Sida 2 av 2
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 12 apr 2019 16:52
av jeppe_sthlm
Ok - bilen 8000-milaservice innan garantin går ut. Fick en P85D som lånebil den här gången. Fan. Jävla bil.
Första gången jag provar en PD ordentligt, förutom under en provkörning av P100D och P3D, men då var det familj och personal med i bilen..
Insane mode och battery max power på direkt.
Helt galet från stillastående - blev nästan yr och fick backa av, men man kanske vänjer sig
I motorvägsfart kände jag ingen enorm skillnad. I fart från typ 50 var det nog lite snabbare, men inte samma uppenbara skillnad.
I övrigt var det next-gen stolar i bilen och det var ju faktiskt ett riktigt lyft!
Skulle jag byta den här mot min bil? Mja...visst, det är ju lite av ett partytrick från 0, men förbålt kul
Next-gen sätena var en riktig bonus också. Jo - skulle nog byta om det inte var för dyrt...
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 12 apr 2019 17:25
av +46
jeppe_sthlm skrev:Ok - bilen 8000-milaservice innan garantin går ut. Fick en P85D som lånebil den här gången. Fan. Jävla bil.
Första gången jag provar en PD ordentligt, förutom under en provkörning av P100D och P3D, men då var det familj och personal med i bilen..
Insane mode och battery max power på direkt.
Helt galet från stillastående - blev nästan yr och fick backa av, men man kanske vänjer sig
I motorvägsfart kände jag ingen enorm skillnad. I fart från typ 50 var det nog lite snabbare, men inte samma uppenbara skillnad.
I övrigt var det next-gen stolar i bilen och det var ju faktiskt ett riktigt lyft!
Skulle jag byta den här mot min bil? Mja...visst, det är ju lite av ett partytrick från 0, men förbålt kul
Next-gen sätena var en riktig bonus också. Jo - skulle nog byta om det inte var för dyrt...
Här har du en riktigt fin lågmilare. Pearl white, NextGen (även baksätet) samt den styvare fjädringen (samma som på P85+). Går säkert att pruta några kronor.
http://www.qcarsnorr.se/cars.html
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 12 apr 2019 18:08
av NEO
jeppe_sthlm skrev:Ok - bilen 8000-milaservice innan garantin går ut. Fick en P85D som lånebil den här gången. Fan. Jävla bil.
Första gången jag provar en PD ordentligt, förutom under en provkörning av P100D och P3D, men då var det familj och personal med i bilen..
Insane mode och battery max power på direkt.
Helt galet från stillastående - blev nästan yr och fick backa av, men man kanske vänjer sig
I motorvägsfart kände jag ingen enorm skillnad. I fart från typ 50 var det nog lite snabbare, men inte samma uppenbara skillnad.
I övrigt var det next-gen stolar i bilen och det var ju faktiskt ett riktigt lyft!
Skulle jag byta den här mot min bil? Mja...visst, det är ju lite av ett partytrick från 0, men förbålt kul
Next-gen sätena var en riktig bonus också. Jo - skulle nog byta om det inte var för dyrt...
Eller så gör du din bil ännu mer ovanlig som jag gjorde och eftermonterar Nextgen

Jag sitter som fastklistrad trots aktiv körning. Märkligt att du inte märker av i högre hastighet, tycker de flesta D modeller går bättre i högre fart än våra.
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 12 apr 2019 18:50
av jeppe_sthlm
Det vore inte så dumt med nextgen...vad fick du betala för det? Nog svårt att motivera att stoppa in mer pengar i den bilen dock - den har väl sjunkit i värde som en sten de sista veckorna..
Jo - nog är det skillnad i högre fart också, men det som sticker ut mest är smällen man får från stillastående. Helt brutalt
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 12 apr 2019 19:04
av NEO
jeppe_sthlm skrev:Det vore inte så dumt med nextgen...vad fick du betala för det? Nog svårt att motivera att stoppa in mer pengar i den bilen dock - den har väl sjunkit i värde som en sten de sista veckorna..
Jo - nog är det skillnad i högre fart också, men det som sticker ut mest är smällen man får från stillastående. Helt brutalt
Sjunkit som en sten är väl en överdrift. Ligger en P85a AP1 för 575k på blocket.
Om man tittar på andra bilmärken med ovanliga toppmodeller som är bakhjulsdrivna och tillverkade under en kort period eller att det finns få exemplar så skjuter priserna i höjden. Finns som sagt inte många av dessa varianter, och när marknaden väl inser hur ovanligt det är med en bakhjulsdriven performance Tesla som har AP1 och allt en D variant med AP1 har (förutom rattvärmen) kommer priserna att avspegla detta. Därav min rekommendation att eftermontera nextgen.
Pris på att eftermontera beror lite på vart du köper sätena och vem som monterar åt dig. Jag skulle tro att du kommer undan med 15-25k för att eftermontera två framsäten.
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 12 apr 2019 21:11
av Yxel
Det bästa med PD är att det kittlar i magen redan innan när man vet att man kommer hamna först ett rödljus och kommer få ge fullt.

