Sida 2 av 4
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 17:40
av Ackebonoz
Signat ny arbetsgivare och kommer köra en leasad svart model 3 LR RWD from augusti. Min första elbil och vill investera i en laddbox. Har börjat sätta mig in standarder osv men har inte full koll. Är det självklart att välja att installera Teslas WC eller finns nån vinst med att titta på andra fabrikat?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 18:09
av Olof Borjesson
Köp Teslas Wall Charger. Det är smidigt att trycka på knappen på handtaget så laddluckan öppnas medan man för sladden mot bilen. Sparar många sekunder varje gång man sätter bilen på laddning.
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 18:37
av Marcus01
Ackebonoz skrev:Signat ny arbetsgivare och kommer köra en leasad svart model 3 LR RWD from augusti. Min första elbil och vill investera i en laddbox. Har börjat sätta mig in standarder osv men har inte full koll. Är det självklart att välja att installera Teslas WC eller finns nån vinst med att titta på andra fabrikat?
I helt samma situation som du, funderar på att hoppa laddning hemma till en början men osäker....
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 20:56
av Tymrev
Har skaffat en Tesla wallconnector, men inte fått installerat den än eller fått bilen än för den delen.
Men hur funkar det egentligen? Kommer installera den på 16A trefas tänkte jag så den kan maxa 11kW.
Mitt hus huvudsäkringar är 20A. Om t ex. vår frånluftsvärmepump på vintern känner för att gå in på maximal elpatron vilket är 9kW. Kommer Teslan automatiskt gå ner i effekt och låta värmepumpen ta vad den kan eller hur funkar det?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 21:27
av bylund
Nej, den tar inte hänsyn till vad andra förbrukare drar, annat än andra wall connectorer som den är ihopkopplad med. Så du kan med fördel begränsa strömstyrkan till t ex 12 A, eller vad du nu har över, om du inte absolut behöver 16 A trefas.
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 21:38
av Tymrev
bylund skrev:Nej, den tar inte hänsyn till vad andra förbrukare drar, annat än andra wall connectorer som den är ihopkopplad med. Så du kan med fördel begränsa strömstyrkan till t ex 12 A, eller vad du nu har över, om du inte absolut behöver 16 A trefas.
Hmm, ok. Så i mitt scenario. Vad händer då? Går huvudsäkringarna?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 21:53
av pefreli
Min LR RWD snittar 1,8 kWh/mil efter 200 mil och då är det inte ecodriving.
Jag kör runt 2500 mil om året och pendlar ca 7 mil/dag till jobbet. Just nu har jag ställt ner laddningen på 8A på vanligt uttag och det ger ca 11 km/timme vilket är mer än tillräckligt de flesta dagar.
Vill jag ha mer ”kräm” ställer jag upp till 10A vilket visat sig funka utmärkt. Det ger då 14 km/timme.
Men att köra 3-fas 16A kommer jag nog aldrig behöva göra ens när jag har installerat min Tesla Wallcharger.
Hur resonerar ni andra?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 21:58
av Tellus
Ursäkta om min fråga är besvarad i någon tråd, men kan man ladda andra typ2 elbilar med tesla wall connector?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 22:00
av Tymrev
pefreli skrev:Min LR RWD snittar 1,8 kWh/mil efter 200 mil och då är det inte ecodriving.
Jag kör runt 2500 mil om året och pendlar ca 7 mil/dag till jobbet. Just nu har jag ställt ner laddningen på 8A på vanligt uttag och det ger ca 11 km/timme vilket är mer än tillräckligt de flesta dagar.
Vill jag ha mer ”kräm” ställer jag upp till 10A vilket visat sig funka utmärkt. Det ger då 14 km/timme.
Men att köra 3-fas 16A kommer jag nog aldrig behöva göra ens när jag har installerat min Tesla Wallcharger.
Hur resonerar ni andra?
Har du wallconnectorn inställd att kunna ge 16A och sen sänker i bilens inställning eller?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 22:00
av MaLund13
Tellus skrev:Ursäkta om min fråga är besvarad i någon tråd, men kan man ladda andra typ2 elbilar med tesla wall connector?
Ja, för vissa bilar behöver man dock ändra en inställning i laddaren för att det ska funka.
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 22:11
av Delpiero
Hur ställer man ner laddningen som det frekvent pratas om här?
Är det ngt man gör i inställningar inne i bilen eller?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 22:40
av Jeppe_E
Delpiero skrev:Hur ställer man ner laddningen som det frekvent pratas om här?
Är det ngt man gör i inställningar inne i bilen eller?
Japp, under laddning så ställer du hur mycket kräm som du vill att bilen ska kunna ta emot. Jättebra funktion. Jag kör på 8A med min UMC. Laddar 10-11 km/h, räcker för mig.
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 22:48
av pefreli
Jag gör precis likadant, 8A. Om jag förstått det rätt minns bilen även var du laddar med en viss strömstyrka och kommer ihåg inställningen till nästa gång.

Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 23:18
av Tellus
MaLund13 skrev:Tellus skrev:Ursäkta om min fråga är besvarad i någon tråd, men kan man ladda andra typ2 elbilar med tesla wall connector?
