Re: Död bil, batteriet dött S 85
Postat: 17 mar 2019 10:38
379 kmBjelke skrev:Vet du vad batteriet hade för kapacitet? Räckvidd vid fulladdat alltså?
https://teslaclubsweden.se/forum/
379 kmBjelke skrev:Vet du vad batteriet hade för kapacitet? Räckvidd vid fulladdat alltså?
Vår bil är ju ett ganska tidigt exemplar, så man kan ju hoppas att det nya batteriet är utvecklat och uppdaterat.juristen skrev:Ja, det vore ju guld att få det utbytt. Samtidigt är det skrämmande att det kan lägga av, blir inte kul där år 2021-2022 när det blir en del Model S som inte har batterigarantin kvar. Man får hoppas att det finns några kostnadseffektiva lösningar på plats då.Kriper skrev:Jag har för mig att supporten nämnde att 12v-batteriet är beroende av det stora. Jag hoppas ju på att det är det stora det är fel på för min garanti har gått ut.bylund skrev:Märkligt att skärmarna skulle dö av huvudbatteriet, om det inte är så att 12 V-batteriet inte kan laddas om huvudbatteriet lagt av.
Hmm, nu är bilen på väg till SC på en bärgare. Jag körde på bilen efter att vi startat upp med boster via pllntarna bakom noskonen. Så du har nog rätt, ändå, Bjelke!Bjelke skrev:Jag vågar mig på att totalt ta tillbaks min tidigare gissning och hävda motsatsenKriper skrev:Då får jag hoppas på att Tesla hjälper mig också. Ny motor har jag redan fått så med nytt batteri så blir det ju nya bilen.milank skrev:Samma sak råkade jag ut för någon vecka sen då bilen stannade vid ett trafikljus. Det slutade med nytt batteri, ny motor, nya drivaxlar, nytt 12v batteri m.m.
Reparationen tog någon vecka men Tesla skötte allt otroligt snyggt![]()
Då hoppas vi på stora batteriet då
Eftersom din garanti har gått ut så hade det ju varit väldigt enkelt att bara byta 12-volt och se vad som händer men nu står ju bilen på SC så det komplicerar ju saken lite...Kriper skrev:Sedan igår måndag befinner sig Zelda hos SC i Bredden. Ingen diagnos ännu men "vi ska kolla upp bilen ordentligt för vi har flera larm som gått". Först på måndag har vi fått tid för undersökning. Anledningen är "högt tryck" just nu (model 3) och det är också anledningen till att SC slutat med lånebil vid reparationer. Tyvärr har dom inte flaggat för detta så det innebär ju en del bekymmer att inte ha tillgång till ersättningsfordon när det dröjer mer än en vecka innan man får veta vad som är fel på bilen. Kort sammanfattat, sötebrödsdagarna är över!
Dåså. Då har du ju råd att hyra en bil också tills Tesla har tid att byta ditt batteri. Tänkte bara att man kunde snabba på processen lite men det är ju helt upp till var och en...Kriper skrev:Jag har råd med att låta utbildat folk laga bilen åt mig. Är själv utbildad murare och kakelugnsmakare med 27 år i yrket med yrkesbevis och gesällbrev samt ett antal behörighetskurser i bagaget. Jag hoppas att du själv skulle välja en utbildad yrkesperson istället för en lekman om du vill mura upp en husstomme eller skorsten.
Ursäkta att jag tolkade dig felaktigt. Hoppas att de fixar din bil snabbt och enkelt!Kriper skrev:SC slutat med lånebil vid reparationer. Tyvärr har dom inte flaggat för detta så det innebär ju en del bekymmer att inte ha tillgång till ersättningsfordon när det dröjer mer än en vecka innan man får veta vad som är fel på bilen. Kort sammanfattat, sötebrödsdagarna är över!
