Sida 2 av 2

Re: 691 HK Fejk

Postat: 28 maj 2015 17:19
av 18650
danni skrev:
vilket såklart inte spelar någon roll på enväxlade elbilar där varvtalet och hastigheten är linjära, men det spelar roll på bilar som har olika växlar.
Haha vad sa du nu? :roll:

Re: 691 HK Fejk

Postat: 28 maj 2015 20:35
av TiborBlomhall
Pontus skrev:
Så när Tesla säger motoreffekt menar de motorn + drivkretsarna?
Japp. Till och med motorn + drivkretsarna + algoritmerna som styr drivkretsarna. Det är därför de kunde höja motorernas effekt via mjukvaruuppgradering för P85D och 85D.

Allt handlar om hur mycket kraft och hur länge de vågar klämma ur motorerna. Tänk på det lite grand som lustgastrimning av bensinmotorer: hur mycket extra kraft du tillfälligt kan klämma ur motorn beror på hur mycket lustgas du vågar kräma på utan att motorn tar skada.

Re: 691 HK Fejk

Postat: 28 maj 2015 21:37
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Pontus skrev:
Så när Tesla säger motoreffekt menar de motorn + drivkretsarna?
Japp. Till och med motorn + drivkretsarna + algoritmerna som styr drivkretsarna. Det är därför de kunde höja motorernas effekt via mjukvaruuppgradering för P85D och 85D.

Allt handlar om hur mycket kraft och hur länge de vågar klämma ur motorerna. Tänk på det lite grand som lustgastrimning av bensinmotorer: hur mycket extra kraft du tillfälligt kan klämma ur motorn beror på hur mycket lustgas du vågar kräma på utan att motorn tar skada.
Men tidigare stod det ju motoreffekt 261 hk fram och 261 hk bak på 85D, vad menade de då?

Re: 691 HK Fejk

Postat: 28 maj 2015 22:00
av TiborBlomhall
Att senast webbdesignern frågade utvecklingsingenjörerna sa de den siffran till honom...

Iom att maxeffekten går att variera med så många faktorer är det inget fast värde. Då trodde de få ut så många hk ur motorn, nu tror de sig nåt annat. Det kan ändra sig även i framtiden. Motoreffekten beror på hur mycket de vill/vågar max belasta motorn och dess drivkretsar. Och för totaleffektsiffran även hur mycket de vågar suga ur batterierna.

Moderna bensinmotorer kan man också ändra maxeffekt på genom programändring, det heter chip-tuning. Samma motor kan man plocka ur mer hästar från genom att öka på laddtryck och whatnot. Det gäller dock att hitta rätt balans så man inte skadar motorn. Men medan övriga biltillverkare "spikar fast" en slutgiltig program som ger en slutgiltig effektsiffra kan Tesla ladda ner nya program trådlöst till bilarna, och fiddla runt.

Re: 691 HK Fejk

Postat: 28 maj 2015 22:33
av danni
18650 skrev:
danni skrev:
vilket såklart inte spelar någon roll på enväxlade elbilar där varvtalet och hastigheten är linjära, men det spelar roll på bilar som har olika växlar.
Haha vad sa du nu? :roll:
Jag sa att på enväxlade bilar så är sambandet moment * hastighet och moment * varvtal samma sak, men på bilar med växlar så är det inte samma, eftersom det inte finns ett direkt linjärt samband mellan hastighet och varvtal.

Re: 691 HK Fejk

Postat: 29 maj 2015 00:47
av apkungen
Teslaägare Nicklas gjorde ett accelerationstest med sin s85d och fick fram en peakeffekt (vilket jag tycker att det man måste ska räkna på) på 370kW, cirka 500hk. Denna effekt uppnås fr.o.m. Typ 60km/h upp till 100km/h där hans loggning tar slut. Sprinten med en p85d görs fortfarande typ en sekund snabbare än en s85d. Så upp emot 650hk real är iaf helt legitimt!