M3 vs Ioniq?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

granlundii

Re: M3 vs Ioniq?

Inlägg av granlundii »

Du har rätt i att utbudet är halvdåligt, man får väl vara beredd att leta runt lite... Finns ett flertal orsaker till att jag vill ha Ioniq. Främst litar jag kvalitetsmässigt mest på Hyundai av de tre du nämnde. Nissan upplever jag har rätt varierande kvalitet på sina bilar. Sen är den väl något större än Golf och Leaf (tror jag) och enligt mig också lite snyggare. Plus att den fått bra recensioner generellt. Att den har marknadens bästa räkvidd i förhållande till batteristorlek tycker jag också är kul. Det har förstås delvis att göra med att antalet hästkrafter är rätt litet...
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

granlundii skrev:
Jag har sådär halvt siktat in mig på att köpa en Ioniq electric om ett par år, har inte hunnit provköra ännu dock. Det skulle vara intressant att höra av de som har en eller har provkört vad ni har tycket om komfort, bullernivå, köregenskaper, acceleration osv.

Vi har två bilar i familjen och skulle använda Ioniqen som pendlarbil - räckvidden är därför inget problem då vi kan ta den andra på långresor. Jag räknar med att Ioniqen kommer att vara riktigt prisvärd som begagnad då batteristorleken redan idag känns halvt föråldrad :D
Har provat den en dag förra året.

Inget att klaga på med komforten eller bullret, men jag har inte kört motorväg t.ex. Köregenskaper, och kanske framförallt accet är dock tråkigt, mycket segare än nya Leaf.

Hade en Leaf 2016 innan, och vill tycka att Ioniq kändes som att den hade ett väldigt litet bagageutrymme. Däremot är Ioniq bra mycket snålare än Leaf, och laddar dessutom med 70 kW CCS emot Leafs 45-50 kW CHAdeMO.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Det är klart, jag borde kanske testköra nya leaf också. Den har väl klart bäst prestanda av de elbilar som man kommer att kunna köpa för kring 20000 kr inom 2-3 år.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Beror vilka behov man har.... Bor man i lägenhet (som vi gör) är en bil ofta bara aktuellt. Har själv behov av att kunna resa land och rike runt (+3000mil/år kör vi i dagsläget) ungefär som man kör en vanlig bensinbil och då är Teslas snabbladdningsnätverk så sjuuuukt mycket bättre än konkurrenternas i dagsläget varför Ioniq gick bort för oss. Lägg till mer gedigen/premium känsla på Model 3, chassi, acceleration, laddhastighet, design, teknik mm mm så blev valet (Model 3) ännu lättare.

Hade beställt en SR idag men den fanns inte för några månader sedan och dåvarande bilen höll på att ge upp så bättre att då sälja och ta en Model 3 LR AWD. Den prisskillnaden som är mellan Model 3 SR och Ioniq gör valet (model 3) enkelt enl mig (Model 3 lär dessutom ha bättre andrahandsvärde en Ioniq) men som sagt allt beror på behov och plånbok.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Det blir lite annorlunda om man bara behöver en bil, då kan man snabbare kosta på sig en lite dyrare. Men vi behöver absolut två bilar och skall dessutom bygga ny villa snart, så det gäller att inte slösa med pengarna :) Dessutom är prestanda inte speciellt viktigt för mig. Inte räckvidd heller.
Nissan Leaf 2014
Svampen

Inlägg av Svampen »

NiklasTesla skrev:

Hade beställt en SR idag men den fanns inte för några månader sedan och dåvarande bilen höll på att ge upp så bättre att då sälja och ta en Model 3 LR AWD. Den prisskillnaden som är mellan Model 3 SR och Ioniq gör valet (model 3) enkelt enl mig (Model 3 lär dessutom ha bättre andrahandsvärde en Ioniq) men som sagt allt beror på behov och plånbok.
För mig är det tvärtom då det gäller priset.
Det talar för Ioniqens favör.
200.000 i prisskillnad gör Teslan cirka 40% dyrare i inköp.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

En som äger en Ionic som går igen om lite skillnader mellan den Model 3 han har provkört och sin Ionic

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

När det är sån stor prisskillnad går det inte att jämföra, för man vill ha så olika kriterier . Vid de dyra så är prestandan kung, man bryr sig knappt om något annat vid den billigare är praktikaliteten som är det viktiga.
Det är mycket som talar för ionity, skulle vara vilja ha lite större batteri. Har sett någon enstaka som säljs för bra pris, demoex.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
När det är sån stor prisskillnad går det inte att jämföra, för man vill ha så olika kriterier . Vid de dyra så är prestandan kung, man bryr sig knappt om något annat vid den billigare är praktikaliteten som är det viktiga.
Det är mycket som talar för ionity, skulle vara vilja ha lite större batteri. Har sett någon enstaka som säljs för bra pris, demoex.
Allt går att jämföra så länge alla aspekter tas med i beräkningen. Sen får var och en välja hur viktigt varje aspekt är för just dem. Model 3 kostar lite mer men man får också lite mer, prestanda, design osv. Och det är väl det trådskaparen är ute efter, få så mycket detaljer som möjligt för att kunna bestämma sig om det är värt pengarna ?

Kommer och tänka på Steve Ballmer som hävdade att Iphone skulle floppa, den var alldeles för dyr. "Folk kommer inte att köpa mobiltelefoner för $600". Tydligen fick man något för pengarna.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Att säga att saker inte går att jämföra är märkligt. För att komma fram till det måste man väl göra en jämförelse?