De har lånebil vid garantiärenden är vad jag fått berättat för mig, min är inne just nu och jag har lånebil.Kriper skrev:Det enda jag konstaterade var att de inte håller med lånebil längre, vilket jag alltid erbjudits tidigare. Mig går det ingen nöd på. Jag har busskort.
Jag hade bilen på reparation av trasig fönsterhiss för en dryg månad och då var det självklart att jag fick lånebil. P85d dessutom! Min reflektion är att det svänger policymässigt utan att dom meddelar vad som gäller.OfarligTesla skrev:De har lånebil vid garantiärenden är vad jag fått berättat för mig, min är inne just nu och jag har lånebil.Kriper skrev:Det enda jag konstaterade var att de inte håller med lånebil längre, vilket jag alltid erbjudits tidigare. Mig går det ingen nöd på. Jag har busskort.
8 år på det iaf! Jag e lite övertygad att om tesla inte börjar sälja förlängd batteritid så ska man inte äga en som är över åtta år.Kriper skrev:Tack för värdefull input, Ninja. Skönt att man inte är ensam om att råka ut för detta. Min bil har gått 7300 mil. Denna gång ska endast kontaktorerna bytas. Hoppas att jag också får stora batteriet utbytt innan garantin går ut.
Kan man köpa nån försäkring som täcker det tro?NinjaNiklas skrev:8 år på det iaf! Jag e lite övertygad att om tesla inte börjar sälja förlängd batteritid så ska man inte äga en som är över åtta år.Kriper skrev:Tack för värdefull input, Ninja. Skönt att man inte är ensam om att råka ut för detta. Min bil har gått 7300 mil. Denna gång ska endast kontaktorerna bytas. Hoppas att jag också får stora batteriet utbytt innan garantin går ut.
Ja såvida man inte kan punga ut 400k(läst på ett usa forum om den kostnaden, INTE fakta slltså!!) på en gammal bil dvs :0
Jag körde från värnamo till berlin pluggade in bil på destination och 2 dagar senare när jag skulle hämta nåt från bilen varnar 12Vmacksie skrev:Ungefär samma sak händer just nu mig. Parkerade på Bromma för ca ett dygn sen. När jag skulle öppna bilen var den stendöd. Roadside assistance sa att det troligen var 12v batteriet.
Är det inte konstigt att jag inte fått några indikationer Dessutom är den inpluggad, spelar väl mindre roll iochförsig.
Sitter och väntar på servicebil med 12V. E ju fan märkligt. Nu blir det att slänga in en jumpstarter i frunken.
macksie skrev:Ungefär samma sak händer just nu mig. Parkerade på Bromma för ca ett dygn sen. När jag skulle öppna bilen var den stendöd. Roadside assistance sa att det troligen var 12v batteriet.
Är det inte konstigt att jag inte fått några indikationer Dessutom är den inpluggad, spelar väl mindre roll iochförsig.
Sitter och väntar på servicebil med 12V. E ju fan märkligt. Nu blir det att slänga in en jumpstarter i frunken.
Kriper skrev:macksie skrev:Ungefär samma sak händer just nu mig. Parkerade på Bromma för ca ett dygn sen. När jag skulle öppna bilen var den stendöd. Roadside assistance sa att det troligen var 12v batteriet.
Är det inte konstigt att jag inte fått några indikationer Dessutom är den inpluggad, spelar väl mindre roll iochförsig.
Sitter och väntar på servicebil med 12V. E ju fan märkligt. Nu blir det att slänga in en jumpstarter i frunken.
12v borde varna innan. Min varnade inte för 12v men gick att starta upp med booster. Hör av dig och berätta hur det gick.
Pre facelift:Alx skrev:Är startkablar det som avses? Hur kopplar man det till Teslan? Någon vänlig själ som har en youtube video/länk att skicka?
Min sena 2015 saknar + bakom noseconeKriper skrev:Pre facelift:Alx skrev:Är startkablar det som avses? Hur kopplar man det till Teslan? Någon vänlig själ som har en youtube video/länk att skicka?