Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Moderator: Redaktion
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Hur långt kör bilarna varje dag? Behöver de verkligen laddning varje kväll?
Hur ofta är det strömavbrott en hel natt mitt inne i centrum av en kommun? Jag tror faktiskt att det nästan aldrig händer.
Hur ofta är det strömavbrott en hel natt mitt inne i centrum av en kommun? Jag tror faktiskt att det nästan aldrig händer.
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Inte ofta. Typ aldrig. Men det räcker med att det händer en gång.
Sen kan det vara så att det kanske bara kommunens laddplats som fallerar.
Högre sannolikhet.
Sen kan det vara så att det kanske bara kommunens laddplats som fallerar.
Högre sannolikhet.
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Man kan aldrig bygga bort alla fällor. Men om det verkligen är kris så finns det ju fortfarande idag andra bilar, t.ex. personalens privata bilar eller andra att ta till tillfälligt. I en framtid, när elbilar är det vanligaste, så kommer vi att ha batteribackuper som gör att tillfälliga strömavbrott saknar betydelse för att alltid ha bilar i kritisk funktion laddade.
Jag tycker inte att det finns nån anledning att framföra detta som en anledning till att inte använda sig av elbilar i hemtjänsten.
Jag tycker inte att det finns nån anledning att framföra detta som en anledning till att inte använda sig av elbilar i hemtjänsten.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Full tank på morgonen? Har något vart och tanka den under natten?Svampen skrev:Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Men...
Ja om man tankar den innan man parkerar den.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Ja om man tankar den innan man parkerar den.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.
Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Om nu laddningen fallerar så är alla elbilar utan ström på morgonen.LarsL skrev:Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.
Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Om bilarna saknar bränsle kör man till en bränslestation och tankar.
Trollar ni?
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Bensinmackar brukar behöva ström de också. Inte funnits handpumpar på rätt länge..Svampen skrev:Om nu laddningen fallerar så är alla elbilar utan ström på morgonen.LarsL skrev:Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.
Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Om bilarna saknar bränsle kör man till en bränslestation och tankar.
Trollar ni?
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Menar du att nätet suger ut strömmen från batteriet i bilarna, så.de automatiskt blir tomma på morgonen? Så har det inte varit i mina bilar i samband med strömavbrott.Svampen skrev:Om nu laddningen fallerar så är alla elbilar utan ström på morgonen.LarsL skrev:Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.
Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Om bilarna saknar bränsle kör man till en bränslestation och tankar.
Trollar ni?
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Hur kan bensinpumparna fungera när det inte finns någon ström?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 674
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.Svampen skrev:Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten..

Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
För att batterierna var tomma på kvällen och sen ej laddades.jpetters skrev:Menar du att nätet suger ut strömmen från batteriet i bilarna, så.de automatiskt blir tomma på morgonen? Så har det inte varit i mina bilar i samband med strömavbrott.Svampen skrev:Om nu laddningen fallerar så är alla elbilar utan ström på morgonen.LarsL skrev:Skulle gissa att det är ungefär lika stor risk att det är en fossilbil som inte är tankad på morgonen som att det skulle vara strömavbrott en hel natt.
Detta är idag ett microscopiskt problem och i framtiden med batteribackup ett obefintligt problem.
Om bilarna saknar bränsle kör man till en bränslestation och tankar.
Trollar ni?
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Hur kan bensinpumparna fungera när det inte finns någon ström?
För att hela stan inte var strömlös.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Sjukvårdens fossila fordons avgaser dödar tusentals människor årligen?Elmil skrev:Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.Svampen skrev:Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten..
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Renault Zoe har 30 mils räckvidd i de här hastigheterna, menar du att de kör mer än 30 mil per dag? Om det voresantskulle de typ spara in en hel bil på 3 år och kan typ låta hälften stå i backup, om de nu inte köper batterier.
Om det nu var en seriöst livsviktig funktion som Ambulans, så kanske, kanske en avgasgenerator hade varit motiverad. Men fortfarande förmodligen smartare med batterier och solceller om nu acpocalypsen kommer.
Om det nu var en seriöst livsviktig funktion som Ambulans, så kanske, kanske en avgasgenerator hade varit motiverad. Men fortfarande förmodligen smartare med batterier och solceller om nu acpocalypsen kommer.
