Sida 2 av 6
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 31 jan 2019 17:15
av ippii
Jeppe_E skrev:ippii skrev:Jeppe_E skrev:ippii skrev:Jeppe_E skrev:
Bara så att jag förstår. Exakt vad är det som är premium med konstantfarthållare och automatisk vindrutetorkare som fungerar sisådär och som inte går att justera känsligheten på?
Det finns en del andra saker som inte heller är premium, men sett till prestanda och teknisk innovation så är den ju i framkant.
Alltså på en bil som kostar 660.000 kr.
I så fall är inte BMW "premium" heller, har också konstantfarthållare och värdelös regnsensor som standard.

I en BMW för 660.000?
Absolut. Du kan köpa en 7-serie för över 1 miljon, men det kostar ändå extra med smart farthållare.
Nu misstänker jag ju starkt att en 7-serie för över miljonen inte riktigt är i samma klass som en Model 3. Naturligtvis kommer någon här att hävda att Model 3 är bättre. Men som sagt. En jämförbar bil med Model 3 i utrustning typ en Laddhybrid 530e sedan med M-paket och Driving assistance och lite annat lull kostar 626.000 kr före rabatter.
Delar din misstanke. Jag menar bara att smart farthållare ej är standard på BMW (premiummärke). Oavsett modell.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 31 jan 2019 17:39
av Jeppe_E
Verdi skrev:
Du kan få adaptiv farthållare i en mycket billigare bil än så. Men vad är din poäng? Många här har kritiserat att det inte går att köpa adaptiv farthållare separat. Du slår in en vidöppen dörr.
Att Tesla inte har det som ett alternativ, utan det är allt eller inget. Om vi nu ska fortsätta jämförelsen så har BMW 3 olika val. Konstant, TACC eller LKAS. Sen ska man förstås inte sticka under stolen med att Teslas AP är väldigt mycket mer avancerad än någon annan tillverkares LKAS. Men å andra sidan så tar BMW bara hälften så mycket som Tesla och hos andra tillverkare så kan den faktiskt ingå som standard.
Min poäng är att Tesla borde kunna erbjuda endast TACC som ett tillval. Borde vara enkelt att mjukvarustyra.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 31 jan 2019 17:57
av Verdi
Jeppe_E skrev:Verdi skrev:
Du kan få adaptiv farthållare i en mycket billigare bil än så. Men vad är din poäng? Många här har kritiserat att det inte går att köpa adaptiv farthållare separat. Du slår in en vidöppen dörr.
Att Tesla inte har det som ett alternativ, utan det är allt eller inget. Om vi nu ska fortsätta jämförelsen så har BMW 3 olika val. Konstant, TACC eller LKAS. Sen ska man förstås inte sticka under stolen med att Teslas AP är väldigt mycket mer avancerad än någon annan tillverkares LKAS. Men å andra sidan så tar BMW bara hälften så mycket som Tesla och hos andra tillverkare så kan den faktiskt ingå som standard.
Min poäng är att Tesla borde kunna erbjuda endast TACC som ett tillval. Borde vara enkelt att mjukvarustyra.
Jag håller med. Särskilt som jag är allt annat än imponerad av AP och inte har det aktiverat på min bil. Hade en gratis månad här över jul men tack vare snö och is så blev det mest en massa felmeddelanden. Finns inte en chans att jag köper det.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 31 jan 2019 18:05
av Smutt
Har det inte på min S och kommer inte ha det på min M3 känns som en fin besparing på 110000kr
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 31 jan 2019 19:53
av taliz
Efter att endast ha kört hoj i 15 år så blev det en chock att köra bil igen. Helt fruktansvärt irriterande att hålla på och bromsa och gasa och konstant anpassa sig till framförvarande. Man känner sig verkligen som i ett lemmeltåg.
Skulle få tokspel utan åtminstone adaptiv farthållare.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 31 jan 2019 19:57
av e5m1r
Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 31 jan 2019 20:04
av ippii
e5m1r skrev:Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Det går väl inte att komma ifrån att 55.000 kr är en fet summa pengar. Är man dessutom tveksam kring funktionen i sig så är det väl inte så konstigt att många inte tar det? Jag själv tycker att EAP är lite hypat. Har kört Volvo med nyaste Pilot Assist. Är inte EAP typ dubbelt så bra som den så är det inget som jag kommer att sakna.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 31 jan 2019 20:08
av Smutt
Är inte bara 55000kr det är 500kr som svider i plånboken varje månad pga förmånsvärdet
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 10:27
av TiborBlomhall
För att svänga tillbaka till originalfrågan:
Tesla ska tydligen åter börja bygga M3 LR med enbart bakhjulsdrift - till kinesiska marknaden.
Enligt Reuters:
https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKCN1PQ40F
Kanske de skulle kunna göra likadant till europa också?
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 12:43
av Auto
Något sånt skulle vara toppen i europa! Ca 70 000 kr lägre pris är mycket! Det man vill åt är räckvidden så man kan åka långt på en laddning.
https://digital.di.se/artikel/tesla-bor ... ant-i-kina
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 12:47
av ippii
Men det ska ju komma. Elon har skrev ju i sitt förra brev till personalen att de ska leverera "at least the Mid Range Model 3 variant in all markets", med början runt maj 2019.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 13:30
av TiborBlomhall
Mid Range ja. Fast nu snackar vi Long Range.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 13:37
av Jeppe_E
TiborBlomhall skrev:Mid Range ja. Fast nu snackar vi Long Range.
