Sida 2 av 3

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 10:11
av Jeppe_E
TeslaG skrev:
Bjelke skrev:
Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
Skjuter väl inte upp vinsten i tiden? Vinst kommer först vid försäljning av bil, och när de bygger lager så blir det en tillgång, så ingen kostnad för Tesla förräns försäljning sker.
Allt man har i lager är en kostnad. Det är bara vid bokslut som det blir en tillgång. Kapitalbindning och internränta gör att det faktiskt blir en kostnad för företaget. Inget konstigt, alla företag har det. Alla försöker att minimera sina lager i så stor utsträckning som möjligt.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 11:50
av TeslaG
Jeppe_E skrev:
TeslaG skrev:
Bjelke skrev:
Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
Skjuter väl inte upp vinsten i tiden? Vinst kommer först vid försäljning av bil, och när de bygger lager så blir det en tillgång, så ingen kostnad för Tesla förräns försäljning sker.
Allt man har i lager är en kostnad. Det är bara vid bokslut som det blir en tillgång. Kapitalbindning och internränta gör att det faktiskt blir en kostnad för företaget. Inget konstigt, alla företag har det. Alla försöker att minimera sina lager i så stor utsträckning som möjligt.
Nej, det är en utgift. Men ingen kostnad. Kostnaden för såld vara kommer vid försäljningen. Men ja, att bygga lager leder till utgifter, men antagligen inte mycket mer än att ha stillastående produktionsanläggningar och personal som går sysslolös.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 11:53
av TeslaG
TeslaG skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaG skrev:
Bjelke skrev:
Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
Skjuter väl inte upp vinsten i tiden? Vinst kommer först vid försäljning av bil, och när de bygger lager så blir det en tillgång, så ingen kostnad för Tesla förräns försäljning sker.
Allt man har i lager är en kostnad. Det är bara vid bokslut som det blir en tillgång. Kapitalbindning och internränta gör att det faktiskt blir en kostnad för företaget. Inget konstigt, alla företag har det. Alla försöker att minimera sina lager i så stor utsträckning som möjligt.
Nej, det är en utgift. Men ingen kostnad. Kostnaden för såld vara kommer vid försäljningen. Men ja, att bygga lager leder till utgifter, men antagligen inte mycket mer än att ha stillastående produktionsanläggningar och personal som går sysslolös.
Redigerar då jag ser att vi pratar om varsnades, att hålla stort lager innebär också kostnader, som du säger (kapitalbindning). Men utgifterna för material etc. när de bygger upp lagret blir en kostnad först när bilen säljs.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 13:49
av Legato
Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.

Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.

Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo :(

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 13:59
av Andersen
Jeppe_E skrev:
TeslaG skrev:
Bjelke skrev:
Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
Skjuter väl inte upp vinsten i tiden? Vinst kommer först vid försäljning av bil, och när de bygger lager så blir det en tillgång, så ingen kostnad för Tesla förräns försäljning sker.
Allt man har i lager är en kostnad. Det är bara vid bokslut som det blir en tillgång. Kapitalbindning och internränta gör att det faktiskt blir en kostnad för företaget. Inget konstigt, alla företag har det. Alla försöker att minimera sina lager i så stor utsträckning som möjligt.
Model 3 byggs i batcher med olika specar, och så matchas köparens önskemål med de redan byggda bilarna. Det är därför vissa kan få sin bil nästan direkt.

M och X tillverkas såvitt jag vet fortfarande på beställning. För 3 sker alltså en lageruppbyggnad, medan antalet lagerbilar för M/X är mycket mer begränsat (avbeställda exemplar, bilar tänkta som demo etc).

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 14:02
av Legato
Andersen skrev:
Jeppe_E skrev:
TeslaG skrev:
Bjelke skrev:
Så här skrev jag nyss i en annan tråd, vad tror vi?...
Är vi helt säkra på att Tesla har problem nu när det blir mer och mer säkert att det produceras lite mer än det säljs?
Kan det inte vara en strategi från Teslas sida också, att göra lite som branschen alltid har gjort, att bygga mot lager?