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Man kan skruva på det hur mycket som helst för att hitta för och nackdelar, men jag är övertygad om att den dagen det handlar om liv och död så finns det en lösning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Ja, om det verkligen blir nåt stort som händer så är ju elbil att föredra. Det visade sig ju i Japan vid tsunamin och kollapsen av den där kärnkraftsreaktorn i Fokushima. I det område som hade blivit översköljt av vattnet så var det som snabbast gick att få igång igen eldistributionen. Att få fram bensin till området tog däremot väldigt lång tid. Räddningen blev elbilar som kunde köra i området och distribuera hjälp och mat.
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Jag hävdar fortfarande att det är lättare att fylla på energi i en bensinbil kontra en elbil vid någon form av störning.
Pga det kanske bensin/diesel, just idag, är att föredra inom tex sjukvård, räddningstjänst och försvar.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Pga det kanske bensin/diesel, just idag, är att föredra inom tex sjukvård, räddningstjänst och försvar.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Svampen skrev:Sjukvårdens fossila fordons avgaser dödar tusentals människor årligen?Elmil skrev:Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.Svampen skrev:Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten..
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Du.... vart står det att det är sjukvårdens fossila fordon?
Om strömmen går, så har jag för det mesta 35 mil kvar.
Om du ska tanka en fossilbil på en mack som också har strömlöst, så går det inte då pumparna går på ström.
Så dilemmat är samma för elbilar och fossilbilar.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Intressant! Var kan man läsa mer om det?Jerker skrev:Ja, om det verkligen blir nåt stort som händer så är ju elbil att föredra. Det visade sig ju i Japan vid tsunamin och kollapsen av den där kärnkraftsreaktorn i Fokushima. I det område som hade blivit översköljt av vattnet så var det som snabbast gick att få igång igen eldistributionen. Att få fram bensin till området tog däremot väldigt lång tid. Räddningen blev elbilar som kunde köra i området och distribuera hjälp och mat.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Jag pratar ej om privatägda bilar och ej om något gigantiskt strömavbrott.Tars skrev:Svampen skrev:Sjukvårdens fossila fordons avgaser dödar tusentals människor årligen?Elmil skrev:Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.Svampen skrev:Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten..
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Du.... vart står det att det är sjukvårdens fossila fordon?
Om strömmen går, så har jag för det mesta 35 mil kvar.
Om du ska tanka en fossilbil på en mack som också har strömlöst, så går det inte då pumparna går på ström.
Så dilemmat är samma för elbilar och fossilbilar.
Jag pratade om vårdpersonals elbilar där laddning över natten har fallerat.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Svampen skrev:Jag pratar ej om privatägda bilar och ej om något gigantiskt strömavbrott.Tars skrev:Svampen skrev:Sjukvårdens fossila fordons avgaser dödar tusentals människor årligen?Elmil skrev:Just det. Tusentals förtida dödsfall varje år i Sverige pga luftföroreningar från dessa fulltankade fossiler.Svampen skrev:Fel plats att vara negativ på, men om strömlöst en hel natt så blir det problem.
Fossilbil har full tank på morgonen.
Människors hälsa äventyras.
Men för att anknyta till trådrubriken - Öckerö kommun registrerade 22 st Kia Soul EV i slutet av november. Bra där, om det nu var avsikten..
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Du.... vart står det att det är sjukvårdens fossila fordon?
Om strömmen går, så har jag för det mesta 35 mil kvar.
Om du ska tanka en fossilbil på en mack som också har strömlöst, så går det inte då pumparna går på ström.
Så dilemmat är samma för elbilar och fossilbilar.
