Sida 2 av 3

Re: Obalanserat batteri

Postat: 26 maj 2019 14:37
av MarkusL
Har nu testat att köra ner till 4%, väntat 2 timmar och sedan laddat till 100%. Hade 474 vid fullt innan, nu har jag 493.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 26 maj 2019 16:36
av Max3
Kom hem med 3% :? . Ska snart börja ladda.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 26 maj 2019 17:33
av Legato
MarkusL skrev:
Har nu testat att köra ner till 4%, väntat 2 timmar och sedan laddat till 100%. Hade 474 vid fullt innan, nu har jag 493.
Intressant. Då har vi en datapunkt på att två timmar räcker för balansering.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 08:10
av Max3
Hej, pluggade in laddaren i bilen igår efter två timmar, bilen hade då 2%. Lät den ladda över natten till 100% och idag hade den tyvärr 456km :cry: .Blir kanske att ringa tesla. Dessutom vill den inte ladda över 99% utan säger ready to charge men slutför aldrig laddningen fast jag drar ut laddaren och kopplar in den igen.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 08:30
av Tellus
Max3 skrev:
Hej, pluggade in laddaren i bilen igår efter två timmar, bilen hade då 2%. Lät den ladda över natten till 100% och idag hade den tyvärr 456km :cry: .Blir kanske att ringa tesla. Dessutom vill den inte ladda över 99% utan säger ready to charge men slutför aldrig laddningen fast jag drar ut laddaren och kopplar in den igen.
Trist.
Men att den ”bara” laddar till 99% är det många som får ibland, även de som får 490-500km i range. 456km är ca 91% laddning på bilar med 495-500km range.
Bara ta procenten delat med 2 eller tvärtom, så är det på min iallafall oavsett laddnivå.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 08:31
av RagWal
Att hålla batteriet nära 0 eller nära fullt i syfte att trigga balansering tror jag inte alls på. Enklare småbatterier kan fungera på det viset men Tesla kan inte balansera bara vid 100% och 0% utan gör det mer sofistikerat.
Ring Tesla istället för att mickla och oroa dig.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 10:58
av Kirre
Max3 skrev:
Hej, pluggade in laddaren i bilen igår efter två timmar, bilen hade då 2%. Lät den ladda över natten till 100% och idag hade den tyvärr 456km :cry: .Blir kanske att ringa tesla. Dessutom vill den inte ladda över 99% utan säger ready to charge men slutför aldrig laddningen fast jag drar ut laddaren och kopplar in den igen.
Efter att laddningen stannat på 99% så öppna appen och dra ner laddningsgränsen till typ 70%, vänta några sekunder och dra upp den till 100%. Då brukar laddningen kicka igång igen och fortsätta upp till 100%. Kan behöva upprepas några gånger dock. Funkar på min S iaf.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 12:20
av Max3
Sänkte och höjde laddgränsen från bilen. Och då började laddningen starta men slutade efter typ 20 sek tyvärr.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 13:06
av Max3
Ska köra en längre sträcka i veckan och tänkte använda mig av ABRP. Kommer troligtvis inte hinna få hjälp av tesla, kanske men är inte säker. Så tänkte räkna med att jag bara får ut 450km. Man kan på ABRP skriva in battery degredation. Skulle mitt fall isfåll motsvara en degredation på 10%? (Är medveten om att det troligtvis inte är så men vill inte att den räknar med fulla kapaciteten).

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 14:16
av pejvic
Säger den där siffran verkligen nåt? jag har kört både längre o kortare än vad som står där. Jag tog bort den och kommer aldrig mer titta på den. sjukt stressande för mig iallafall. att det står 456 betyder inte att man kommer 456. Nån typ av test kan ju istället visa om du verkligen har någon degradering tänker jag?

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 15:06
av Legato
pejvic skrev:
Säger den där siffran verkligen nåt? jag har kört både längre o kortare än vad som står där. Jag tog bort den och kommer aldrig mer titta på den. sjukt stressande för mig iallafall. att det står 456 betyder inte att man kommer 456. Nån typ av test kan ju istället visa om du verkligen har någon degradering tänker jag?
Siffran visar i praktiken hur mycket tillgänglig kapacitet du har i batteriet, genom att ta kilometertalet och multiplicera det med din "typical"-förbrukning (som jag har för mig är 152 Wh/km för Model 3?).

Använder man procenttalet så kan man inte "räkna om" till tillgängliga kWh (om man inte först kollar hur många km som visas vid X%).

Så visar bilen 456 km så är batteriet antingen ordentligt degraderat, eller så är det något fel på det.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 15:21
av pejvic
aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 15:29
av Tars
pejvic skrev:
aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 16:35
av ippii
Tars skrev:
pejvic skrev:
aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.
Du som verkar ha grym koll på Teslor och deras hårdvara. Finns det någon källa på att P skulle ha en annan inverter? Tycker att det verkar som att den lilla skillnaden där är i räckvidd beror på fälgar och tygre rotorer. Jag misstror inte det, bara det att jag inte kunnat få det styrkt, utan snarare tvärtom, dvs. att de har samma hårdvara.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 18:39
av Tars
ippii skrev:
Tars skrev:
pejvic skrev:
aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.
Du som verkar ha grym koll på Teslor och deras hårdvara. Finns det någon källa på att P skulle ha en annan inverter? Tycker att det verkar som att den lilla skillnaden där är i räckvidd beror på fälgar och tygre rotorer. Jag misstror inte det, bara det att jag inte kunnat få det styrkt, utan snarare tvärtom, dvs. att de har samma hårdvara.
Jo, har en del bilar bakom mig och även uppgraderat batteriet på en av mina bilar.