Sedan kan man ju såklart mena att det är så stor skillnad att jämförelsen är lätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det går att jämföra äppel och päron också, vad folk än säger. Men i de olika prisklasserna är det helt olika saker som är viktiga och därmed blir det svårt att jämföra dem på ett rimligt sätt. Det är som att jämföra en lyxvilla med ett torp. Även om det går.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Det går att jämföra äppel och päron också, vad folk än säger. Men i de olika prisklasserna är det helt olika saker som är viktiga och därmed blir det svårt att jämföra dem på ett rimligt sätt. Det är som att jämföra en lyxvilla med ett torp. Även om det går.
470k vs 310k efter subvention känns inte som ett orimligt prisintervall för ett bilköp. Det kan man enkelt uppnå med samma bilmodell, olika prestanda, utrustning. Så lyxvilla vs torp känns inte riktigt som en korrekt jämförelse i detta fall. Mer Älvsbyhus vs ...
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag har gått från S85D till S75 till S75D till Ioniq (Electric givetvis). Dvs jag har en Ioniq nu som huvudbil efter tre Teslor. Ändrade anställningsförhållanden fick mig att byta. Jag är inte egen längre + har tillgång till annan bil från jobbet runt 60 dygn per år, för exempelvis långresor. Egentligen hade jag bara tänkt att köra Ioniq tills jag får den Kia eNiro jag har beställt, men börjar luta åt att skippa eNiron.

Första gången jag satt i en Ioniq var på väg hem från bilhallen. Lite som att handla Model 3...
Efter en dryg månad med den kan jag konstatera att det faktiskt är en väldigt trevlig maskin. Sjukt snålt går den. När Model S snittar typ 185Wh/km snittar Ioniq kanske 125 eller så. Det kompenserar faktiskt ganska väl för 70kW ladd. I princip laddar den lika snabbt på Ionity/annan HPC uttryckt i km/min som en 75D på Supercharger.

Dessutom är den ganska välutrustad med kul grejer ändå. Värmepump, line keeping/L2 light, adaptiv farthållare, trådlös laddning, Android Auto, rattvärme och sånt. Piggar upp. Dessutom nätt och trevlig i känslan. Supersmidig att ratta runt.

Högt betyg faktiskt!
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Intressant resa, MSO. Är det inget du saknar med model S?

Jag har testat Ioniq Electric och tyckte den var trevlig, men ingen wow-känsla. Jag gillade driftsekonomin samt att den var praktisk och vettig. Men den kändes svajig i 110 km/h, bullrig med dubbdäck och kändes rätt trist på det hela taget, plus dyr i förhållande till Kona och e-Niro. Den stora dealbreakern var dock det lilla batteriet i kombination med att laddare är långsamma, ensamma och sällsynta här i Norrland.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

juristen skrev:
Saknar? Haha, nänänä... Inte jag inte. Nänä.

...
..
Kan iaf sova skapligt nu igen, efter några jobbiga veckor med magont, ångest och svettningar. Ff självklart tunga droger inblandade, men räknar med att kunna trappa ner inom bara något år. Jag undviker att vara ensam. Då kommer tankarna. Och jag får ta bussen till jobbet. Finns en bro på vägen nämligen, och jag litar inte på mig själv när jag kommer åkandes i min Hyundai. Men det går bra. Jag överlever. Eventuellt.
Tack för omtanken.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

MSO skrev:
juristen skrev:
Saknar? Haha, nänänä... Inte jag inte. Nänä.

...
..
Kan iaf sova skapligt nu igen, efter några jobbiga veckor med magont, ångest och svettningar. Ff självklart tunga droger inblandade, men räknar med att kunna trappa ner inom bara något år. Jag undviker att vara ensam. Då kommer tankarna. Och jag får ta bussen till jobbet. Finns en bro på vägen nämligen, och jag litar inte på mig själv när jag kommer åkandes i min Hyundai. Men det går bra. Jag överlever. Eventuellt.
Tack för omtanken.
Självklart. Forumet finns här för dig ändå. Och du får komma ihåg att det kunde varit värre. Du kunde haft en hybrid. Eller en ren ICE-bil! ;)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Om prislappen kvarstår så är det ju toppen. 38kWh I en Ioniq är precis lagom för att täcka alla mina behov.

https://electrek.co/2019/05/02/hyundai- ... n-refresh/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

38 kWh och 54 minuter från 0-80% på en 100 kW laddare? Nej tack, det skulle ju göra den mindre användbar på lite längre resor än nuvarande Ionic.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

iAkita skrev:
38 kWh och 54 minuter från 0-80% på en 100 kW laddare? Nej tack, det skulle ju göra den mindre användbar på lite längre resor än nuvarande Ionic.
Ja, faktiskt. Laddkurvan på 28kWh-packet är riktigt fin.
Totalt sett ändå bättre skulle jag säga. 30-milsresan är smidig med nuvarande. Den siffran kliver i princip upp till 40 mil med det nya packet. Och täcker därmed in betydligt fler resor där bara ett kort laddstopp behövs.
Svampen

Inlägg av Svampen »

Nu har Holmgrens sänkt priset ytterligare på Ioniqen.
269900kr efter miljöbonusen.
Intressant!
Skriv svar