Re: Inte hämta bilen.
Postat: 20 feb 2019 10:22
Att det tar tid att regga bilar och få ut plåtar ska väl inte lastas Tesla? Det är Transportstyrelsens fel.
Verkar som att bilarna saknar mycket uppgifter i bilregistret, de har inte ens handelsbeteckning, effekt, skatt eller något annat relevant. Känns som att Tesla glömt att skicka in något viktigt papper i tid...JwK skrev:Noterar att alla bilar på fotot saknar regplåtar. När jag ringde igår så sa Tesla att de väntade på transportstyrelsen som inte levererat/levererar/kan leverera regplåtar i tid.
Om man hade kunnat bortse från faktum att vi inte får våra betalda bilar hade det vart komiskt. Sjukt dålig PR för dom nu när vi alla går och berättar de sjuka turerna kring detta för våra vänner och kollegor. Nån borde skvallra till tidningarna, kanske det blir lite fart på det hela.
Certificate of Conformity, EG-intyg om överensstämmelse måste ju finnas för bilmodellen för att den ska kunna levereras. Finns detta så finns alla nödvändiga uppgifter för Transportstyrelsen. Finns det inte så blir det svårt att leverera någon bil i Europa. Även med CoC så "kan" dock Transportstyrelsen ignorera uppgifter där och hitta på egna...JwK skrev:Med tanke på hur resten kring europaleveranserna verkar funka så känns det inte så troligt att det är transportstyrelsen som är grundproblemet i dramat ärligt talat.
Intresant, hur lång tid tog det förra gången?Monark1954 skrev:Tror mej minnas liknande strul med transporstyrelsen när modell X kom 2016.
Vi skyllde även då på Tesla.
Det blir spännande att se vad det blir för registrerad effekt på Model 3, är det någon som har sett det? Jag tog upp frågan med Transportstyrelsen igen nu, eftersom min X fortfarande är felaktigt reggad med 386kW effekt, vilket ju som bekant inte är så bra när man ska försäkra bilen. Jag har dock inte så stort hopp om att dom kommer att ändra sig...Svenssons skrev:Certificate of Conformity, EG-intyg om överensstämmelse måste ju finnas för bilmodellen för att den ska kunna levereras. Finns detta så finns alla nödvändiga uppgifter för Transportstyrelsen. Finns det inte så blir det svårt att leverera någon bil i Europa. Även med CoC så "kan" dock Transportstyrelsen ignorera uppgifter där och hitta på egna...JwK skrev:Med tanke på hur resten kring europaleveranserna verkar funka så känns det inte så troligt att det är transportstyrelsen som är grundproblemet i dramat ärligt talat.
En del saker var felaktigheter från Teslas sida och en del från Transportstyrelsen då. Tesla rättade sina misstag, Transportstyrelsen ignorerar fortfarande sina felaktigheter.Monark1954 skrev:Tror mej minnas liknande strul med transporstyrelsen när modell X kom 2016.
Vi skyllde även då på Tesla.
Ja, det är en statlig instutition, vad hade du förväntat dig?Svenssons skrev:En del saker var felaktigheter från Teslas sida och en del från Transportstyrelsen då. Tesla rättade sina misstag, Transportstyrelsen ignorerar fortfarande sina felaktigheter.Monark1954 skrev:Tror mej minnas liknande strul med transporstyrelsen när modell X kom 2016.
Vi skyllde även då på Tesla.
De saker som var fel från antagligen Teslas sida rättades inom en vecka. Det var saker som antal sittplatser och däckdimension t.ex. Jag kunde dock se registrerade uppgifter innan leveransen och de rättades också innan leverans. Nu verkar det som att bilarna registreras in senare eller snarare att leverans planeras in tidigare. Min bil fanns i Europa i mer än en månad innan leverans.Kalle skrev:Intresant, hur lång tid tog det förra gången?Monark1954 skrev:Tror mej minnas liknande strul med transporstyrelsen när modell X kom 2016.
Vi skyllde även då på Tesla.
Min bil från 2016 är fortfarande inte korrekt registrerad i fordonsregistret, den hade från början fel antal passagerare, fel effekt, och ingen max dragvikt, det är fortfarande bara antal passagerare som har korrigerats...Kalle skrev:Intresant, hur lång tid tog det förra gången?Monark1954 skrev:Tror mej minnas liknande strul med transporstyrelsen när modell X kom 2016.
Vi skyllde även då på Tesla.
Vem i Väsby var så pass konflikträdd? Låter bizzart.Segelflygaren skrev:Åkte till Kanalvägen, enligt mail i från Tesla att bilen skulle hämtas efter att jag mailat och frågat. Väl där skickades jag till Trosta.
Verkar ju stämma bra nu när tyskarna börjar få sina, i vart fall en uthyrningsfirma, men det är väl sak samma.Jag tror fortfarande problemen ligger hos Transportstyrelsen. De bilar som fått registreringsnummer har nämligen fortfarande inga fordonsuppgifter när man söker på dem vad det gäller, effekt, mått osv.
De hoppades kanske att det skulle hunnit lösa sig med Transportstyrelsen så leveransen kunde ske ändå.dstr skrev:Vem i Väsby var så pass konflikträdd? Låter bizzart.Segelflygaren skrev:Åkte till Kanalvägen, enligt mail i från Tesla att bilen skulle hämtas efter att jag mailat och frågat. Väl där skickades jag till Trosta.
Insentiven är nog att följa regler och processer. Man får inte så mycket för att man sticker ut hakan där.Bonden Roger skrev:Har en teori varför detta händer.
När man väl har börjat jobba inom staten, blir man kvar där.
Tänkte att hen som har hand om data/nummerplåtar på trafikverket-vägtrafik kommer från trafikverket-järnväg.
DVS signalfel och/eller försening (järnväg) = kommunikationsfel (vägtrafik)--
Dom sa att dom inte fick gådstr skrev:Vem i Väsby var så pass konflikträdd? Låter bizzart.Segelflygaren skrev:Åkte till Kanalvägen, enligt mail i från Tesla att bilen skulle hämtas efter att jag mailat och frågat. Väl där skickades jag till Trosta.
ASW27 = Fina grejor!Zindar skrev:Själv tycker jag mest det är kul med en till segelflygare. Hej från SE-UTO
/Erik