Sen blir man _aldrig_ missnöjd!
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 12 apr 2019 23:43
av jeppe_sthlm
Jo tack, fast för mig har det snarare känts som att jag stått på 10:an i hopptornet när jag kommit först till ett rödljus. Skräckblandad förtjusning. Måste ju ändå trycka till.
Med min bil står jag nog på 3:an. Det pirrar till lite och är skoj, men det är fullt kontrollerbart.
Man kanske vänjer sig vid PD också? Minns att jag inte kände mig bekväm att ge järnet med min bil i början heller
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 01 maj 2019 22:15
av grimboso
Jag är jättenyfiken på vad som gör dessa veteranteslor så tantastiska. Denna tråd svarar ju på många frågor.
Är detta en av de beryktade?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H14EFP61859
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 01 maj 2019 22:26
av jeppe_sthlm
Det där är en bakhjulsdriven S85 med stor frunk. 0-100 siffran stämmer nog inte riktigt - bör ligga på 5.6 eller något liknande.
2 års garanti, AP och fri laddning. Schysst pris. Ingen av värstingversionerna, men fullt tillräckligt
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 13:37
av NEO
Svar på din fråga är nej, det är inte en av de beryktade 350st. I den kategorin räknas P85 och P85+ in då dessa var Teslas toppmodeller fram till slutet på 2014. Eftersom dessa fick autopilot och alla egenskaper av en P85D ifm ljudisolering och bekvämligheter (undantag med rattvärme och nextgen säten samt AWD)
S85 med autopilot finns det gott om och de är inte ovanliga. Dessutom är veteran Tesla en Tesla utan autopilot, mao de gamla spakarna, vanlig farthållare osv.
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 14:24
av P951
Hallå.
Har tittat lite på att köpa P85D och tycker det känns som att man kan bli besviken på omkörningstrycket när man är uppe i fart om den inte har ludicriousuppgraderingen(P85DL).
Utan L verkar inte skillnaden vara så markant uppe i fart jämfört med en S utan P.
Någon som testat båda och har någon erfarenhet att dela med sig om vad gäller detta, det jag vill åt är ju primärt att komma förbi den där lastbilen på 2 +1 sträckan så snart som möjligt exempelvis?
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 14:39
av NEO
P951 skrev:Hallå.
Har tittat lite på att köpa P85D och tycker det känns som att man kan bli besviken på omkörningstrycket när man är uppe i fart om den inte har ludicriousuppgraderingen(P85DL).
Utan L verkar inte skillnaden vara så markant uppe i fart jämfört med en S utan P.
Någon som testat båda och har någon erfarenhet att dela med sig om vad gäller detta, det jag vill åt är ju primärt att komma förbi den där lastbilen på 2 +1 sträckan så snart som möjligt exempelvis?
Besviken på en P85D? Det tror jag varken du blir om bilen har eller inte har L. Så länge du inte planerar att göra omkörningar över 160km/h så är du safe. Den enda bilen som har bra tryck i extrema hastigheter är P100DL.
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 15:30
av Tars
P951 skrev:Hallå.
Har tittat lite på att köpa P85D och tycker det känns som att man kan bli besviken på omkörningstrycket när man är uppe i fart om den inte har ludicriousuppgraderingen(P85DL).
Utan L verkar inte skillnaden vara så markant uppe i fart jämfört med en S utan P.
Någon som testat båda och har någon erfarenhet att dela med sig om vad gäller detta, det jag vill åt är ju primärt att komma förbi den där lastbilen på 2 +1 sträckan så snart som möjligt exempelvis?
Personligen så är trycker över lag bättre.
Om jag skulle välja så skulle jag ta en L då det lilla extra är det som jag personligen har fattats från p85d från början.
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 16:11
av P951
Tars skrev:
Personligen så är trycker över lag bättre.
Om jag skulle välja så skulle jag ta en L då det lilla extra är det som jag personligen har fattats från p85d från början.
Ok! Ser i signaturen att du har provat det mesta så värdefull input
Som turboentusiast är det vridmomentet vid omkörningar som jag är mest sugen på.
Såg någon video med Nyland när han körde P85D mot en standard S i fart och det var förvånande jämt, inte vetenskap, men ändå.
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 16:16
av jeppe_sthlm
Nu beror det ju naturligtvis vad du jämför med, men jag har svårt att se att du skulle ha svårt att fixa en tajt 2+1 vägs omkörning med valfri tesla. Har du kört någon Tesla?
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 17:07
av P951
jeppe_sthlm skrev:Nu beror det ju naturligtvis vad du jämför med, men jag har svårt att se att du skulle ha svårt att fixa en tajt 2+1 vägs omkörning med valfri tesla. Har du kört någon Tesla?
Har kört model S P100DL via Teslas roadshow för några år sedan, småvägarna på Gotland så inga högre hastigheter, men jäklar vad det sköt på

Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 17:16
av Tars
P951 skrev:Tars skrev:
Personligen så är trycker över lag bättre.
Om jag skulle välja så skulle jag ta en L då det lilla extra är det som jag personligen har fattats från p85d från början.
Ok! Ser i signaturen att du har provat det mesta så värdefull input
Som turboentusiast är det vridmomentet vid omkörningar som jag är mest sugen på.
Såg någon video med Nyland när han körde P85D mot en standard S i fart och det var förvånande jämt, inte vetenskap, men ändå.
Bara några stycken.
Har en åkomma. =)
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 17:49
av Verdi
P951 skrev:Tars skrev:
Personligen så är trycker över lag bättre.
Om jag skulle välja så skulle jag ta en L då det lilla extra är det som jag personligen har fattats från p85d från början.
Ok! Ser i signaturen att du har provat det mesta så värdefull input
Som turboentusiast är det vridmomentet vid omkörningar som jag är mest sugen på.
Såg någon video med Nyland när han körde P85D mot en standard S i fart och det var förvånande jämt, inte vetenskap, men ändå.
Trycket vid omkörning i min S100D är bättre än i min gamla BMW M550d. Plus att man aldrig behöver förbereda genom att växla ner och så.
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 03 maj 2019 20:25
av jpetters
Verdi skrev:P951 skrev:Tars skrev:
Personligen så är trycker över lag bättre.
Om jag skulle välja så skulle jag ta en L då det lilla extra är det som jag personligen har fattats från p85d från början.
Ok! Ser i signaturen att du har provat det mesta så värdefull input
Som turboentusiast är det vridmomentet vid omkörningar som jag är mest sugen på.
Såg någon video med Nyland när han körde P85D mot en standard S i fart och det var förvånande jämt, inte vetenskap, men ändå.
Trycket vid omkörning i min S100D är bättre än i min gamla BMW M550d. Plus att man aldrig behöver förbereda genom att växla ner och så.
Baserat på min erfarenhet av P90D (utan L) och S 100D så skulle jag säga att 100D har lite bättre acc över ca 90-100 km/h. Jag skulle satsa på en "L-bil" om jag köper en Performance.
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 05 maj 2019 11:09
av DanPerFer
Jag märker en markant skillnad i accelerationen mellan typ 100-180km/h i och med näst sista uppdateringen. Då tillkom ett nytt körläge Ludicrous+

Den gamla nedräkningsfunktionen då batteriet värms upp under typ 30-60min är borta.
Vet inte om det är placebo, någon med liknande känsla?
Re: P85+ vs 85D vs P85D
Postat: 05 maj 2019 22:41
av grimboso
P951 skrev:jeppe_sthlm skrev:Nu beror det ju naturligtvis vad du jämför med, men jag har svårt att se att du skulle ha svårt att fixa en tajt 2+1 vägs omkörning med valfri tesla. Har du kört någon Tesla?
Har kört model S P100DL via Teslas roadshow för några år sedan, småvägarna på Gotland så inga högre hastigheter, men jäklar vad det sköt på

Vi har ju faktiskt 1 90-väg på Gotland, Brorakan