Det är ju helt uppenbart att elbilsbranschens absolut största problem just nu är dom långa leveranstiderna, och att Tesla
då helt enkelt tänker skaffa sig ännu mer försprång mot alla andra genom att kunna erbjuda extremt korta leveranstider, det
är ju ganska ofta en USP som det ser ut idag liksom, antalet kunder som köper en Tesla bara för att det alternativ som dom
egentligen tittat på har alldeles för lång leveranstid verkar ju inte vara helt försumbart om man säger så...
Det binder oerhört mycket kapital och skjuter upp vinsten i tiden lite men egentligen är det helt normalt i bilbranschen.
Skjuter väl inte upp vinsten i tiden? Vinst kommer först vid försäljning av bil, och när de bygger lager så blir det en tillgång, så ingen kostnad för Tesla förräns försäljning sker.
Allt man har i lager är en kostnad. Det är bara vid bokslut som det blir en tillgång. Kapitalbindning och internränta gör att det faktiskt blir en kostnad för företaget. Inget konstigt, alla företag har det. Alla försöker att minimera sina lager i så stor utsträckning som möjligt.
Model 3 byggs i batcher med olika specar, och så matchas köparens önskemål med de redan byggda bilarna. Det är därför vissa kan få sin bil nästan direkt.

M och X tillverkas såvitt jag vet fortfarande på beställning. För 3 sker alltså en lageruppbyggnad, medan antalet lagerbilar för M/X är mycket mer begränsat (avbeställda exemplar, bilar tänkta som demo etc).
Jag undrar om man inte ändrat på det nu med S&X. Med tanke på hur lite alternativ det finns kvar vid konfig kombinerat med att det verkar finnas väldigt mycket lagerbilar nu, både i Sverige och Holland så misstänker jag att man övergått till att köra all produktion i batcher.

Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 14:13
av taliz
Jag säger som Buffett.
Be fearful when others are greedy, be greedy when others are fearful.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 15:12
av granlundii
Legato skrev:
Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.

Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.

Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo :(
Håller i princip med om vad du skriver. Om jag skulle äga en Tesla skulle en omstrukturering ändå oroa mig, känns som att man i ett sånt läge inte kan vara 100% säker på att service och garantier kommer att fungera som de ska (även om jag antar att de borde fungera) - dessutom lär bilarna vara iskalla på begagnatmarknaden tills man ser vad som händer. Så lite orolig kan man ändå vara fast saker borde lösa sig vartefter.

Min gissning för tillfället är att Tesla hamnar i djup kris inom tre år, men blir uppköpta/räddade av ett annat företag. Vem som är köparen vågar jag inte gissa :)

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 15:26
av Verdi
Legato skrev:
Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.

Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.

Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo :(
Ur mitt eget perspektiv så kan jag förlora nybilsgaranti, drivlinegaranti, fri SuC och garanterat återköpspris. Samt att all osäkerhet och badwill kring en kris/konkurs skulle sänka värdet på bilen ännu mycket mer.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 16:06
av Mickep
Jag kan inte se att tesla likvideras. det finns för mycket värde i företaget (pga av investeringar)
Tror mer [om företaget hamnar på obestånd pga likviditetsbrist] att de bli uppköpta av tex apple. (sedan kommer de göra företaget extremt lönsamt, men det är på kundernas bekostnad. Genier kommer säga att saker inte går att åtgärda, inte utan en väldigt hög kontantinsats) sedan kommer ios in i tesla bilen och det kommer en iTesla, (iCar), i[robo]Taxi.
Var tom en artikel för någon dag sedan i ämnet. apple har sjukt mycket kapital. och de kan krossa alla konkurrenter på samma hänsynlösa sätt som på mobilsidan.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 16:07
av ippii
Verdi skrev:
Legato skrev:
Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.

Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.

Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo :(
Ur mitt eget perspektiv så kan jag förlora nybilsgaranti, drivlinegaranti, fri SuC och garanterat återköpspris. Samt att all osäkerhet och badwill kring en kris/konkurs skulle sänka värdet på bilen ännu mycket mer.
Men ändå så är du sugen på att ge dig in in en Model 3 också... :)

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 16:27
av Swede1
Teslas service organisation verkar undermålig jämfört med t ex VW?

Elon har precis laddat upp med 2,4 mdr $, och ni är rädda för konkurs? Finns hur mycket kapital som helst som söker avkastning, jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.

Tesla har positionerat sig som super prestanda bilar till super pris med helt unik teknik. Och nu ska de masstillverka relativt billiga elbilar... mjae det finns redan många som kan massproducera bilar billigt. Konkurrensen blir nog tuff här. Om inte tesla har någon unik tillgång till billiga batterier tex.

Verkar som att marknaden för model 3 redan börjar avta, det är fantastisk bil med kameror och självkörning, men alla köpare är inte earls adopters eller innovators. Den stora massan fördrar ett lägre pris framför en massa häftig high tech. Ända tills det bilr ett nytt tekniskt genombrott med självkörande bilar, om Tesla ligger några år före alla andra där och kan utnyttja försprånget.

Jag skulle vilja se tesla som leverantör/patenthållare av självkörningstekniken med mjukvara och chip (med Trumps kanon bakom sig om nån försöker stjäla knowhowet).
Ja det finns både upp och nedsida i Tesla aktien.

Men de är så innovativa, sälj uppfinningarna med royalty ersättning bara, så kan VW och övriga trögskallar köpa dem och massproducera billiga självkörande elbilar. Verkar iof som de gamla företagen förnyar sig först när de verkligen är tvingade för att inte dö bort, men självkörningstekniken borde gå att sälja på licens ändå.

Kanske med betalning per mil? Direkt till Teslas konto, säg 50 öre per körd mil. Hur många mil körs det per år i världen? 1000 miljarder? I Sverige körde fordonen ca 9 miljarder mil år 2018. Det skulle ge 4,5 miljarder sek till Tesla.

Källa: https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 16:50
av Verdi
ippii skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.

Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.

Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo :(
Ur mitt eget perspektiv så kan jag förlora nybilsgaranti, drivlinegaranti, fri SuC och garanterat återköpspris. Samt att all osäkerhet och badwill kring en kris/konkurs skulle sänka värdet på bilen ännu mycket mer.
Men ändå så är du sugen på att ge dig in in en Model 3 också... :)
Ja, det är faktiskt en faktor till att jag avvaktar. Inte bara dock. :D

Min fru älskar i3:an eftersom den är så liten och smidig. Skulle vi byta den mot en Model 3 skulle hon få köra Model S till vardags och (vet inte riktigt hur jag ska uttrycka detta utan att det låter illa...) men bilar som hon kör tenderar att råka ut för fler parkeringsskador än bilar som jag kör. :lol: Är lite konstigt hur mycket otur hon har. :roll:

Jag kan inte heller planera för längre än till nyår då mitt kontrakt går ut. Sen kanske jag inte alls kommer köra lika mycket. Och oavsett hur det blir så är det klart billigare att låta det vara som det är.

Frågan är då, vad är det värt för mig att köra Model 3 istället för Model S till vardags? Ja, kanske en del. Ibland känns S:en väl stor. Men å andra sidan så är det skönt med rattvärme...

Uppsidan är alltså klart begränsad. Vore skillnad om jag satt och körde i3:an. Då hade jag bytt direkt. Den funkar inte alls bra utanför stan.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 18:45
av Feddan
Swede1 skrev:
jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Att amerikanska staten skulle gå in och rädda Tesla vore att spotta Trump-röstarna i ansiktet. Det tror jag inte kommer hända.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 19:03
av Pontus
Feddan skrev:
Swede1 skrev:
jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Att amerikanska staten skulle gå in och rädda Tesla vore att spotta Trump-röstarna i ansiktet. Det tror jag inte kommer hända.
Men Yrumpen är kanske inte sitter kvar så länge.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 19:08
av fredli74
Feddan skrev:
Swede1 skrev:
jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Att amerikanska staten skulle gå in och rädda Tesla vore att spotta Trump-röstarna i ansiktet. Det tror jag inte kommer hända.
Spottar han inte själv sina röstare i ansiktet hela tiden?

