Re: Tesla model 3 personalbil
Postat: 27 jun 2019 09:46
Jag jobbar på en mindre firma och leasar en M3 LR AWD via DNB. 0 kr kontantinsats. Var inga problem alls.
Visa detta:FutureTesla skrev:fakerlind skrev:Har du ställt frågan till din arbetsgivare? Ofta beror ”inte Tesla” på att det antingen sticker i ögonen på ngn, eller, vilket oftast är fallet, att de faktiskt inte känner till den faktiska kostnaden.FutureTesla skrev:Måste ju finnas någon som kan svara:)
Jag tror det kan bli svårt att få DNB (?) att gå med på att leasa till ett helt nytt bolag, utan runt 30% kontantinsats.
Det bästa vore såklart om nya arbetsgivaren tog över bilen, jag har fått info att Tesla inte finns i policyn men jag får prata med dom igen och se vilka möjligheter som finns.
Ska även kolla runt lite med olika leasing bolag. Hopps hitta en bra lösning då jag verkligen gillar bilen:)
Eftersom den första förhöjda leasinghyran skall perioderiseras över 3 år så blir kostnaden per månad (resultatpåverkande) ungefär densamma om samma restvärde skall nås.Ulfen skrev:Jag jobbar på en mindre firma och leasar en M3 LR AWD via DNB. 0 kr kontantinsats. Var inga problem alls.
Vet inte om detta var nåt issue för mitt företag, men tydligen inte eftersom vi kan välja Model 3.Speedy skrev:Funderar lite kring personalbil, enligt HR på mitt företag kan vi inte ta ut Tesla pga att de inte erbjuder garanti på restvärdet men då andra verkar kunna göra detta undrar jag om de fått något om bakfoten gällande detta.
Hur har ni andra annars lyckats komma runt detta?
Hos oss är personalbil = operationell leasing via Svensk Vagnparksfinans. Restvärdet kommuniceras överhuvudtaget inte.Speedy skrev:Funderar lite kring personalbil, enligt HR på mitt företag kan vi inte ta ut Tesla pga att de inte erbjuder garanti på restvärdet men då andra verkar kunna göra detta undrar jag om de fått något om bakfoten gällande detta.
Hur har ni andra annars lyckats komma runt detta?
Speedy skrev:Funderar lite kring personalbil, enligt HR på mitt företag kan vi inte ta ut Tesla pga att de inte erbjuder garanti på restvärdet men då andra verkar kunna göra detta undrar jag om de fått något om bakfoten gällande detta.
Hur har ni andra annars lyckats komma runt detta?
Verkar billigare än Volvofinans och ungefär i nivå med Dannis exempelkalkyl (50% marginalskatt och 2500+100 mil/år): https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 ... 0009f211adsubzero skrev:Har också fått från leasplan för personal bil med "erbjudande" fram till fredag om 4000 kr / mån för SR+ med inget annat än vinterdäck. Då max 1500 mil/ år för 3 årigt avtal?
Allt ingår utom bilvård och drivmedel.
Är det bra pris eller ?
Vart har du hittat den här informationen? Uppgifterna jag hittar på deras hemsida är inte i närheten av dina siffrorR1883RM4n skrev:Färska kalkyler för personalbil via Leaseplan med 3000 mil/år varav 100 i tjänsten och 50% marginalskatt. Samtliga bilar med vinterpuckar från tesla men inga övriga tillval.
SR+ strax under 5000 kronor i månaden
LR AWD strax under 6000 kronor i månaden
Performance strax under 10000 kronor i månaden
Då ingår allt utan bilvård och el.
Är väl ett krav att du kör minst 100 mil för att få dra halva momsen?Retep skrev:Hur påverkar det förmånsbil om man kör 100 mil på ett år inom tjänsten? Måste man ange det innan man tecknar avtal? Kan eventuellt komma upp i det, men svårt att veta innan.
Jo men man drar väl inte momsen på en förmånsbil?maccis skrev:Är väl ett krav att du kör minst 100 mil för att få dra halva momsen?Retep skrev:Hur påverkar det förmånsbil om man kör 100 mil på ett år inom tjänsten? Måste man ange det innan man tecknar avtal? Kan eventuellt komma upp i det, men svårt att veta innan.
Man kan dra halva momsen på leasingavgiften, om man kör den minst 100 mil/år i momspliktig verksamhet.Retep skrev:Jo men man drar väl inte momsen på en förmånsbil?maccis skrev:Är väl ett krav att du kör minst 100 mil för att få dra halva momsen?Retep skrev:Hur påverkar det förmånsbil om man kör 100 mil på ett år inom tjänsten? Måste man ange det innan man tecknar avtal? Kan eventuellt komma upp i det, men svårt att veta innan.