Har ingen källa, men vet sedan tidigare att det skiljer sig mellan icke performance och performance på den bakre motorns inverter så den kan ta emot högre spänning.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 27 maj 2019 19:25
av Ante74
Tars skrev:
ippii skrev:
Tars skrev:
pejvic skrev:
aha, på det viset. men vad står det på Performance då tex? för de har väl samma batterier. Tänkte om det är felinställt bara. dvs den där typical alltså.
Performance har nästan 500 km och ja, den har samma batteri men en annan inverter.
Du som verkar ha grym koll på Teslor och deras hårdvara. Finns det någon källa på att P skulle ha en annan inverter? Tycker att det verkar som att den lilla skillnaden där är i räckvidd beror på fälgar och tygre rotorer. Jag misstror inte det, bara det att jag inte kunnat få det styrkt, utan snarare tvärtom, dvs. att de har samma hårdvara.
Jo, har en del bilar bakom mig och även uppgraderat batteriet på en av mina bilar.

Har ingen källa, men vet sedan tidigare att det skiljer sig mellan icke performance och performance på den bakre motorns inverter så den kan ta emot högre spänning.
Förstärkta kontakter

Re: Obalanserat batteri

Postat: 29 maj 2019 08:44
av Kalle
lator skrev:
Legato skrev:

Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.

460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.

Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
Va? Botten ballanserar tesla sina celler?? Trodde de toppballanserade dom som de flesta litiumbatteris BMSer gör?

Re: Obalanserat batteri

Postat: 29 maj 2019 08:47
av NEO
Kalle skrev:
lator skrev:
Legato skrev:

Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.

460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.

Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
Va? Botten ballanserar tesla sina celler?? Trodde de toppballanserade dom som de flesta litiumbatteris BMSer gör?
BMS toppbalanserar såklart batteriet, men att köra ner den till "noll" ger BMS en noggrannare balansering när den vet vad tomt är.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 18 jun 2019 21:46
av Max3
Hej igen, har försökt med allt möjligt nu men ligger ändå på ca 450km vid 100%. Har därför nu kontaktat SC så återkommer med vad de säger.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 19 jun 2019 18:08
av Max3
Har nu fått bokat en tid nästa vecka för att de ska kolla på problemet. Skulle ta 1h och 30 min vilket känns lite långt men visar kanske på att de verkligen kommer att undersöka noga :D

Re: Obalanserat batteri

Postat: 19 jun 2019 18:59
av 100procent
Max3 skrev:
Har nu fått bokat en tid nästa vecka för att de ska kolla på problemet. Skulle ta 1h och 30 min vilket känns lite långt men visar kanske på att de verkligen kommer att undersöka noga :D
Gissar att de kör först en remote kontroll av bilen innan du ens får en sån tid. Att du fått en tid bokad innebär nog att något hittats.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 19 jun 2019 19:41
av Max3
100procent skrev:
Max3 skrev:
Har nu fått bokat en tid nästa vecka för att de ska kolla på problemet. Skulle ta 1h och 30 min vilket känns lite långt men visar kanske på att de verkligen kommer att undersöka noga :D
Gissar att de kör först en remote kontroll av bilen innan du ens får en sån tid. Att du fått en tid bokad innebär nog att något hittats.
Så kan det nog vara :?

Re: Obalanserat batteri

Postat: 26 jun 2019 16:28
av Max3
Så nu idag var jag äntligen på SC för att kolla batteriet och lite annat. Blev INTE nöjd med besöket. Först kom de tillbaka och sa att bilen var klar. En kille gick igenom saker som de fixat, som tex fönster och underlist. Han sa inget om batteriet förrän jag först frågade. Då visste han inget om vad de hade gjort gällande batteriet. Så hämtade han en annan tekniker. Jag tog då upp problemet med batteriet. Nu började denna tekniker skylla på att räckvidden baserades på körstil och att den hade inget med batteriets kapacitet att göra. Tog då upp att jag bara får ut cirka 60kwh ur det vilket är lite då det är på 74kwh. Han menade då att de hade gjort tester på batteriet och inte fått fram någon felkod eller liknande. Så till slut gav jag upp då de stod fast vid deras påstående. Åkte alltså hem utan något svar gällande batteriet. :cry:

Re: Obalanserat batteri

Postat: 26 jun 2019 18:54
av Tellus
Max3 skrev:
Så nu idag var jag äntligen på SC för att kolla batteriet och lite annat. Blev INTE nöjd med besöket. Först kom de tillbaka och sa att bilen var klar. En kille gick igenom saker som de fixat, som tex fönster och underlist. Han sa inget om batteriet förrän jag först frågade. Då visste han inget om vad de hade gjort gällande batteriet. Så hämtade han en annan tekniker. Jag tog då upp problemet med batteriet. Nu började denna tekniker skylla på att räckvidden baserades på körstil och att den hade inget med batteriets kapacitet att göra. Tog då upp att jag bara får ut cirka 60kwh ur det vilket är lite då det är på 74kwh. Han menade då att de hade gjort tester på batteriet och inte fått fram någon felkod eller liknande. Så till slut gav jag upp då de stod fast vid deras påstående. Åkte alltså hem utan något svar gällande batteriet. :cry:
Illa skött, verkar som du måste kontakta någon med högre rang.

Re: Obalanserat batteri

Postat: 26 jun 2019 19:10
av DrSweden
Konstigt att de helt missade, kanske att de faktiskt inte förstår hur de ska lösa problemet, eller inte vill göra något åt det, snarare än att de missade elefanten i rummet?

- Hej, mitt batteri verkar keff. Kan ni kolla och svara på frågan varför den inte visar mer än 45 mil
- Vi har fixat din mugghållare, tack för att du köpte en Tesla.