Jag pratade om vårdpersonals elbilar där laddning över natten har fallerat.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Okidoki.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Här t.ex.Svampen skrev:Intressant! Var kan man läsa mer om det?Jerker skrev:Ja, om det verkligen blir nåt stort som händer så är ju elbil att föredra. Det visade sig ju i Japan vid tsunamin och kollapsen av den där kärnkraftsreaktorn i Fokushima. I det område som hade blivit översköljt av vattnet så var det som snabbast gick att få igång igen eldistributionen. Att få fram bensin till området tog däremot väldigt lång tid. Räddningen blev elbilar som kunde köra i området och distribuera hjälp och mat.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
https://www.nytimes.com/2011/05/08/auto ... d=all&_r=0
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Tack!Wilson skrev:Här t.ex.Svampen skrev:Intressant! Var kan man läsa mer om det?Jerker skrev:Ja, om det verkligen blir nåt stort som händer så är ju elbil att föredra. Det visade sig ju i Japan vid tsunamin och kollapsen av den där kärnkraftsreaktorn i Fokushima. I det område som hade blivit översköljt av vattnet så var det som snabbast gick att få igång igen eldistributionen. Att få fram bensin till området tog däremot väldigt lång tid. Räddningen blev elbilar som kunde köra i området och distribuera hjälp och mat.
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
https://www.nytimes.com/2011/05/08/auto ... d=all&_r=0
Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Som det ser ut idag så är just den saken bättre på fossilare faktiskt, det är ju ganska enkelt att ha en eller flera reservdunkar med soppa ståendes,Svampen skrev:Jag hävdar fortfarande att det är lättare att fylla på energi i en bensinbil kontra en elbil vid någon form av störning.
Pga det kanske bensin/diesel, just idag, är att föredra inom tex sjukvård, räddningstjänst och försvar.
-----
elbilens fördel skulle möjligen kunna vara att den alltid kan agera "reservdunk" då den hela tiden laddas utan att man gör något extra, om strömavbrottet
(eller en fallerande laddbox) skulle ske tex kl 2 på natten så har elbilen redan laddats till viss del iaf osv, men lika bra som en reservdunk kan det såklart
inte bli...
Just hemtjänsten brukar lösa liknande problem ganska enkelt men kritiska funktioner som ambulans är det ju lite värre med (men just ambulanser/brandbilar står
å andra sidan ganska stor del av sin tid och kommer att kunna ladda tillräckligt ändå).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Köpte för många elbilar - 11 istf 2!
Hur ofta byter räddningstjänsterna bilar?
Varje hushåll är skyldig att se till att de klarar sig själv 2 dygn, för det är vad man räknar med. Vid det senaste stora så tog det veckor för vissa.
Då fick de lösa strömmen med dieselgeneratorer. (Vilket tankstationer troligtvis har så det går att tanka) något liknande får elbilisterna räkna med. Problemet med hemtjänsten är att där fungerar det inte om personalen måste vänta på att ladda. Där måste nattladdningen funka. Gör det inte det så kommer det inte fungera med elbilar. Det kräver ytterligare investeringar (en tillverkare föreslog varmgarage) men det är laddstationer då bilarna troligtvis står på en parkering (hemtjänstens löner är inte de högsta så det motsvarar investeringsviljan) men också utbildning/tillsägelse åt personalen hur de skall bete sig. De bilar som man tidigare har köpt inhar haft egentligen för dålig räckvidd. Det är egentligen teslas de skulle köpt in, men oppositionen skulle gå itaket när prislappen kom upp. Tack och lov kommer det bilar med bra räckvidd till rimligare prisnivåer.
Varje hushåll är skyldig att se till att de klarar sig själv 2 dygn, för det är vad man räknar med. Vid det senaste stora så tog det veckor för vissa.
Då fick de lösa strömmen med dieselgeneratorer. (Vilket tankstationer troligtvis har så det går att tanka) något liknande får elbilisterna räkna med. Problemet med hemtjänsten är att där fungerar det inte om personalen måste vänta på att ladda. Där måste nattladdningen funka. Gör det inte det så kommer det inte fungera med elbilar. Det kräver ytterligare investeringar (en tillverkare föreslog varmgarage) men det är laddstationer då bilarna troligtvis står på en parkering (hemtjänstens löner är inte de högsta så det motsvarar investeringsviljan) men också utbildning/tillsägelse åt personalen hur de skall bete sig. De bilar som man tidigare har köpt inhar haft egentligen för dålig räckvidd. Det är egentligen teslas de skulle köpt in, men oppositionen skulle gå itaket när prislappen kom upp. Tack och lov kommer det bilar med bra räckvidd till rimligare prisnivåer.