Re: 691 HK Fejk
Postat: 28 maj 2015 17:19
Haha vad sa du nu?danni skrev:vilket såklart inte spelar någon roll på enväxlade elbilar där varvtalet och hastigheten är linjära, men det spelar roll på bilar som har olika växlar.

Haha vad sa du nu?danni skrev:vilket såklart inte spelar någon roll på enväxlade elbilar där varvtalet och hastigheten är linjära, men det spelar roll på bilar som har olika växlar.
Japp. Till och med motorn + drivkretsarna + algoritmerna som styr drivkretsarna. Det är därför de kunde höja motorernas effekt via mjukvaruuppgradering för P85D och 85D.Pontus skrev:Så när Tesla säger motoreffekt menar de motorn + drivkretsarna?
Men tidigare stod det ju motoreffekt 261 hk fram och 261 hk bak på 85D, vad menade de då?TiborBlomhall skrev:Japp. Till och med motorn + drivkretsarna + algoritmerna som styr drivkretsarna. Det är därför de kunde höja motorernas effekt via mjukvaruuppgradering för P85D och 85D.Pontus skrev:Så när Tesla säger motoreffekt menar de motorn + drivkretsarna?
Allt handlar om hur mycket kraft och hur länge de vågar klämma ur motorerna. Tänk på det lite grand som lustgastrimning av bensinmotorer: hur mycket extra kraft du tillfälligt kan klämma ur motorn beror på hur mycket lustgas du vågar kräma på utan att motorn tar skada.
Jag sa att på enväxlade bilar så är sambandet moment * hastighet och moment * varvtal samma sak, men på bilar med växlar så är det inte samma, eftersom det inte finns ett direkt linjärt samband mellan hastighet och varvtal.18650 skrev:Haha vad sa du nu?danni skrev:vilket såklart inte spelar någon roll på enväxlade elbilar där varvtalet och hastigheten är linjära, men det spelar roll på bilar som har olika växlar.