OfarligTesla skrev:dd88 skrev:
Hos Nordea hade jag en BMW M3, minns inte exakt lånenivå när vi omförhandlade bolånet men det var heller aldrig på bordet. Hos Swedbank har vi nu två bilar som tillsammans hamnar en bra bit norr om halvmiljonen.
Annat som jag förhandlade till var premium-kund, byggkreditiv i nivå med vad många betalar i bolån och en riktigt bra ränta när huset väl var klart. När man kommer upp i dessa summorna så går alla beslut genom kommittén (som har avstämning iaf en gång i veckan så att det ska ta månader känner jag inte till) så det handlar inte om någon enskild bankman som trollade under bordet.
Ja men om det redan gick via kommittén så är ju såklart det är lugnt om man har ordnad ekonomi, det är ju som sagt bara så att det skall tas via kommittén om man är över en viss gräns och för de som bara skall ha ett normalt bolån är det ju bara ett extra steg som fördröjer.
Kan dock säga att även om kommittén har avstämningar en gång i veckan kan det ändå ta en månad (jag sa aldrig månader) från ansökan till utbetalning om de har mycket att göra, precis det som hänt de jag känner som gick den vägen. Det fördröjer iaf relativt lätt processen tillräckligt för att man inte hinner få något handpenningslån om man inte sitter med 10% av köpeskillingen löst och hittat ett objekt. Jämför det med när man mer eller mindre kan få det godkänt på en dag och pengar dagen efter det.
Helt enkelt ser jag inte varför man skulle göra det jobbigare för sig själv när det inte finns någon vinst med det.
En kollega var hos banken för att få ett lånelöfte förra veckan, samma dag ringer hans bank mig för att verifiera inkomsten, dagen efter har han ett lånelöfte klart (trots lån på bil+mc).
Känns som om vi har olika erfarenheter helt enkelt, och jag tror inte att något av det hjälper TS. I slutändan så handlar det om att kunna sova gott om natten, finns inget rätt eller fel egentligen (så länge man är inom rimliga gränser).
Personligen så är lån på bostaden sista utvägen, men ser ekonomin bra ut och man tror sig ha en utstakad framtid så varför inte. Känns inte som om lyxfällan kommer knacka på dörren i just detta fallet.
Hade jag varit TS så hade jag dock satt ett jävligt lågt restvärde, risken finns ju att Tesla gör en ”prisjustering” som försvårar situationen, det gäller ju oavsett typ av lån men blir givetvis känsligare om det inte finns en kontantinsats som kan ta smällen.