Re: Obalanserat batteri
Postat: 26 maj 2019 14:37
Har nu testat att köra ner till 4%, väntat 2 timmar och sedan laddat till 100%. Hade 474 vid fullt innan, nu har jag 493.
Intressant. Då har vi en datapunkt på att två timmar räcker för balansering.MarkusL skrev:Har nu testat att köra ner till 4%, väntat 2 timmar och sedan laddat till 100%. Hade 474 vid fullt innan, nu har jag 493.
Trist.Max3 skrev:Hej, pluggade in laddaren i bilen igår efter två timmar, bilen hade då 2%. Lät den ladda över natten till 100% och idag hade den tyvärr 456km.Blir kanske att ringa tesla. Dessutom vill den inte ladda över 99% utan säger ready to charge men slutför aldrig laddningen fast jag drar ut laddaren och kopplar in den igen.
Efter att laddningen stannat på 99% så öppna appen och dra ner laddningsgränsen till typ 70%, vänta några sekunder och dra upp den till 100%. Då brukar laddningen kicka igång igen och fortsätta upp till 100%. Kan behöva upprepas några gånger dock. Funkar på min S iaf.Max3 skrev:Hej, pluggade in laddaren i bilen igår efter två timmar, bilen hade då 2%. Lät den ladda över natten till 100% och idag hade den tyvärr 456km.Blir kanske att ringa tesla. Dessutom vill den inte ladda över 99% utan säger ready to charge men slutför aldrig laddningen fast jag drar ut laddaren och kopplar in den igen.
Siffran visar i praktiken hur mycket tillgänglig kapacitet du har i batteriet, genom att ta kilometertalet och multiplicera det med din "typical"-förbrukning (som jag har för mig är 152 Wh/km för Model 3?).pejvic skrev:Säger den där siffran verkligen nåt? jag har kört både längre o kortare än vad som står där. Jag tog bort den och kommer aldrig mer titta på den. sjukt stressande för mig iallafall. att det står 456 betyder inte att man kommer 456. Nån typ av test kan ju istället visa om du verkligen har någon degradering tänker jag?
Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.pejvic skrev:aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Du som verkar ha grym koll på Teslor och deras hårdvara. Finns det någon källa på att P skulle ha en annan inverter? Tycker att det verkar som att den lilla skillnaden där är i räckvidd beror på fälgar och tygre rotorer. Jag misstror inte det, bara det att jag inte kunnat få det styrkt, utan snarare tvärtom, dvs. att de har samma hårdvara.Tars skrev:Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.pejvic skrev:aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Jo, har en del bilar bakom mig och även uppgraderat batteriet på en av mina bilar.ippii skrev:Du som verkar ha grym koll på Teslor och deras hårdvara. Finns det någon källa på att P skulle ha en annan inverter? Tycker att det verkar som att den lilla skillnaden där är i räckvidd beror på fälgar och tygre rotorer. Jag misstror inte det, bara det att jag inte kunnat få det styrkt, utan snarare tvärtom, dvs. att de har samma hårdvara.Tars skrev:Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.pejvic skrev:aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Förstärkta kontakterTars skrev:Jo, har en del bilar bakom mig och även uppgraderat batteriet på en av mina bilar.ippii skrev:Du som verkar ha grym koll på Teslor och deras hårdvara. Finns det någon källa på att P skulle ha en annan inverter? Tycker att det verkar som att den lilla skillnaden där är i räckvidd beror på fälgar och tygre rotorer. Jag misstror inte det, bara det att jag inte kunnat få det styrkt, utan snarare tvärtom, dvs. att de har samma hårdvara.Tars skrev:Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.pejvic skrev:aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Har ingen källa, men vet sedan tidigare att det skiljer sig mellan icke performance och performance på den bakre motorns inverter så den kan ta emot högre spänning.
Va? Botten ballanserar tesla sina celler?? Trodde de toppballanserade dom som de flesta litiumbatteris BMSer gör?lator skrev:Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.Legato skrev:
Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.
460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
BMS toppbalanserar såklart batteriet, men att köra ner den till "noll" ger BMS en noggrannare balansering när den vet vad tomt är.Kalle skrev:Va? Botten ballanserar tesla sina celler?? Trodde de toppballanserade dom som de flesta litiumbatteris BMSer gör?lator skrev:Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.Legato skrev:
Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.
460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
Gissar att de kör först en remote kontroll av bilen innan du ens får en sån tid. Att du fått en tid bokad innebär nog att något hittats.Max3 skrev:Har nu fått bokat en tid nästa vecka för att de ska kolla på problemet. Skulle ta 1h och 30 min vilket känns lite långt men visar kanske på att de verkligen kommer att undersöka noga
Så kan det nog vara100procent skrev:Gissar att de kör först en remote kontroll av bilen innan du ens får en sån tid. Att du fått en tid bokad innebär nog att något hittats.Max3 skrev:Har nu fått bokat en tid nästa vecka för att de ska kolla på problemet. Skulle ta 1h och 30 min vilket känns lite långt men visar kanske på att de verkligen kommer att undersöka noga
Illa skött, verkar som du måste kontakta någon med högre rang.Max3 skrev:Så nu idag var jag äntligen på SC för att kolla batteriet och lite annat. Blev INTE nöjd med besöket. Först kom de tillbaka och sa att bilen var klar. En kille gick igenom saker som de fixat, som tex fönster och underlist. Han sa inget om batteriet förrän jag först frågade. Då visste han inget om vad de hade gjort gällande batteriet. Så hämtade han en annan tekniker. Jag tog då upp problemet med batteriet. Nu började denna tekniker skylla på att räckvidden baserades på körstil och att den hade inget med batteriets kapacitet att göra. Tog då upp att jag bara får ut cirka 60kwh ur det vilket är lite då det är på 74kwh. Han menade då att de hade gjort tester på batteriet och inte fått fram någon felkod eller liknande. Så till slut gav jag upp då de stod fast vid deras påstående. Åkte alltså hem utan något svar gällande batteriet.