Sida 2 av 3

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 17:39
av Svampen
Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.


Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 18:02
av LarsL
Hur långt kör bilarna varje dag? Behöver de verkligen laddning varje kväll?

Hur ofta är det strömavbrott en hel natt mitt inne i centrum av en kommun? Jag tror faktiskt att det nästan aldrig händer.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 18:07
av Svampen
Inte ofta. Typ aldrig. Men det räcker med att det händer en gång.

Sen kan det vara så att det kanske bara kommunens laddplats som fallerar.
Högre sannolikhet.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 18:13
av Jerker
Man kan aldrig bygga bort alla fällor. Men om det verkligen är kris så finns det ju fortfarande idag andra bilar, t.ex. personalens privata bilar eller andra att ta till tillfälligt. I en framtid, när elbilar är det vanligaste, så kommer vi att ha batteribackuper som gör att tillfälliga strömavbrott saknar betydelse för att alltid ha bilar i kritisk funktion laddade.

Jag tycker inte att det finns nån anledning att framföra detta som en anledning till att inte använda sig av elbilar i hemtjänsten.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 18:29
av Teslaspolen
Svampen skrev:
Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.


Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Full tank på morgonen? Har något vart och tanka den under natten?

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 18:49
av Svampen
Men...
Ja om man tankar den innan man parkerar den.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 19:00
av LarsL
Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.

Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 19:37
av Svampen
LarsL skrev:
Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.

Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Om nu laddningen fallerar så är alla elbilar utan ström på morgonen.
Om bilarna saknar bränsle kör man till en bränslestation och tankar.

Trollar ni?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 19:45
av bat
Svampen skrev:
LarsL skrev:
Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.

Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Om nu laddningen fallerar så är alla elbilar utan ström på morgonen.
Om bilarna saknar bränsle kör man till en bränslestation och tankar.

Trollar ni?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Bensinmackar brukar behöva ström de också. Inte funnits handpumpar på rätt länge..

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 19:45
av jpetters
Svampen skrev:
LarsL skrev:
Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.

Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Om nu laddningen fallerar så är alla elbilar utan ström på morgonen.
Om bilarna saknar bränsle kör man till en bränslestation och tankar.

Trollar ni?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Menar du att nätet suger ut strömmen från batteriet i bilarna, så.de automatiskt blir tomma på morgonen? Så har det inte varit i mina bilar i samband med strömavbrott.
Hur kan bensinpumparna fungera när det inte finns någon ström?

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 20:26
av Elmil
Svampen skrev:
Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.

Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten.. ;)

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 20:43
av Svampen
jpetters skrev:
Svampen skrev:
LarsL skrev:
Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.

Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Om nu laddningen fallerar så är alla elbilar utan ström på morgonen.
Om bilarna saknar bränsle kör man till en bränslestation och tankar.

Trollar ni?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Menar du att nätet suger ut strömmen från batteriet i bilarna, så.de automatiskt blir tomma på morgonen? Så har det inte varit i mina bilar i samband med strömavbrott.
Hur kan bensinpumparna fungera när det inte finns någon ström?
För att batterierna var tomma på kvällen och sen ej laddades.
För att hela stan inte var strömlös.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 20:45
av Svampen
Elmil skrev:
Svampen skrev:
Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.

Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten.. ;)
Sjukvårdens fossila fordons avgaser dödar tusentals människor årligen?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 20:48
av LarsL
Renault Zoe har 30 mils räckvidd i de här hastigheterna, menar du att de kör mer än 30 mil per dag? Om det voresantskulle de typ spara in en hel bil på 3 år och kan typ låta hälften stå i backup, om de nu inte köper batterier.

Om det nu var en seriöst livsviktig funktion som Ambulans, så kanske, kanske en avgasgenerator hade varit motiverad. Men fortfarande förmodligen smartare med batterier och solceller om nu acpocalypsen kommer.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 21:17
av dd88
Man kan skruva på det hur mycket som helst för att hitta för och nackdelar, men jag är övertygad om att den dagen det handlar om liv och död så finns det en lösning.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 21:18
av Jerker
Ja, om det verkligen blir nåt stort som händer så är ju elbil att föredra. Det visade sig ju i Japan vid tsunamin och kollapsen av den där kärnkraftsreaktorn i Fokushima. I det område som hade blivit översköljt av vattnet så var det som snabbast gick att få igång igen eldistributionen. Att få fram bensin till området tog däremot väldigt lång tid. Räddningen blev elbilar som kunde köra i området och distribuera hjälp och mat.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 21:30
av Svampen
Jag hävdar fortfarande att det är lättare att fylla på energi i en bensinbil kontra en elbil vid någon form av störning.

Pga det kanske bensin/diesel, just idag, är att föredra inom tex sjukvård, räddningstjänst och försvar.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 21:30
av Tars
Svampen skrev:
Elmil skrev:
Svampen skrev:
Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.

Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten.. ;)
Sjukvårdens fossila fordons avgaser dödar tusentals människor årligen?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Du.... vart står det att det är sjukvårdens fossila fordon?
Om strömmen går, så har jag för det mesta 35 mil kvar.
Om du ska tanka en fossilbil på en mack som också har strömlöst, så går det inte då pumparna går på ström.
Så dilemmat är samma för elbilar och fossilbilar.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 21:31
av Svampen
Jerker skrev:
Ja, om det verkligen blir nåt stort som händer så är ju elbil att föredra. Det visade sig ju i Japan vid tsunamin och kollapsen av den där kärnkraftsreaktorn i Fokushima. I det område som hade blivit översköljt av vattnet så var det som snabbast gick att få igång igen eldistributionen. Att få fram bensin till området tog däremot väldigt lång tid. Räddningen blev elbilar som kunde köra i området och distribuera hjälp och mat.
Intressant! Var kan man läsa mer om det?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 21:35
av Svampen
Tars skrev:
Svampen skrev:
Elmil skrev:
Svampen skrev:
Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.

Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten.. ;)
Sjukvårdens fossila fordons avgaser dödar tusentals människor årligen?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Du.... vart står det att det är sjukvårdens fossila fordon?
Om strömmen går, så har jag för det mesta 35 mil kvar.
Om du ska tanka en fossilbil på en mack som också har strömlöst, så går det inte då pumparna går på ström.
Så dilemmat är samma för elbilar och fossilbilar.
Jag pratar ej om privatägda bilar och ej om något gigantiskt strömavbrott.
Jag pratade om vårdpersonals elbilar där laddning över natten har fallerat.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 21:36
av Tars
Svampen skrev:
Tars skrev:
Svampen skrev:
Elmil skrev:
Svampen skrev:
Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.

Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten.. ;)
Sjukvårdens fossila fordons avgaser dödar tusentals människor årligen?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Du.... vart står det att det är sjukvårdens fossila fordon?
Om strömmen går, så har jag för det mesta 35 mil kvar.
Om du ska tanka en fossilbil på en mack som också har strömlöst, så går det inte då pumparna går på ström.
Så dilemmat är samma för elbilar och fossilbilar.
Jag pratar ej om privatägda bilar och ej om något gigantiskt strömavbrott.
Jag pratade om vårdpersonals elbilar där laddning över natten har fallerat.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Okidoki.

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 24 feb 2019 21:51
av Wilson
Svampen skrev:
Jerker skrev:
Ja, om det verkligen blir nåt stort som händer så är ju elbil att föredra. Det visade sig ju i Japan vid tsunamin och kollapsen av den där kärnkraftsreaktorn i Fokushima. I det område som hade blivit översköljt av vattnet så var det som snabbast gick att få igång igen eldistributionen. Att få fram bensin till området tog däremot väldigt lång tid. Räddningen blev elbilar som kunde köra i området och distribuera hjälp och mat.
Intressant! Var kan man läsa mer om det?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Här t.ex.
https://www.nytimes.com/2011/05/08/auto ... d=all&_r=0

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 25 feb 2019 03:55
av Svampen
Wilson skrev:
Svampen skrev:
Jerker skrev:
Ja, om det verkligen blir nåt stort som händer så är ju elbil att föredra. Det visade sig ju i Japan vid tsunamin och kollapsen av den där kärnkraftsreaktorn i Fokushima. I det område som hade blivit översköljt av vattnet så var det som snabbast gick att få igång igen eldistributionen. Att få fram bensin till området tog däremot väldigt lång tid. Räddningen blev elbilar som kunde köra i området och distribuera hjälp och mat.
Intressant! Var kan man läsa mer om det?

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Här t.ex.
https://www.nytimes.com/2011/05/08/auto ... d=all&_r=0
Tack!

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 25 feb 2019 06:37
av Bjelke
Svampen skrev:
Jag hävdar fortfarande att det är lättare att fylla på energi i en bensinbil kontra en elbil vid någon form av störning.

Pga det kanske bensin/diesel, just idag, är att föredra inom tex sjukvård, räddningstjänst och försvar.

-----
Som det ser ut idag så är just den saken bättre på fossilare faktiskt, det är ju ganska enkelt att ha en eller flera reservdunkar med soppa ståendes,
elbilens fördel skulle möjligen kunna vara att den alltid kan agera "reservdunk" då den hela tiden laddas utan att man gör något extra, om strömavbrottet
(eller en fallerande laddbox) skulle ske tex kl 2 på natten så har elbilen redan laddats till viss del iaf osv, men lika bra som en reservdunk kan det såklart
inte bli...
Just hemtjänsten brukar lösa liknande problem ganska enkelt men kritiska funktioner som ambulans är det ju lite värre med (men just ambulanser/brandbilar står
å andra sidan ganska stor del av sin tid och kommer att kunna ladda tillräckligt ändå).

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!

Postat: 25 feb 2019 07:15
av Mickep
Hur ofta byter räddningstjänsterna bilar?
Varje hushåll är skyldig att se till att de klarar sig själv 2 dygn, för det är vad man räknar med. Vid det senaste stora så tog det veckor för vissa.
Då fick de lösa strömmen med dieselgeneratorer. (Vilket tankstationer troligtvis har så det går att tanka) något liknande får elbilisterna räkna med. Problemet med hemtjänsten är att där fungerar det inte om personalen måste vänta på att ladda. Där måste nattladdningen funka. Gör det inte det så kommer det inte fungera med elbilar. Det kräver ytterligare investeringar (en tillverkare föreslog varmgarage) men det är laddstationer då bilarna troligtvis står på en parkering (hemtjänstens löner är inte de högsta så det motsvarar investeringsviljan) men också utbildning/tillsägelse åt personalen hur de skall bete sig. De bilar som man tidigare har köpt inhar haft egentligen för dålig räckvidd. Det är egentligen teslas de skulle köpt in, men oppositionen skulle gå itaket när prislappen kom upp. Tack och lov kommer det bilar med bra räckvidd till rimligare prisnivåer.