Ja, för vissa bilar behöver man dock ändra en inställning i laddaren för att det ska funka.
Ok! Och efter den ändringen kan jag fortfarande ladda teslan?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 05 jun 2019 23:22
av bylund
Tymrev skrev:bylund skrev:Nej, den tar inte hänsyn till vad andra förbrukare drar, annat än andra wall connectorer som den är ihopkopplad med. Så du kan med fördel begränsa strömstyrkan till t ex 12 A, eller vad du nu har över, om du inte absolut behöver 16 A trefas.
Hmm, ok. Så i mitt scenario. Vad händer då? Går huvudsäkringarna?
Ja, om du totalt belastar mer än vad huvudsäkringarna klara, så går de. Så det är väl en avvägning av hur viktigt att ladda bilen snabbt, mot att risken att strömmen går, om man vill leva på gränsen.
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 12 jun 2019 06:02
av Snap01
Kör teslas wallbox på min 3 long range. 3 fas 16a den laddar 6,9 mil i timmen. Elektrikern satte en egen liten central för den. Funkar grymt bra.
Laddbox eller ej?
Postat: 12 jun 2019 08:27
av fakerlind
Tymrev skrev:bylund skrev:Nej, den tar inte hänsyn till vad andra förbrukare drar, annat än andra wall connectorer som den är ihopkopplad med. Så du kan med fördel begränsa strömstyrkan till t ex 12 A, eller vad du nu har över, om du inte absolut behöver 16 A trefas.
Hmm, ok. Så i mitt scenario. Vad händer då? Går huvudsäkringarna?
Har haft det dilemmat med min S. Säkringen för 3-fas slår av en gång i månaden ungefär. Funderar på att uppgradera till 25A
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 12 jun 2019 08:32
av ville9
Verkar bara finnas silverfärgade laddboxar i Teslas shop.
Har ju sett att det cirkulerat svarta som är grymt snygga.
Är dom bara slut i butiken tro?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 12 jun 2019 09:28
av evilirish
Den svarta har bara kommit ut historiskt som referral-gåva, har inte kunnat köpa den direkt av Tesla.
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 13 jun 2019 11:14
av NiklasTesla
pefreli skrev:Min LR RWD snittar 1,8 kWh/mil efter 200 mil och då är det inte ecodriving.
Jag kör runt 2500 mil om året och pendlar ca 7 mil/dag till jobbet. Just nu har jag ställt ner laddningen på 8A på vanligt uttag och det ger ca 11 km/timme vilket är mer än tillräckligt de flesta dagar.
Vill jag ha mer ”kräm” ställer jag upp till 10A vilket visat sig funka utmärkt. Det ger då 14 km/timme.
Men att köra 3-fas 16A kommer jag nog aldrig behöva göra ens när jag har installerat min Tesla Wallcharger.
Hur resonerar ni andra?
Om man bara behöver ladda lite varje dygn går 230v utmärkt (bara som du säger att ställa ner amp i bilen). Gjort det i flera veckor nu utan problem.
Laddbox skulle jag rekommendra för alla som nästan helt kört slut på batteriet under dagen och nästa morgon behöver ha full laddning (eller i närheten av full laddning).
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 13 jun 2019 17:08
av tr1
Kanske korkad fråga... Har en WC till min X och får snart en 3a, kommer WCn att funka till 3ans nya kontakt?
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 13 jun 2019 17:10
av Jjonas
tr1 skrev:Kanske korkad fråga... Har en WC till min X och får snart en 3a, kommer WCn att funka till 3ans nya kontakt?
Ja. Typ 2 kontakten är samma.
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 13 jun 2019 17:11
av Hertsh
tr1 skrev:Kanske korkad fråga... Har en WC till min X och får snart en 3a, kommer WCn att funka till 3ans nya kontakt?
Utan att ha en TM3 kan jag säga ja. CCS-kontakten i TM3 (i alla bilar med CCS faktiskt) består av två delar, en typ 2 (samma som din wallbox) och en nedre del för DC-laddning som finns på CCS-laddare.
Re: Laddbox eller ej?
Postat: 13 jun 2019 20:16
av Teslaspolen
Tellus skrev:MaLund13 skrev:Tellus skrev:Ursäkta om min fråga är besvarad i någon tråd, men kan man ladda andra typ2 elbilar med tesla wall connector?
Ja, för vissa bilar behöver man dock ändra en inställning i laddaren för att det ska funka.
Ok! Och efter den ändringen kan jag fortfarande ladda teslan?
For the record; ja det ska inte vara några problem. Det ena är Teslas egna hopkok, den andra är standard Typ2. Fråga mig inte vad det exakt betyder, har ingen aning.

Re: Laddbox eller ej?
Postat: 13 jun 2019 21:30
av hed
Har fått hem min andra WC till 3an. Min nuvarande som jag laddar min MS med är inställd på 13A. Huvudsäkring 20A. Bör jag be om att få min andra WC lastbalanserad mot min nuvarande? Vad är bäst egentligen?