvikt tillåter så länge bruttovikten (verklig vikt) inte överstiger vad bilen "klarar".
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Precis, min X får dra 2250 men med B kort får den bara dra 750. Med utökad B 1265. Alltså krävs BE för att dra allt över det. Jag drog en vagn på 1500 idag. Det gick väldigt bra!Bild

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

tessanclub skrev:
Sorry för att jag inte är så påläst men på reg beviset för min 3a står det högsta vikt släpkärra 910 kg och sedan högsta totalvikt 1 195kg (samt även 1 945 med uttökat b körkort). Vad betyder det, kan jag köra en vagn som väger 1 195 (eller tom 1 945 om jag har kortet)? eller får inte vagnen väga mer än 910 oavsätt?

Har någon på forumet dragit släpp i 900 kg klassen med 3an? Erfarenhet?
Släpet får inte väga mer än 910kg när det dras av bilen. Men det får ha en totalvikt på 1195 kg om du bara har vanligt B-körkort.
Hyr du alltså ett släpp på macken med totalvikt på 1000 kg, vilket är ganska vanligt. Så får du dra det efter bilen bara du ser till att lasten plus vagnen inte väger mer än 910 kg.

Väljer man en SR+ så får totalvikten vara ännu mer, typ 1500 kg. Men fortfarande får släpet inte väga mer än 910 kg i verkligheten.
Skriv svar