Tips på wifi-hotspot till bilen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av themax »

EnTraktor skrev:
Jag har kört 192.168.1.* i 4 år med 4 Teslor utan problem.
Ja, jag förstår inte varför min bil inte gillar det. Jag har dock inte provat med mer avancerade routers, kanske det är svaret? Man får ju vad man betalar för, i det här fallet vissa problem.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Hej.
Hur löser man det med extern antenn i teslorna?
Kan man gömma den på nåt bra sätt inne i bilen?
Har en MX som jag funderar på att skaffa hotspot till men man vill ju gärna få till bra mottagning på 4g.
/JM
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Inspirerad av diskussionen ovan om wi-fi-kanaler provade jag sätta fast kanal istället för Auto och slå av n (bara köra b/g), och vips anslöt bilen snällt även på 192.168.

Vilket av dessa grejer som faktiskt löste problemet vet jag inte, men det tycks som om bilen är känslig för kanal och/eller implementering av wi-fi.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Bilen är väldigt känslig för kanal speciellt på 2.4 Ghz bandet. Vissa kanaler fungerar inte alls och vissa kanaler överlappar lite så den försöker ansluta osv. Kör alltid med fast kanal för bilens skull.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

[JM] skrev:
Hej.
Har en MX som jag funderar på att skaffa hotspot till men man vill ju gärna få till bra mottagning på 4g.
/JM
Var kör du? Jag har satt min enkla 4G-router vid OBD2-kontakten utan någon antenn. Funkar bra. Tappar nät 1-3ggr mellan Stockholm och Göteborg, dvs lika ofta som med mobilen i handen typ
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Nu känner jag mig som värsta nybörjaren men varför funkar då två av tre Teslor för mig på samma burk?
Vad för IP-range har routern delat ut? Sedan har vi problemet med vilka kanaler som WiFi-nätet använder. Där har det på äldre Teslor endast fungerat med de kanaler som är tillåtna i USA men nya europeiska kanske även tillåter kanal 13?
Kanalen låste jag tidigare till en som funkar men
IP-range har jag inte rört, men jag antar att den slumpar ut det så att det funkar så länge det inte
krockar med bilens för nu funkade det idag :)
Behåller den samma till den här bilen framöver nu tro?
Eller slumpar den på nytt nästa gång bilen ansluter igen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare

Inlägg av Paul N »

themax skrev:
Inspirerad av diskussionen ovan om wi-fi-kanaler provade jag sätta fast kanal istället för Auto och slå av n (bara köra b/g), och vips anslöt bilen snällt även på 192.168.

Vilket av dessa grejer som faktiskt löste problemet vet jag inte, men det tycks som om bilen är känslig för kanal och/eller implementering av wi-fi.
Vilken fast kanal valde du? (Nr)
//P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Paul N skrev:
themax skrev:

Vilken fast kanal valde du? (Nr)
1. Eftersom högre kanaler inte är tillåtna i USA tänkte jag att jag lägger mig åt andra hållet ... ;-)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Remuz skrev:
[JM] skrev:
Hej.
/JM
Var kör du? Jag har satt min enkla 4G-router vid OBD2-kontakten utan någon antenn. Funkar bra. Tappar nät 1-3ggr mellan Stockholm och Göteborg, dvs lika ofta som med mobilen i handen typ
Har precis fått bilen och kikar på router så jag har inget alls för tillfället.
Min tanke/teori var att om man gömmer undan routern/telefonen i bilen så lär den få sämre täckning än om man sitter med mobilen i handen.
En extern antenn som man gömmer uppe i taket inne i bilen borde ge bättre mottagning.
Gud förbjude att ungarnas Youtube på paddorna börjar hacka på bilsemestern.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Angående den router som kännas till i det första inlägget så kan det vara bra att känna till följande:
Våra kontantkort och mobila bredband fungerar idag bara i Sverige.
Inte så bra till bilsemestern i Europa alltså :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

fth skrev:
Angående den router som kännas till i det första inlägget så kan det vara bra att känna till följande:

/fth
Nej, jag har satt in ett annat sim-kort än det som följde med (routern är olåst). Kontantkortet fick bli fast-mobilt bredband i Orsa...
Java
elbilist

Inlägg av Java »

Ett litet tips:
Om routern har a/b/g/n/ac och man ej har egna klienter som kör det gamla /b så bör man begränsa till g/n/ac då routern kommer att gå ned i /b (11mb) om en /b klient försöker att ansluta. Denna /b klient kommer då att temporärt låsa routern till enbart /b vilket gör att g/n/ac klienter kommer att tappa kontakten alternativt försättas i /b läge om de är kompatibla med denna gamla standard.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

fth skrev:

/fth
Köper en på laddning hos Telenor för 449kr då får jag 100GB som funkar i EU, när den är slut kan jag fylla på igen.
Skriv svar