Läs artikeln igen, utan att lägga in egna värderingar på Long Range.
"a long range RWD" inte "The Long range"
Eftersom den kostar 88000kr mindre så kan det knappast bara vara en mindre drivenhet.
Det kan ju lika bra vara Reuters tolkning att 260 miles/416 km är "long range"
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 13:43
av TiborBlomhall
Gå till kinesiska beställningssidan så kan du själv se att där kan man beställa LR med bak- eller fyrhjulsdrift.
https://3.tesla.cn/model3/design?#battery
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 13:57
av Latt
Och bara för dom lata har jag kollat för er. Det är samma estimerade räckvidd på dual-motor och bakhjulsdriven. 590 km
Edit: Det är också samma top hastighet och acceleration ... så det kan nog inte stämma helt
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 14:03
av TiborBlomhall
Stäng av Google translate så funkar det:
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 14:12
av Verdi
e5m1r skrev:Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Under min gratismånad hade den svårt att aktivera AP just pga den där snön...
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 14:18
av Verdi
En MR är väl en mjukvarulåst LR på 85%? Det är ju egentligen helt perfekt. På min arbetsplats är det en kille som har doktorerat inom batteri-området och tydligen mår ett Litium-ion batteri absolut bäst mellan 77-80%. Så för längsta möjliga livslängd så ska man sätta max laddning på 80% och sen ladda så ofta upp dit som det bara går.
En MR RWD ska göra 0-60 mph på 5,6 sek. Det blir typ 5,8 sek för 0-100 km/h. Knappt märkbart långsammare än den där LR RWD i Kina.
På Skatteverkets sida för att räkna ut förmånsvärde så finns faktiskt LR RWD med. En naken sån har ett förmånsvärde på 2999:-/mån medan en LR AWD har 3791:-/mån.
Känns som en MR kanske kan bli andrabil hos oss ändå. Snabb laddning, bra prestanda, lågt förmånsvärde... Ska bli spännande.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 14:19
av TiborBlomhall
Nej MR har färre antal batterier än LR.
Inte mjukvarulåst.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 14:20
av Jeppe_E
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 14:22
av Verdi
TiborBlomhall skrev:Nej MR har färre antal batterier än LR.
Inte mjukvarulåst.
Aj då. Då känns det inte lika bra.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 19:50
av Pontus
Jeppe_E skrev:
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?
I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 01 feb 2019 23:58
av Jeppe_E
Pontus skrev:Jeppe_E skrev:
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?
I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?
4000 USD skillnad är ju inte 88000 kr, som skillnaden är i den kinesiska konfiguratorn.
Hmm.. Det som är intressant här är ju att LR AWD som kostar i princip samma i Kina som i Sverige. Om Tesla skulle lansera LR RWD så skulle den i så fall landa in någonstans mellan 580-590 kkr
Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 02 feb 2019 09:01
av taliz
Jeppe_E skrev:Pontus skrev:Jeppe_E skrev:
Wow... Det var en rejäl prissänkning. Vet faktiskt inte om samma prisförhållande rådde i USA när den såldes där? Eller är det så kanske att försäljningen i Kina av LR/P inte alls motsvarar vad Tesla förväntade sig och direkt var tvugna att lansera en billigare variant?
I USA kostade väl fyrhjulsdriften 4000 dollar efter en sänkning från 5000?
4000 USD skillnad är ju inte 88000 kr, som skillnaden är i den kinesiska konfiguratorn.
Hmm.. Det som är intressant här är ju att LR AWD som kostar i princip samma i Kina som i Sverige. Om Tesla skulle lansera LR RWD så skulle den i så fall landa in någonstans mellan 580-590 kkr
När Tesla sålde LR RWD i USA så beräknades den landa på strax under 600 i Sverige, så det är inget nytt.
Med tanke på att skatteverket fick uppgifter om den samtidigt som LR AWD & Performance, så har nog Tesla haft planer på att återintroducera den ett bra tag. Att de gör det nu i Kina är ju ytterligare ett tecken på att vi kan förvänta oss LR RWD även i EU. Antagligen kommer de några månader senare lansera MR.
De kommer alltså minska instegspriset i betydligt fler steg än många förväntat sig.
Många trodde nog att de skulle gå till SR direkt från LR AWD & Performance i Europa.
Nu ser det ut att bli LR AWD & Performance > LR > MR > SR.
Re: Bakhjulsdriven Model 3 med long range batteri?
Postat: 02 feb 2019 09:06
av NEO
Verdi skrev:e5m1r skrev:Jag fattar verkligen inte vad ni som väljer bort AP menar
Nu när det är snö på vägarna så tycker jag det är pest att köra själv jobbigt liksom
Under min gratismånad hade den svårt att aktivera AP just pga den där snön...
Körde en X100D med 50km på mätaren för några dagar sedan. Körde riktigt långt med den och fick testa AP2.5 ordentlig. Till en början fungerade autopiloten bra, men ju längre jag körde desto fler funktioner föll bort. Slutade med att alla funktioner var borta efter 12mil, även cruise control. När autopiloten fungerade var den långt ifrån hypen jag läst mig till, tycker fortfarande den beter sig märkligt gentemot AP1. Men jag är inte heller ute efter en självkörande bil utan istället en stabil autopilot för motorvägen, rondeller och andra FSD egenskaper klarar jag mig fint utan, så möjligt jag inte såg hela bilden.
Där vägen var snötäckt var bilen farligt nära mitträcke och bilar på höger sida, riktigt obehagligt.