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 20:28
av Legato
Verdi skrev:
Legato skrev:
Som aktieägare är jag oroad, jag tycker det finns mycket som har förändrats mot det negativa den senaste tiden. Jag har dock ökat mitt innehav en aning trots allt, tycker kursen kommit ner till en rimlig nivå nu.

Som bilköpare förstår jag dock inte vad man oroar sig över. Det finns absolut en risk att Tesla omstruktureras eller köps upp kommande år. Risken att det på ett signifikant sätt påverkar ens bilköp måste dock vara extremt låg. Bolaget kommer ju fortsätta existera, det enda som kan hända är att ägandet förändras.

Tyvärr ser man dock samma oro i amerikanska grupper, så jag tror att det påverkar försäljningen fast det egentligen inte borde imo :(
Ur mitt eget perspektiv så kan jag förlora nybilsgaranti, drivlinegaranti, fri SuC och garanterat återköpspris. Samt att all osäkerhet och badwill kring en kris/konkurs skulle sänka värdet på bilen ännu mycket mer.
En ny ägare bär ju ansvar för alla dessa avtal mot dig och övriga kunder... Tror som sagt risken att du överhuvudtaget skulle påverkas är minimal. De enda reella riskerna jag ser är att tex servicepriser skulle höjas eller att servicecenter skulle läggas ned, men de riskerna finns ju även idag.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 22:24
av FutureTesla
Köpte ny bil för ca 1 månad sen och fick varken fri Suc eller återköpsgaranti, tyckte inte det va avgörande för ett köp.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 22 maj 2019 22:37
av Wir
Ett intressant klipp som är sevärt

Teslanomics with Ben Sullins: IS TESLA DOOMED??

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 23 maj 2019 07:24
av Zalman3
Wir skrev:
Ett intressant klipp som är sevärt

Teslanomics with Ben Sullins: IS TESLA DOOMED??
Ben har helt klart rätt.
Oljemaffian kör hårt nu för att sänka Tesla.
Men de kommer inte att lyckas.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 23 maj 2019 14:28
av Swede1
fredli74 skrev:
Feddan skrev:
Swede1 skrev:
jag tror t o m USA stat skulle stötta Tesla ekonomiskt om det behövs för att ge kineserna en knäpp på näsan pga strul i Kina för Tesla.
Att amerikanska staten skulle gå in och rädda Tesla vore att spotta Trump-röstarna i ansiktet. Det tror jag inte kommer hända.
Spottar han inte själv sina röstare i ansiktet hela tiden?
Trump verkar spotta i motvind oftast, eller så kastar in skit en fläkt riktad mot sig själv.

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 23 maj 2019 17:37
av Feddan
Från Reddit (kan vara fejk):
bhaayro0uxz21.jpg

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 23 maj 2019 18:04
av tor
Feddan skrev:
Från Reddit (kan vara fejk):
bhaayro0uxz21.jpg
Electrek skriver om det också: https://electrek.co/2019/05/23/tesla-ne ... elon-musk/

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 24 maj 2019 22:32
av areskoug

Re: Ska man känna oro för att det går lite dåligt nu?

Postat: 25 maj 2019 00:34
av Andersen
"At the forefront of this is a thesis that the electric car maker’s critics have been pushing: Tesla has a demand problem.
This particular point has spread like wildfire, particularly over the past few weeks. Analysts that recently downgraded TSLA stock would reference weak demand for the Model 3, and bears would echo the same assumption during segments in mainstream media. While this narrative is compelling in the way that it appears to be a foreshadowing of Tesla’s eventual demise, the demand problem thesis is at best inaccurate and at worst flat-out wrong, simply because one can’t base a thesis in one data point."

https://www.teslarati.com/tesla-tsla-di ... lem-thesis