Re: Laddning på trefas 16A uttag
Postat: 21 sep 2019 09:54
Så som jag har förstått det så är jordfelsbrytare typ b bara en rekommendation
Jag tog det säkra före det osäkra och köpte en nrgkick från samma sida. Den har inbyggd jordfelsbrytare typ B. Använder den både hemma och på resande fot. Det är ju en ganska liten merkostnad för att alltid ladda säkrare.Matte skrev:Vad d jag har förstått så måste man ha en jordfelsbrytare typ b innan elbilsladdaren. Gäller samma sak även om man tex är på resande fot och vill koppla in en röd trefashandske (https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v) hos en släkting över en natt? Om inte, betyder det att man laddar olagligt o måste stå för kostnader vid tex brand? Alternativet är ju att köra bjelkemetoden och ta med en jordfelsbrytare, men det blir genast lite bökigare.
Är det någon annan fördel att ladda med CEE isf schuko än att CEE ger 16A isf 13A på schuko? Det skiljer några hundringar på adaptrarna.fth skrev:Du har också alternativet adapter trefas CEE till enfas CEE, det finns en annan tråd om detta. Med en sån adapter kan du ladda 16A enfas istf max 13A (helst 10A) med schuko.
/fth
CEE 3-fas är bättre lämpad för högre effekter och jag gissar att det är större sannolikhet att det inte har fuskats lika mycket med kablarna till CEE. CEE kan ju ge 3 gånger så hög effekt om man har trefas laddbox/EVSE kopplad till trefaskontakten. Ny schuko skall dock klara av effekten men kontakten slits troligen snabbare än CEE.TeslaM3 skrev:Är det någon annan fördel att ladda med CEE isf schuko än att CEE ger 16A isf 13A på schuko? Det skiljer några hundringar på adaptrarna.fth skrev:Du har också alternativet adapter trefas CEE till enfas CEE, det finns en annan tråd om detta. Med en sån adapter kan du ladda 16A enfas istf max 13A (helst 10A) med schuko.
/fth
Kan man köpa en CEE som kopplas direkt på väggen som passar adaptern som följer med UMCn eller måste man köpa en extra adapter från tre fas CEE till den blå som passar UMC adaptern?Daven skrev:CEE är säkrat och utvecklat för att klara 16amp under långvarig drift, vilket det är med laddning. Schuko kontakten kan få dålig kontakt med tiden om det är en tung sladd/evse klump som belastar den. Själv har jag av denna användning CEE kontakt för laddning
UMC:n klarar bara av enfas så du kommer max få ut 3,7 kW från den nya UMC:n oavsett om det är enfas eller trefas.TeslaM3 skrev:Kan man köpa en CEE som kopplas direkt på väggen som passar adaptern som följer med UMCn eller måste man köpa en extra adapter från tre fas CEE till den blå som passar UMC adaptern?Daven skrev:CEE är säkrat och utvecklat för att klara 16amp under långvarig drift, vilket det är med laddning. Schuko kontakten kan få dålig kontakt med tiden om det är en tung sladd/evse klump som belastar den. Själv har jag av denna användning CEE kontakt för laddning
Ja blå enfas CEE, även kallad husvagnskontakt. Den passar till medföljande umc.TeslaM3 skrev:Kan man köpa en CEE som kopplas direkt på väggen som passar adaptern som följer med UMCn eller måste man köpa en extra adapter från tre fas CEE till den blå som passar UMC adaptern?Daven skrev:CEE är säkrat och utvecklat för att klara 16amp under långvarig drift, vilket det är med laddning. Schuko kontakten kan få dålig kontakt med tiden om det är en tung sladd/evse klump som belastar den. Själv har jag av denna användning CEE kontakt för laddning
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.Mikke skrev:Med andra ord:
Vill du använda medföljande laddare som endast klarar enfas på ett 16A Rött trefasuttag kan du göra såhär:
Använd medföljande blå CEE adapter till laddaren (UMC) och köp en adapterkabel (16A 400V Röd CEE-> 16A 230V Blå CEE). Då kan du få ut 3,7kW.
Vill du få ut mer effekt/snabbare laddtid, mao 16A i trefas (11kW max på model 3) så gäller det att införskaffa en så kallad mobil laddare (esve) alt en laddstation.
Till exempel go-e som jag har god erfarenhet av (lite partisk då jag även är ÅF). Finns fler bra mobila enheter såsom nrgkick, khons, juice booster mm.
Med dessa har du jordfelsbrytare och mer funktionalitet.
Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
Japp, då får du ut 16A enfas dvs 3,7kW.TeslaM3 skrev:Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?
Japp...eller härTeslaM3 skrev:Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?
Mikke skrev:Japp...eller härTeslaM3 skrev:Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?![]()
https://www.evconcept.se/products/adapt ... cee16a-bla
Misstänker att Mikke står bakom EVConcept.se så det är därför han kör med smilegubbenTeslaM3 skrev:Mikke skrev:Japp...eller härTeslaM3 skrev:Då får man helt enkelt skaffa en sån härSvenssons skrev:Från schuko kan du endast få ut 13A med Teslas UMC, dvs max 3kW. Blå CEE på röd CEE har jag aldrig sett.TeslaM3 skrev:
För att slippa adapter, finns det vägguttag som har både röd CEE och blå CEE? Har sett de som har röd CEE och schuko på samma enhet.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Då borde adaptern som följer med UMC passa och man kan ladda 16A en fas från en CEE röd trefas på väggen?![]()
https://www.evconcept.se/products/adapt ... cee16a-bla
Samma sladd fast 0,5 m isf 1,5m.
Alla laddboxar går ju att ansluta med sladd och CEE 3-fas kontakt. Det kallas för Bjelke-metoden här på forat. Däremot är det då kanske inte att klassa som fastinstallation vilket gör att bidraget skulle kunna frysa inne.TeslaM3 skrev:Är det någon som testat denna laddbox?
https://evconnect.se/collections/wallch ... -16a-3-fas
Kvalificerar för ladda hemma stöd och kan installeras på 3-fas CEE verkar det som. Torde bli klart billigare att en elektriker kollar att trefasen är ok än att dra nya kablar.
* Laddbox för elbilar med Typ 2 anslutning, 3-fas, 400V, 6-16A. 11 kW
* Ställbar laddström - 6, 8, 10, 13 och 16A
* Inbyggd RCD (jordfelsbrytare) Typ A samt DC-läckage (6 mA) skydd - motsvarar RCB typ B vilket är ett standardiserat krav för mode 3.
* Inbyggd mätare av el förbrukning - krav för ladda hemma stödet.
Har du fått ladda hemma stöd för den?Claes skrev:Jag använder en Juice Booster-2 laddare, inköpt från Mobility House i München.
Omfattar adaptrar för olika uttag - 1-fas, trefas , UK, - i princip valbart vad du vill ha. Inkluderar jordfelsbrytare typ B. Inställbar laddningsström. Helt suverän!!!
Billigare i Tyskland än hos svenska leverantörer. Utrustningen är tillverkad i Schweiz.
Det står ganska tydligt att denna box kvalificerar för stödet. Finns det alltså CEE koppling på alla boxar eller är det en sak för elektriker att fixa?LarsL skrev:Alla laddboxar går ju att ansluta med sladd och CEE 3-fas kontakt. Det kallas för Bjelke-metoden här på forat. Däremot är det då kanske inte att klassa som fastinstallation vilket gör att bidraget skulle kunna frysa inne.TeslaM3 skrev:Är det någon som testat denna laddbox?
https://evconnect.se/collections/wallch ... -16a-3-fas
Kvalificerar för ladda hemma stöd och kan installeras på 3-fas CEE verkar det som. Torde bli klart billigare att en elektriker kollar att trefasen är ok än att dra nya kablar.
* Laddbox för elbilar med Typ 2 anslutning, 3-fas, 400V, 6-16A. 11 kW
* Ställbar laddström - 6, 8, 10, 13 och 16A
* Inbyggd RCD (jordfelsbrytare) Typ A samt DC-läckage (6 mA) skydd - motsvarar RCB typ B vilket är ett standardiserat krav för mode 3.
* Inbyggd mätare av el förbrukning - krav för ladda hemma stödet.
Man låter naturligtvis elektrikern göra en fast installation först och så kvitterar man ut bidraget. När hen har gått så klipper man kabeln och monterar dit en koppling. Vågar man sig inte på det själv så får man väl be nån annan elektriker komma dit och göra det. Kostar inte mycket mer än framkörningsavgiften.LarsL skrev:Ja, det bör man ha en elektriker som fixar åt en. Men det går att göra till vilken box som helst. Det gör ju boxen lite smidigare om man vill ta med den till sommarstugan tex om man har 3-fas uttag där.
Men jag är osäker på om du får stöd för en sådan lösinstallation. För att få laddahemmastödet krävs ju nämligen kvitto från inköp av laddbox och kvitto från installation av behörig elektriker. Det gäller då att elektrikern går med på denna typ av installation.